Την ώρα που η ανεργία στη χώρα μας καλπάζει συγκεντρώνοντας τα υψηλότερα ποσοστά σε ευρωπαϊκό επίπεδο κατατάσσοντας την Ελλάδα πρωταθλήτρια της ανεργίας στην Ευρώπη, ο Οργανισμός Απασχόλησης Ανέργων βρίσκεται σε φάση αναδιάρθρωσης ακολουθώντας τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικότερα στις ανάγκες του ενός και πλέον εκατομμυρίου ανέργων.
Ήδη έχουν διοριστεί σε αρκετά υποκαταστήματα ανά την Ελλάδα εργασιακοί σύμβουλοι, τόσο για τους εργοδότες, όσο και για τους εργαζόμενους, ενώ σε πλήρη εξέλιξη είναι η αναβάθμιση, ο εκσυγχρονισμός της διαδικτυακής πύλης του ΟΑΕΔ για να εξυπηρετεί άμεσα τους πολίτες.
Η αναδιοργάνωση του Οργανισμού Απασχόλησης Ανέργων με νέες υπηρεσίες έχει ήδη ξεκινήσει και θα ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου.
Στο πλαίσιο αυτών των αλλαγών που είναι σε εξέλιξη εδώ και αρκετούς μήνες βρέθηκε χθες στο Ρέθυμνο η διοικήτρια του ΟΑΕΔ, Μαρία Καραμεσίνη, όπου είχε την ευκαιρία να συζητήσει με προϊσταμένους και περιφερειακούς διευθυντές την εξέλιξη της αναδιοργάνωσης του ΟΑΕΔ που πλέον βρίσκεται στη φάση υλοποίησης.
Η ίδια μίλησε για τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών και για την αναβάθμιση του Οργανισμού, ο οποίος πλέον σε κάθε τοπικό παράρτημα θα διαθέτει δύο εργασιακούς συμβούλους, έναν για τους εργοδότες και έναν για τους ανέργους που θα συμβάλλουν, όπως είπε, καθοριστικά στην προώθηση στην αγορά εργασίας των ανέργων ενώ παράλληλα θα κάνουν και την καταγραφή και ανάλυση του προφίλ τους.
Όπως είπε η κ. Καραμεσίνη αυτός είναι ο ουσιαστικός ρόλος ενός δημόσιου φορέα να γίνει πιο φιλικός στο πολίτη και κυρίως να μπορεί να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του. Στο Κέντρο Προώθησης Απασχόλησης του Ρεθύμνου έχουν ήδη οριστεί οι εργασιακοί σύμβουλοι και συγκεκριμένα ο κ. Στέργιος Βογιατζής για τους εργοδότες και η κ. Αντωνία Κνιδάκη για τους εργαζόμενους ενώ εκκρεμεί ο ορισμός 360 ακόμα για τα υποκαταστήματα της υπόλοιπης χώρας.
Ειδικότερα ανέφερε που έχει ξεκινήσει και βρίσκεται στην τελευταία φάση υλοποίησης. «Οι αλλαγές αυτές θα γίνουν αισθητές για τους ανέργους και τις επιχειρήσεις στο τέλος του χρόνου. Έχουμε εγκαινιάσει μεγάλες αλλαγές, όπως η ανανέωση του portal μας, ένα τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης, δημιουργούμε ένα σημείο υποδοχής του κοινού σε κάθε Κέντρο Προώθησης Απασχόλησης, αλλάζουμε διαδικασίες, απλοποιούμε διαδικασίες, ώστε να μπορέσουν οι πολίτες να εξυπηρετούνται σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα χωρίς ουρές, χωρίς καθυστερήσεις. Δημιουργούμε ένα σύστημα σύζευξης προσφοράς και ζήτησης εργασίας μέσα από το portal του ΟΑΕΔ αλλά και μέσα από τη δράση των εργασιακών μας συμβούλων. Ουσιαστικά επιφέρουμε αλλαγές που έχουν ως στόχο και να βελτιώσουν τις υπηρεσίες μας και να υποστηρίζουν καλύτερα τους ανέργους. Πρόκειται