Το Ρέθυμνο του 21ου αιώνα, έχοντας διανύσει μια πορεία μάλλον απρογραμμάτιστης και μη ελεγχόμενης ανάπτυξης, αντιμετωπίζει σήμερα τις συνέπειες των λαθεμένων επιλογών και των παραλείψεων του παρελθόντος, σε σχέση με το χρόνιο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Έχουν ειπωθεί αλλά και γραφεί πολλά. Προτάσεις, μελέτες, απόψεις ειδικών και μη, αντιπολιτευομένων αλλά και διοικούντων. Το πρόβλημα παραμένει και μάλιστα έντονο με την εικόνα των βασικών οδικών αρτηριών της πόλης να είναι συνήθως κατειλημμένες από αυτοκίνητα, λόγω έλλειψης χώρων στάθμευσης.
Όλα αυτά σε μια πόλη αμιγώς τουριστική, όπου ο αριθμός των ανθρώπων που διαβιούν σε αυτήν, κατά την καλοκαιρινή περίοδο πολλαπλασιάζεται. Η σημαντικότητα του τουρισμού μεγάλη και γενικά αναγνωρισμένη. Συνδέεται με τους τομείς της πρωτογενούς παραγωγής και της μεταποίησης, τονώνει οικονομικά τον εμπορικό κλάδο και βεβαίως είναι ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις εστίασης και λοιπών τουριστικών υπηρεσιών.
Συνήθως χαρακτηρίζεται μια σεζόν καλή, κακή ή μέτρια, μετρώντας τις διανυκτερεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε σχέση με τη συνολική δυναμικότητα της πόλης σε κλίνες και συγκρίνοντας το μέγεθος αυτό με το αντίστοιχο παλαιοτέρων τουριστικών σεζόν.
Δεν λαμβάνουμε όμως υπ’ όψιν μια εξαιρετικά σημαντική παράμετρο, για την οικονομία του Ρεθύμνου. Τους επισκέπτες της μιας ημέρας από τις γειτονικές πόλεις. Τους τουρίστες δηλαδή που διαμένουν στα Χανιά ή στο Ηράκλειο και επιλέγουν να επισκεφτούν το Ρέθυμνο (συνήθως οργανωμένα – ημερήσια εκδρομή με λεωφορείο) για να περάσουν μια ολόκληρη ημέρα στην πόλη ψωνίζοντας, καταναλώνοντας φαγητό και ποτό, επισκεπτόμενοι τα αξιοθέατα αλλά και κάθε γωνιά της πόλης. Σε αυτήν τη κατηγορία πελατών προστίθενται και οι τουρίστες από τα κρουαζιερόπλοια που καταφθάνουν στα λιμάνια της Σούδας και κυρίως του Ηρακλείου.
Γι’ αυτούς τους ευάριθμους πελάτες η πόλη είναι αφιλόξενη. Όλοι αυτοί διακινούνται κυρίως με τουριστικά λεωφορεία, τα οποία υπόκεινται στη βάσανο της εύρεσης χώρου στάθμευσης, όπως και τα Ι.Χ. αυτοκίνητα. Σήμερα υπάρχουν οργανωμένες εκδρομές κυρίως από Ηράκλειο προς Χανιά με ολιγόωρη στάση στο Ρέθυμνο, επιλέγοντας έτσι οι διοργανωτές να κατευθύνουν τους πελάτες αυτούς στα Χανιά, σε διπλάσια σχεδόν απόσταση και με επιπρόσθετα μεταφορικά κόστη, αντί να επιλέξουν μόνο το Ρέθυμνο. Ποιες διευκολύνσεις ή ακόμα ποια προνόμια προσφέρει η πόλη μας στους διοργανωτές, ώστε να επιλέξουν το Ρέθυμνο ως ημερήσιο εκδρομικό προορισμό; Δυστυχώς, μόνο δυσχέρειες.
Το όφελος από αυτή τη δραστηριότητα θα μας εκπλήξει ευχάριστα, γιατί δίνει μεγάλο πολλαπλασιαστή στα έσοδα όλων των τουριστικών επιχειρήσεων της πόλης (εστίασης, πώλησης τουριστικών ειδών-υπηρεσιών).
Μέλημα της νέας δημοτικής αρχής είναι να βρει λύση, γιατί το Ρέθυμνο Αξίζει να πρωτοπορεί στο τουριστικό προϊόν, στο σύνολό του.
* Ο Μίνως Βουρβαχάκης είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με τον συνδυασμό «Ρέθυμνο Αξίζεις» του Θοδωρή Νίνου