Εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενοι, μέλη των παιδαγωγικών ομάδων από την Β. Ιρλανδία, την Ισπανία, την Πολωνία, το Βέλγιο και την Τουρκία πραγματοποίησαν την 4η διακρατική συνάντηση στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης, στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα εκπαίδευσης ενηλίκων Grundtvig με θέμα «How to be a grandparent». Το πρόγραμμα GRUNTVIG με την υποστήριξη του ΙΚΥ επιχορηγεί δράσεις για την προώθηση της ευρωπαϊκής συνεργασίας, της ποιότητας, της καινοτομίας και της ευρωπαϊκής διάστασης σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης ενηλίκων.
Στόχοι της συνάντησης ήταν οι διακριτές πολιτισμικές ταυτότητες να δράσουν και να αλληλεπιδράσουν, να μετασχηματίσουν και να μετασχηματιστούν με αφετηρία μια δυνατή συναισθηματικά και δημιουργική διαγενεακή επικοινωνία που συντελείται στο πλαίσιο πρωτότυπων βιωματικών δράσεων, κοινών για τους ενήλικες ηλικίας 50+ και τους εμπλεκόμενους μαθητές. Η προώθηση της συνεργασίας, μέσω βιωματικών δράσεων, όλων των εμπλεκομένων (μαθητών, ενηλίκων ηλικίας 50+, τοπικών φορέων) ώστε να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα κοινωνικού αποκλεισμού, να βελτιώσουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες, να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση τους, να «δουλέψουν» σε θέματα όπως: η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, ανάληψη πρωτοβουλιών, λήψη αποφάσεων, εποικοδομητική διαχείριση των συναισθημάτων διασφαλίζοντας παράλληλα ένα υψηλό επίπεδο της μη τυπικής και της άτυπης εκπαίδευσης.
Ειδικότερα, την πρώτη μέρα τους καλωσόρισε στο Γραφείο του ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης Απόστολος Κλινάκης και ο προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Κρήτης Γεώργιος Περικλειδάκης και στη συνέχεια υλοποιήθηκε το πρόγραμμα που σχεδιάστηκε από την παιδαγωγική ομάδα του προγράμματος με σκοπό να αποτελέσει έναν λειτουργικό και αντιπροσωπευτικό συνδυασμό επισκέψεων σε επιλεγμένους χώρους πολιτισμικής αναφοράς του νησιού, στις τοπικές αρχές και σε δομές τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης (Περιφέρεια, Δημοτικό Σχολείο, Κέντρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, Μουσεία, Αρχαιολογικοί χώροι, Αγροτικός Γυναικείος Συνεταιρισμός Αρχανών).
Το πρόγραμμα των εταίρων περιλάμβανε εκτός από επισκέψεις σε χώρους πολιτισμικής αναφοράς του νησιού και υποδοχή και φιλοξενία από τις τοπικές αρχές σε επίπεδο νομού και Περιφέρειας Κρήτης, συμμετοχή σε εργαστήρια μαγειρικής, προκειμένου η διατροφική παράδοση της κάθε χώρας να λειτουργήσει ως γέφυρα ανταλλαγής εμπειριών και ιδεών για την ενδυνάμωση των ομάδων και την γόνιμη αλληλεπίδραση γενεών και εθνών Επιπλέον πραγματοποιήθηκαν στον χώρο του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αλικαρνασσού εργαστήρια μουσικής και κεραμικής με την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών της ΣΤ τάξης που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Οι μικροί μαθητές κατέπληξαν τους συμμετέχοντες με την άνεση, τον ενθουσιασμό και την δημιουργικότητα με την οποία συμμετείχαν στα εργαστήρια αλλά και στις ασκήσεις διαμόρφωσης και ενδυνάμωσης των ομάδων που πλαισίωσαν τα εργαστήρια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέλημα όλων των εργαστηρίων που σχεδίασε και υλοποίησε η παιδαγωγική ομάδα του προγράμματος της Περιφερειακής Διεύθυνσης ήταν η συνεχής ανατροφοδότηση ανάμεσα στους ενήλικες εκπαιδευόμενους και εκπαιδευτές απ’ όλες τις χώρες, αλλά και τους μαθητές του 2ου Δ.Σ. Αλικαρνασσού μέσα από εμπειρίες συνεργατικής μάθησης και δημιουργικής έκφρασης με όχημα τις τέχνες: την τέχνη της μουσικής, την τέχνη της ζωγραφικής, την τέχνη της κεραμικής.
