Παρουσία πολλών εκπαιδευτικών, γονέων και κυρίως μαθητών, οι οποίοι ανησυχούν για το μέλλον τους, ο κ. Στρατηγάκης παρουσίασε τις αλλαγές στο νέο Λύκειο και τα ΕΠΑΛ, ενώ σχολίασε τα νέα δεδομένα στο εκπαιδευτικό πεδίο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Οι αλλαγές στο Λύκειο δεν επηρεάζουν τους μαθητές που βρίσκονται ήδη στη Β’ και τη Γ’ τάξη. Προς τα παρόν μόνο οι μαθητές της Α’ Λυκείου φοιτούν υπό τα νέα δεδομένα, ενώ η πλήρης εφαρμογή των νέων δεδομένων τοποθετείται στο 2016, όταν οι σημερινοί μαθητές της Α’ Λυκείου θα διεκδικήσουν την πρόσβασή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, το νέο λύκειο δε φέρνει κάποια νέα εκπαιδευτική πρόταση, ούτε κανένα νέο διδακτικό εγχειρίδιο. Εκείνο όμως που αλλάζει είναι η δομή του λυκείου και ο τρόπος εισαγωγής στις ανώτατες σχολές.
Τι αλλάζει στο νέο Λύκειο
Στην Α’ Λυκείου, τάξη γενικής παιδείας, τα μαθήματα είναι κοινά για όλους. Πέρα από τα υπόλοιπα μαθήματα που ήδη διδάσκονται, έχει προστεθεί και η «πολιτική παιδεία», που περιλαμβάνει οικονομία, πολιτικούς θεσμούς, δίκαιο και κοινωνιολογία. Το μάθημα θα διδάσκεται και στη Β’ Λυκείου, όμως οι μαθητές της θα πρέπει να επιλέξουν εξειδίκευση ανάμεσα σε δύο κατευθύνσεις. Από τη μία βρίσκονται οι Ανθρωπιστικές Σπουδές με διδασκόμενα μαθήματα τα Αρχαία Ελληνικά, και τις Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών και από την άλλη οι Θετικές Σπουδές, με μαθήματα τα Μαθηματικά και τη Φυσική. Όταν πλέον οι μαθητές βρεθούν στη Γ’ Λυκείου, οι ομάδες προσανατολισμού γίνονται τρεις, αφού πέραν των κατευθύνσεων της Β’ τάξης, προστίθεται και αυτή των Οικονομικών, Κοινωνικών και Πολιτικών Σπουδών. Οι κατευθύνσεις θα παρέχουν τη δυνατότητα πρόσβασης, σε ΑΕΙ, μόνο για το αντίστοιχο πεδίο σπουδών. Αυτά θα είναι πέντε: ένα για τις Ανθρωπιστικές Σπουδές και δύο για Θετικές Σπουδές αλλά και Οικονομικές, Κοινωνικές και Πολιτικές Σπουδές.
Μια διευκρίνηση που παρείχε στους παρευρισκόμενους ο κ. Στρατηγάκης αφορούσε τη διαδικασία προαγωγής από τάξη σε τάξη. Καταρχήν δεν υπάρχουν πανελλήνιες εξετάσεις για την προαγωγή των μαθητών. Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε: «Οι πανελλήνιες εξετάσεις στις τρεις τάξεις καταργήθηκαν στο τελικό σχέδιο, γιατί έχουν οικονομικό κόστος και όπως ξέρουμε πολύ καλά, λεφτά δεν υπάρχουν». Επίσης σε κάθε σχολείο τα θέματα θα είναι κοινά για όλα τα τμήματα της τάξης, ενώ θα ορίζονται κατά 50% από τράπεζα θεμάτων και κατά 50% από τους διδάσκοντες του σχολείου, οι οποίοι θα διορθώνουν και τα γραπτά. Τέλος, τα θέματα από την τράπεζα θεμάτων θα είναι διαφορετικά για κάθε σχολείο.
Εντούτοις, η προαγωγή στην επόμενη τάξη δυσκολεύει. Μέχρι τώρα, για να προαχθεί ένας μαθητής έπρεπε να έχει γενικό μέσο όρο 9,5. Πλέον ο μέσος όρος πρέπει να είναι μεγαλύτερος του 10. Όμως, ακόμη κι αν επιτευχθεί αυτός, θα πρέπει επίσης να έχει βαθμολογία άνω του 10 σε Αρχαία Ελληνικά, Νέα Ελληνικά, Άλγεβρα, Γεωμετρία και τα μαθήματα προσανατολισμού. Για τα υπόλοιπα μαθήματα αρκεί ο μέσος όρος του 8. Αν δεν καταφέρει να πληροί αυτές τις προϋποθέσεις, στο τέλος του χρόνου, ο μαθητής μένει μετεξεταστέος στα μαθήματα που δεν έπιασε τον απαιτούμενο μέσο όρο. Με άλλα λόγια, ο μαθητής πλέον δεν μπορεί να διαβάζει μόνο τα μαθήματα που τον ενδιαφέρουν και να αδιαφορεί για τα υπόλοιπα.
