Η βιώσιμη κινητικότητα αποτελεί μια αποτελεσματική λύση στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος που προκαλείται από την κυκλοφορία των οχημάτων αλλά συμβάλλει ταυτόχρονα στην αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών των αστικών κέντρων, καθώς και στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση τους.
Ειδικότερα δε σε πόλεις που αποτελούν τουριστικούς προορισμούς, όπως είναι και το Ρέθυμνο, όπου υποδέχεται μεγάλο όγκο επισκεπτών την καλοκαιρινή περίοδο, η βιώσιμη κινητικότητα μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στη σωστή λειτουργία της πόλης προσφέροντας ταυτόχρονα αναβαθμισμένες και πράσινες λύσεις στους επισκέπτες της με τη χρήση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.
Παράλληλα, η εποχή που διανύουμε με την κλιματική αλλαγή να χτυπά καμπανάκι κινδύνου, επιβεβαιώνει την ανάγκη οι πόλεις και οι ίδιοι οι πολίτες να στραφούν σε εναλλακτικές μορφές μετακίνησης και σε υιοθέτηση πρακτικών που θα προάγουν τη βιώσιμη κινητικότητα, με βιώσιμα συστήματα μεταφορών και υγιή περιβάλλοντα μετακινήσεων, τα οποία κρίνονται απαραίτητα τόσο για τον άνθρωπο όσο και για το περιβάλλον.
Η παραπάνω υποχρέωση δεν αφορά μόνο το κράτος και την αυτοδιοίκηση αλλά και τον κάθε πολίτη χωριστά. Η βιώσιμη κινητικότητα επιβάλλει τη χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς και δη ηλεκτρικών, την οικολογική διαχείριση των μεταφορών εμπορευμάτων και τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών για την εξυπηρέτηση των χρηστών του οδικού δικτύου. Ταυτόχρονα επιβάλλει όμως και την αλλαγή νοοτροπίας και συμπεριφοράς με υιοθέτηση μιας στάσης ζωής που θα σέβεται το περιβάλλον και τον δημόσιο χώρο.
Τα παραπάνω επεσήμαναν ομιλητές σε χθεσινή εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο δημαρχείο Ρεθύμνου για τη βιώσιμη κινητικότητα, με αφορμή τη συμμετοχή του δήμου Ρεθύμνου στο πρόγραμμα «CIVITAS Destinations», το οποίο αποσκοπεί στην ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας και την ανάδειξη των πόλεων, ως αειφόρων τουριστικών προορισμών.
Ο δήμος Ρεθύμνης, στο πλαίσιο του CIVITAS Destinations, υλοποιεί στοχευμένες στρατηγικές και καινοτόμες λύσεις βιώσιμης κινητικότητας, που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον τομέα των μεταφορών και στην επίτευξη των στόχων του σχεδίου δράσης για τη βιώσιμη ενέργεια και το κλίμα, ενισχύουν την εικόνα της πόλης ως τουριστικό προορισμό, βελτιώνουν την ασφάλεια και τη προσβασιμότητα τόσο για τους κατοίκους, όσο και για τους επισκέπτες, ενώ επιφέρουν θετική και μετρήσιμη συμβολή στην τοπική επιχειρηματικότητα και στην οικονομική ανάπτυξη.
Στη διάρκεια της εκδήλωσης έγινε εκτενή αναφορά στις καλές πρακτικές που έχουν υλοποιηθεί στο πλαίσιο του προγράμματος, δίδοντας κίνητρα και στις άλλες πόλεις της Κρήτης να αναλάβουν δράση για την εφαρμογή βιώσιμων λύσεων κινητικότητας και για την αλλαγή συμπεριφοράς των κατοίκων και των επισκεπτών προς εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς για υγιή, ενεργητική και ασφαλή μετακίνηση.
Αναλυτικά
Οι δράσεις που υλοποιεί τα τελευταία δυο χρόνια ο δήμος Ρεθύμνου
αναφορικά με τη βιώσιμη κινητικότητα μέσα από το πρόγραμμα CIVITAS
Destinations, που στόχο έχουν μέσα από τη δημιουργία των απαραίτητων
υποδομών να συμβάλλουν στην εφαρμογή βιώσιμων λύσεων κινητικότητας και
στην αλλαγή συμπεριφοράς των κατοίκων και των επισκεπτών προς
εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς για υγιή, ενεργητική και ασφαλή
μετακίνηση, παρουσιάστηκαν χθες σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο
δημαρχείο της πόλης παρουσία εταίρων του προγράμματος και φορέων της
πόλης.
αναφορικά με τη βιώσιμη κινητικότητα μέσα από το πρόγραμμα CIVITAS
Destinations, που στόχο έχουν μέσα από τη δημιουργία των απαραίτητων
υποδομών να συμβάλλουν στην εφαρμογή βιώσιμων λύσεων κινητικότητας και
στην αλλαγή συμπεριφοράς των κατοίκων και των επισκεπτών προς
εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς για υγιή, ενεργητική και ασφαλή
μετακίνηση, παρουσιάστηκαν χθες σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο
δημαρχείο της πόλης παρουσία εταίρων του προγράμματος και φορέων της
πόλης.
Στόχος της εκδήλωσης ήταν η ανταλλαγή ιδεών και εμπειριών και η
ανάδειξη των προοπτικών για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων
βιώσιμης κινητικότητας στους ελληνικούς δήμους, για την αειφόρο ανάπτυξη
του τουρισμού με σεβασμό στο περιβάλλον και τους πολίτες.
ανάδειξη των προοπτικών για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων
βιώσιμης κινητικότητας στους ελληνικούς δήμους, για την αειφόρο ανάπτυξη
του τουρισμού με σεβασμό στο περιβάλλον και τους πολίτες.
Ο δήμος Ρεθύμνης, στο πλαίσιο του CIVITAS Destinations, υλοποιεί
στοχευμένες στρατηγικές και καινοτόμες λύσεις βιώσιμης κινητικότητας,
που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον τομέα
των μεταφορών και στην επίτευξη των στόχων του Σχεδίου Δράσης για τη
βιώσιμη ενέργεια και το κλίμα, ενισχύουν την εικόνα της πόλης ως
τουριστικό προορισμό, βελτιώνουν την ασφάλεια και την προσβασιμότητα
τόσο για τους κατοίκους, όσο και για τους επισκέπτες, ενώ επιφέρουν
θετική και μετρήσιμη συμβολή στην τοπική επιχειρηματικότητα και στην
οικονομική ανάπτυξη.
στοχευμένες στρατηγικές και καινοτόμες λύσεις βιώσιμης κινητικότητας,
που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον τομέα
των μεταφορών και στην επίτευξη των στόχων του Σχεδίου Δράσης για τη
βιώσιμη ενέργεια και το κλίμα, ενισχύουν την εικόνα της πόλης ως
τουριστικό προορισμό, βελτιώνουν την ασφάλεια και την προσβασιμότητα
τόσο για τους κατοίκους, όσο και για τους επισκέπτες, ενώ επιφέρουν
θετική και μετρήσιμη συμβολή στην τοπική επιχειρηματικότητα και στην
οικονομική ανάπτυξη.
