Ο Σύλλογός μας, «Σύνπολις», αποτελεί την δική μας απάντηση απέναντι στα κακώς κείμενα και τις κατηγορίες για τους νέους ανθρώπους στην σημερινή εποχή. Αποτελούμε ένα σύλλογο μη κυβερνητικό, μη κερδοσκοπικό, μη κομματικό, που δημιουργήθηκε για να συνδράμει -στα πλαίσια του δυνατού- στη διαμόρφωση, την εξέλιξη, την ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας και την ποιότητα ζωής των κατοίκων, καθώς και τη διασφάλιση της πολιτιστικής κληρονομιάς και την προβολή της ιστορίας του τόπου μας.
Απευθύνουμε αυτήν την επιστολή προς Εσάς για να σας θέσουμε υπόψη το «φόρο σε αίμα» που πληρώνουμε οι Ρεθεμνιώτες και όχι μόνο κάθε χρόνο εξαιτίας του οδικού μας δικτύου. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Εθνική Οδός που συνδέει τα Χανιά με την Σητεία και αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου-εξόδου για τον Νομό Ρεθύμνου, ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1968 με συνολικό μήκος 313 χλμ. Μέχρι και σήμερα οι παρεμβάσεις που έχουν γίνει για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου δεν καλύπτουν ούτε το 20% του συνολικού μήκους. Είναι αδιανόητο ότι αν και έχει ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Οδό Ε75, στα περισσότερα σημεία του μέχρι και σήμερα διατηρούνται οι προϋποθέσεις ασφαλείας και οι προδιαγραφές συγκοινωνίας της Ελλάδας του 1968!
Συγκεκριμένα στο μεγαλύτερο τμήμα του απουσιάζει διαχωριστικό στηθαίο, δεν υπάρχει καθόλου φωτισμός και η σήμανση είναι επικίνδυνα ελλιπής. Μάλιστα, ως έργο με προδιαγραφές 45ετίας, το πλάτος του οδοστρώματος είναι τόσο μικρό ώστε να προβλέπεται στα περισσότερα χιλιόμετρα του μία μόνον λωρίδα ανά κατεύθυνση και φυσικά δεν υπάρχει καν λωρίδα έκτακτης ανάγκης. Ακόμη λόγω του ιδιαίτερου και απότομου γεωγραφικού ανάγλυφου της Κρήτης η «Εθνική Οδός» της είναι γεμάτη επικίνδυνες στροφές, με συνεχείς κατολισθήσεις τους χειμερινούς μήνες. Δυστυχώς οι μελέτες χάραξης του οδικού αυτού άξονα είναι πλέον παρωχημένες για το συγκοινωνιακό φορτίο που αυτός εξυπηρετεί, ενώ ο ασφαλτοτάπητας είναι σε αθλία κατάσταση και έχει πια καταστεί απαρχαιωμένος, μη τηρώντας πλέον τις προδιαγραφές ασφαλείας μίας Εθνικής Οδού.
Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα ο ΒΟΑΚ να χαρακτηρίζεται ως δρόμος «καρμανιόλα» και να εντάσσεται από τους ειδικούς στα πλέον επικίνδυνα οδικά δίκτυα της Ευρώπης, την στιγμή που αυτός εκπληρώνει το κύριο συγκοινωνιακό έργο της Περιφέρειας της Κρήτης και αποτελεί το μοναδικό συγκοινωνιακό μέσο τεσσάρων νομών της Χώρας. Ο ΒΟΑΚ διασχίζεται καθημερινά από χιλιάδες οχήματα, φορτηγά, τουριστικά λεωφορεία κ.α., ενώ κατά τους καλοκαιρινούς μήνες η κίνηση πολλαπλασιάζεται λόγω της επίσκεψης 2.800.000 τουριστών, μόνο από τα δύο αεροδρόμια της Κρήτης, ήτοι το 20% της συνολικής τουριστικής κίνησης της Επικράτειας. Η Κρήτη ως νησιωτική Περιφέρεια έχει μονάχα το οδικό δίκτυο για την εσωτερική διακίνηση εμπορευμάτων και ανθρώπων, με αποτέλεσμα ο ΒΟΑΚ να αποτελεί την κύρια οικονομική, εμπορική και τουριστική αρτηρία της Νήσου.
