Αξιοποιώντας τη φαντασία, τη διορατικότητα, την εφευρετικότητα και την έμπνευση οι μαθητές του Πρότυπου Πειραματικού Λυκείου απέδειξαν, στην εκδήλωση παρουσίασης που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 26 Ιουνίου 2013 στις 19:00 στο Αμφιθέατρο του 2ου Δημοτικού Σχολείου (Λ. Κουντουριώτη 43), ότι οι «Όμιλοι Δημιουργικότητας και Αριστείας» ανατρέπουν έμπρακτα τη σχολική ρουτίνα της καθημερινότητας και ως πυρήνες ενεργοποίησης και κοινωνικής δικτύωσης συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών. Ενισχύουν τη δημιουργικότητα, την πρωτοβουλία και την καινοτομία ενεργοποιώντας τις ιδιαίτερες δεξιότητες και ικανότητες που διαθέτει το κάθε άτομο προκειμένου να ξεδιπλώσει δημιουργικά την προσωπικότητά του. Συνιστούν παιδαγωγική και διδακτική στρατηγική για την επίτευξη των διαφόρων μορφών του (εγ)γραμματισμού των μαθητών μέσα στο σημερινό πολυσημειωτικό κοινωνικό τοπίο και εναρμονίζονται με την ολιστική προσέγγιση της γνώσης.
Όπως τόνισε ο κ. Γ. Πολυζώης, ο οποίος είχε και το συντονισμό της εκδήλωσης, παρουσιάζοντας το θεσμικό πλαίσιο μέσα από μια βιωματική προσέγγιση(ματιά), οι Όμιλοι προάγουν την ευρηματικότητα, την εφευρετικότητα, αλλά και την ετοιμότητά των παιδιών να αντιμετωπίζουν με ευελιξία τις προκλήσεις των καιρών και να βρίσκουν εναλλακτικές αλλά και πρωτότυπες ιδέες στα προσωπικά, και αργότερα, στα κοινωνικά και επαγγελματικά τους προβλήματα.
Σε μια περίοδο, όπου η ισόρροπη ανάπτυξη της ατομικής πρωτοβουλίας και ελευθερίας με τη συλλογική υπευθυνότητα και συνεργασία, είναι ανάγκη για κάθε ενεργό πολίτη της Ελλάδας, οι Όμιλοι του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου αναδεικνύουν το αξιακό σύστημα της συνύπαρξης, της αποδοχής της διαφορετικότητας, της αλληλεγγύης, της ανθρωπιάς. Ως εργαστήρια μπορούν να εξοικειώνουν το μαθητή με την έρευνα και να βοηθούν στην απόκτηση δεξιοτήτων για την εμβάθυνση σε ειδικότερα γνωστικά πεδία. Δημιουργούν και εφαρμόζουν, επίσης, ένα υποστηρικτικό πλαίσιο, που στηρίζει τα παιδιά με ιδιαίτερες νοητικές ικανότητες και ταλέντα σε ατμόσφαιρα αμοιβαίας αναγνώρισης και σεβασμού μακριά από υπεροπτικές συμπεριφορές.
Στην αγχολυτική επίδραση των Ομίλων από την πιεστική και πολλές φορές ασφυκτική διδακτική διαδικασία στο πλαίσιο λειτουργίας του σχολείου και στην υποστήριξη του αυθορμητισμού, της ελεύθερης έκφρασης και της δυναμικής αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικών-μαθητών αναφέρθηκε και ο κ. Παπαϊωάννου, πρόεδρος του ΕΠ.Ε.Σ( Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο), χαιρετίζοντας την εκδήλωση.
Το πρώτο μέρος της εκδήλωσης περιλάμβανε την επίδοση πιστοποιητικών επιτυχούς παρακολούθησης στους μαθητές που συμμετείχαν στους ομίλους που λειτούργησαν κατά το σχολικό έτος 2012-2013:
α) Όμιλος Μαθηματικών (Γεώργιος Κορωνάκης, Μαθηματικός)
Ο υπεύθυνος καθηγητής ανέλαβε την προετοιμασία των ενδιαφερόμενων μαθητών για τη συμμετοχή τους στους Μαθηματικούς Διαγωνισμούς που διενεργούνται σε πανελλαδικό επίπεδο (Θαλής, Ευκλείδης, Αρχιμήδης).
β) CSI RETH (Δρ. Γεώργιος Πολυζώης, Φυσικός)
Ενίσχυση του γραμματισμού των μαθητών στις Φυσικές Επιστήμες μέσα από την αναζήτηση μεθόδων, εργαλείων και πρακτικών για προώθηση των εφαρμογών των λεγόμενων «σκληρών» ή θετικών επιστήμων σε ευρύτερα κοινωνικά πεδία. Η εργασία αξιοποίησε το αυξημένο ενδιαφέρον των μαθητών-εξαιτίας της παρακολούθησης τηλεοπτικών σειρών όπως CSI και Cold Case Files- για μεθόδους εγκληματολογικών ερευνών, στην βελτίωση των απόψεών τους και της απόδοσής τους στις Θετικές Επιστήμες.
γ) Όμιλος Ελληνικής Γλώσσας : «Μικροί Γλωσσολόγοι εν δράσει» (Μαρία Πολάκη, Φιλόλογος)
Οι μαθητές εξερεύνησαν διάφορες πτυχές της ελληνικής γλώσσας στη συγχρονική και διαχρονική της διάσταση (π.χ. προέλευση της ελληνικής και αλλαγή της μέσα στο χρόνο, αναζήτηση της προέλευσης λέξεων του κρητικού ιδιώματος, δάνεια από την ελληνική γλώσσα στην αγγλική, δάνεια από άλλες γλώσσες στην ελληνική, αντιδάνεια, η γλώσσα των νέων, τα Greeklish, κ.ά.)