Το CIVITAS Destinations χρηματοδοτείται από την Ε.Ε., στο πλαίσιο
του προγράμματος Ορίζοντας 2020 και αποσκοπεί στην ενίσχυση της βιώσιμης
κινητικότητας και την ανάδειξη των πόλεων, ως αειφόρων τουριστικών
προορισμών. Στο πλαίσιο του προγράμματος, ένα σύνολο πρωτοπόρων λύσεων
κινητικότητας που συνδυάζουν καινοτόμες τεχνολογίες, ρυθμιστικές αλλαγές
και μέτρα με μεγάλη δυνατότητα αναπαραγωγής, δοκιμάζεται σε έξι
νησιωτικές-τουριστικές περιοχές στην Ευρώπη, με 1,2 εκατομμύρια
κατοίκους και 6 εκατομμύρια επισκέπτες: Φουνσάλ (Μαδέιρα, Πορτογαλία),
Λας Πάλμας (Κανάρια, Ισπανία), Λεμεσός (Κύπρος), Βαλέτα (Μάλτα), Έλμπα
(Ιταλία) και Ρέθυμνο (Ελλάδα).
του προγράμματος Ορίζοντας 2020 και αποσκοπεί στην ενίσχυση της βιώσιμης
κινητικότητας και την ανάδειξη των πόλεων, ως αειφόρων τουριστικών
προορισμών. Στο πλαίσιο του προγράμματος, ένα σύνολο πρωτοπόρων λύσεων
κινητικότητας που συνδυάζουν καινοτόμες τεχνολογίες, ρυθμιστικές αλλαγές
και μέτρα με μεγάλη δυνατότητα αναπαραγωγής, δοκιμάζεται σε έξι
νησιωτικές-τουριστικές περιοχές στην Ευρώπη, με 1,2 εκατομμύρια
κατοίκους και 6 εκατομμύρια επισκέπτες: Φουνσάλ (Μαδέιρα, Πορτογαλία),
Λας Πάλμας (Κανάρια, Ισπανία), Λεμεσός (Κύπρος), Βαλέτα (Μάλτα), Έλμπα
(Ιταλία) και Ρέθυμνο (Ελλάδα).
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο δήμαρχος Ρεθύμνου, ο πρόεδρος του
δημοτικού συμβουλίου, δημοτικοί σύμβουλοι, εκπρόσωποι του Συλλόγου
Ξενοδόχων και του ΤΕΕ, ενώ παρών ήταν και ο Στέλιος Στυλιανίδης από τον
δήμο Λεμεσού που συμμετέχει στο πρόγραμμα. Μιλώντας για τη σημασία της
βιώσιμης κινητικότητας ο Γιώργος Μαρινάκης τόνισε:
δημοτικού συμβουλίου, δημοτικοί σύμβουλοι, εκπρόσωποι του Συλλόγου
Ξενοδόχων και του ΤΕΕ, ενώ παρών ήταν και ο Στέλιος Στυλιανίδης από τον
δήμο Λεμεσού που συμμετέχει στο πρόγραμμα. Μιλώντας για τη σημασία της
βιώσιμης κινητικότητας ο Γιώργος Μαρινάκης τόνισε:
«Ζούμε μια εποχή πάρα πολύ δύσκολη. Παλιότερα σχεδιάζαμε τη
βιώσιμη κινητικότητα στα πλαίσια της καλύτερης κυκλοφορίας πεζών και
οχημάτων αλλά σήμερα πλέον αυτό το θέμα είναι συνυφασμένο άμεσα και με
την κλιματική αλλαγή. Η μείωση της καταναλώμενης ενέργειας είναι πλέον
επιταγή. Δεν είναι μια οραματική εντολή. Είναι κάτι που πρέπει να το
κάνουμε οπωσδήποτε γιατί ο πλανήτης κινδυνεύει. Αυτά τα απότομα καιρικά
φαινόμενα, οι μεταπτώσεις του καιρού, οι καταστροφές που γίνονται είναι
απόρροια του ότι κάτι δεν κάναμε καλά τον προηγούμενο καιρό. Θεωρώ ότι
το θέμα αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Έχουμε όλοι δουλειά να κάνουμε.
Δεν είναι μόνο υποχρέωση του κράτους, των δήμων, αλλά και των πολιτών,
γιατί είναι άλλα προβλήματα που απορρέουν απ’ την έλλειψη υποδομών, άλλα
που απορρέουν απ’ την έλλειψη πολιτικών αλλά είναι και άλλα που
συνδέονται άμεσα με τη νοοτροπία εκείνων που χρησιμοποιούν τους δρόμους
και θεωρούν ότι τους ανήκουν. Μην ξεχνάμε ότι είμαστε οι περισσότερες
πόλεις της Ελλάδος πλέον τουριστικοί προορισμοί, κάτι που σημαίνει ότι
πολλαπλασιάζουμε τον πληθυσμό μας απότομα σε μια συγκεκριμένη χρονική
στιγμή και θα πρέπει να έχουμε τον σχεδιασμό πώς να υποδεχθούμε αυτή την
πίεση. Γιατί αν δεν τα καταφέρουμε, κάτι που κάποιοι που ξεβολεύονται
δεν το καταλαβαίνουν, θα πάψουμε να είμαστε τουριστικός προορισμός.
Κανείς δεν έχει διάθεση να πηγαίνει κάπου όπου ταλαιπωρείται και δεν τον
σέβονται, είτε τον ίδιο είτε το περιβάλλον».
βιώσιμη κινητικότητα στα πλαίσια της καλύτερης κυκλοφορίας πεζών και
οχημάτων αλλά σήμερα πλέον αυτό το θέμα είναι συνυφασμένο άμεσα και με
την κλιματική αλλαγή. Η μείωση της καταναλώμενης ενέργειας είναι πλέον
επιταγή. Δεν είναι μια οραματική εντολή. Είναι κάτι που πρέπει να το
κάνουμε οπωσδήποτε γιατί ο πλανήτης κινδυνεύει. Αυτά τα απότομα καιρικά
φαινόμενα, οι μεταπτώσεις του καιρού, οι καταστροφές που γίνονται είναι
απόρροια του ότι κάτι δεν κάναμε καλά τον προηγούμενο καιρό. Θεωρώ ότι
το θέμα αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Έχουμε όλοι δουλειά να κάνουμε.
Δεν είναι μόνο υποχρέωση του κράτους, των δήμων, αλλά και των πολιτών,
γιατί είναι άλλα προβλήματα που απορρέουν απ’ την έλλειψη υποδομών, άλλα
που απορρέουν απ’ την έλλειψη πολιτικών αλλά είναι και άλλα που
συνδέονται άμεσα με τη νοοτροπία εκείνων που χρησιμοποιούν τους δρόμους
και θεωρούν ότι τους ανήκουν. Μην ξεχνάμε ότι είμαστε οι περισσότερες
πόλεις της Ελλάδος πλέον τουριστικοί προορισμοί, κάτι που σημαίνει ότι
πολλαπλασιάζουμε τον πληθυσμό μας απότομα σε μια συγκεκριμένη χρονική
στιγμή και θα πρέπει να έχουμε τον σχεδιασμό πώς να υποδεχθούμε αυτή την
πίεση. Γιατί αν δεν τα καταφέρουμε, κάτι που κάποιοι που ξεβολεύονται
δεν το καταλαβαίνουν, θα πάψουμε να είμαστε τουριστικός προορισμός.
