Το παραπάνω ερώτημα αποτέλεσε το θέμα της έκθεσης του διαγωνισμού
Euroscola 2013 στον οποίο συμμετείχαμε 1.250 μαθητές Β’ και Γ’ Λυκείου
από όλη την Κρήτη. Μία από τις προτάσεις, δηλαδή η ενημέρωση των νέων
για τα όργανα της Ε.Ε. και τους θεσμούς της, εφαρμόστηκε για εμάς, τους
24 μαθητές με τις καλύτερες επιδόσεις, αφού μέσω του προγράμματος αυτού
ταξιδέψαμε από τις 14-3 έως τις 18-3-2013 σε μία από τις δύο έδρες του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το Στρασβούργο.
Έπειτα από ένα αρκετά μεγάλο ταξίδι, φθάσαμε στο αεροδρόμιο της χιονισμένης Φρανκφούρτης και, μετά από 2 ώρες με λεωφορείο, στον τελικό μας προορισμό. Με την άφιξή μας εκεί, είχαμε μια πρώτη γνωριμία με τη ρομαντική αυτή πόλη, που βρίσκεται στη Δυτική πλευρά του ποταμού Ρήνου και χαρακτηρίζεται ως αξιοθέατο παγκόσμιας κληρονομιάς από την ΟΥΝΕΣΚΟ.
Την επόμενη μέρα, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι 600 περίπου μαθητές από τα 27 κράτη-μέλη της Ε.Ε., συν της Κροατίας, που σύντομα πρόκειται να ενταχθεί, αναλάβαμε -επάξια κατά τη γνώμη μου- το ρόλο ευρωβουλευτή και ανταλλάξαμε τις απόψεις μας (στα αγγλικά ή στα γαλλικά) -τόσο στην ολομέλεια όσο και στις επιτροπές- σχετικά με τις σύγχρονες ευρωπαϊκές προτεραιότητες.
Μετά το καλωσόρισμα από τον υπεύθυνο του Ευρωκοινοβουλίου και κάποιων ευρωβουλευτών, έγιναν οι παρουσιάσεις κάθε χώρας, μία σύντομη δημοσκόπηση για τις απόψεις μας πάνω σε διάφορα θέματα, καθώς και μία συζήτηση με τον κ. Bernd Posselt γύρω από το ευρωπαϊκό οικοδόμημα.
Ακολούθησε γεύμα στο εστιατόριο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και συγκρότηση τετραμελών ομάδων με παιδιά από διαφορετικές χώρες για το παιχνίδι «eurogame». Σε κάθε ομάδα δόθηκε ένα φυλλάδιο που περιλάμβανε 20 ερωτήσεις σε 20 διαφορετικές γλώσσες της Ε.Ε., γεγονός που προώθησε την παραγωγική συνεργασία ανάμεσά μας.
Με το τέλος του παιχνιδιού αυτού, άρχισαν οι συνεδριάσεις των ομάδων εργασίας στις αίθουσες των επιτροπών. Εκεί, μαζί με άλλα τρία παιδιά από την Κρήτη, αναλύσαμε τις δικές μας απόψεις, αλλά και ακούσαμε με προσοχή τις απόψεις των συνομηλίκων μας από τις άλλες χώρες πάνω στο εξής θέμα: «2013 Ευρωπαϊκό Έτος των Πολιτών: Μύθος ή Πραγματικότητα; Πώς μπορούν να συλλειτουργήσουν οι πολιτιστικές διαφορές, οι περιφερειακές , οι εθνικές και οι ευρωπαϊκές ταυτότητες;». Κατόπιν, συντάξαμε μια έκθεση με τις προτάσεις μας και ορίσαμε έναν εκπρόσωπο που την παρουσίασε στην ολομέλεια. Οι υπόλοιπες ομάδες παρουσίασαν θέματα, όπως η γεωργική πολιτική, η μετανάστευση και η κοινωνική ένταξη, το περιβάλλον, η ελευθερία ενημέρωσης και αγωγής του πολίτη και το μέλλον της Ε.Ε., όπως εμείς οι νέοι το οραματιζόμαστε. Ανάλογα με το αν συμφωνούσαμε ή όχι με τις προτάσεις που ακούστηκαν, είχαμε τη δυνατότητα να ψηφίσουμε υπέρ ή κατά της έκθεσης που σχημάτισε κάθε ομάδα. Η έκθεση της δικής μου ομάδας ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την ολομέλεια.
Η μέρα έκλεισε με τον τελικό του eurogame, σε μια ερώτηση του οποίου ακούστηκε το ελληνικό συρτάκι, που χειροκροτήθηκε με θέρμη από όλους τους συμμετέχοντες και φυσικά τον ευρωπαϊκό ύμνο και την περιφορά των σημαιών των κρατών-μελών.
