Μπορεί τα θετικά μηνύματα για τη νέα τουριστική περίοδο να ικανοποιούν σε μεγάλο βαθμό τους επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου, οι οποίοι παρακολουθούν τη ροή των κρατήσεων και βλέπουν σημαντική αύξηση στα ποσοστά των κρατήσεων από όλες τις αγορές, ωστόσο πράκτορες και ξενοδόχοι δηλώνουν συγκρατημένα αισιόδοξοι.
Αυτό, όπως εξηγούν, συμβαίνει γιατί αφενός σε καμιά περίπτωση το διψήφιο ποσοστό που καταγράφεται, σύμφωνα με τα σημερινά στοιχεία, δεν θα είναι αυτό στο οποίο θα «κλείσει» η σεζόν, αφού ο περιορισμένος αριθμός κλινών για την υψηλή περίοδο (Ιούνιο -Σεπτεμβρίου) δεν αφήνει περαιτέρω περιθώρια αύξησης αφίξεων τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο και από την άλλη με δεδομένη την υψηλή φορολογία στον κλάδο εμφανίζονται επιφυλακτικοί ως προς το ποσοστό αύξησης τω εισπράξεων τους.
Την ίδια στιγμή οι επιχειρηματίες δηλώνουν πως η καλή εικόνα της τουριστικής περιόδου την περσινή χρονιά οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην απουσία ανταγωνισμού από τουριστικές χώρες, όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα να κερδίσει η Κρήτη αλλά και η χώρα ολόκληρη ένα σημαντικό αριθμό επισκεπτών τους οποίους κατάφερε να «μαγνητίσει» και αυτή τη χρονιά.
Τα πρώτα μηνύματα που έρχονται από τους tour operators είναι ενθαρρυντικά και μάλιστα και για τη χαμηλή περίοδο, δηλαδή το δίμηνο Απριλίου-Μαΐου καθώς και τον Οκτώβριο. Η ζήτηση είναι αυξημένη, γεγονός που ικανοποιεί τους επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου για τους οποίους το διάστημα αυτό μπορεί να κάνει τη διαφορά και σε αφίξεις και σε έσοδα αφού, όπως υποστηρίζουν, τους υπόλοιπους μήνες δεν υπάρχει διαθεσιμότητα κλινών για να καλύψει μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών.
Οι κρατήσεις από τη Γερμανία και τη Μεγάλη Βρετανία, που αποτελούν τις δύο βασικότερες «δεξαμενές» τουριστών για το νησί, κινούνται ανοδικά ενώ εντυπωσιακή είναι και η αύξηση των Ρώσων.
Όμως, όπως αναφέρουν, σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να υπάρξει εφησυχασμός καθώς οι τουριστικά ανταγωνιστικές της Ελλάδας χώρες, όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος που αντιμετώπιζαν θέματα ασφαλείας, ανακάμπτουν ήδη από τη φετινή χρονιά προσφέροντας μάλιστα φτηνά πακέτα σε μια προσπάθεια να κερδίσουν τους «πελάτες» τους. Για τον λόγο αυτό, όπως δηλώνουν οι φορείς του τουρισμού, το στοίχημα είναι οι επισκέπτες που θα επιλέξουν και φέτος την πόλη για τις διακοπές τους να μείνουν απόλυτα ικανοποιημένοι από την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών, την κρητική κουζίνα και τη φιλοξενία, έτσι ώστε το Ρέθυμνο να αποτελέσει πρώτη επιλογή και για την επόμενη χρονιά.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη φέτος η εκπτωτική περίοδος, το λεγόμενο early booking, έχει περιοριστεί και όσον αφορά το χρονικό περιθώριο και ως προς το ποσοστό έκπτωσης, το οποίο δεν ξεπερνά το 15% ενώ τα φτηνότερα πακέτα μπορούν να προγραμματιστούν έως τις 30 Μαρτίου και όχι ως το τέλος Μαΐου, όπως ίσχυε μέχρι πέρυσι. Παράλληλα επιβλήθηκε μια μικρή αύξηση στα τουριστικά πακέτα της τάξεως του 5-10%
Αυτό είναι αποτέλεσμα της συμφωνίας των τουριστικών πρακτόρων του νομού με τους ξένους τουρ οπερέιτορς με δεδομένη την πολύ καλή κίνηση που καταγράφηκε πέρυσι, αλλά και τα ενθαρρυντικά μηνύματα από τις πρώτες κιόλας μέρες του Γενάρη.
