Με ηλεκτρονικά μέσα και συγκεκριμένα με κάμερες καταγραφής των πινακίδων των αυτοκινήτων, που θα διέρχονται το ιστορικό κέντρο από τις 11:00 π.μ. έως και τις 06:00 π.μ. της επόμενης μέρας θα εποπτεύεται από την ερχόμενη Δευτέρα το μέτρο του δακτυλίου, που έχει τεθεί σε ισχύ ήδη από την περασμένη εβδομάδα. Χρειάστηκε να περάσουν τρία ολόκληρα χρόνια για να εξασφαλιστούν οι απαιτούμενες αδειοδοτήσεις από το υπουργείο μεταφορών και την ΕΛ.ΑΣ. για να τεθούν σε λειτουργία τα ηλεκτρονικά μέσα που επιλέχθηκαν από τη δημοτική αρχή ως μια λύση παρακολούθησης της εφαρμογής του μέτρου που χρόνια τώρα είναι διάτρητο και αποτελεί μεγάλο «αγκάθι» για την εύρυθμη λειτουργία της παλιάς πόλης ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Ο στόχος είναι να δοθεί τέλος στην ανεξέλεγκτη διέλευση τροχοφόρων και να δοθεί το ιστορικό κέντρο στους πεζούς, οι οποίοι να μπορούν απρόσκοπτα και με ασφάλεια να κάνουν τη βόλτα τους.
Βασική προτεραιότητα προκειμένου να τεθούν σε λειτουργία οι κάμερες ήταν εξ αρχής η διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων, συνεπώς οι κάμερες θα καταγράφουν την παράβαση μόνο μέσω της πινακίδας του οχήματος και ο παραβάτης θα παραλαμβάνει το σχετικό πρόστιμο από την ΕΛ.ΑΣ., το οποίο ανέρχεται στα 100 ευρώ. Σε περίπτωση μάλιστα που ο παραβάτης παραμείνει εντός της ζώνης του δακτυλίου για περισσότερες από τρεις ώρες, το ηλεκτρονικό σύστημα θα βεβαιώνει και δεύτερη παράβαση. Επικουρικά το μέτρο θα επιτηρείται και από την Τροχαία Ρεθύμνου.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο αντιδήμαρχος καθημερινότητας, Θωμάς Κρεβετζάκης είπε: «Έχει τεθεί σε λειτουργία το μέτρο παρακολούθησης του δακτυλίου μέσω των καμερών. Η λειτουργία τους έχει εξασφαλισμένες όλες τις εγκρίσεις τόσο από το υπουργείο Μεταφορών όσο και από την Αστυνομική Διεύθυνση. Οι κάμερες θα καταγράφουν μόνο τον αριθμό του πλαισίου της πινακίδας του αυτοκινήτου και τίποτα άλλο σε σχέση με προσωπικά δεδομένα. Στην πρώτη φάση το σύστημα θα παρακολουθεί συγκεκριμένες διαδρομές με βάση τα στοιχεία παραβατικότητας που έχουν καταγράφει σε συγκεκριμένες περιοχές της παλιάς πόλης, και όπου υπάρξουν κενά και χρειαστεί θα υπάρξει επέκταση του δικτύου των καμερών. Στην εξέλιξή του το σύστημα μας δίνει την δυνατότητα, παραμετροποιώντας το, παρακολούθησης ακόμα και συγκεκριμένων διαδρομών κατόχων δικαιούχων στην ελεγχόμενη στάθμευση, όπως επίσης και τη δυνατότητα διέλευσης συγκεκριμένων ομάδων σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα. Φέτος δεν θα εφαρμοστεί, όμως, του χρόνου θα υπάρξει περιμετροποίηση, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερος περιορισμός της κίνησης ακόμα και στους δικαιούχους καρτών διέλευσης στο δακτύλιο. Προκειμένου να αποφύγουμε επίσης τις άσκοπες μετακινήσεις στην παλιά πόλη, η ρύθμιση είναι ότι το ΙΧ που θα κινείται πέραν του τρίωρου στην παλιά πόλη, εκτός από την πρώτη θα του βεβαιώνεται και δεύτερη παράβαση. Επίσης να σημειώσω ότι δικαιούχοι εισόδου του δακτυλίου έχουν οριστεί οι μόνιμοι κάτοικοι της παλιάς πόλης, οι συνοδοί των ηλικιωμένων και επιλεγμένοι φορείς (φαρμακευτικός σύλλογος, ασθενοφόρα, Π.Υ.). Επίσης το σύστημα δεν απαγορεύει σε κανέναν τη πρόσβαση στην κατοικία του ή στην εργασία του για οποιοδήποτε λόγο είτε είναι μετακόμιση, είτε τροφοδοσία είτε θέλει να κάνει οικοδομικές εργασίες, αρκεί να ενημερώσει ηλεκτρονικά την προηγούμενη ημέρα την τεχνική υπηρεσία του Δήμου, η οποία απευθείας ενημερώνει το αντίστοιχο τμήμα της Τροχαίας, το οποίο θα εισάγει τον αριθμό του ΙΧ μέσα στο σύστημα, ώστε ελεύθερα να έχει τη δυνατότητα να διασχίσει το δακτύλιο έχοντας υποβάλλει τον αριθμό του ΙΧ και το είδος της εργασίας που θέλει να εκτελέσει».
