Η γνώση δεν έχει ηλικία. Η δίψα για μάθηση δεν σταματά ποτέ. Για πολλούς όμως η ζωή τα έφερε έτσι και είτε από επιλογή, είτε όχι, διέκοψαν το σχολείο. Όλα τα χρόνια όμως που ακoλούθησαν ένιωθαν ότι κάτι τους έλειπε. Ένα κομμάτι του εαυτού τους αποζητούσε να ολοκληρώσει αυτό που είχε αφήσει στη μέση. Οι περισσότεροι λόγω της θέλησης και όχι από ανάγκη θέλησαν να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα που δίδεται στους ενήλικες να ολοκληρώσουν αφενός το σχολείο με τη λυκειακή εκπαίδευση και αφετέρου να διεκδικήσουν και να πετύχουν μια θέση στα ανώτατα εκπαιδευτικά και τεχνολογικά ιδρύματα της χώρας.
Το Εσπερινό Γενικό Λύκειο Ρεθύμνου που λειτουργεί τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια στην πόλη δίδει αυτή τη δυνατότητα σε δεκάδες ενήλικες του νομού, προσφέροντας τους γνώσεις, δύναμη και κίνητρο ότι αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία στη μάθηση. Μια ευκαιρία που οι ενήλικες μαθητές την αξιοποιούν στο έπακρον, αφού έχουν στο πλευρό τους ικανούς, πρόθυμους και δυναμικούς καθηγητές που στέκονται δίπλα τους γεμίζοντας τα εκπαιδευτικά κενά τους και παρέχοντας τους τα εφόδια να κάνουν το όνειρο τους πραγματικότητα. Να αποκτήσουν ένα απολυτήριο λυκείου και το κλειδί για μια πανεπιστημιακή σχολή.
Οι επιτυχίες κάθε χρόνο στις πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν μια χειροπιαστή απόδειξη των παραπάνω. Ενήλικες, εργαζόμενοι, πολλοί με οικογένειες αφιερώνουν προσωπικό χρόνο, τον οποίο στερούν από την οικογένεια τους και την ξεκούραση τους για να πετύχουν τον στόχο τους. Για να ολοκληρώσουν το λύκειο και κάποιοι για να πετύχουν την εισαγωγή τους σε κάποιο ΑΕΙ.
Εν τούτοις όμως και παρά την προσφορά και τη δυνατότητα και τη δεύτερη ευκαιρία που δίδει το εσπερινό λύκειο σε πολλούς ενήλικες, δεν τυγχάνει της ανάλογης στήριξης και υποστήριξης από το υπουργείο Παιδείας.
Αυτό μας επισημαίνει η διευθύντρια Ευαγγελία Ηλιακάκη τονίζοντας πως οι μαθητές του εσπερινού λυκείου επιτελούν έναν άθλο συνδυάζοντας οικογένεια, εργασία και μάθηση. «Κάθε χρόνο έχουμε πολλές επιτυχίες στο σχολείο μας. Με δεδομένες τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές μας και την επιλογή που έκαναν να συνεχίσουν τις σπουδές τους θεωρώ ότι κάνουν έναν μεγάλο άθλο. Επίσης μεγάλος άθλος είναι το ότι καταφέρνουν και τελειώνουν. Δεν είναι μόνο το να δώσουν πανελλήνιες. Το ότι καταφέρνουν να τελειώσουν το σχολείο, που ήταν μέχρι τώρα 4 χρόνια, δεν είναι μικρό πράγμα. Οι άνθρωποι είναι μεγάλοι με οικογένεια και παιδιά και δουλειά. Έρχονται κατευθείαν από τη δουλειά στο σχολείο. Πόσα να προλάβουν και που να διαβάσουν; Όπως καταλαβαίνετε οι συνθήκες στα εσπερινά δεν είναι όπως τα ημερήσια. Δεν είναι παιδιά που έχουν τους γονείς τους από πίσω να τα στηρίξει. Όσο μπορούμε κι εμείς τους βοηθάμε αλλά κυρίως οι ίδιοι είναι που προσπαθούν περισσότερο. Όλα είναι αποτέλεσμα της δικής τους θέλησης. Εμείς κάνουμε όσα περισσότερα μπορούμε, κάποιες ώρες παραπάνω. Οι συνάδελφοι βοηθούν πριν την έναρξη των μαθημάτων και κάποιοι μάλιστα έχουν φροντιστηριακά τμήματα κατά κάποιο τρόπο. Αυτό γιατί δεν μπορούν να κάνουν κάτι άλλο, ούτε την οικονομική δυνατότητα έχουν, ούτε και πολύ ελεύθερο χρόνο. Από τα ημερήσια λύκεια οι νέοι περνάνε σε κάποιες σχολές, αλλά δεν καταφέρνουν όλοι να αποφοιτήσουν από αυτές. Από το δικό μας σχολείο ελάχιστοι είναι όσοι δεν καταφέρνουν να τελειώσουν το πανεπιστήμιο. Εμείς σκεφτόμαστε του χρόνου, αν τα καταφέρουμε, επειδή λειτουργεί το σχολείο 15 χρόνια, να κάνουμε μια εκδήλωση και να τιμήσουμε όλους τους ανθρώπους που τελείωσαν το πανεπιστήμιο. Ώστε να τους καμαρώσουμε και να τους τιμήσουμε από πλευρά μας και να νιώσουν από τη μεριά τους και αυτοί καλά» τόνισε χαρακτηριστικά η κ. Ηλιακάκη, διευθύντρια του εσπερινού γενικού λυκείου Ρεθύμνου.
