Σε οριακό σημείο εξακολουθούν να βρίσκονται τα οικονομικά των δύο σχολικών επιτροπών του Δήμου Ρεθύμνου με την κατάσταση διαρκώς να χειροτερεύει, αφού το υπουργείο, όπως δηλώνει ο υπεύθυνος για θέματα Παιδείας του Δήμου, επιβαρύνει κατ’ επανάληψη τους δήμους με επιπλέον αρμοδιότητες χωρίς να τους κατανείμει τους αντίστοιχους πόρους.
Η καταβολή της πρώτης δόσης των ΚΑΠ για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων των σχολείων φαινομενικά ήταν κατά 14% αυξημένη. Δηλαδή αντί 124.000 ευρώ που ήταν το 2017 ανήλθε σε 148.000 ευρώ, αύξηση αμελητέα όπως χαρακτηρίστηκε από τον πρόεδρο των σχολικών επιτροπών, καθώς με εγκύκλιό του ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης, ενημέρωσε τους ΟΤΑ της χώρας, ότι υποχρεούνται με τα χρήματα των σχολικών επιτροπών να προμηθεύσουν με ειδή ατομικής προστασίας και γάλα για τις σχολικές καθαρίστριες.
Υπενθυμίζεται ότι οι υποχρεώσεις του Δήμου είναι αυξημένες, με δεδομένο ότι ο μητροπολιτικός Δήμος συντηρεί και σχολεία που απευθύνονται σε μαθητές όλου του νομού, όπως τα ΕΠΑ.Λ., τα Ειδικά Σχολεία, τα Πειραματικά και το Μουσικό, για τα οποία διεκδικεί οικονομική στήριξη από τους υπόλοιπους τέσσερις δήμους. Τα ειδικά σχολεία απαιτούν περισσότερα χρήματα λόγω και των εργαστηρίων που λειτουργούν σε αυτά. Χαρακτηριστικό μάλιστα της δύσκολης οικονομικής κατάστασης που επικρατεί στα ταμεία των σχολικών επιτροπών είναι ότι αυτές επιχορηγούνται από τον Δήμο Ρεθύμνου προκειμένου να καλύψουν τα έξοδα των σχολείων προς την ΔΕΥΑΡ και την ΔΕΗ αντίστοιχα, έξοδα τα οποία έπρεπε να καλύπτονται από την κρατική επιχορήγηση.
Το θέμα αυτό αναμένεται να συζητηθεί στην Δημοτική Επιτροπή Παιδείας της ερχόμενης Τέταρτης προκείμενου από κοινού να συνταχτεί ένα υπόμνημα, το οποίο θα σταλεί εκ νέου στο υπουργείο, όπου θα εκφράζεται η επιτακτική ανάγκη ενίσχυσης τω σχολικών επιτροπών με επιπλέον κονδύλια.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο υπεύθυνος για θέματα Παιδείας του μητροπολιτικού Δήμου, Γιώργος Γεωργαλής, ανέφερε: «Η αύξηση που υποτίθεται ότι έκανε το υπουργείο Εσωτερικών αφορά την προμήθεια γάλακτος και μέσων ατομικής προστασίας στις 85 σχολικές καθαρίστριες, καθώς ελάχιστα είναι τα χρήματα που απομένουν από το ποσό της αύξησης για τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων. Δεν είμαστε καθόλου ευχαριστημένοι. Η αύξηση ήταν πάρα πολύ μικρή. Το θέμα θα συζητηθεί στη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας προκειμένου να στείλουμε νέο έγγραφο με το οποίο θα ζητάμε αύξηση της επιχορήγησης των σχολικών επιτροπών του Δήμου. Εγώ θα πρότεινα μια αύξηση της τάξεων του 50% με το σκεπτικό ότι έχουμε 12.000 τ.μ. παραπάνω στα σχολειά (λόγω της κατασκευής των νέων σχολικών συγκροτημάτων) και έχουμε και 13 σχολεία που αναφέρονται σε όλο τον νομό και όχι μόνο στο Ρέθυμνο».