Κανείς δεν έχει διάθεση να πηγαίνει κάπου όπου ταλαιπωρείται και δεν τον
σέβονται, είτε τον ίδιο είτε το περιβάλλον».
«Η βιώσιμη κινητικότητα είναι πάρα πολύ σημαντική σε όλες τις
τουριστικές περιοχές. Είναι πλέον καθοριστικό να είμαστε σε αυτή τη
μορφή, διαφορετικά δε θα είμαστε τουριστικός προορισμός. Αυτό, βέβαια,
δημιουργεί σοβαρές υποχρεώσεις αλλά και σοβαρά πλεονεκτήματα για το ποια
θα είναι η στάση μας στην κλιματική αλλαγή, ποια θα είναι η στάση μας
στην κρίση του ανθρώπου και άρα αν θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε να
είμαστε ένας τουριστικός προορισμός ή όχι» είπε στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Τάσος Παπαδουράκης.
τουριστικές περιοχές. Είναι πλέον καθοριστικό να είμαστε σε αυτή τη
μορφή, διαφορετικά δε θα είμαστε τουριστικός προορισμός. Αυτό, βέβαια,
δημιουργεί σοβαρές υποχρεώσεις αλλά και σοβαρά πλεονεκτήματα για το ποια
θα είναι η στάση μας στην κλιματική αλλαγή, ποια θα είναι η στάση μας
στην κρίση του ανθρώπου και άρα αν θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε να
είμαστε ένας τουριστικός προορισμός ή όχι» είπε στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Τάσος Παπαδουράκης.
Η Ναταλία Κυριακοπούλου, τοπογράφος μηχανικός στην εισήγηση
της μίλησε για τη βιώσιμη κινητικότητα στο Ρέθυμνο παρουσιάζοντας τις
σχετικές δράσεις και μεταξύ άλλων επεσήμανε: «Είναι το πρώτο
πρόγραμμα Civitas που συσχετίζει τη βιώσιμη κινητικότητα με τον
τουρισμό. Οι πόλεις που συμμετέχουν είναι νησιωτικές, τουριστικές
πόλεις. Είμαστε έναν χρόνο πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος, οπότε
έχουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα και τον επόμενο χρόνο θα έχουμε ακόμα
περισσότερα. Είναι πάρα πολύ σημαντικό όταν έχεις μια πόλη, όπως είναι
το Ρέθυμνο, που δέχεται το καλοκαίρι πάνω από μισό εκατομμύριο
τουρίστες, να σχεδιάζεις για τη βιώσιμη κινητικότητα όλων και όλο τον
χρόνο».
της μίλησε για τη βιώσιμη κινητικότητα στο Ρέθυμνο παρουσιάζοντας τις
σχετικές δράσεις και μεταξύ άλλων επεσήμανε: «Είναι το πρώτο
πρόγραμμα Civitas που συσχετίζει τη βιώσιμη κινητικότητα με τον
τουρισμό. Οι πόλεις που συμμετέχουν είναι νησιωτικές, τουριστικές
πόλεις. Είμαστε έναν χρόνο πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος, οπότε
έχουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα και τον επόμενο χρόνο θα έχουμε ακόμα
περισσότερα. Είναι πάρα πολύ σημαντικό όταν έχεις μια πόλη, όπως είναι
το Ρέθυμνο, που δέχεται το καλοκαίρι πάνω από μισό εκατομμύριο
τουρίστες, να σχεδιάζεις για τη βιώσιμη κινητικότητα όλων και όλο τον
χρόνο».
Οι δράσεις που υλοποιούνται στον δήμο μέσα από το πρόγραμμα
Αναφερόμενος στις δράσεις που υλοποιούνται μέσω του προγράμματος
που μεταξύ άλλων είναι προώθηση της ηλεκτροκίνησης, το κοινόχρηστο
σύστημα ποδηλάτων και πατινιών, η καταγραφή κυκλοφοριακών δεδομένων με
θερμικές κάμερες ο δήμαρχος Ρεθύμνου υπογράμμισε τη σημασία δημιουργίας
των απαραίτητων υποδομών που θα εξυπηρετούν τους πολίτες διευκολύνοντας
τις μετακινήσεις τους και εξασφαλίζοντας πράσινες λύσεις συμβατές με την
προστασία του περιβάλλοντος. «Εμείς καταρχήν θέλουμε να
δημιουργήσουμε όσο μπορούμε περισσότερες υποδομές. Γι’ αυτό κι έχουμε
δημοπρατήσει σχέδια, τέλος του μήνα ανοίγουν οι προσφορές για την
ηλεκτρονική παρακολούθηση των θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης, κάτι που
μας επιτρέπει να οργανώσουμε περισσότερο τον χώρο. Θα δίνουμε
πληροφόρηση σε όλους τους επισκέπτες μας, κι απ’ τις τρεις εισόδους στην
πόλη, πού υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις πάρκινγκ, πού είναι κατειλημμένες,
πού υπάρχουν εμπόδια, οπότε όλοι εμείς θα μπορούμε να αντιληφθούμε,
καταρχήν οι χρήστες, ότι πλέον δεν μπορούμε να διαλανθάνουμε τις
προσδοκίες του συστήματος. Δεύτερον, δεν θα κάνουμε άσκοπες μετακινήσεις
ψάχνοντας να βρούμε κάτι που εκεί που πάμε δεν υπάρχει, ενώ μπορούμε να
πάμε κάπου αλλού που υπάρχει. Αυτό σημαίνει και ευκολία αλλά και
λιγότερη κατανάλωση ενέργειας, άρα μια προστασία του περιβάλλοντος.
Δημιουργούμε πιλοτικές δράσεις στην ηλεκτροκίνηση για να αποδείξουμε και
να καταδείξουμε ότι είναι μια μετακίνηση του μέλλοντος, ελπίζω, όμως,
όχι του πολύ μακρινού. Άλλες χώρες, όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και στην
Ασία, έχουν βάλει την ηλεκτροκίνηση κι έχει, υποκαταστήσει την
ενεργειακή κατανάλωση πετρελαίου και βενζίνης. Είναι πολύ σημαντικό αυτό
το οποίο λέμε, και πιστεύω, και γι’ αυτό ακριβώς και συνεργαστήκαμε και
με το ΚΤΕΛ, ότι θα ‘ναι μια εξαιρετική ευκαιρία η δημόσια συγκοινωνία, η
οποία πρέπει να μπει ακόμα εντονότερα στη ζωή μας, να χρησιμοποιεί
πλέον την ηλεκτρική ενέργεια. Είναι στο συμφέρον και της επιχείρησης
αλλά και του περιβάλλοντος. Μελετάμε αυτή τη στιγμή τη δυνατότητα των
μεταφορών εμπορευμάτων και στην παλιά πόλη αλλά και στην υπόλοιπη πόλη
να γίνονται με έναν οργανωμένο και συστηματικό τρόπο και να μην γίνεται
αυτή η τεράστια ταλαιπωρία και των ίδιων των επαγγελματιών αλλά κυρίως
και κυριότερα των επισκεπτών μας και των πολιτών, οι οποίοι πραγματικά
ταλαιπωρούνται όταν γίνεται με τρόπο μη οργανωμένο και ευελπιστώ ότι
μέσα από αυτή τη διαβούλευση, παίρνοντας και τις καλές πρακτικές των
άλλων πόλεων. Δανειζόμαστε, λοιπόν, καλές πρακτικές από όλη την Ευρώπη,
τις ενσωματώνουμε στη δικιά μας πραγματικότητα και προσπαθούμε να
δημιουργήσουμε μια καλύτερη κυκλοφοριακή εικόνα, μια πιο βιώσιμη
αντίληψη για τους κατοίκους μας και τους επισκέπτες μας και μια άλλη
νοοτροπία για την προστασία του περιβάλλοντος. Γι’ αυτό κάνουμε δουλειά
και στα σχολεία».