Για να πάρουν απλώς το απολυτήριο Λυκείου, οι μαθητές θα εξετάζονται ενδοσχολικά. Όσοι από αυτούς επιθυμούν την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ της χώρας, θα δίνουν έπειτα, πανελλήνιες εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα αναλόγως της ομάδας προσανατολισμού και του επιστημονικού πεδίου που έχουν επιλέξει. Πέραν όμως της επίδοσης στις πανελλήνιες εξετάσεις, για την πρόσβαση στα ΑΕΙ θα προσμετράται και ο Βαθμός Προαγωγής και Απόλυσης (ΒΠΑ), ο οποίος θα προκύπτει από τον συνυπολογισμό των μέσων όρων των τριών τάξεων, δεν έχει γίνει όμως ακόμη γνωστό σε ποιο βαθμό τελικά θα μετράει ο ΒΠΑ για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Το κάθε τμήμα του Πανεπιστημίου, θα έχει τη δυνατότητα να ορίσει έναν συντελεστή βαρύτητας, για όποιο μάθημα επιθυμεί. Ο συντελεστής αυτός, όμως είναι επίσης προς το παρόν άγνωστος, άρα ακόμα δεν είναι γνωστός ο τρόπος υπολογισμού των μορίων.
Τι ισχύει για τα ΕΠΑΛ
Όσον αφορά τα ΕΠΑΛ, στην Α τάξη ορίζονται τέσσερις ομάδες προσανατολισμού: α) Τεχνολογικές Εφαρμογές, β) Διοίκηση και Οικονομία, γ) Τεχνολογία, Τεχνολογία Τροφίμων Διατροφής και Γεωπονία και δ) Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων. Στη Β’ και Γ’ λυκείου οι ώρες θα μοιράζονται κατά 50% ανάμεσα σε θεωρία και εργαστήρια. Τα θέματα των ενδοσχολικών εξετάσεων στα μαθήματα γενικής παιδείας, θα ορίζονται κι εδώ κατά 50% από τους διδάσκοντες και κατά 50% από την τράπεζα θεμάτων. Στα τεχνικά μαθήματα, τα θέματα ορίζονται αποκλειστικά από τους διδάσκοντες.
Για την προαγωγή από τάξη σε τάξη, τα πράγματα στα ΕΠΑΛ θα είναι απλούστερα, αφού απαιτείται μονάχα ο γενικός μέσος όρος του 10 στη βαθμολογία του μαθητή. Το απολυτήριο του ΕΠΑΛ είναι ισότιμο με το απολυτήριο του νέου Λυκείου. Επίσης, οι απόφοιτοι του ΕΠΑΛ μπορούν για έναν χρόνο να εγγραφούν στην «τάξη μαθητείας», η οποία περιλαμβάνει τόσο μαθήματα εντός της σχολικής τάξης, όσο και μαθητεία-εκπαίδευση στο χώρο εργασίας. Με τη λήξη του έτους ο μαθητής πιστοποιείται με πτυχίο επιπέδου αντιστοιχου των ΙΕΚ. Δεν υπάρχει τέλος κάποια αλλαγή για την πρόσβαση των μαθητών των ΕΠΑΛ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι απόφοιτοι των τελευταίων θα μπορούν, βάσει συγκεκριμένης ποσόστοσης να εισαχθούν σε τμήμα ΤΕΙ αντίστοιχου αντικειμένου με την ειδικότητα τους.
Στόχος η μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ
Ο κ. Στρατηγάκης μετά το τέλος της παρουσίασης του νέου πλαισίου για λύκεια και ΕΠΑΛ αναφέρθηκε σε κάποια από τα νέα δεδομένα σχολιάζοντάς τα. Χαρακτηριστικά είπε ότι «Στόχος του νέου Λυκείου» είναι κατά τον ίδιο «να στραφούν περισσότεροι μαθητές, κυρίως οι αδύνατοι, στην Τεχνική Εκπαίδευση και να μειωθούν οι εισακτέοι στα ΑΕΙ», καθώς πλέον είναι πολύ ευκολότερο κάποιος να πάρει απολυτήριο ΕΠΑΛ παρά Λυκείου, ενώ και τα δύο θα είναι ισότιμα. Αφού παρέθεσε σειρά επιχειρημάτων για την περαιτέρω υποβάθμιση των ΕΠΑΛ, μέσω του νέων αλλαγών, τόνισε ότι εντέλει δεν επιτυγχάνεται ο διαχωρισμός του Λυκείου από τις πανελλήνιες εξετάσεις, πράγμα που αποτελούσε ζητούμενο των αλλαγών.
Καταλήγοντας, ο σύμβουλος εκπαίδευσης και συντάκτης θεμάτων Παιδείας αναφέρθηκε στις διαφορές ανάμεσα στην πρόταση της διακομματικής επιτροπής που είχε συσταθεί για το θέμα και το τελικό νέο σύστημα εισαγωγής, το οποίο έλαβε ελάχιστα υπόψη του την εν λόγω πρόταση. Τέλος υπογράμμισε ότι, με κάποιες μικροαλλαγές, το νέο Λύκειο, επιστρέφει τους μαθητές στην εποχή των δεσμών, δηλαδή, 30 χρόνια πριν.