ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Ερωτηματικά για το ερευνητικό πρόγραμμα «Ευ ζην» του υπουργείου Παιδείας
Τις έντονες επιφυλάξεις για το πρόγραμμα «Ευ ζην» που διεξάγεται από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, εκφράζει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου. Σύμφωνα με αυτό «καλούνται οι εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής των Δημοτικών Σχολείων και οι νηπιαγωγοί, να διενεργήσουν σε πρώτη φάση τις μετρήσεις σωματικής διάπλασης και φυσικής κατάστασης και να καταγράψουν τα αποτελέσματα και σε δεύτερη φάση, θα διεξαχθεί η αξιολόγηση των συνηθειών διατροφής και φυσικής δραστηριότητας των μαθητών, μέσω της ηλεκτρονικής συμπλήρωσης ερωτηματολογίου στο οποίο θα εισαχθούν και τα δεδομένα των μετρήσεων της α’ φάσης (σωματική διάπλαση και φυσική κατάσταση των μαθητών). Μετά την ολοκλήρωση της εισαγωγής του συνόλου των μετρήσεων κάθε παιδιού θα γίνεται αυτόματη επεξεργασία των δεδομένων και θα δημιουργείται Ατομική Αναφορά για κάθε μαθητή».
Το Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ρεθύμνου, με αφορμή την εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας για την υλοποίηση του ερευνητικού προγράμματος Ευ ζην, που διεξάγεται από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και παίρνοντας υπόψη του τις ενημερώσεις – αιτιάσεις των συναδέλφων μελών του Συλλόγου του, διατυπώνει προς κάθε αρμόδια αρχή τα παρακάτω ερωτήματα:
1. Ποιος είναι ο σκοπός της συγκεκριμένης έρευνας και πώς θα χρησιμοποιηθούν αυτά τα στοιχεία; Θυμίζουμε ότι το Χαροκόπειο είχε και στο παρελθόν – το 2005 – επιχειρήσει τη διεξαγωγή άλλης έρευνας για τις διατροφικές συνήθειες, σε σχολεία της Αττικής, η οποία είχε καταγγελθεί από Συλλόγους Εκπ/κών Π. Ε., λόγω της άμεσης σχέσης και συνεργασίας του ιδρύματος αλλά και της έρευνας με ιδιωτική εταιρεία από τον κλάδο τροφίμων – ποτών. Επίσης το 2008 διεξήγαγε έρευνα σωματομετρικής και διατροφικής αξιολόγησης στην οποία πάλι είχε αντιδράσει η εκπαιδευτική κοινότητα.
2. Ποιος μας διασφαλίζει ότι η βάση δεδομένων που θα δημιουργηθεί και θα αφορά ολόκληρο το μαθητικό πληθυσμό της χώρας δεν θα διαρρεύσει σε ιδιωτικές εταιρείες;
3. Πώς γίνεται μια έρευνα να γίνεται καθολικά σε όλους τους μαθητές δημοτικών και γυμνασίων της χώρας, χρησιμοποιώντας το κύρος του σχολείου για να πεισθούν οι γονείς;
4. Πώς διασφαλίζεται η ανωνυμία των μαθητών και των μαθητριών από τη στιγμή που θα συμπληρωθεί ο αριθμός μητρώου τους;
5. Πώς είναι δυνατόν να ζητείται από τα σχολεία της χώρας να καλύψουν από μόνα τους το κόστος προμήθειας των υλικών για τις μετρήσεις των μαθητών, ενώ πολλά σχολεία δεν έχουν τα βασικά υλικά για να λειτουργήσουν (η μείωση της χρηματοδότηση έχει φτάσει στο 70%);
6. Πώς διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, αφού οι εκτιμήσεις για 4 διδακτικές ώρες (σε κάθε τμήμα) που προβλέπουν οι σχεδιαστές του προγράμματος για την υλοποίηση του, μάλλον είναι εκτός πραγματικότητας; Ακόμα όμως και σε αυτή την περίπτωση, η υλοποίηση του προγράμματος σε πανεθνικό επίπεδο σημαίνει ότι το μάθημα της φυσικής αγωγής θα διακοπεί λόγω της έρευνας για δυο τουλάχιστον εβδομάδες για όλους τους μαθητές και μαθήτριες της χώρας!
7. Τελικά όποιος θέλει να κάνει μια οποιαδήποτε έρευνα θα χρησιμοποιεί το δημόσιο σχολείο και τους μαθητές; Μήπως όμως έτσι υπονομεύεται η βασική λειτουργία του δημόσιου σχολείου; Υπάρχει τελικά όριο στο φόρτο γραφειοκρατικής εργασίας που μετακυλίεται στους διευθυντές-διευθύντριες και τους συλλόγους διδασκόντων;”
Με επιστολή του στην Διδασκαλική Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών, ο σύλλογος εκπαιδευτικών καλεί τους συναδέλφους του να μην συμμετέχουν στο πρόγραμμα εωσότου απαντηθούν τα ερωτήματα από το υπουργείο Παιδείας και ταυτόχρονα καλεί τους συλλόγους γονέων και την Ένωση Γονέων Ρεθύμνου να ενημερώσουν τα μέλη τους.