Στην εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης ύψους 7,5 εκ. ευρώ στοχεύει ο Δήμος Ρεθύμνου, προκειμένου να υλοποιήσει το έργο ανάπλασης του ανατολικού παραλιακού μετώπου. Πρόκειται για ένα τμήμα του δρόμου 2,5 συνολικά χλμ. που εκτείνεται από το Δελφίνι μέχρι και το ύψος του ρέματος Κουτσολίδι.
Οι μελέτες του συγκεκριμένου έργου είναι έτοιμες και ώριμες, ενώ χθες στο Ρέθυμνο βρέθηκαν μηχανικοί της ΕΕΤΑΑ (Ελληνική Εταιρία Ανάπτυξης Τοπικής Αυτοδιοίκησης), της αρμόδιας δηλαδή εταιρίας για την κατασκευή έργων υποδομής της τοπικής αυτοδιοίκησης, προκειμένου να κάνουν αυτοψία στην παραλία και να διευθετήσουν τεχνικά ζητήματα, που αφορούν στο κατασκευαστικό κομμάτι του έργου, για να μπορέσουν στη συνέχεια να ανάψουν το πράσινο φως για την απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Οι μηχανικοί είχαν διαδοχικές συζητήσεις με τον δήμαρχο και τους υπεύθυνους της Τεχνικής Υπηρεσίας Ρεθύμνου και με τις παρεμβάσεις και διαπιστώσεις για κάποιες τεχνικές αλλαγές στην μελέτη εμφανίζονται καταρχάς θετικοί για την έγκριση της χρηματοδότησης του έργου αυτού, το οποίο εκτιμάται ότι θα αλλάξει ουσιαστικά την εικόνα της παραλιακής ζώνης του Ρεθύμνου.
Ωστόσο, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τόσο οι γραφειοκρατικές διαδικασίες όσο και ο διαγωνισμός αλλά και η ολοκλήρωση του έργου θα πρέπει να έχει περατωθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2015.
Σε δηλώσεις του ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γ. Μαρινάκης εμφανίστηκε ιδιαίτερα αισιόδοξος για την εξασφάλιση των ευρωπαϊκών χρημάτων, λέγοντας χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων: «Η ΕΕΤΑΑ είναι η ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή, η οποία ασχολείται σε όλη τη χώρα με έργα της τοπικής αυτοδιοίκησης και χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Περιφερειακής Ανάπτυξης. Άρα αν το πάρουμε το έργο, που πιστεύω θα το πάρουμε, δεν έχουμε να κάνουμε με χρήματα της Διαχειριστικής Αρχής της Περιφέρειας Κρήτης, αλλά προσθέτουμε επιπλέον κονδύλια στην πόλη από το κεντρικό ταμείο. Είναι μια ώριμη και εξαιρετικά καλή μελέτη, που αφορά το τμήμα από Δελφίνι μέχρι το Κουτσολίδι και από τις δύο πλευρές. Και από την μεριά των καταστημάτων αλλά και από την βόρεια πλευρά, που είναι ο χώρος περιπάτου και αναψυχής για τους ντόπιους και τους επισκέπτες μας. Θεωρώ ότι είναι ένα έργο που θα δώσει άλλη πνοή στην ανάπτυξη της συγκεκριμένης περιοχής, η οποία έχει έντονη τουριστική χροιά με πολλά ξενοδοχεία και επιχειρήσεις. Καταφέραμε και φέραμε εδώ τον κ. Λάμπρου και τον κ. Μανούση, μηχανικούς της ΕΕΤΑΑ και είδαν από κοντά το παραλιακό μέτωπο για να διευθετήσουμε τις λεπτομέρειες και να κάνουμε άμεσα όποιες διορθώσεις χρειάζονται. Είναι ένα έργο του Δ’ ΚΠΣ και πρέπει να τελειώσει γρήγορα όλη η διαδικασία, η γραφειοκρατική αλλά και η υλοποίηση του έργου μέχρι τον Ιούνιο του 2015. Ευελπιστώ ότι θα καταφέρουμε μέσα σε αυτό το καλοκαίρι να το δημοπρατήσουμε. Επειδή θα υπάρξει σοβαρό ενδιαφέρον, καθώς η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη από ευρωπαϊκά προγράμματα δεν υπάρχει λόγος να καθυστερήσουμε. Θα σεβαστούμε το «επιχειρείν». Θα κάνουμε τη «νεκρή» περίοδο το έργο από την πλευρά των καταστημάτων. Την υπόλοιπη περίοδο με χρόνους που να μην χαθούν χρήματα, αλλά και ούτε να «ζημιώσουμε» την εικόνα της πόλης μας θα κάνουμε τις εργασίες από τη νότια μεριά».