Όπως είπε ο Θωμάς Παπαδογιάννης, project
manager του έργου «Civitas Destinations» για τον δήμο Ρεθύμνης, το
πρόγραμμα βρίσκεται στον τρίτο χρόνο υλοποίησης καθώς ξεκίνησε τον
Αύγουστο του 2016 και λήγει τον Αύγουστο του 2020. Πλέον το πρόγραμμα
έχει μπει στην τελευταία φάση υλοποίησης του. Μέχρι το Φλεβάρη του 2020,
θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όλες τις δράσεις, προκειμένου το
τελευταίο εξάμηνο, από τον Μάρτη του ’20 μέχρι τον Αύγουστο, να γίνει η
αξιολόγηση του προγράμματος, η καταγραφή των επιπτώσεων και τα θετικά
αποτελέσματα που προέκυψαν στο θέμα της βιώσιμης κινητικότητας στην πόλη
μας.
«Μέσα από ουσιαστικά 6 άξονες δράσης, υλοποιήθηκαν και
προσπαθήσαμε να προσεγγίσουμε όλες τις διαφορετικές πτυχές που
επηρεάζουν τη βιώσιμη κινητικότητα σ’ έναν τουριστικό προορισμό.
Ξεκινήσαμε με τον σχεδιασμό, το σχέδιο «βιώσιμης ουσιαστικής
κινητικότητας», που εκπονήθηκε σε συνεργασία με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Από κει και πέρα, στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης, έγιναν οι υποδομές οι
απαραίτητες, με φορτιστές, με την προμήθεια ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου
από τον δήμο και την εγκατάσταση ηλεκτρικού λεωφορείου, που θα
εξυπηρετεί και τους τουρίστες το καλοκαίρι αλλά και τους πολίτες, τους
δημότες τον χειμώνα. Έγιναν θέματα και προσεγγίσεις για την καλύτερη,
για την αύξηση της προσβασιμότητας στις πόλεις τόσο από άτομα με
αναπηρίες όσο και με άτομα με μειωμένη κινητικότητα, βάζοντας τους
μετρητές τους αντίστροφους στα φανάρια και τις υποδομές για την
προσβασιμότητα στην παραλία, τόσο με τις ράμπες όσο και με τα συστήματα
τα καινούρια, που εγκαταστήσαμε στον δήμο. Ενισχύσαμε όσο μπορούσαμε τη
διαμοιραζόμενη, την κοινόχρηστη κινητικότητα αρχικά με μια προσέγγιση
που έγινε με τα ποδήλατα, τώρα με τα πατίνια και συνεχίζουμε να ψάχνουμε
εναλλακτικούς τρόπους για να έρθουν στην πόλη μας εναλλακτικά μέσα
βιώσιμης κινητικότητας, ώστε να έχει ο δημότης επιλογές και
διαφορετικούς τρόπους μετακίνησης και όχι μόνο το αυτοκίνητο. Παράλληλα,
εγκαθιστούμε πλατφόρμες, έχουμε σχεδιάσει και έχουμε αναθέσει αυτή τη
στιγμή μια εφαρμογή ταξιδίου ώστε να μπορούν οι ξένοι επισκέπτες, από
πριν να έρθουν στην πόλη, να μπορούν να δουν, να σχεδιάσουν το ταξίδι
τους, ποια αξιοθέατα θέλουν να επισκεφθούν, πώς θα μετακινηθούν, ποια
μέσα θα χρησιμοποιήσουν. Θα εγκατασταθεί εφαρμογή τηλεματικής που θα
δίνει σε πραγματικό χρόνο ενημέρωση για τη δημόσια συγκοινωνία, τι ώρα
είναι τα δρομολόγια, πού φτάνουν, πότε ακριβώς διέρχεται από κάθε στάση·
μια ενημέρωση που θα μπορεί να την έχει από το κινητό του ή από την
εφαρμογή την αντίστοιχη στο ιντερνέτ και από πινακίδες που θα μπουν στις
στάσεις που ετοιμάζει ο δήμος. Παράλληλα έχουμε αυτή τη στιγμή σε
εξέλιξη την ελεγχομένη στάθμευση, προκειμένου να μπορέσουμε να
αποκτήσουμε μια έξυπνη πλατφόρμα, η οποία θα μπορεί να μας δίνει και να
δημιουργεί υποδομές και πρόσβαση στάθμευσης στους δημότες αλλά και
ενημέρωση για το πού υπάρχουν ελεύθερες θέσεις, ώστε να μπορεί να
κατευθύνεται κατευθείαν στη θέση που χρειάζεται, που μπορεί να βρει να
σταθμεύσει και αυτή τη στιγμή, ολοκληρώνοντας αυτές τις δράσεις στους
επόμενους μήνες. Έχουμε επίσης, βέβαια, το σχέδιο των βιώσιμων αστικών
εμπορευματικών μεταφορών που ολοκληρώνεται αυτή την περίοδο, όπου
ουσιαστικά μελετάμε τον τρόπο που εκτελούνται οι μετακινήσεις, οι
μεταφορές, κυρίως στην Παλιά Πόλη αλλά και στο εμπορικό κέντρο της
πόλης, προκειμένου να δούμε πώς μπορεί να αποσυμφορηθεί κατά το δυνατόν η
κίνηση που προκαλείται τις ώρες αιχμής που γίνονται φορτοεκφορτώσεις,
οι επαγγελματίες, οι μεταφορείς που θέλουν να τροφοδοτήσουν τα
καταστήματα, τα εστιατόρια, τα ξενοδοχεία ή και τα εμπορικά μαγαζιά.
