Από τις 28 Σεπτεμβρίου έως τις 14 Οκτωβρίου (σε 17 ημέρες!!!) πέντε εκατομμύρια περίπου πολίτες αυτής της χώρας, έπρεπε να παρέμβουν στην εφαρμογή του περιουσιολογίου (στο γνωστό έντυπο Ε9) του υπουργείου Οικονομικών για την καταγραφή των αγροτεμαχίων τους. Έως το βράδυ της Δευτέρας, 14/10, δε δόθηκε η παραμικρή παράταση.
Στις λίγες αυτές ημέρες, αξίζει να τονιστεί ότι το σχετικό πρόγραμμα συχνά δυσλειτουργούσε τα απογεύματα λόγω αναβαθμίσεων! Επίσης, το πρωί της Παρασκευής 11 Οκτωβρίου «κράσαρε» για κάποιες ώρες!
Έχοντας υπόψη ότι ο γενικός γραμματέας Εσόδων ο κ. Χ. Θεοχάρης προέρχεται από τη Lehman Brothers, από περιέργεια θα θέλαμε να γνωρίζουμε τι θα συνέβαινε και ποιος θα έχανε το κεφάλι του, αν τα προαναφερθέντα γίνονταν σε ώρα εργασιακής αιχμής στην εν λόγω εταιρία, αδρανοποιώντας έτσι τα εκεί στελέχη έστω και για λίγες ώρες!
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι από το άνοιγμα του ηλεκτρονικού υπολογιστή έως το άνοιγμα της φόρμας Ε9, κάθε ενδιαφερόμενος (αγρότης οποιασδήποτε ηλικίας κ.ά.) έπρεπε να «κλικάρει» στο πληκτρολόγιο επτά φορές, ψάχνοντας παράλληλα το σωστό τίτλο στις ηλεκτρονικές σελίδες.
Από την άλλη, κρυπτογραφικές ερωτήσεις με ένα πλήθος από αρκτικόλεξα, χωρίς να δίνεται σε μια ξεχωριστή σελίδα η ερμηνεία τους, (π.χ. αν βρίσκεται το αγροτεμάχιο εντός του ΟΤΧ (!!!) αριθ. 1) απαιτούσαν ακριβείς απαντήσεις, ενώ διάφορα μικρά λάθη μπορούν να οδηγήσουν σε υπερβολικές χρηματικές επιβαρύνσεις.
Ερώτηση: Ποιος θα ελέγξει την ορθότητα όλων αυτών των λεπτομερειών που ζητήθηκαν; Ποιος θα επιβεβαιώσει λόγου χάρη, αν απέχει το όποιο αγροτεμάχιο πάνω ή κάτω από 500 μέτρα από τα όρια του όποιου οικισμού; Η μέτρηση της απόστασης αυτής θα γίνει σε ευθεία γραμμή ή επί του ανάγλυφου του εδάφους; Επίσης, ποιος ιδιώτης γνωρίζει τα ακριβή όρια του οικισμού όπου ανήκει το αγροτεμάχιό του;
Σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Ε9, κάθε επιμελής φορολογούμενος, έπρεπε λοιπόν να αποταθεί αρχικά στην αρμόδια υπηρεσία κάθε Δήμου, όπου έχει αγροτεμάχια και να μάθει τα εν λόγω όρια. Κατόπιν, με μια… μεζούρα όφειλε να υπολογίζει κάθε επίμαχη απόσταση και μετά να τη σημειώσει στη συγκεκριμένη φόρμα! Και όλα αυτά σε 17 ημέρες!
Ακολούθως, δίνεται ένα παράδειγμα, που αφορά στον προσδιορισμό της τοποθεσίας ενός αγροτεμαχίου. Αυτό δείχνει, το βαθμό της πολυπλοκότητας (βλ. γραφειοκρατίας) που προκαλεί το ίδιο το σύστημα. Για τα αρκτικόλεξα απευθυνθείτε στο Google. Τα υπόλοιπα σχόλια δικά σας.
Αναλυτικότερα, σημειωνόταν τα εξής στη σχετική φόρμα του Ε9:
Επιλέξτε για όσες εδαφικές εκτάσεις βρίσκονται (τα αγροτεμάχια):
1ο Μεταξύ του ρέματος Κουρού Ντερέ, Ν.Ε.Ο Θεσσαλονίκης-Κιλκίς (παλαιά χάραξη), επαρχιακής Θεσσαλονίκης-Μανδρών και ορίου Δ.Δ. Νέας Σάντας.
2ο Του ρέματος Κουρού Ντερέ, Ν.Ε.Ο Θεσσαλονίκης-Κιλκίς, ορίων του Νομού Θεσσαλονίκης και της Π.Ε.Ο Θεσσαλονίκης-Κιλκίς.
3ο Του ρέματος Κουρού Ντερέ, Π.Ε.Ο Θεσσαλονίκης-Κιλκίς και όριο Νομού-Θεσσαλονίκης. (Σημείωση: Ας αποφασίσουν οι συντάκτες των προτάσεων αυτών για την επιλογή του ορθού όρου ανάμεσα στο «ορίου» ή «ορίων»).
4ο Σε απόσταση μέχρι και 200 μέτρα από το όριο του οικισμού Παντελεήμονα.
5ο Σε απόσταση μέχρι και 300 μέτρα αριστερά της Π.Ε.Ο Θεσσαλονίκης-Κιλκίς, προς Κιλκίς και μέσα στην κτηματική περιφέρεια οικισμού Παντελεήμονα (!!!).
6ο Στο υπόλοιπο του Δ.Δ.
Εννοείται ότι πολλοί φορολογούμενοι έχουν επιλέξει την πιο κατανοητή από τα παραπάνω επιλογή, δηλαδή την 6η, θεωρώντας ότι έτσι θα επωμισθούν το μικρότερο κόστος.
Πλανώνται όμως πλάνη οικτρά, γιατί δυσνόητες επιλογές τοποθεσίας ως απόρροια μιας υπέρμετρα φλύαρης γραφειοκρατίας, είναι δυνατό να οδηγήσουν τυχαία ή ακόμη και εσκεμμένα, στα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα.
* Ο Δημήτρης Μάρδας είναι καθηγητής Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