Σύμφωνα με την μελέτη που είχε κάνει ο Μιχάλης Καταρτζής, κρίνεται απαραίτητη η ύπαρξη διαμορφωμένων πεζοδρομίων, η διαμόρφωση των ασφαλών διαβάσεων των πεζών, ιδιαίτερα προς τη θάλασσα, διαμέσου της παραλιακής οδού. Η μελέτη μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου με πλάτος 1,60 μ. Τα παρτέρια, τα οποία βρίσκονται σε απόσταση μεγαλύτερη των 2,20 μ. από το κράσπεδο θα διατηρηθούν και θα φυτευτούν σε αυτά νέα δένδρα φοίνικες. Τα υπόλοιπα, τα οποία βρίσκονται κοντά ή και εντός της ζώνης κίνησης του ποδηλάτου θα αποξηλωθούν και στις περιοχές αυτές θα διαταχθούν νέα μεμονωμένα δένδρα φοίνικες. Το κράσπεδο του δρόμου, στα βόρεια, θα παραμείνει στη θέση του και θα διαχωρίζει την άσφαλτο από τον ποδηλατόδρομο. Η κίνηση των ποδηλάτων στη ζώνη του πεζοδρομίου θα είναι παράλληλη και συνδυασμένη με την κίνηση των πεζών. Δεν θα αποτελεί δηλαδή αποκλειστική λωρίδα ποδηλατοκίνησης. Άλλωστε σε πολλά σημεία του, ο ποδηλατόδρομος θα συνδέεται με τις διαβάσεις των πεζών και των ΑμεΑ, με τις οποίες θα πρέπει να συνδυάζεται. Την προτεραιότητα στην κίνηση την έχουν πάντα οι πεζοί. Πολύ περισσότερο σε μια παράλια πορεία παράλληλη στη θάλασσα. Για τον λόγο αυτό ο ποδηλατόδρομος θα αποτελεί μέρος του πεζοδρομίου και τα σημεία όπου θα διαμορφώνονται οι συνθήκες για ασφαλείς κόμβους κυκλοφορίας θα αποτελούν μέρος της συνολικής διαμόρφωσης, ώστε και σαν σημασιοδότηση αλλά και επί της ουσίας να τονίζεται η απόλυτη προτεραιότητα των πεζών στις περιοχές των κόμβων και η ύφεση των άλλων κινήσεων. Η διαμόρφωση των ασφαλών κόμβων κυκλοφορίας στηρίζεται ακριβώς, στην με κάθε τρόπο ανάδειξη των προτεραιοτήτων των πεζών έναντι των όποιων άλλων κινήσεων.
Αρχικά θα πρέπει επί του οδοστρώματος και για 25 μ. εκατέρωθεν του κέντρου του κόμβου να επιχειρηθεί η αλλαγή του ασφαλτοτάπητα με νέο αντιολισθηρό ασφαλτοτάπητα ψυχρής επιφάνειας και χρώματος ανοικτού γκρι, σε αντίθεση με το σκούρο γκρι της ασφάλτου, ο οποίος θα δίνει το σήμα της αλλαγής όχι μόνο οπτικά αλλά και στην αίσθηση της οδήγησης, στον οδηγό του οχήματος ότι εισέρχεται σε κόμβο και πρέπει να ελαττώσει ιδιαίτερα την ταχύτητά του.
Παράλληλα προτείνεται η διεύρυνση των πεζοδρομίων στις γωνίες τους, ώστε από τη διάβαση των πεζών και μέχρι την εκάστοτε στροφή να μην υπάρχουν οχήματα σταθμευμένα.
Η στάθμευση των οχημάτων θα μπορεί να γίνεται όπου αυτό απαιτείται, παράλληλα στον δρόμο, σε εσοχές, οι οποίες θα αρχίζουν 1,6 μ. τουλάχιστον μετά το αντίστοιχο άκρο της διάβασης των πεζών.
Σε όλη τη διαδρομή του νότιου πεζοδρομίου θα τοποθετηθούν μεταλλικά κολωνάκια ύψους 1,1 μ. στις περιοχές όπου δεν υπάρχουν διαμορφωμένες θέσεις στάθμευσης, ώστε να μην σταθμεύουν επί των πεζοδρομίων διάφορα οχήματα.
Με βάση αυτές τις αρχές και με επιπλέον ιδιαίτερες διαμορφώσεις που θα απαιτηθούν σε σχέση με τα κυκλοφοριακά δεδομένα του κάθε κόμβου, θα διαμορφώνονται οι συνθήκες κυκλοφορίας των πεζών για την ασφαλή και αδιάλειπτη πορεία τους.
Η υπογειοποίηση των ηλεκτρικών δικτύων και η απομάκρυνση των εναέριων υποσταθμών θα πρέπει να αποτελέσει το πρώτο βήμα για την αισθητική αναβάθμιση του ανατολικού παραλιακού μετώπου. Το τμήμα εκείνο που συντελεί επίσης ιδιαίτερα στην εικόνα και την φυσιογνωμία του αστικού τοπίου και στην περίπτωσή μας του παραλιακού μετώπου, είναι τα κτίρια και οι διαμορφώσεις στον ιδιωτικό του χώρο. Καθώς η αρχιτεκτονική αυτών των κτιρίων και αυτών των διαμορφώσεων αποτελούν έναν από τους σημαντικούς αστικούς συντελεστές, είναι λογικό να απαιτείται η ιδιαίτερη προσοχή στην εικόνα που παρουσιάζουν.
Σήμερα είναι φανερό ότι στην εικόνα αυτή κυριαρχεί η σύγχυση, καθώς η εκτροπή από κάθε έννοια κανονιστικής διάταξης των στοιχείων του ιδιωτικού χώρου επί του παραλιακού μετώπου, κυριαρχεί.