Έχουμε αναθέσει σε μελετητές κι έχουν καταγράψει τον όγκο των
μετακινήσεων και θα εξετάσουμε εναλλακτικούς τρόπους μέσα από μια
καλύτερη και πιο έξυπνη διαχείριση των θέσεων φορτοεκφόρτωσης,
εναλλακτικούς τρόπους και χρόνους παραδόσεων, προκειμένου και σε
συνδυασμό και με το «Open Mall», με τα ανοικτά κέντρα εμπορίου, να
μπορέσουμε να καταστρώσουμε ένα σχέδιο, το οποίο θα διευκολύνει και θα
αποσυμφορήσει την κίνηση στην πόλη. Ταυτόχρονα, αυτές τις μέρες θα
ξεκινήσει και η μελέτη για τη ζώνη χαμηλών εκπομπών, στην Παλιά Πόλη,
απ’ το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, όπου θα μας υποδείξουν τρόπους που θα
μπορούσαμε να κάνουμε μια καθαρή ζώνη την Παλιά Πόλη, το ιστορικό κέντρο
της πόλης. Όλο το υπόλοιπο διάστημα θα υπάρξουν αρκετές δράσεις
επικοινωνίας, ευαισθητοποίησης, προκειμένου ακριβώς ο κόσμος να γνωρίσει
όλα τα μέτρα που έχουμε λάβει, να δει όλες τις εφαρμογές που ξεκινάνε,
προκειμένου όλο αυτό το κομμάτι της βιώσιμης κινητικότητας να μπορέσει
να γίνει τελικά συνείδηση στον δημότη, να ευαισθητοποιηθεί όλος ο κόσμος
και να καταλάβουμε ότι πλέον πρέπει όλοι μαζί να συμβιώσουμε, δεν είναι
ανταγωνιστικά ούτε ο ποδηλάτης, ούτε ο πεζός, ούτε το αυτοκίνητο, ούτε
το λεωφορείο· όλοι μαζί πρέπει να συνυπάρξουμε. Έχουμε και παρέχουμε σαν
δήμος όλους τους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, προκειμένου να
μπορέσουμε να δώσουμε την πόλη μας πραγματικά στο δημότη, στον πεζό και
όχι στο αυτοκίνητο και τους δρόμους μόνο» ανέφερε.
που μεταξύ άλλων είναι προώθηση της ηλεκτροκίνησης, το κοινόχρηστο
σύστημα ποδηλάτων και πατινιών, η καταγραφή κυκλοφοριακών δεδομένων με
θερμικές κάμερες ο δήμαρχος Ρεθύμνου υπογράμμισε τη σημασία δημιουργίας
των απαραίτητων υποδομών που θα εξυπηρετούν τους πολίτες διευκολύνοντας
τις μετακινήσεις τους και εξασφαλίζοντας πράσινες λύσεις συμβατές με την
προστασία του περιβάλλοντος. «Εμείς καταρχήν θέλουμε να
δημιουργήσουμε όσο μπορούμε περισσότερες υποδομές. Γι’ αυτό κι έχουμε
δημοπρατήσει σχέδια, τέλος του μήνα ανοίγουν οι προσφορές για την
ηλεκτρονική παρακολούθηση των θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης, κάτι που
μας επιτρέπει να οργανώσουμε περισσότερο τον χώρο. Θα δίνουμε
πληροφόρηση σε όλους τους επισκέπτες μας, κι απ’ τις τρεις εισόδους στην
πόλη, πού υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις πάρκινγκ, πού είναι κατειλημμένες,
πού υπάρχουν εμπόδια, οπότε όλοι εμείς θα μπορούμε να αντιληφθούμε,
καταρχήν οι χρήστες, ότι πλέον δεν μπορούμε να διαλανθάνουμε τις
προσδοκίες του συστήματος. Δεύτερον, δεν θα κάνουμε άσκοπες μετακινήσεις
ψάχνοντας να βρούμε κάτι που εκεί που πάμε δεν υπάρχει, ενώ μπορούμε να
πάμε κάπου αλλού που υπάρχει. Αυτό σημαίνει και ευκολία αλλά και
λιγότερη κατανάλωση ενέργειας, άρα μια προστασία του περιβάλλοντος.
Δημιουργούμε πιλοτικές δράσεις στην ηλεκτροκίνηση για να αποδείξουμε και
να καταδείξουμε ότι είναι μια μετακίνηση του μέλλοντος, ελπίζω, όμως,
όχι του πολύ μακρινού. Άλλες χώρες, όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και στην
Ασία, έχουν βάλει την ηλεκτροκίνηση κι έχει, υποκαταστήσει την
ενεργειακή κατανάλωση πετρελαίου και βενζίνης. Είναι πολύ σημαντικό αυτό
το οποίο λέμε, και πιστεύω, και γι’ αυτό ακριβώς και συνεργαστήκαμε και
με το ΚΤΕΛ, ότι θα ‘ναι μια εξαιρετική ευκαιρία η δημόσια συγκοινωνία, η
οποία πρέπει να μπει ακόμα εντονότερα στη ζωή μας, να χρησιμοποιεί
πλέον την ηλεκτρική ενέργεια. Είναι στο συμφέρον και της επιχείρησης
αλλά και του περιβάλλοντος. Μελετάμε αυτή τη στιγμή τη δυνατότητα των
μεταφορών εμπορευμάτων και στην παλιά πόλη αλλά και στην υπόλοιπη πόλη
να γίνονται με έναν οργανωμένο και συστηματικό τρόπο και να μην γίνεται
αυτή η τεράστια ταλαιπωρία και των ίδιων των επαγγελματιών αλλά κυρίως
και κυριότερα των επισκεπτών μας και των πολιτών, οι οποίοι πραγματικά
ταλαιπωρούνται όταν γίνεται με τρόπο μη οργανωμένο και ευελπιστώ ότι
μέσα από αυτή τη διαβούλευση, παίρνοντας και τις καλές πρακτικές των
άλλων πόλεων. Δανειζόμαστε, λοιπόν, καλές πρακτικές από όλη την Ευρώπη,
τις ενσωματώνουμε στη δικιά μας πραγματικότητα και προσπαθούμε να
δημιουργήσουμε μια καλύτερη κυκλοφοριακή εικόνα, μια πιο βιώσιμη
αντίληψη για τους κατοίκους μας και τους επισκέπτες μας και μια άλλη
νοοτροπία για την προστασία του περιβάλλοντος. Γι’ αυτό κάνουμε δουλειά
και στα σχολεία».
Όπως είπε ο Θωμάς Παπαδογιάννης, project
manager του έργου «Civitas Destinations» για τον δήμο Ρεθύμνης, το
πρόγραμμα βρίσκεται στον τρίτο χρόνο υλοποίησης καθώς ξεκίνησε τον
Αύγουστο του 2016 και λήγει τον Αύγουστο του 2020. Πλέον το πρόγραμμα
έχει μπει στην τελευταία φάση υλοποίησης του. Μέχρι το Φλεβάρη του 2020,
θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όλες τις δράσεις, προκειμένου το
τελευταίο εξάμηνο, από τον Μάρτη του ’20 μέχρι τον Αύγουστο, να γίνει η
αξιολόγηση του προγράμματος, η καταγραφή των επιπτώσεων και τα θετικά
αποτελέσματα που προέκυψαν στο θέμα της βιώσιμης κινητικότητας στην πόλη
μας.