Συζήτηση για την σωστή κατανομή του μαθητικού πληθυσμού
Ο αυξημένος αριθμός μαθητών κυρίως στα κεντρικά σχολεία της πόλης δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία, αφού πολλές φορές προκείμενου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες πολυάριθμων παιδιών, αίθουσες εργαστηρίων μετατρέπονται σε αίθουσες διδασκαλίας την ίδια στιγμή που άλλα σχολεία σε κοντινή απόσταση έχουν κενές θέσεις. Το πρόβλημα δεν είναι σημερινό, όμως η ανέγερση νέων σχολείων περιφερειακά της πόλης και η τακτική αρκετών γονέων να δηλώνουν άλλη διεύθυνση κατοικίας προκείμενου το παιδί τους να φοιτήσει σε συγκεκριμένο σχολικό συγκρότημα έχει δημιουργήσει μια κατάσταση ασφυκτική σε αρκετές σχολικές μονάδες του νομού, οι οποίες λόγω του αυξημένου αριθμού μαθητών απαιτούν περισσότερες οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών.
Με βασικό στόχο την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων αλλά και της εκπαιδευτικής διαδικασίας η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας έχει συγκαλέσει την επόμενη Πέμπτη ειδική συνεδρίαση με κύριο θέμα την κατανομή του μαθητικού πληθυσμού. Ήδη, έχουν ζητηθεί οι απόψεις των διευθυντών των σχολείων και των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίοι έχουν κληθεί στη συνεδρίαση, προκειμένου από κοινού να αποφασίσουν και να αυστηροποιήσουν τα κριτήρια που θα αφορούν στις εγγραφές των παιδιών που θα ξεκινήσουν τον Μάιο.
«Το θέμα της κατανομής των μαθητών στα σχολεία θα συζητηθεί ως πρώτο θέμα στη συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας την ερχόμενη Πέμπτη. Οι διευθύνσεις Α/βαθμιας και Β/βαθμιας ενημερώνουν με έγγραφο τους διευθυντές των σχολείων για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνονται οι εγγραφές και ποια κριτήρια πρέπει να πληρούνται ανάλογα με την περιοχή διαμονής τους. Επειδή όμως έχουν γίνει τα νέα σχολεία πρέπει οπωσδήποτε να δούμε με ποιο τρόπο θα βελτιώσουμε την κατανομή με καλύτερο τρόπο για όλα τα σχολεία του Δήμου. Τα κριτήρια τα βάζουν οι διευθύνσεις όμως σύμφωνα με τη νομοθεσία η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας εισηγείται την κατανομή. Για να είναι σωστή η πρότασή μας δεχόμαστε τις απόψεις των διευθυντών των σχολείων, τις οποίες θα επεξεργαστούν οι διευθυντές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, θα τις αποστείλουν στο τμήμα Παιδείας, ώστε να υπάρξει μια ολοκληρωμένη εισήγηση. Το πρόβλημα επικεντρώνεται στο γεγονός ότι υπάρχου σχολεία με μεγάλο αριθμό των μαθητών και άλλα σχολεία έχουν κενές θέσεις. Για παράδειγμα το 1ο και το 3ο Δημοτικό Σχολείο έχουν κενές θέσεις και μπορούν να δεχτούν μαθητές. Από την άλλη μεριά το 1ο και