«Το στοίχημα για τη σεζόν που έρχεται είναι να διατηρήσουμε τα κεκτημένα για το 2019, να συνεχίσει το χειμερινό πρόγραμμα που από ότι ακούγεται θα συνεχίσει και θα διπλασιαστεί και με ενδιαφέρον και από άλλα γραφεία και να αναχωρεί ο πελάτης ευχαριστημένος. Το 2018 όπως φαίνεται θα πάει πολύ καλά και θέλουμε να διατηρήσουμε αυτή τη δυναμική γιατί η Τουρκία ανακάμπτει με πάρα πολύ χαμηλά πακέτα, αν και δεν έχουν πειστεί ακόμα οι επισκέπτες. Οι Γερμανοί πάνε πολύ στην Τουρκία και η Αίγυπτος επίσης ανακάμπτει. Επομένως του χρόνου αν δεν γίνει κάτι σε αυτές τις δύο χώρες θα ανακάμψουν περαιτέρω και εμείς πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε για να μην χάσουμε επισκέπτες» είχε αναφέρει σε πρόσφατη δήλωση του στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος των τουριστικών πρακτόρων Στράτος Μπερέτης.
Η ανάκαμψη προορισμών στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, που είχαν υποστεί απώλειες στο πρόσφατο παρελθόν αντιμετωπίζοντας κυρίως θέματα ασφάλειας, φαίνεται να προβληματίζει συνολικά τους εγχώριους τουριστικούς φορείς πολύ περισσότερο όταν και τα μηνύματα από το εξωτερικό πυκνώνουν για τους «ανταγωνιστές».
Το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν οι αναφορές σε επανάκαμψη Τουρκίας και Αιγύπτου. Κι όσο «οι γείτονες ανακάμπτουν τόσο και εμείς ανεβάζουμε το early booking από το 15% στο 20% και στο 25%», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος μιλώντας στη ετήσια γενική συνέλευση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος την προηγούμενη Παρασκευή.
«Η Τουρκία, η Αίγυπτος και η Ελλάδα εμφανίζουν αξιόλογη ανάπτυξη σε όλες τις αγορές-πηγές τουριστών, ενώ η πολύ ισχυρή ζήτηση που έχουμε δει για την Ισπανία τα τελευταία δύο με τρία χρόνια φαίνεται να μειώνεται», ανέφερε εκπρόσωπος της Thomas Cook την προηγούμενη εβδομάδα.
Οι γειτονικές αγορές
Η τάση ανάκαμψης της Τουρκίας μετά το επώδυνο γι’ αυτήν 2016 είχε φανεί από πέρυσι. Το 2017, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του τουρκικού υπουργείου Τουρισμού και Πολιτισμού, επισκέφθηκαν τη γειτονική χώρα 32.410.034 τουρίστες έναντι 25.352.213 τουριστών το 2016, ωστόσο δεν κατάφερε να ξεπεράσει το όριο των 36.244.632 τουριστών του 2015, ενώ το ρεκόρ των τελευταίων ετών το σημείωσε το 2014 με 36.837.900 αφίξεις ξένων τουριστών.
Αναφορικά με την Αίγυπτο, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία έκλεισε το 2017 με αύξηση των τουριστικών αφίξεων κατά 54%, στους 8,3 εκατ. τουρίστες. Ωστόσο, η χώρα παραμένει ακόμη μακριά από τα 14,7 εκατ. τουριστών του 2010 ή τα 11,5 εκατ. τουριστών του 2012. Ανάκαμψη σημειώνει ο τουρισμός και στην Τυνησία, η οποία είχε επίσης δεχθεί ισχυρό πλήγμα από την τρομοκρατία.
Έτσι, για το 2017 παρατηρήθηκε άνοδος κατά 23% στις αφίξεις τουριστών, στα 6,73 εκατ., ωστόσο παραμένει πίσω από τα 7,16 εκατ. τουριστών του 2014, αν και κερδίζει και πάλι το χαμένο έδαφος δύο χρόνια μετά (Ιούνιος του 2015) το μεγάλο τρομοκρατικό χτύπημα σε ξενοδοχείο της χώρας.