«Μέσα από ουσιαστικά 6 άξονες δράσης, υλοποιήθηκαν και
προσπαθήσαμε να προσεγγίσουμε όλες τις διαφορετικές πτυχές που
επηρεάζουν τη βιώσιμη κινητικότητα σ’ έναν τουριστικό προορισμό.
Ξεκινήσαμε με τον σχεδιασμό, το σχέδιο «βιώσιμης ουσιαστικής
κινητικότητας», που εκπονήθηκε σε συνεργασία με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Από κει και πέρα, στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης, έγιναν οι υποδομές οι
απαραίτητες, με φορτιστές, με την προμήθεια ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου
από τον δήμο και την εγκατάσταση ηλεκτρικού λεωφορείου, που θα
εξυπηρετεί και τους τουρίστες το καλοκαίρι αλλά και τους πολίτες, τους
δημότες τον χειμώνα. Έγιναν θέματα και προσεγγίσεις για την καλύτερη,
για την αύξηση της προσβασιμότητας στις πόλεις τόσο από άτομα με
αναπηρίες όσο και με άτομα με μειωμένη κινητικότητα, βάζοντας τους
μετρητές τους αντίστροφους στα φανάρια και τις υποδομές για την
προσβασιμότητα στην παραλία, τόσο με τις ράμπες όσο και με τα συστήματα
τα καινούρια, που εγκαταστήσαμε στον δήμο. Ενισχύσαμε όσο μπορούσαμε τη
διαμοιραζόμενη, την κοινόχρηστη κινητικότητα αρχικά με μια προσέγγιση
που έγινε με τα ποδήλατα, τώρα με τα πατίνια και συνεχίζουμε να ψάχνουμε
εναλλακτικούς τρόπους για να έρθουν στην πόλη μας εναλλακτικά μέσα
βιώσιμης κινητικότητας, ώστε να έχει ο δημότης επιλογές και
διαφορετικούς τρόπους μετακίνησης και όχι μόνο το αυτοκίνητο. Παράλληλα,
εγκαθιστούμε πλατφόρμες, έχουμε σχεδιάσει και έχουμε αναθέσει αυτή τη
στιγμή μια εφαρμογή ταξιδίου ώστε να μπορούν οι ξένοι επισκέπτες, από
πριν να έρθουν στην πόλη, να μπορούν να δουν, να σχεδιάσουν το ταξίδι
τους, ποια αξιοθέατα θέλουν να επισκεφθούν, πώς θα μετακινηθούν, ποια
μέσα θα χρησιμοποιήσουν. Θα εγκατασταθεί εφαρμογή τηλεματικής που θα
δίνει σε πραγματικό χρόνο ενημέρωση για τη δημόσια συγκοινωνία, τι ώρα
είναι τα δρομολόγια, πού φτάνουν, πότε ακριβώς διέρχεται από κάθε στάση·
μια ενημέρωση που θα μπορεί να την έχει από το κινητό του ή από την
εφαρμογή την αντίστοιχη στο ιντερνέτ και από πινακίδες που θα μπουν στις
στάσεις που ετοιμάζει ο δήμος. Παράλληλα έχουμε αυτή τη στιγμή σε
εξέλιξη την ελεγχομένη στάθμευση, προκειμένου να μπορέσουμε να
αποκτήσουμε μια έξυπνη πλατφόρμα, η οποία θα μπορεί να μας δίνει και να
δημιουργεί υποδομές και πρόσβαση στάθμευσης στους δημότες αλλά και
ενημέρωση για το πού υπάρχουν ελεύθερες θέσεις, ώστε να μπορεί να
κατευθύνεται κατευθείαν στη θέση που χρειάζεται, που μπορεί να βρει να
σταθμεύσει και αυτή τη στιγμή, ολοκληρώνοντας αυτές τις δράσεις στους
επόμενους μήνες. Έχουμε επίσης, βέβαια, το σχέδιο των βιώσιμων αστικών
εμπορευματικών μεταφορών που ολοκληρώνεται αυτή την περίοδο, όπου
ουσιαστικά μελετάμε τον τρόπο που εκτελούνται οι μετακινήσεις, οι
μεταφορές, κυρίως στην Παλιά Πόλη αλλά και στο εμπορικό κέντρο της
πόλης, προκειμένου να δούμε πώς μπορεί να αποσυμφορηθεί κατά το δυνατόν η
κίνηση που προκαλείται τις ώρες αιχμής που γίνονται φορτοεκφορτώσεις,
οι επαγγελματίες, οι μεταφορείς που θέλουν να τροφοδοτήσουν τα
καταστήματα, τα εστιατόρια, τα ξενοδοχεία ή και τα εμπορικά μαγαζιά.
Έχουμε αναθέσει σε μελετητές κι έχουν καταγράψει τον όγκο των
μετακινήσεων και θα εξετάσουμε εναλλακτικούς τρόπους μέσα από μια
καλύτερη και πιο έξυπνη διαχείριση των θέσεων φορτοεκφόρτωσης,
εναλλακτικούς τρόπους και χρόνους παραδόσεων, προκειμένου και σε
συνδυασμό και με το «Open Mall», με τα ανοικτά κέντρα εμπορίου, να
μπορέσουμε να καταστρώσουμε ένα σχέδιο, το οποίο θα διευκολύνει και θα
αποσυμφορήσει την κίνηση στην πόλη. Ταυτόχρονα, αυτές τις μέρες θα
ξεκινήσει και η μελέτη για τη ζώνη χαμηλών εκπομπών, στην Παλιά Πόλη,
απ’ το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, όπου θα μας υποδείξουν τρόπους που θα
μπορούσαμε να κάνουμε μια καθαρή ζώνη την Παλιά Πόλη, το ιστορικό κέντρο
της πόλης. Όλο το υπόλοιπο διάστημα θα υπάρξουν αρκετές δράσεις
επικοινωνίας, ευαισθητοποίησης, προκειμένου ακριβώς ο κόσμος να γνωρίσει
όλα τα μέτρα που έχουμε λάβει, να δει όλες τις εφαρμογές που ξεκινάνε,
προκειμένου όλο αυτό το κομμάτι της βιώσιμης κινητικότητας να μπορέσει
να γίνει τελικά συνείδηση στον δημότη, να ευαισθητοποιηθεί όλος ο κόσμος
και να καταλάβουμε ότι πλέον πρέπει όλοι μαζί να συμβιώσουμε, δεν είναι
ανταγωνιστικά ούτε ο ποδηλάτης, ούτε ο πεζός, ούτε το αυτοκίνητο, ούτε
το λεωφορείο· όλοι μαζί πρέπει να συνυπάρξουμε. Έχουμε και παρέχουμε σαν
δήμος όλους τους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, προκειμένου να
μπορέσουμε να δώσουμε την πόλη μας πραγματικά στο δημότη, στον πεζό και
όχι στο αυτοκίνητο και τους δρόμους μόνο» ανέφερε.