το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ατσιποπούλου, το 2ο Δημοτικό Σχολείο της πόλης, το 14ο και το 15ο έχουν μεγάλο αριθμό μαθητών και εκεί πρέπει να δούμε με ποιο τρόπο θα αποσυμφορηθούν τα σχολεία που έχουν πολλούς μαθητές για να βελτιώσουμε και το επίπεδο της εκπαίδευσης αλλά και να μην συνωστίζονται οι μαθητές σε ορισμένα σχολεία και να αναγκάζονται τα σχολεία αυτά να καταργούν εργαστήρια για να τα κάνουν αίθουσες διδασκαλίας. Στην Δευτεροβάθμια το 3ο και 2ο Γυμνάσιο , το 1ο, 2ο και 3ο Λύκειο έχουν πολύ μεγάλο αριθμό μαθητών, ενώ το 4ο Γυμνάσιο έχει κενές θέσεις όπως και το 4ο Λύκειο, το Γυμνάσιο – Λύκειο Ατσιποπούλου έχουν επίσης θέσεις για μαθητές. Άρα πρέπει να δούμε πως θα αποσυμφορήσουμε τα κεντρικά σχολεία. Όταν υπάρχου πολλοί μαθητές δεν λειτουργούν σωστά τα εργαστήρια. Αν κάνουμε σωστή κατανομή στα Δημοτικά Σχολεία ανάλογα με τις κατοικίες των γονέων των παιδιών αυτόματα θα έχουμε καλύτερη κατανομή στα Γυμνάσια – Λύκεια. Δεν μπορεί για παράδειγμα ένας μαθητής που μένει στο Σφακάκι να φοιτά στο 2ο ΓΕΛ. Υπάρχουν μαθητές στο 1ο Λύκειο απ’ την περιοχή Ατσιποπούλου, ενώ το νέο σχολείο έχει κενές θέσεις. Η ευθύνη είναι των γονέων που δηλώνουν διεύθυνση άλλη από την πραγματική για να πάνε τα παιδιά τους σε συγκεκριμένα σχολεία. Στις συναντήσεις που έχουμε κάνει μέχρι στιγμής συμμετέχει η Ένωση Γονέων και θα κάνει σχετική συνέλευση προκειμένου να επισημανθούν όλα αυτά τα ζητήματα» ανέφερε ο κ. Γεωργαλής.
Εκκρεμεί η αποστολή του εξοπλισμού των νέων σχολείων
Εν τω μεταξύ, σε μεγάλη εκκρεμότητα από πλευράς υπουργείου Παιδείας έχει εξελιχθεί ο εξοπλισμός των νέων σχολείων, τα οποία λειτουργούν εδώ και δυο χρόνια. Το υπουργείο αν και είχε την στοιχειώδη υποχρέωση όπως λέει ο υπεύθυνος για θέματα Παιδείας δημοτικός σύμβουλος Γιώργος Γεωργαλής, να εξοπλίσει τα σχολεία εμφανίζεται και πάλι ασυνεπές. Όπως τόνισε εκτός από το 70% των θρανίων το υπουργείο Παιδείας δεν έχει στείλει τίποτα περισσότερο, για κανένα από τα πέντε καινούρια σχολεία, παρά τα έγγραφα που έχουν σταλεί και τις προσπάθειες που έχουν γίνει προς το αρμόδιο τμήμα των «Κτιριακών Υποδομών». Το θέμα έχει αναφερθεί και στον περιφερειακό διευθυντή εκπαίδευσης Γιώργο Τερζάκη. Τα σχολεία λειτουργούν με τον εξοπλισμό που έχει αγοράσει ο Δήμος, οι σχολικές επιτροπές του Δήμου, η μητρόπολη και ιδιώτες, ενώ τον εξοπλισμό του Γυμνασίου – Λυκείου στο Σφακάκι, ο οποίος έχει παραληφτεί και τοποθετείται, προμηθεύτηκε με χρήματα της Περιφέρειας Κρήτης συνολικού ύψους 160.000 ευρώ. «Τώρα είναι ένα από τα καλυτέρα σχολεία της Ευρώπης το συγκεκριμένο σχολείο, μετά και τον εξοπλισμό που αγόρασε η Περιφέρεια εξασφαλίζοντας το ποσό των 160.000ευρω» τόνισε ο κ. Γεωργαλής.