Αυστηρά έως τη 1:00 το μεσημέρι οι φορτοεκφορτώσεις
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνει η δημοτική αρχή στο κομμάτι των φορτοεκφορτώσεων, το οποίο αποτελεί μια σημαντική παράμετρο παράβασης του μέτρου του δακτυλίου, όπως έχει αποδείξει η εμπειρία των προηγούμενων ετών. Το ωράριο για φέτος θα είναι το ίδιο με τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο σύμφωνα με τον κ. Κρεβετζάκη θα επιβάλλεται πρόστιμο σε όσους συνεχίζουν να παρανομούν και να τροφοδοτούν τα καταστήματα μετά τη 1:00 το μεσημέρι. Το κομμάτι των φορτοεκφορτώσεων θα τεθεί στη διάρκεια σχετικής συνάντησης που θα πραγματοποιηθεί τις επόμενες ημέρες με τον Εμπορικό Σύλλογο, το Σωματείο Εστίασης, ώστε πέρα από τις ήδη θεσμοθετημένες θέσεις φορτοεκφορτώσεων να προσδιοριστούν και νέες στο εσωτερικό της παλιάς πόλης και από την επόμενη χρονιά να περιοριστεί ο χρόνος της τροφοδοσίας των καταστημάτων, ο οποίος θα γίνεται από τις 6:00 έως τις 11:00 το πρωί. «Σε ό,τι αφορά τις μεταφορικές θα ισχύσει αυστηρά το μέτρο μέχρι τη 1:00 το μεσημέρι. Όλα τα χρόνια υπήρχε παραβίαση του μέτρου από τις μεταφορικές. Έχει γίνει παραμετροποίηση στο ηλεκτρονικό σύστημα, έτσι ώστε μετά τη 1:00 όσα αυτοκίνητα τροφοδοσίας και μεταφορών συνεχίζουν να κινούνται εντός του δακτυλίου να καταγράφονται από τις κάμερες και να βεβαιώνεται σχετικό πρόστιμο. Μέχρι τη 1:00 το μεσημέρι θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η τροφοδοσία και η φορτοεκφόρτωση στη ζώνη της παλιάς πόλης. Επειδή η φετινή σεζόν λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που έχει εξαιτίας της πανδημίας και επειδή και σε πιλοτική φάση η εφαρμογή παρακολούθησής του μέσω των καμερών, ο σχεδιασμός είναι ότι από την επόμενη χρονιά θα πρέπει οι τροφοδοσίες αυστηρά να γίνονται μέχρι τις 11:00 το πρωί. Για το λόγο αυτό έχει ξεκινήσει και μια προεργασία, η οποία εκτός από τις ήδη θεσμοθετημένες θέσεις φορτοεκφόρτωσης περιμετρικά της παλιάς πόλης και κατά μήκος της Αρκαδίου, το επόμενο διάστημα σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο, με το Σύλλογο Εστίασης και Αναψυχής και με τους μεταφορείς θα βρεθούν και άλλες θέσεις στο εσωτερικό της παλιάς πόλης, ώστε η τροφοδοσία των καταστημάτων να γίνεται αποκλειστικά και μόνο από αυτές τις θέσεις και να μην έχουμε αυτό το φαινόμενο της ανεξέλεγκτης στάθμευσης σε πολλαπλά σημεία κατά μήκος των δρόμων της παλιάς πόλης και να μην δημιουργούνται προβλήματα κατά τη διέλευση των πεζών, αλλά επίσης να μην υπάρχουν προβλήματα και στην λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων και των καταστημάτων εστίασης, καθώς διαρκώς υπάρχουν πολλά παράπονα για την παρενόχληση που δημιουργούν οι μεταφορείς στους πελάτες και στους καταναλωτές του ιστορικού κέντρου» ανέφερε ο κ. Κρεβετζάκης.
Δακτύλιος όλο τον χρόνο
Ο στόχος είναι από την επόμενη χρονιά το μέτρο του δακτυλίου να εφαρμόζεται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου «το σκεπτικό μας είναι φέτος να δούμε σε ποιες περιοχές υπάρχουν κενά σε σχέση με την καταγραφή των παραβιάσεων, να υπάρξει μια σαφέστατη ενημέρωση τόσο των δημοτών όσο και των μεταφορών προκειμένου από το 2020 να προχωρήσουμε σε εφαρμογή του δακτυλίου καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και σε περιορισμό του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης των καταστημάτων. Κάτι που βλέπουν ήδη με θετικό μάτι τόσο ο Εμπορικός Σύλλογος όσο και ο Σύλλογος Εστίασης και Αναψυχής. Την επόμενη εβδομάδα θα γίνει συνάντηση με τους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων, ώστε να ξεκινήσει η συζήτηση για τη διαδικασία της επικαιροποίησης της κανονιστικής της παλιάς πόλης» υποστήριξε ο κ. Κρεβετζάκης.