Το παράδειγμα της Λεμεσού
Ο Στέφανος Στυλιανίδης, αρχιτέκτονας και υπεύθυνος του
προγράμματος για τη Λεμεσό, μίλησε για τα προβλήματα που αντιμετωπίσει η
κυπριακή πόλη στα οποία επιδιώκει να δώσει βιώσιμες λύσεις μέσα από τη
συμμετοχή της στο συγκεκριμένο πρόγραμμα: «Η ευρύτερη αστική περιοχή
της Λεμεσού έχει έκταση 260 τ.μ. με πληθυσμό γύρω στις 250.000
κατοίκους. Αυτό περιλαμβάνει 6 δήμους και 11 κοινότητες. Είναι το
σημαντικότερο αστικό συγκρότημα στα νότια παράλια της Κύπρου, είναι το
μεγαλύτερο λιμάνι και είναι το σημαντικότερο οικονομικό κέντρο της
Κύπρου, όχι μόνο λόγω του λιμανιού και του τουρισμού, μάλλον περισσότερο
λόγω του λιμανιού παρά του τουρισμού. Όπως όλα τα σύγχρονα αστικά
συγκροτήματα, έχουμε κι εμείς τα δικά μας τα προβλήματα, τα οποία έχουν
προκύψει σε πρώτο στάδιο μετά την εισβολή του 1974 όπου ο
πληθυσμός της πόλης μέσα σε μια νύχτα διπλασιάστηκε αλλά και τώρα έχουμε
τα προβλήματα, τα οποία, έχουν προκύψει από την ανάπτυξη των
τελευταίων χρόνων λόγω της προσπάθειάς μας για την ανοικοδόμηση της
οικονομίας. Υπάρχει έλλειψη πολεοδομικής οργάνωσης, όπως επίσης και
αδύναμες κεντρικές λειτουργίες. Ένα μεγάλο πρόβλημα είναι η ανάπτυξη μη
συμβατών χρήσεων. Πρέπει να πούμε ότι το πρώτο σχέδιο πόλης στη Λεμεσό,
όχι μόνο στη Λεμεσό, στην Κύπρο, έγινε το 1990, όπου είχαν καθοριστεί οι
πολεοδομικές ζώνες και περιοχές με συγκεκριμένες χρήσεις γης. Επίσης,
ένα πολύ σημαντικό θέμα το οποίο έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι το
κυκλοφοριακό μας πρόβλημα. Η Κύπρος κατέχει μια πρωτιά στην Ευρώπη
χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου, με το 93% των μετακινήσεων να γίνονται
με ιδιωτικό αυτοκίνητο. Την απάντηση σε αυτό δίνουν τα τεράστια
προβλήματα, γιατί η δομή των πόλεων, όχι μόνο της Λεμεσού αλλά όλων των
πόλεων της Κύπρου, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τέτοιον αριθμό οχημάτων
και ευελπιστούμε, να έχουμε κάποιες βελτιώσεις όσον αφορά το θέμα αυτό.
Συνυφασμένο με το κυκλοφοριακό είναι και τα περιβαλλοντικά προβλήματα
που αντιμετωπίζουμε, η ποιότητα του αέρα, ο θόρυβος. Έχουμε θέμα να
αντιμετωπίσουμε όσον αφορά τα απόβλητα, την κυκλοφορία των εμπορικών
οχημάτων των εμπορευματοκιβωτίων προς το λιμάνι. Μόλις πρόσφατα έχει
ολοκληρωθεί ένας καινούριος δρόμος οποίος συνδέει το λιμάνι απευθείας με
τους αυτοκινητόδρομους, ούτως ώστε να μην αναγκάζονται οι μεγάλες οι
νταλίκες να κυκλοφορούν μέσα από την πόλη, από και προς το λιμάνι. Εδώ
έχουμε επίσης να αντιμετωπίσουμε και το πρόβλημα των βιοτεχνιών
περισσότερο, κάποιων βιομηχανιών, οι οποίες βρίσκονται μέσα σε
οικιστικές περιοχές. Προσπαθούμε να πετύχουμε βιώσιμη και την αειφόρο
ανάπτυξη για ένα καθαρότερο περιβάλλον στο κέντρο της πόλης, για
βελτίωση της ποιότητας ζωής στις γειτονιές. Θέλω να πω ότι μόλις πριν
δέκα μέρες περίπου έχουμε προκηρύξει προσφορές για τη δημιουργία της
πρώτης περιβαλλοντικής γειτονιάς στη Λεμεσό. Είναι ένα σχέδιο το οποίο
έχει θέσει σαν προτεραιότητα το δημοτικό συμβούλιο να αναβαθμιστούν
περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά συγκεκριμένες γειτονιές της πόλης, οι
οποίες να αποτελέσουν πυρήνες πάνω στους οποίους να βασίσουμε και τη
μελλοντική πολεοδομική ανάπτυξή μας και έχει να κάνει με την
κυκλοφοριακή διαχείριση, με τη βελτίωση γενικά της κινητικότητας, με
εμπλουτισμό του πρασίνου, με προτεραιότητα στον άνθρωπο.
προγράμματος για τη Λεμεσό, μίλησε για τα προβλήματα που αντιμετωπίσει η
κυπριακή πόλη στα οποία επιδιώκει να δώσει βιώσιμες λύσεις μέσα από τη
συμμετοχή της στο συγκεκριμένο πρόγραμμα: «Η ευρύτερη αστική περιοχή
της Λεμεσού έχει έκταση 260 τ.μ. με πληθυσμό γύρω στις 250.000
κατοίκους. Αυτό περιλαμβάνει 6 δήμους και 11 κοινότητες. Είναι το
σημαντικότερο αστικό συγκρότημα στα νότια παράλια της Κύπρου, είναι το
μεγαλύτερο λιμάνι και είναι το σημαντικότερο οικονομικό κέντρο της
Κύπρου, όχι μόνο λόγω του λιμανιού και του τουρισμού, μάλλον περισσότερο
λόγω του λιμανιού παρά του τουρισμού. Όπως όλα τα σύγχρονα αστικά
συγκροτήματα, έχουμε κι εμείς τα δικά μας τα προβλήματα, τα οποία έχουν
προκύψει σε πρώτο στάδιο μετά την εισβολή του 1974 όπου ο
πληθυσμός της πόλης μέσα σε μια νύχτα διπλασιάστηκε αλλά και τώρα έχουμε
τα προβλήματα, τα οποία, έχουν προκύψει από την ανάπτυξη των
τελευταίων χρόνων λόγω της προσπάθειάς μας για την ανοικοδόμηση της
οικονομίας. Υπάρχει έλλειψη πολεοδομικής οργάνωσης, όπως επίσης και
αδύναμες κεντρικές λειτουργίες. Ένα μεγάλο πρόβλημα είναι η ανάπτυξη μη
συμβατών χρήσεων. Πρέπει να πούμε ότι το πρώτο σχέδιο πόλης στη Λεμεσό,
όχι μόνο στη Λεμεσό, στην Κύπρο, έγινε το 1990, όπου είχαν καθοριστεί οι
πολεοδομικές ζώνες και περιοχές με συγκεκριμένες χρήσεις γης. Επίσης,
ένα πολύ σημαντικό θέμα το οποίο έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι το
κυκλοφοριακό μας πρόβλημα. Η Κύπρος κατέχει μια πρωτιά στην Ευρώπη
χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου, με το 93% των μετακινήσεων να γίνονται
με ιδιωτικό αυτοκίνητο. Την απάντηση σε αυτό δίνουν τα τεράστια
προβλήματα, γιατί η δομή των πόλεων, όχι μόνο της Λεμεσού αλλά όλων των
πόλεων της Κύπρου, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τέτοιον αριθμό οχημάτων
και ευελπιστούμε, να έχουμε κάποιες βελτιώσεις όσον αφορά το θέμα αυτό.