Η ίδια μάλιστα διευκρίνισε πως το γενικό εσπερινό λύκειο είναι διαφορετικό από το εσπερινό λύκειο καθώς στόχος των μαθητών του γενικού εσπερινού δεν είναι απαραίτητα η εργασία, αλλά κυριαρχεί η δίψα για μάθηση. «Υπάρχουν άνθρωποι ακόμη και σήμερα που δεν ξέρουν ότι υπάρχει εσπερινό λύκειο. Άνθρωποι στο Ρέθυμνο δεν γνωρίζουν την ύπαρξή του. Υπάρχει γενικό και τεχνικό λύκειο. Το οποίο βέβαια τεχνικό είναι η πιο εύκολη λύση. Αλλά στόχος δικός μας δεν είναι ο ίδιος με το τεχνικό λύκειο. Δεν μας ενδιαφέρει να βρουν μόνον δουλειά οι μαθητές, αλλά να μάθουν και κάποια πράγματα αποφοιτώντας από εδώ. Όσοι έρχονται σε εμάς τους ενδιαφέρει η γενική παιδεία, δεν τους νοιάζει η νέα τέχνη διότι ήδη είναι εργαζόμενοι. Δεν θέλουν το απολυτήριο μόνο, θέλουν κάτι να μάθουν» τόνισε.
Όμως όπως αναφέρει πλέον το υπουργείο προσανατολίζεται στον περιορισμό των λυκειακών τάξεων για τα εσπερινά λύκεια από τέσσερις που είναι σήμερα σε τρεις, γεγονός που όπως εξηγεί οδηγεί ουσιαστικά στην υποβάθμιση του θεσμού.
Χαρακτηριστικά η κ. Ηλιακάκη τονίζει: «Δυστυχώς το υπουργείο προσανατολίζεται στη μείωση των νυχτερινών λυκείων, ίσως και να τα καταργήσουν και είναι μεγάλο λάθος αυτό. Έχουμε παρατηρήσει δηλαδή από τα προγράμματα σπουδών, από τη σημασία που δίνουν σε όσα τους ζητάμε. Έχουμε κάνει άπειρα έγγραφα, έγιναν πάρα πολλές αλλαγές, υποβάθμισαν τα μαθήματά μας. Για παράδειγμα η πρώτη τάξη των εσπερινών σχολείων ήταν δύο χρόνια, για να μοιραστεί η ύλη και να πάρουν οι μαθητές όσα πρέπει, ώστε να τους έρθει πιο «μαλακά», καθώς είναι άνθρωποι που χρόνια απέχουν από τα σχολεία. Φέτος έβαλαν ένα χρόνο την πρώτη τάξη με την προοπτική να αποφοιτούν από το εσπερινό λύκειο σε τρία χρόνια. Χωρίς να ενδιαφέρει αν εμείς θα προλάβουμε να διδάξουμε όσα πρέπει. Υποβαθμίζουν και τη δική μας δουλειά κατά κάποιο τρόπο. Υποβαθμίζουν τα εσπερινά και αυτό είναι μεγάλο κρίμα. Γιατί υπάρχει μεγάλη σχολική διαρροή, πολλά παιδιά που αφήνουν νέοι το σχολείο. Όταν διαπιστώνουν ότι έκαναν λάθος τους δίνεται δεύτερη ευκαιρία».