Γεμάτοι από έντονες εντυπώσεις, επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο, από όπου αναχωρήσαμε το επόμενο πρωί για την ξενάγησή μας στο πανέμορφο Στρασβούργο. Πρώτο σημείο αναφοράς, το κτήριο «Louise Weiss» του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το παλάτι της Ευρώπης, όπως ονομάζεται, καθώς και το κτίριο που στεγάζει το Δικαστήριο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Επόμενος σταθμός, ο επιβλητικός Καθεδρικός Ναός γοτθικού ρυθμού, που χάρη στο ύψος των 142 μέτρων ανήκει στα πιο ψηλά κτίρια του κόσμου. Εσωτερικά του, απολαύσαμε τα πολύχρωμα βιτρό και το αστρονομικό ρολόι που πραγματικά μας μαγνήτισε. Ακολούθησε η περιήγησή μας στην Petite France, όπου περιπλανηθήκαμε στα πλακόστρωτα σοκάκια και φωτογραφηθήκαμε με φόντο τις περίτεχνες γέφυρες πάνω από τα κανάλια του ποταμού Ιλλ.
Η τελευταία μέρα μας επιφύλαξε γνωριμία με την πόλη Baden-Baden της Γερμανίας, όπου επισκεφτήκαμε τη ρώσικη εκκλησία και το μουσείο Faberge με τα μαγευτικά, πολυτελή εκθέματα από το Παλάτι του Τσάρου της Ρωσίας. Από εκεί αναχωρήσαμε για το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, κατόπιν της Αθήνας και τέλος του Ηρακλείου, όπου φθάσαμε πλούσιοι από τις μοναδικές και υπέροχες εμπειρίες που ζήσαμε κατά την παραμονή μας στο Στρασβούργο.
Σε αυτό, βέβαια, συντέλεσαν και οι υπόλοιποι συμμαθητές μου, τους οποίους θα ήθελα μέσα από την καρδιά μου να ευχαριστήσω για τις αξέχαστες στιγμές που περάσαμε μαζί, αλλά και οι συνοδοί καθηγητές μας, κυρία Χρύσα Μπιτσάκη (Αγγλικών) και ο κ. Γιώργος Τσικαλάκης (Θεολόγος), τους οποίους θέλω επίσης να ευχαριστήσω, αν και μπορώ να σημειώσω, ότι λόγω της πείρας που διαθέτουν, υπήρχαν περιθώρια για καλύτερη οργάνωση. Συνολικά, η εμπειρία μας στο Στρασβούργο και ειδικότερα στο Ευρωκοινοβούλιο, ήταν ξεχωριστή, γι’ αυτό θα ήθελα να παρακινήσω τα παιδιά της Α’ Λυκείου που του χρόνου θα φοιτούν στη Β’, να λάβουν μέρος στο διαγωνισμό της Euroscola, διότι είτε ταξιδέψουν στο Στρασβούργο είτε όχι, θα έχουν την ευκαιρία να καλλιεργήσουν την ψυχή τους και το πνεύμα τους ως Ευρωπαίοι πολίτες.
Το παρακάτω κείμενο το έγραψα για να εκφωνηθεί στην Ολομέλεια, στα πλαίσια της παρουσίασης της Ελληνικής αποστολής:
Καλημέρα σας. Το όνομά μου είναι Χαρίκλεια Καρινιωτάκη και είμαι μέλος της ελληνικής αποστολής.
Όταν ακούτε το όνομα της χώρας μου, πιθανώς στο μυαλό σας έρχεται η οικονομική κρίση που αντιμετωπίζουμε. Ίσως να σκέφτεστε ότι εμείς είμαστε υπεύθυνοι για το ραγδαίο ξέσπασμα κοινωνικής αναταραχής και τις επιπτώσεις που αυτό έχει στη δημοκρατία.
Πολύ καλά, λοιπόν… Ξεχάστε μας…
Αρχίστε να κατεδαφίζετε όλα τα μνημεία, αδειάστε τα μουσεία σας σε όλο τον κόσμο. Καταστρέψτε οτιδήποτε είναι ελληνικό πάνω στον πλανήτη. Έπειτα διαγράψτε την ελληνική γλώσσα από την ιατρική σας, τα μαθηματικά σας, τη φυσική σας, την αστρονομία σας, την πολιτική σας, την καθημερινή σας ζωή. Διαγράψτε τα μαθηματικά, σβήστε κάθε σχήμα, κάντε το τρίγωνο οκτάγωνο, την ευθεία καμπύλη. Αλλάξτε τα βιβλία σας, αφού κάθε ένα από αυτά περιέχει ελληνικές λέξεις. Διαγράψτε τον Όμηρο, τον Ισοκράτη, τον Ιπποκράτη, τον Πλάτωνα, τον Αρχιμήδη, το Σωκράτη, το Θουκυδίδη. Αλλάξτε την εκπαίδευση, τον πολιτισμό σας.
Γνωρίζω… Θα πείτε «αυτό είναι αδύνατο» και θα έχετε δίκιο, καθώς σε αυτή την περίπτωση, τα πάντα θα κατέρρεαν. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι, τελικά, όλοι είμαστε Έλληνες, καθώς, όπως ο Ισοκράτης έγραψε, «Έλληνες δεν είναι εκείνοι που γεννήθηκαν στην Ελλάδα, αλλά όλοι εκείνοι που έχουν υιοθετήσει το πνεύμα το κλασικό».
Μαθήτρια της Β’ Τάξης του 1ου ΓΕΛ Ρεθύμνου