Στις πρώτες θέσεις της λίστας των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας στους απόφοιτους της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με χαρακτηριστικά γενικότερης δυσκολίας στην εύρεση εργασίας, αναντιστοιχία σπουδών-επαγγέλματος, με πολύ χαμηλή απασχολησιμότητα και χαμηλόμισθους απασχολούμενους – πτυχιούχους συμπεριλαμβάνεται η Ελλάδα στην ετήσια έκθεση του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ, με θέμα: «Τα βασικά μεγέθη της εκπαίδευσης. Η ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση».
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της πολυσέλιδης έκθεσης, τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας στους απόφοιτους της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σημειώνονται στην Κύπρο, στην Πορτογαλία, στην Ισπανία και στην Ελλάδα. Ως προς την εξέλιξη του επιπέδου ανεργίας από το 2008 κι έπειτα παρατηρείται αύξηση των ποσοστών σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης στο σύνολο της ΕΕ-27, ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι τη συγκεκριμένη περίοδο (2008-2012) η ανεργία στην Ελλάδα αυξήθηκε με ρυθμό τετραπλάσιο σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες.
Επιπλέον, η Ελλάδα κατατάσσεται στις χώρες με «πολύ χαμηλή απασχολησιμότητα», μαζί με την Ιρλανδία και την Ισπανία. Όπως επισημαίνεται στην έκθεση, η Ελλάδα με βάση την τιμή του συνθετικού δείκτη απασχολησιμότητας των αποφοίτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (17,2) καταλαμβάνει την τελευταία θέση (27η) στη σειρά κατάταξης των 27 κρατών-μελών το 2010 και ανήκει στην ομάδα χωρών με «πολύ χαμηλή απασχολησιμότητα». Παράλληλα, σημειώνεται ότι η χώρα μας καταλαμβάνει την 23η θέση στη σειρά κατάταξης, μεταξύ των 27 κρατών-μελών, ως προς το ποσοστό των χαμηλόμισθων αποφοίτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (8,1%).
Σε ό,τι αφορά το ποσοστό κάθετης αναντιστοιχίας σπουδών και επαγγέλματος των αποφοίτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στα 27 κράτη-μέλη της Ε.Ε. την περίοδο 2001-2012, τα πέντε υψηλότερα ποσοστά καταγράφονται: στην Ισπανία (35,7%), στην Κύπρο (34,5%), στην Ιρλανδία (31,2%), στην Εσθονία (27,9%) και στην Ελλάδα (26,4%).
Στο μεγαλύτερο μέρος της περιόδου αναφοράς 2001-2012 το ποσοστό της κάθετης αναντιστοιχίας σπουδών και επαγγέλματος των αποφοίτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι υψηλότερο της ΕΕ-27, με μόνη εξαίρεση το έτος 2002 και οριακά τα έτη 2006 και 2007.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα καταγράφει το 2ο υψηλότερο, σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη, ποσοστό κάθετης αναντιστοιχίας στους αποφοίτους του πεδίου σπουδών «Υπηρεσίες» (73,5%). Ως προς τους αποφοίτους των πεδίων «Γεωργία», «Εκπαίδευση» και «Υγεία και Κοινωνική Πρόνοια», η Ελλάδα καταγράφει το 4ο, 5ο και 7ο αντίστοιχα υψηλότερο ποσοστό κάθετης αναντιστοιχίας μεταξύ των 27 κρατών-μελών. Οι απόφοιτοι του πεδίου «Κοινωνικές Επιστήμες, Επιχειρήσεις, και Δίκαιο» και του πεδίου «Σπουδές Μηχανικού, Παραγωγής και Δομικών Έργων» σημειώνουν το 8ο και 10ο αντίστοιχα υψηλότερο ποσοστό κάθετης αναντιστοιχίας μεταξύ των 27 κρατών-μελών.
Τέλος, στα πεδία σπουδών «Ανθρωπιστικές Σπουδές και Τέχνες», η χώρα καταλαμβάνει την 12η και 14η αντίστοιχα θέση στη σειρά κατάταξης.
Στην ίδια έρευνα διαπιστώνεται, ότι η δαπάνη της ελληνικής οικογένειας για τις ανάγκες μόρφωσης των παιδιών της, αυξήθηκε κατά 61% την δεκαετία 2001-2011, ενώ η κρατική δαπάνη ανά φοιτητή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της χώρας μας, είναι στην 26η θέση των 27 χωρών της ΕΕ.