τόσο για ομαδική και εξατομικευμένη υποστήριξη, στα πλαίσια και των προγραμμάτων μας αλλά και εκτός προγραμμάτων και με αυτόν τον τρόπο προσπαθούμε να αναπτύξουμε μια διαφορετική σχέση του ΟΑΕΔ και με τους ανέργους και με τους πολίτες. Οι εργασιακοί μας σύμβουλοι θα είναι η ομάδα των εργαζομένων που θα αναπτύσσει τις προσωπικές σχέσεις με τους ανθρώπους, θα καταγράφει σε συστηματική βάση τους λόγους για τους οποίους συμμετέχουν στα διάφορα προγράμματα του Οργανισμού, τι επιδιώκουν μέσα από αυτό τι αποκομίζουν από αυτό και ποια θα είναι η πορεία ένταξης τους στην αγορά εργασίας. Θα είναι δίπλα στον άνεργο και θα αναλύουν και το προφίλ του. Υπάρχουν σύγχρονα εργαλεία που αυτή τη στιγμή έχει αναπτύξει ο Οργανισμός για την ομαδοποίηση των ανέργων και να γνωρίζουμε ακριβώς πόσοι είναι σε κάθε περιοχή οι νέοι άνεργοι, ποιο είναι το προφίλ τους και με βάση την καλύτερη κατανόηση οι εργασιακοί σύμβουλοι θα μπορούν να υποστηρίζουν τους ανέργους. Αυτός είναι ο ρόλος ενός δημόσιου φορέα απασχόλησης. Δεν το ‘χει κάνει αυτό ο ΟΑΕΔ στη χώρα μας αλλά σε άλλες χώρες αυτή είναι η κύρια λειτουργία του. Σε ότι αφορά τους εργασιακούς συμβούλους για τους εργοδότες θα ανιχνεύουν τις ανάγκες και τις κενές θέσεις εργασίας, ώστε αυτές να δηλώνονται στην ηλεκτρονική διεύθυνση του οργανισμού για να μπορούν να έχουν πρόσβαση οι άνεργοι».
Συνάντηση με εκπροσώπους εργαζομένων
Η κ. Κατριμάνη είχε την ευκαιρία να ακούσει και τα προβλήματα των εργαζομένων στο υποκαταστήματα του ΟΑΕΔ στο Ρέθυμνο, τα οποία επικεντρώνονται σε λειτουργικά θέματα αλλά και σε έλλειψη προσωπικού η οποία εντείνεται τους μήνες αιχμής λόγω της αυξημένης εποχικής απασχόλησης στον νομό. Ωστόσο η κ. Κατριμάνη σε δηλώσεις της τόνισε ότι το ζήτημα αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστεί εσωτερικά αφού δεν προβλέπεται διαδικασία προσλήψεων: «Πρέπει να υπάρχει μια ευελιξία εντός της υπηρεσίας, διότι τους υπόλοιπους μήνες του χρόνου το προσωπικό υπερεπαρκεί, ώστε να ενισχύονται και τα τμήματα εκείνα τα οποία έχουν ιδιαίτερη ανάγκη ενίσχυσης τις συγκεκριμένες περιόδους του χρόνου και αντίθετα όταν περνά ο φόρτος να επανέρχονται» ανέφερε.
Νομοθετική ρύθμιση για την επιστροφή των επιδομάτων στους σπουδαστές των ΙΕΚ
Με νομοθετική ρύθμιση θα επιλυθεί το ζήτημα που πρόεκυψε με τους σπουδαστές των ΙΕΚ, οι οποίοι βάσει νόμου έχαναν τόσο το επίδομα όσο και την κάρτα ανεργίας, όπως ανέφερε η κ. Κατριμάνη: «Ετοιμάσαμε μια νομοθετική ρύθμιση αλλά είναι θέμα υπουργικής απόφασης η ρύθμιση τακτοποίησης ανέργων που επειδή γράφτηκαν στα ΙΕΚ τους κόπηκε το επίδομα ανεργίας. Ταχτοποιείται αυτή η κατηγορία ανέργων, η οποία αδικείτο με το νόμο του 2013, ώστε να μην ζητούνται πίσω τα επιδόματα για τους ανθρώπους εκείνους που επέλεξαν μέσα από ένα ΙΕΚ να βελτιώσουν δεξιότητες τους για να εξασφαλίσουν μια καλύτερη θέση στην αγορά εργασίας».