Ξεχωριστή αίσθηση προκάλεσε το εργαστήρι ζωγραφικής που πραγματοποιήθηκε στον υπαίθριο χώρο της Λότζια με εμψύχωση της εικαστικού μέλος της παιδαγωγικής ομάδας της Τουρκίας, με στόχο να αναδειχθεί το πανανθρώπινο και διαχρονικό μήνυμα της ειρήνης των λαών, ενώ τα έργα που δημιουργήθηκαν από τις ομάδες εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων θα αξιοποιηθούν στο σχολείο ως αφετηρίες για διάλογο στο μάθημα της κοινωνικής και πολιτικής αγωγής.
Επίσης εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενοι συμμετείχαν σε οργανωμένη ξενάγηση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, καθώς και σε βιωματικό εργαστήριο στο Μουσείο Σχολικής Ζωής του Δήμου Χανίων με στόχο την γνωριμία και οικειοποίηση χαρακτηριστικών τεκμηρίων της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας και συγκεκριμένα του μινωικού πολιτισμού προκειμένου να αναδειχθούν κοινοί κώδικες επικοινωνίας και έκφρασης σε μια πολυπολιτισμική ομάδα μέσω της τέχνης και της πολιτιστικής κληρονομιάς ενός τόπου. Το εργαστήριο στο Μουσείο Σχολικής Ζωής στηρίχθηκε στην εμψύχωση εκπαιδευτικού υλικού για ενήλικες με τίτλο «CULTURE GAMES» που είχε δημιουργήσει η παιδαγωγική ομάδα του Συλλόγου Φίλων σε αντίστοιχο ευρωπαϊκό πρόγραμμα GRUNDTVIG το 2011.
Κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης όλοι οι εταίροι αλλά και ο Βέλγος συντονιστής έδωσαν συγχαρητήρια στα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης για την άψογη διοργάνωση των εργαστηρίων, για τις δυνατές στιγμές που μοιράστηκαν μέσα από τις ευκαιρίες συνεργασίας που οδήγησαν σε υψηλής ποιότητας παιδαγωγικών εμπειριών, δουλεύοντας άλλοτε σε μικρές ομάδας και άλλοτε συλλογικά, συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλον και όλοι μαζί αρμονικά εμπνεύστηκαν και εκφράστηκαν, ακόμα και οι εκπαιδευόμενοι από την Πολωνία που δεν γνώριζαν Αγγλικά.
Τελικά κατάφεραν να μοιραστούν τα συναισθήματα και τους φόβους τους μέσα από τα εργαστήρια που πήραν μέρος, ενώ δεσμεύτηκαν να επικοινωνούν και στο μέλλον κατά τις συνεδριάσεις του έργου, μέσω μιας κλειστής πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης (facebook) και μέσω Skype, ανταλλάσσοντας συνταγές, ήθη και έθιμα, σκέψεις και ιδέες στα αγγλικά. Αυτό θα δώσει στους εκπαιδευόμενους ενήλικες την ευκαιρία να κάνουν νέους φίλους, να βελτιώσουν τις ικανότητες (γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις) που χρειάζονται για την προσωπική τους ανάπτυξη, την ενεργό ιδιότητα του πολίτη, την κοινωνική ένταξη και απασχόληση, αλληλεπιδρώντας και με τους μαθητές του 2ου Δημοτικό Σχολείου Ν. Αλικαρνασσού.
Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης, ευχαριστεί για την στήριξή τους τον κ. Ευρυβιάδη Βαλατίδη, διευθυντή Εκπαίδευσης Ηρακλείου, τον κ. Ηλία Ποντικάκη διευθυντή Εκπαίδευσης Χανίων, τον Γεώργιο Πιτσούλη πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου της Περιφέρειας Κρήτης, την Βασιλική Μαδούλκα από το Europe Direct Κρήτης, το Δήμο Ηρακλείου, τον Μανόλη Κοκοσάλη δήμαρχο Αρχανών Αστερουσίων, το Δήμο Χανίων και την αντιδήμαρχο Πολιτισμού και Δια Βίου Μάθησης Βαρβάρα Περάκη, το Μουσείο Σχολικής Ζωής Δήμου Χανίων, το Γυναικείο Αγροτικό Συνεταιρισμό Αρχανών, το ΚΤΕΛ Ηρακλείου- Λασιθίου, το ΚΠΕ Αρχανών- Ρούβα – Γουβών, την ξεναγό Μαρία Ανδριανάκη τον αγγειοπλάστη Κωνσταντίνο Μαλαδάκη, τον «Κρητικό Φούρνο».