Μια αρτηρία, που καθημερινά αιμορραγεί από τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα του δικτύου της, με τους νομούς της Κρήτης να καταλαμβάνουν την πρώτη θέση πανελληνίως σε θανατηφόρα τροχαία. Εκατοντάδες ανθρώπινες ψυχές κάθε χρόνο, αποτελούν το θυσίασμα της οικονομικής, εμπορικής και τουριστικής κίνησης της Κρήτης, προκαλώντας, ως είναι φυσικό, και αντίστοιχες ζημιές στους τομείς αυτούς. Εκτός όμως από τους εκατοντάδες νεκρούς κάθε έτος, πολλαπλάσιοι είναι οι τραυματίες, κυρίως νέοι, που τους καταστρέφεται η ζωή, επειδή έτυχαν να ζουν σε μία ανεπαρκή σε οδικό δίκτυο Ελληνική Περιφέρεια. Από το 2000 και μέχρι το 2012, οι νεκροί σε τροχαία που σημειώθηκαν στον ΒΟΑΚ ανέρχονται σε 1.339 και οι τραυματίες σε 22.000, ενώ πριν λίγες μέρες ζευγάρι Άγγλων που διέμεναν σε χωριό του Μυλοποτάμου Ρεθύμνου τα τελευταία χρόνια συν άλλα έξι θύματα από την αρχή του 2013 στο σύνολο του ΒΟΑΚ ήρθαν να προστεθούν στη «λίστα θανάτου». Κατ’ αυτό το γεγονός οι Κρητικοί καταβάλουν έναν δυσβάσταχτο φόρο αίματος λόγω της ανεπάρκειας των Κρατικών Υποδομών στην Περιφέρειά τους.
Όσον αφορά τον Νομό Ρεθύμνου, ο ΒΟΑΚ αποτελεί την μοναδική δίοδο συγκοινωνίας τόσο με την υπόλοιπη Κρήτη, όσο και με την υπόλοιπη Χώρα, καθότι ο Νομός δεν διαθέτει άλλη πύλη εξόδου, είτε αεροπορική είτε (σταθερή) ακτοπλοϊκή. Τα δε μοναδικά έργα που έχουν γίνει για τον εκσυγχρονισμό του ΒΟΑΚ στο Ρέθυμνο από το 1968, είναι μονάχα δύο κόμβοι και μία παράκαμψη, ενώ το υπόλοιπο μήκος του δικτύου παραμένει στα επίπεδα της εποχής της «Επταετίας». Δεδομένης αυτής της παράβλεψης του Νομού μας και της εγκατάλειψης των προδιαγραφών ασφαλείας, το οδικό δίκτυο του Νομού Ρεθύμνης θεωρείται από το 60% των πολιτών της Κρήτης ως το πιο επικίνδυνο. Στο Ρέθυμνο έχουμε καταντήσει να διαβάζουμε σε ημερήσια διάταξη τις ειδήσεις τροχαίων ατυχημάτων με τις αντίστοιχες πολιτικές εξαγγελίες και δεσμεύσεις για αντιμετώπιση του ζητήματος.
Με την επιστολή αυτή απευθύνουμε σε Εσάς μια κραυγή αγωνίας από τον τόπο μας για την απουσία ενός σύγχρονου και ασφαλούς Οδικού Δικτύου. Δεν μπορούμε άλλο να διαβάζουμε τους θανάτους και τους τραυματισμούς συμπολιτών μας και να μένουμε απαθείς, ούτε να βλέπουμε τους νέους Κρητικούς να θυσιάζονται στο βωμό της κρατικής αδιαφορίας. Θα μπορούσε η Οικονομική Κρίση που διανύει η χώρα μας να αποτελέσει έναν μοχλό ανάπτυξης και επαναδραστηριοποίησης της οικονομίας κυρίως με την χρήση των Ευρωπαϊκών Κονδυλίων για τον εκσυγχρονισμό των Κρατικών Υποδομών σε Περιφέρειες που πληρώνουν βαρύ τίμημα, όπως είναι η Κρήτη. Δεν είμαστε πολίτες κατώτερης Περιφέρειας, ζητούμε απλά το δικαίωμα στην ασφαλή συγκοινωνία.
Ο Σύλλογος Ενεργών Πολιτών Ρεθύμνου ΣΥΝΠΟΛΙΣ