Συνυφασμένο με το κυκλοφοριακό είναι και τα περιβαλλοντικά προβλήματα
που αντιμετωπίζουμε, η ποιότητα του αέρα, ο θόρυβος. Έχουμε θέμα να
αντιμετωπίσουμε όσον αφορά τα απόβλητα, την κυκλοφορία των εμπορικών
οχημάτων των εμπορευματοκιβωτίων προς το λιμάνι. Μόλις πρόσφατα έχει
ολοκληρωθεί ένας καινούριος δρόμος οποίος συνδέει το λιμάνι απευθείας με
τους αυτοκινητόδρομους, ούτως ώστε να μην αναγκάζονται οι μεγάλες οι
νταλίκες να κυκλοφορούν μέσα από την πόλη, από και προς το λιμάνι. Εδώ
έχουμε επίσης να αντιμετωπίσουμε και το πρόβλημα των βιοτεχνιών
περισσότερο, κάποιων βιομηχανιών, οι οποίες βρίσκονται μέσα σε
οικιστικές περιοχές. Προσπαθούμε να πετύχουμε βιώσιμη και την αειφόρο
ανάπτυξη για ένα καθαρότερο περιβάλλον στο κέντρο της πόλης, για
βελτίωση της ποιότητας ζωής στις γειτονιές. Θέλω να πω ότι μόλις πριν
δέκα μέρες περίπου έχουμε προκηρύξει προσφορές για τη δημιουργία της
πρώτης περιβαλλοντικής γειτονιάς στη Λεμεσό. Είναι ένα σχέδιο το οποίο
έχει θέσει σαν προτεραιότητα το δημοτικό συμβούλιο να αναβαθμιστούν
περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά συγκεκριμένες γειτονιές της πόλης, οι
οποίες να αποτελέσουν πυρήνες πάνω στους οποίους να βασίσουμε και τη
μελλοντική πολεοδομική ανάπτυξή μας και έχει να κάνει με την
κυκλοφοριακή διαχείριση, με τη βελτίωση γενικά της κινητικότητας, με
εμπλουτισμό του πρασίνου, με προτεραιότητα στον άνθρωπο.
Στρατηγικοί στόχοι του Civitas Destinations
Ενίσχυση της τοπικής οικονομίας
• Αύξηση του τουρισμού
• Περισσότερες/καλύτερες επιλογές κινητικότητας διαθέσιμες για τους κατοίκους και τους επισκέπτες
• Χαμηλότερη οδική συμφόρηση
• Λιγότερη κατανάλωση ενέργειας και εκπομπές CO2-μικρότερη ρύπανση
• Μεγαλύτερη ασφάλεια στις μετακινήσεις
• Ισότιμη μετακίνηση
Σχέδια αστικής βιώσιμης κινητικότητας
Τα σχέδια αστικής βιώσιμης κινητικότητας για τον δήμο Ρεθύμνου
βρίσκονται στο τελικό στάδιο, όπως ανέφερε ο δήμαρχος, ο οποίος τόνισε
μεταξύ άλλων: «Είμαστε και πολύ τυχεροί, γιατί ο μελετητής μας στα
ΣΒΑΚ είναι ο νέος γενικός γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος,
κύριος Θύμιος Μπακογιάννης. Τα θέματα που θέτουμε είναι γενικότερου
ενδιαφέροντος και προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε και το πράσινο ταμείο,
του οποίου η νομοθεσία είναι αναχρονιστική και θα πρέπει να προσαρμοστεί
στις σημερινές επιταγές που λένε «απελευθέρωση των δημόσιων χώρων»
αποζημιώνοντας τους κατοίκους και δημιουργία περιφερειακών ελεύθερων
χώρων» για να μπορέσουμε να οργανώσουμε τη δημόσια συγκοινωνία και τη
μεταφορά των πολιτών, χωρίς να μπαίνουν στις πόλεις με τα αυτοκίνητά
τους.
Σύμφωνα με την παρουσίαση που έκανε η τοπογράφος του δήμου
και συνεργάτης του προγράμματος ο στόχος του δήμου για τα σχέδια
αστικής βιώσιμης κινητικότητας είναι αυτά να ενσωματώνουν πλήρως τις
ανάγκες που προκύπτουν από την εποχιακή διακύμανση του πλήθους των επισκεπτών στην πόλη του Ρεθύμνου.
βρίσκονται στο τελικό στάδιο, όπως ανέφερε ο δήμαρχος, ο οποίος τόνισε
μεταξύ άλλων: «Είμαστε και πολύ τυχεροί, γιατί ο μελετητής μας στα
ΣΒΑΚ είναι ο νέος γενικός γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος,
κύριος Θύμιος Μπακογιάννης. Τα θέματα που θέτουμε είναι γενικότερου
ενδιαφέροντος και προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε και το πράσινο ταμείο,
του οποίου η νομοθεσία είναι αναχρονιστική και θα πρέπει να προσαρμοστεί
στις σημερινές επιταγές που λένε «απελευθέρωση των δημόσιων χώρων»
αποζημιώνοντας τους κατοίκους και δημιουργία περιφερειακών ελεύθερων
χώρων» για να μπορέσουμε να οργανώσουμε τη δημόσια συγκοινωνία και τη
μεταφορά των πολιτών, χωρίς να μπαίνουν στις πόλεις με τα αυτοκίνητά
τους.
Σύμφωνα με την παρουσίαση που έκανε η τοπογράφος του δήμου
και συνεργάτης του προγράμματος ο στόχος του δήμου για τα σχέδια
αστικής βιώσιμης κινητικότητας είναι αυτά να ενσωματώνουν πλήρως τις
ανάγκες που προκύπτουν από την εποχιακή διακύμανση του πλήθους των επισκεπτών στην πόλη του Ρεθύμνου.
Μέχρι σήμερα, όπως είπε, έχουν γίνει τα παρακάτω:
Καταγραφή και ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης
Καθορισμός των στόχων του ΣΒΑΚ και των αρχικών μέτρων
Χάρτης εμπλεκόμενων φορέων
Μια σειρά διαβουλεύσεων
Μετρήσεις κυκλοφοριακών φόρτων -11 θέσεις σε κεντρικές σημεία του οδικού δικτύου
Ερωτηματολόγια για την ανάδειξη των αναγκών των κατοίκων και των επισκεπτών (400), για τη δημόσια συγκοινωνία (409)
Στρατηγικό σχέδιο για την οδική ασφάλεια
Καταμετρήσεις για τη χρήση και ικανοποίηση της δημόσιας συγκοινωνίας
Συμμετοχικά εργαστήρια με τους εμπλεκόμενους φορείς
Μελέτη σκοπιμότητας για σχέδιο δράσης για επιλεγμένα μέτρα