Ενας χώρος που ξυπνά μνήμες άλλων εποχών για τους παλαιότερους με θρανία, βιβλία, έντυπο υλικό, όπως τα πρώτα πτυχία και πρακτικά συνεδριάσεων καθηγητών του 1901 είναι μεταξύ πολλών άλλων τα όσα κρύβει ο θησαυρός που προσέφεραν δάσκαλοι, καθηγητές, φορείς και ιδιώτες στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, το οποίο συνέλεξε το υλικό και πλέον με την πλούσια αυτή συλλογή κατάφερε να δημιουργήσει το δικό του Εργαστήριο Ιστορίας και Εκπαίδευσης.
Ένα εργαστήριο το οποίο εκτός από τα πολύτιμα αντικείμενα που διαθέτει θα αποτελέσει μια νέα κυψέλη για τους φοιτητές του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος του νησιού, που θα γνωρίσουν και θα διδαχθούν πλέον δια ζώσης την επιστήμη που επέλεξαν να σπουδάσουν μέσα από τα παλαιά αυτά αντικείμενα.
Πρόκειται για μια προσπάθεια που ξεκίνησε με δειλά βήματα πριν έντεκα περίπου χρόνια, αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρωτεργάτης του εγχειρήματος κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Αγωγής, Αντώνης Χουρδάκης, ο οποίος είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένος για την πρωτοβουλία που με τη συνεργασία πολλών ανθρώπων πήρε μετά από πολλά χρόνια σάρκα και οστά και αναμένεται να συμβάλλει ουσιαστικά στην εκπαίδευση και τη διδασκαλία των φοιτητών των παιδαγωγικών τμημάτων: «Μετά από 11 χρονιά θεωρώ ότι αν και καθυστέρησε είναι μια εκδήλωση δικαίωσης για όλους όσους που με αγάπη για τον δάσκαλο διάσωσαν την εκπαιδευτική κληρονομιά και την προσφέρανε στο Πανεπιστήμιο για να τη διατηρήσει και το Πανεπιστήμιο να διδάξει την κληρονομιά αυτή. Από το 2002 έχουμε ξεκινήσει μια πρωτοβουλία, στα πλαίσια του Πανεπιστήμιου προκειμένου να φτιάξουμε συλλογές για τη διδασκαλία των φοιτητών, των δασκάλων, των νηπιαγωγών των παιδαγωγικών επιστημών. Έχει συγκεντρωθεί το υλικό με προσφορές ανθρώπων και μας δόθηκε η ευκαιρία να φτιάξουμε το χώρο αυτό ως εργαστήριο» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χουρδάκης.
«Θα μπορούσα να πω ότι θα κάνουμε μια επίθεση συνεργασίας» είπε χαρακτηριστικά μιλώντας στα «Ρ.Ν.» υποστηρίζοντας πως οι τρεις χώροι, δηλαδή το Εργαστήριο Ιστορίας και Εκπαίδευσης στο ισόγειο του Ξενία, το Κέντρο Ιστορίας και Εκπαίδευσης που θα λειτουργήσει στο Σπίτι του Πολιτισμού και το Σχολικό Μουσείο της Αμνάτου θα είναι χώροι που θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο όχι μόνο για τους φοιτητές αλλά και για ολόκληρη την κοινωνία:
«Ο άλλος χώρος που μας έχει δώσει ο Δήμος θα είναι ένα κέντρο ιστορίας της εκπαίδευσης με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Εκεί θα έχουμε τη δυνατότητα να αναπτύξουμε υλικό που έχουμε από διάφορες χώρες του κόσμου. Η παιδεία χθες και σήμερα. Υλικό από Κίνα, Ταιβάν, Νότια Αφρική, Κεντρική Αφρική, Καναδά, Αγγλία, Ρωσία, Κύπρο και Ελλάδα. Παράλληλα στην προσπάθεια κατάρτισης των φοιτητών έχουμε βάλει και το σχολικό μουσείο της Αμνάτου. Θέλουμε να είμαστε σε άμεση επαφή με το υλικό που υπάρχει εκεί με τους φοιτητές μας να τους εκπαιδεύουμε εκεί. Στα συνέδρια που θα κάνουμε οι σύνεδροι θα επισκέπτονται την Αμνάτο. Θα μπορούσα να πω ότι θα κάνουμε μια «επίθεση συνεργασίας» τόνισε μεταξύ άλλων ο κοσμήτορας στης Σχολής Επιστημών Αγωγής.
Σε χθεσινή εκδήλωση μάλιστα το Πανεπιστήμιο τίμησε τους ανθρώπους, δασκάλους, διευθυντές, φορείς και ιδιώτες που συνέβαλλαν στην προσπάθεια αυτή χαρίζοντας στο Πανεπιστήμιο το υλικό.
Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης Ευριπίδης Στεφάνου στο σύντομο χαιρετισμό του μεταξύ άλλων ανέφερε: «Πριν λίγες εβδομάδες επισκέφτηκα το χώρο και ειλικρινά έμεινα ενθουσιασμένος από το υλικό που βρίσκεται εκεί. Πιστεύω ότι η εκπαίδευση στην Κρήτη είχε πολύ υψηλό επίπεδο, δεν είναι τυχαίο ότι υπάρχουν τόσοι πνευματικοί άνθρωποι και είναι πολύ σημαντικό να ανακτηθεί αυτό το επίπεδο. Πιστεύουμε ότι αυτό το μουσείο το έχει πετύχει και νιώθουμε πραγματικά περήφανοι».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Παναγιώτης Μιχαηλίδης, τόνισε:
«Η βραδιά αυτή σηματοδοτεί ένα σταθμό, καθώς επισημοποιεί την σύνδεση που πάντα προσπαθεί να έχει το τμήμα μας με την τοπική κοινωνία. Συγχαίρω όλους όσους βοήθησαν στη δημιουργία αυτής της μόνιμης έκθεσης».
Ο πρόεδρος του Τμήματος Προσχολικής Αγωγής Ανδρέας Φουντουλάκης είπε: «Είναι μια σημαντική και συγκινητική βραδιά που σηματοδοτεί το τέλος μιας μεγάλης προσπάθειας και την αρχή μιας καινούριας πορείας για το εργαστήριο ιστορίας της εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης. Θα ήθελα να συγχαρώ όλους εκείνους που εργάστηκαν προκειμένου να στηθεί στα πόδια του το εργαστήριο και το μουσείο που βρίσκεται στο ισόγειο του χώρου. Είχα την τύχη και τη χαρά να παρακολουθήσω από κοντά τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν για τη διαμόρφωση και το στήσιμο της έκθεσης που διατηρεί στην μνήμη ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον υλικό με πολύ ενδιαφέρουσες πτυχές αυτού που ονομάζεται ιστορία της εκπαίδευσης της Κρήτης και εύχομαι αυτός ο χώρος να ανοίξει προς τα έξω και να δώσει νέες διαστάσεις έρευνας όχι μόνο στην Κρήτη αλλά σε όλη τη χώρα».