Στη Βουλή φέρνει εκ νέου το θέμα της αποψίλωσης του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε. (O.A.K. A.E.), ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, Βουλευτής Ρεθύμνου Γιάννης Α. Κεφαλογιάννης. Με δεδομένη την κρισιμότητα του ζητήματος για το αναπτυξιακό μέλλον της Κρήτης, πέρα από την πρόσφατη κατάθεση της ανακοίνωσης των εργαζομένων του ΟΑΚ, ο Ρεθεμνιώτης Βουλευτής επανέρχεται καταθέτοντας ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών κ. Χρήστο Σπίρτζη, ζητώντας του να αναθεωρήσει το σχεδιασμό του και να στηρίξει την ήδη πετυχημένη πορεία του Ο.Α.Κ.
Στο κείμενο της ερώτησής του, ο βουλευτής μεταξύ άλλων αναφέρει:
«Η ίδρυση του Ο.Α.Κ. αποτέλεσε μια πρώτη στοχευμένη προσπάθεια, τόσο στη λογική της εξοικονόμησης δαπανών όσο και στην άρση πολυεπίπεδων γραφειοκρατικών εμποδίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σε σύγκριση με το προηγούμενο καθεστώς, κατά τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Οργανισμού επετεύχθη η μείωση των σχετικών λειτουργικών δαπανών, αλλά κυρίως διασφαλίστηκε η επιτάχυνση των σχετικών διαδικασιών για τα έργα ευθύνης του. Αξίζει ν’ αναφερθεί ότι με την κρατική επιχορήγηση για τη λειτουργία του Οργανισμού, η οποία καθυστέρησε να καταβληθεί περίπου δύο χρόνια, καλύφθηκε και η λειτουργία των ΕΥΔΕ που πριν πληρώνονταν από το υπουργείο. Παράλληλα, με βάση τον ιδρυτικό νόμο, ο ΟΑΚ κατέστη «προϊσταμένη αρχή των έργων» που εποπτεύεται από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Φυσικά, διασφαλιζόταν πλήρως ο έλεγχος από το υπουργείο, αφού, αφενός έξι από τα έντεκα μέλη του Δ.Σ. του ΟΑΚ ορίζονται από το υπουργείο, ενώ αφετέρου, με δεδομένο ότι τα εν λόγω έργα είναι ως επί το πλείστον συγχρηματοδοτούμενα, το υπουργείο είναι αυτό που τα εντάσσει ή όχι στα προγράμματα των Διαρθρωτικών Ταμείων και ως εκ τούτου ελέγχει την πληρότητα και την αρτιότητα των φακέλων που κατατίθενται από τον οργανισμό.
Αυτή η αυτονομία υπήρξε μια ουσιαστική καινοτομία, αφού πλέον δεν χρειαζόταν ν’ ακολουθηθεί η κλασική διαδικασία αποστολής φακέλων για σημαντικά έργα στο υπουργείο, προκειμένου να επιστρέψουν μετά από αρκετό διάστημα χωρίς πολλές φορές να επέλθει καμιά αλλαγή, παρά μόνο μια μακρά σειρά υπογραφών. Ως εκ τούτου διασφαλίστηκε για πρώτη φορά υψηλή γνώση των τοπικών θεμάτων, ταχύτητα στη λήψη των αποφάσεων, ευελιξία και ουσιαστική μείωση της γραφειοκρατίας.
Δυστυχώς, στο πλαίσιο του προσχεδίου για την επανασύσταση της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων, ανακοινώθηκε ότι το υπουργείο υιοθετεί τη λογική της συγκρότησης «ΕΥΔΕ Κρήτης και Δωδεκανήσων», αγνοώντας τον ιδρυτικό νόμο του ΟΑΚ (Ν.4138/2013) και προχωρώντας στην αφαίρεση βασικών και θεσμοθετημένων αρμοδιοτήτων που αφορούν την υλοποίηση των μεγάλων υδραυλικών και οδικών έργων της Κρήτης (ΒΟΑΚ, ΝΟΑΚ) από τον Οργανισμό. Ουσιαστικά δρομολογείται η επιστροφή της διαχείρισης έργων σε κεντρικό επίπεδο με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε καθυστερήσεις και γραφειοκρατία.
Επειδή η ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ, η ΕΥΔΕ Αποσελέμη και οι αρμοδιότητες του ΟΑΔΥΚ έχουν υπαχθεί στον ΟΑΚ με νόμο και δεν μπορούν να μεταφερθούν με Προεδρικό Διάταγμα.
Επειδή οι εργαζόμενοι του ΟΑΚ που έχουν τεράστια εμπειρία, τόσο από την προηγούμενη κατάσταση όσο και από την ουσιαστική προσπάθεια που επιτελέστηκε από την ίδρυσή του, αντιδρούν καθώς βλέπουν ότι ενώ έχει ήδη επιτευχθεί σημαντική επιτάχυνση στην επίτευξη της αποστολής του οργανισμού επιχειρείται η αποψίλωσή του.
Επειδή η Κρήτη είναι μια γεωγραφική ενότητα με ουσιαστικές αναπτυξιακές δυνατότητες και έχει ανάγκη από ένα ισχυρό οργανισμό που θα διασφαλίσει τη βέλτιστη αξιοποίηση των κονδυλίων και του αξιόλογου ανθρώπινου δυναμικού προκειμένου να προχωρήσει με ταχύτητα ο αναπτυξιακός σχεδιασμός του νησιού.
Επειδή με βάση το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος δεν αποσαφηνίζονται ουσιώδη ζητήματα, όπως οι αρμοδιότητες, η στελέχωση, και οι επιχειρησιακοί στόχοι της υπό σύσταση Υπηρεσίας.
Ερωτάται ο κύριος υπουργός:
1. Γιατί δεν λαμβάνονται υπόψη κατά τον υφιστάμενο σχεδιασμό τόσο το πετυχημένο παράδειγμα της Εγνατία Α.Ε., όσο και η ήδη πετυχημένη πορεία του Ο.Α.Κ., προκειμένου να μην προχωρήσει η αποψίλωση των αρμοδιοτήτων του;
2. Ποια πραγματική ανάγκη οδηγεί στη δημιουργία της νέας ΕΥΔΕ, ποιο κενό έρχεται να καλύψει, αφού οι δύο (2) ΕΥΔΕ που προϋπήρχαν στην Κρήτη (ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ και ΕΥΔΕ ΑΠΟΣΕΛΕΜΗ) έχουν καταργηθεί και οι αρμοδιότητες, τα έργα και το προσωπικό τους έχουν μεταφερθεί στον Ο.Α.Κ. μέσω του ιδρυτικού του νόμου (Ν.4138/2013);
3. Ποια είναι η ξεκάθαρη βούληση του υπουργείου αναφορικά με τον Ο.Α.Κ.; Υπάρχει πρόθεση να στηριχθεί εμπράκτως ο οργανισμός προκειμένου να επιτελέσει την αποστολή του και να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της Κρήτης;».