Πρόσθεσε επίσης ότι «πανελλήνιες εξετάσεις, οι μαθητές των εσπερινών λυκείων έδιναν πάνω σε διαφορετική ύλη από αυτή των ημερήσιων λυκείων. Τώρα καθιερώθηκε να είναι ακριβώς η ίδια. Δεν είναι δυνατόν ένα παιδί δικό μας που κάνει μάθημα τρεις ώρες να καταφέρει να συναγωνιστεί ένα παιδί που κάνει μάθημα επτά ώρες. Και είναι απογοητευτικό, το έχουν αντιληφθεί και οι ίδιοι οι μαθητές μας. Παράδειγμα αυτής της υποβάθμισης είναι ότι παλαιότερα οι εγγραφές γίνονταν και τον Σεπτέμβρη. Φέτος οι εγγραφές έχουν τελειώσει, δηλαδή δεν θα έχουν εύκολα το δικαίωμα να γραφτούν τον Σεπτέμβριο. Από τον Μάιο έγιναν οι εγγραφές και μάλιστα ηλεκτρονικά. Για όλα τα λύκεια ισχύει αυτό. Αλλά εμείς δεν περιμένουμε από γυμνάσια μαθητές. Εμείς απευθυνόμαστε στην κοινωνία. Η εικόνα που προκύπτει είναι αυτή της μείωσης των μαθητών. Κάναμε πολλά έγγραφα στο υπουργείο Παιδείας, όλα τα εσπερινά μαζί. Δυστυχώς ακόμη δεν έχουν απαντήσει εδώ και τρία χρόνια. Μεγάλη ανευθυνότητα από το υπουργείο. Χρειαζόμαστε μια στήριξη. Εμείς εδώ κάνουμε ό,τι μπορούμε, έχουμε πάρα πολύ καλό προσωπικό, πολλούς καλούς καθηγητές. Και το τονίζουμε ότι σε αυτά τα σχολεία θέλουμε καθηγητές που να έχουν πέρα από εμπειρία, διάθεση να βοηθήσουν. Διότι ένας μεγάλος διαφέρει από ένα παιδί. Προσβάλλεται πιο εύκολα, έχει άλλες απαιτήσεις, αντιδράει διαφορετικά. Οι καθηγητές πρέπει να είναι κοντά στους ανθρώπους αυτούς, να μην τους απογοητεύουν, να τους ενθαρρύνουν. Δεν έχουν όλοι οι καθηγητές να διδάξουν στα εσπερινά».
Θολό όμως είναι το τοπίο και για τη φετινή χρονιά, σύμφωνα με την κ. Ηλιακάκη, η οποία εξηγεί πως ακόμα δεν είναι ξεκάθαρο αν από φέτος θα είναι τριετής η φοίτηση στο νυχτερινό λύκειο. «Δεν γνωρίζουμε ακόμη πως θα κινηθούμε, δεν μας έχουν ξεκαθαρίσει. Είμαστε στο σκοτάδι. Αυτό από μόνο του είναι υποβάθμιση. Και είναι εμφανές σε όλους πια. Δεν γνωρίζουμε αν είναι τριετή ή τετραετή τα λύκειά μας ακόμη. Αυτό το εισπράττουν οι μαθητές. Έως τώρα ήταν 4 χρόνια, δύο χρόνια ήταν η πρώτη» ανέφερε χαρακτηριστικά και κατέληξε λέγοντας:.
«Δυστυχώς έχει μειωθεί πολύ ο αριθμός των μαθητών. Η πρώτη τάξη μας έχει το πρόβλημα γιατί οι περισσότεροι θεωρούν πιο εύκολο το ΕΠΑΛ και πάνε εκεί. Πρέπει να είναι τουλάχιστον 5 μαθητές για να δημιουργηθεί τμήμα. Εξαρτάται βέβαια γιατί δεν είναι εύκολο να αποκλείσουν το σχολείο, εφόσον δεν υπάρχει άλλο. Αν το καταργήσουν σημαίνει ότι οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να πάνε σε άλλον νομό. Στην τρίτη τάξη τώρα έχουμε 12 άτομα, στην τετάρτη 13 άτομα και στη δευτέρα μας 7. Η πρώτη μας είναι με λιγότερους μαθητές».
ΕΛΠΙΔΑ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