δ) Όμιλος Μουσικής Παιδείας (Κασσάνδρα Μπεϊκάκη, Φιλόλογος)
Στόχος του Ομίλου ήταν οι μαθητές να εκφραστούν δημιουργικά και ελεύθερα, να καλλιεργήσουν το αισθητικό τους κριτήριο, να γνωρίσουν την πορεία της μουσικής της χώρας μας και άλλων χωρών, να γράψουν τους δικούς τους στίχους, να συνθέσουν τη δική τους μουσική, να μελοποιήσουν ένα ποίημα κ.ά. Ο Όμιλος πλαισίωσε πολλές εκδηλώσεις του σχολείου και του Συνδέσμου Φιλολόγων και απέσπασε το πρώτο βραβείο στο μουσικό διαγωνισμό του 5th English on the Spot Festival.
ε) Όμιλος Θεατρικής Παιδείας: «Από τον ελεύθερο λόγο στη θεατρική παράσταση» (Μαρία Γουργολίτσα, Φιλόλογος)
Δημιουργήθηκε ένα βιωματικό θεατρικό εργαστήριο που συνδύασε τη θεωρία με την πράξη, με τελικό στόχο το ανέβασμα μιας θεατρικής παράστασης από τους μαθητές. Παρουσιάστηκε το έργο του Μολιέρου «Δον Ζουάν» την Πέμπτη, 20 Ιουνίου στις 9:00 μ.μ. στην Φορτέτζα, Θέατρο «Ερωφίλη».
στ) Όμιλος Φυσικής (Υπεύθυνος Καθηγητής: Ιωάννης Συσκάκης, Φυσικός)
Ο Όμιλος ασχολήθηκε με τη μελέτη και αναβίωση ιστορικών πειραμάτων, τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς Φυσικών Επιστημών (ΕΕΦ, EUSO-ΠΑΝΕΚΦΕ) και Εκπαιδευτικής Ρομποτικής.
Κατά το σχολικό έτος 2013 – 2014 θα λειτουργήσουν στο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο οι εξής «Όμιλοι Αριστείας και Δημιουργικότητας»:
α) Όμιλος Επιχειρηματικότητας (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ιωάννα Παρπούλα, Οικονομολόγος).
β) Όμιλος Θεατρικής Παιδείας (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Μαρία Γουργολίτσα, Φιλόλογος).
γ) Όμιλος Κινηματογράφου (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Μαρία Μανιουδάκη, Φιλόλογος).
δ) Όμιλος Μαθηματικών και Διαγωνισμών Ε.Μ.Ε. (Υπεύθυνος Καθηγητής: Γεώργιος Κορωνάκης, Μαθηματικός).
ε) Όμιλος Μαθηματικών και Ιστορίας (Υπεύθυνος Καθηγητής: Ηλίας Λουλούδης, Μαθηματικός).
στ) Όμιλος Μαθηματικής Μοντελοποίησης (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Μαρία Καρινιωτάκη, Μαθηματικός).
ζ) Όμιλος Μουσικής Παιδείας (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κασσάνδρα Μπεϊκάκη, Φιλόλογος).
η) Όμιλος Ρητορικής (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ειρήνη Βογιατζή, Φιλόλογος).
θ) Όμιλος Σ.Ε.Π. (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Αναστασία Δεικτάκη, Κοινωνιολόγος).
ι) Όμιλος «Τα Σύνορα Του Ανθρώπου». Διαχωρισμοί, αποκλεισμοί, στεγανά μεταξύ των ανθρώπων και υπέρβασή τους – βιωματική προσέγγιση (Υπεύθυνος Καθηγητής: Μάρκος Δασκαλάκης, Θεολόγος).
ια) Όμιλος «Το «Δικό μου» Ρέθυμνο: Μνημεία, Μνήμες και Βιώματα στον τόπο που ζω» (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ευαγγελία Καρίμαλη, Φιλόλογος).
ιβ) Όμιλος Φιλαναγνωσίας (υπεύθυνη καθηγήτρια: Καλλιόπη Κωτσάκη, Φιλόλογος).
ιγ) Όμιλος Φυσικής (υπεύθυνος καθηγητής: Ιωάννης Συσκάκης, Φυσικός).
Πληροφορίες για τους Ομίλους μπορούν να βρουν οι ενδιαφερόμενοι στην ιστοσελίδα του Πρότυπου Πειραματικού Λυκείου Πανεπιστημίου Κρήτης: www.lyk-aei.reth.sch.gr.
Δηλώσεις ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή στους Ομίλους μπορούν να υποβάλλουν οι μαθητές μέχρι 20/9 στη διεύθυνση του σχολείου. Κάθε όμιλος θα έχει 11 έως 20 μαθητές, από μία ή περισσότερες τάξεις του σχολείου, ή και γειτονικών σχολείων. Κάθε μαθητής μπορεί να παρακολουθεί έως δύο Ομίλους. Η επιλογή των μαθητών των ομίλων θα ολοκληρωθεί έως 30/9 και η λειτουργία τους θα ξεκινήσει την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου και θα ολοκληρωθεί με το πέρας του σχολικού έτους.
Το Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο αισθάνεται την υποχρέωση να εκφράσει τις ευχαριστίες του στη Διεύθυνση του 2ου Δημοτικού Σχολείου και ιδιαίτερα στον υπεύθυνο κ. Γ. Καλιγιάννη για τη φιλοξενία που παρείχε με την παραχώρηση του Αμφιθεάτρου του για την πραγματοποίηση της εκδήλωσης.
του σχολείου