Επιτροπή εργασίας που έχει συσταθεί από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών επεξεργάζεται ένα πλαίσιο κανόνων για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών και άλλων μικροχημάτων και μέσα στο επόμενο εξάμηνο, οπότε και θα παραδοθεί θα υπάρξει σχετική νομοθετική ρύθμιση.
Αυτό απάντησε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Ν. Ηρακλείου του Κινήματος Αλλαγής κ. Βασίλη Κεγκέρογλου με θέμα: «Αναγκαία μέτρα ενσωμάτωσης κοινόχρηστων αυτοηλεκτροκινούμενων πατινιών στις ελληνικές πόλεις».
Απαντώντας στον κ. Κεγκέρογλου, ο κ. Κεφαλογιάννης μεταξύ άλλων σημείωσε:
«Οι υπηρεσίες του υπουργείου ήδη συνεργάζονται με συναρμόδιες υπηρεσίες και με τη συνδρομή των ομάδων εργασίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τρόπο επιστημονικό και ορθολογικό, προκειμένου να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο κανόνων για την κυκλοφορία αυτών των οχημάτων.
Και βεβαίως, εξετάζεται η δυνατότητα συνύπαρξης όλων αυτών των μικροχημάτων, δεν είναι μόνο τα πατίνια, είναι μια σειρά οχήματα, όπως για παράδειγμα τα τροχοπέδιλα (rollers) ή οι τροχοσανίδες (skateboards) ή και γενικότερα τα αυτοεξυπηρετούμενα οχήματα και θα πρέπει να υπάρξει ένα πλαίσιο το οποίο, αν θέλετε πρωθύστερα, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος.
Μια πρωτοβουλία η οποία έχει ληφθεί μεταξύ άλλων και απαντάει στο ερώτημά σας, είναι ότι με αφορμή την 13/6/2019 επιστολή του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, έχει ήδη συσταθεί από το υπουργείο μας Επιτροπή για τη διερεύνηση των προβλημάτων της ασφαλούς κυκλοφορίας των οχημάτων, τα οποία σημειώνω ότι δεν υπάγονται στα πεδία εφαρμογής του κανονισμού 168/2013 και των οδηγιών 2007/46 και 2009/48, όπως αφορά τα υπόλοιπα οχήματα για τα οποία απαιτούνται και εγκρίσεις τύπων.
Η επιτροπή αυτή, εντός δεσμευτικού χρονικού πλαισίου τεσσάρων (4) μηνών, με δικαίωμα επέκτασης άλλων δύο (2) μηνών, θα έχει πλήρως παραδοτέα πρόταση η οποία θα καθορίζει πλήρως το θέμα του κανονιστικού πλαισίου μέσω νομοθετικής ρύθμισης».
Κατά τη δευτερολογία του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης γνωστοποίησε τη σύνθεση της επιτροπής, τονίζοντας χαρακτηριστικά:
«Πέρα από τους υπηρεσιακούς του υπουργείου, σε αυτή την Επιτροπή συμμετέχει ο εκπρόσωπος του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφοράς, εκπρόσωπος των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, εμπειρογνώμονας σε θέματα μικροκινητικότητας από το Πανεπιστήμιο Πάτρας. Και αυτά είναι τα τακτικά μέλη. Τα έκτακτα μέλη είναι εκπρόσωποι του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, υπάρχει εκπρόσωπος της ΚΕΔΕ, υπάρχει εκπρόσωπος του Ελληνικού Ινστιτούτου Οδικής Έρευνας και Εκπαίδευσης για την Οδική Ασφάλεια και την Πρόληψη και Μείωση τροχαίων ατυχημάτων «Πάνος Μυλωνάς».
Το χρονοδιάγραμμα είναι δεσμευτικό. Είναι τέσσερις (4) μήνες με δικαίωμα άλλους δύο (2) μήνες εφόσον δεν έχει ολοκληρώσει τις εργασίες του. Εντός του πρώτου μήνα θα γίνει αξιολόγηση και εισήγηση για τυχόν λήψη άμεσων προσωρινών μέτρων μέχρι την καθιέρωση ενός οριστικού θεσμικού πλαισίου, άρα αντιμετωπίζουμε και τις προσωρινές περιπτώσεις.
Εντός διαστήματος δύο μηνών από την έναρξη των εργασιών θα γίνει η διερεύνηση και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης, τόσο εντός της Ελλάδος, όσο και στα υπόλοιπα κράτη – μέλη της ΕΕ και του ευρωπαϊκού οικονομικού χώρου. Και επίσης η καταγραφή των σχετικών οχημάτων και η κατηγοριοποίησή τους και θα πρέπει να προβλέψουμε και μελλοντικούς τύπους οχημάτων, γιατί η τεχνολογία τρέχει.
Ένα δεύτερο παραδοτέο είναι η συλλογή και η αξιολόγηση των προτάσεων από τους φορείς και τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες. Και εντός τεσσάρων (4) μηνών θα γίνει η σύνταξη και η εισήγηση ενός κανονιστικού πλαισίου, μιας νομοθετικής παρέμβασης, η οποία θα αναφέρεται:
• Στα τεχνικά χαρακτηριστικά των οχημάτων αυτών
• Στη δυνατότητα εξακρίβωσής τους, τους χώρους και τις οδούς της χρήσης τους
• Τυχόν επιπλέον απαιτήσεις για τη χρήση τους, όπως π.χ. αν θα χρειάζεται κράνος ή να υπάρχει δίπλωμα για την οδήγησή τους.
Επιπλέον, θα υπάρξει σύνταξη και εισήγηση κανονιστικού πλαισίου που αφορά και την εποπτεία της αγοράς των οχημάτων αυτών και των εξαρτημάτων, διότι δεν αναφερόμαστε μόνο στο θέμα της μετακίνησης.
Πρέπει να δούμε την αγορά, τα πρότυπα και τα εξαρτήματα, όπως επίσης και τυχόν διαδικασία ανάπτυξης διαδικασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια των προϊόντων αυτών.
Άρα αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχει ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα από πλευράς κυβέρνησης, δεσμευτικό, το οποίο εντός τεσσάρων (4) μηνών με δικαίωμα ανανέωσης ενδεχομένως για άλλους δύο (2) μήνες θα είμαστε σε απόλυτη ετοιμότητα να κάνουμε ένα κανονιστικό πλαίσιο που να αφορά τόσο την αγορά και την ασφάλεια των μικροχημάτων, όσο και τους κανόνες που θα πρέπει να θεσπιστούν για την κυκλοφορία αυτών των οχημάτων».