Τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης λειτουργούν σε συνεργασία των τοπικών δήμων με την Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης και του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Εντάσσονται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Διά Βίου Μάθησης του υπουργείου και συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και το Ελληνικό Δημόσιο.
Αντικείμενό τους είναι η υλοποίηση προγραμμάτων γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων και λειτουργούν στο πλαίσιο της φιλοσοφίας, ότι η εκπαίδευση μπορεί και πρέπει να αποτελέσει εμπειρία της καθημερινότητας, καθώς ως διαδικασία ενθαρρύνει τα άτομα στη διάρκεια της ζωής τους να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, με απώτερο σκοπό να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις μιας κοινωνίας και οικονομίας που συνεχώς μεταβάλλεται.
Η λειτουργία των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης αφορά στη διαδικασία απόκτησης γνώσης, γενικής και επιστημονικής, στο πλαίσιο διαμόρφωσης μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας και ενσκήπτει με πραγματικό ενδιαφέρον και με θέσεις στις ανάγκες και στις απορίες της κοινωνίας. Είναι, δηλαδή, η εμπλοκή της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην εμπειρία της καθημερινότητας.
Βασικός σκοπός είναι η ικανότητα προσαρμογής και ενίσχυση ίσων ευκαιριών πρόσβασης ενηλίκων στην εκπαίδευση. Απευθύνεται σε ανθρώπους κάθε ηλικίας, στοχεύοντας στη δημιουργία θετικής στάσης προς τη μάθηση, την ενίσχυση των ίσων ευκαιριών πρόσβασης στην εκπαίδευση, την ανάπτυξη της ικανότητας προσαρμογής στις γνωστικές απαιτήσεις ενός συνεχώς εξελισσόμενου κοινωνικού και οικονομικού χώρου δράσης των ενηλίκων πολιτών, στη δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου και στη σύνδεση ή επανασύνδεση με την εκπαιδευτική διαδικασία ενηλίκων, οι οποίοι για οποιονδήποτε λόγο δεν ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική εκπαίδευση.
Κατά το πρώτο χρονικό διάστημα εφαρμογής των προγραμμάτων στους Δήμους της Π.Ε. Ρεθύμνου, αφορούσαν στη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και του διαδικτύου, στην ανάπτυξη περιβαλλοντικών δράσεων και στην εξάσκηση ξένων γλωσσών, κυρίως Αγγλικών και Γαλλικών για τους χώρους εργασίας.
Ωστόσο τους προηγούμενους μήνες πραγματοποιήθηκε μια ευρείας κλίμακας δημόσια διαβούλευση για την εφαρμογή προγραμμάτων τοπικής εμβέλειας και οι δήμοι υπέβαλλαν προτάσεις για τα ενδιαφέροντα των τοπικών κοινωνιών, όπως αυτά εκδηλώθηκαν από τους ενδιαφερόμενους πολίτες, αλλά και από τα κατά τόπους δημοτικά συμβούλια.
Η εξέλιξη των Κ.Δ.Β.Μ. στο Ρέθυμνο
Στον Δήμο Ρεθύμνου η λειτουργία του τοπικού Κέντρου Δια Βίου Μάθησης ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβριο. Σύμφωνα με την υπεύθυνη Εκπαίδευσης κυρία Μαρία Τσανάκα, έχουν ήδη υλοποιηθεί 14 τμήματα, τα οποία έχουν παρακολουθήσει περισσότερα από 200 άτομα.
Η ανταπόκριση των πολιτών κρίνεται ιδιαίτερα ικανοποιητική, καθώς ενώ ο θεσμός είναι σχετικά καινούργιος για τα τοπικά δεδομένα, το ενδιαφέρον ολοένα και αυξάνεται. Σε αυτό έχει συμβάλλει και το γεγονός, ότι οι βεβαιώσεις που δίδονται στο τέλος κάθε προγράμματος έχουν επίσημη κρατική ισχύ και αναγνώριση.
Οι πρώτοι Δήμοι που ίδρυσαν Κ.Δ.Β.Μ. είναι των Ανωγείων και του Μυλοποτάμου, στους οποίους λειτουργούν τμήματα από τον περασμένο Μάιο.
Στα Ανώγεια, σύμφωνα με την υπεύθυνη εκπαίδευσης κυρία Ελευθερία Καλομοίρη, έχουν υλοποιηθεί ήδη εννέα κύκλοι μαθημάτων, τα οποία έχουν παρακολουθήσει 130 ενήλικοι. Αντίστοιχα στον Δήμο Μυλοποτάμου, σύμφωνα με τον υπεύθυνο εκπαίδευσης κ. Τάσο Συνολάκη, έως τώρα έχουν δημιουργηθεί 13 τμήματα εκπαίδευσης και έχουν εκδοθεί 69 βεβαιώσεις παρακολούθησης, χωρίς να προσμετρούνται οι εκπαιδευόμενοι των τρεχόντων τμημάτων, στις οποίες οι συνολικές αιτήσεις έφτασαν τις 165 έως τώρα.
Στον Δήμο Αγίου Βασιλείου η υπεύθυνη Εκπαίδευσης κυρία Σοφία Σαρηγεωργίου, τοποθετήθηκε επίσημα πριν δύο εβδομάδες και τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να προκηρύξει τα πρώτα εκπαιδευτικά προγράμματα της περιοχής. Ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από την εξέλιξη αυτή, εμφανίστηκαν ο δήμαρχος Αγίου Βασιλείου κ. Γιάννης Πιπεράκης και ο αντιδήμαρχος Παιδείας και Πολιτισμού κ. Γεώργιος Τσιγδινός.
Στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, τα Κ.Δ.Β.Μ. των Δήμων έχουν προκηρύξει νέα τμήματα κυρίως στους τομείς περιβαλλοντικών δράσεων Αγγλικών και Γαλλικών, για τον τουρισμό νέων τεχνολογιών, για την Τρίτη Ηλικία και δημιουργίας Ιστοσελίδας. Ωστόσο αναμένεται και η ολοκλήρωση των διαδικασιών τοποθέτησης εκπαιδευτών για σειρά άλλων προγραμμάτων, με αντικείμενο την επιχειρηματικότητα, τον πολιτισμό, την οικονομία, τον τουρισμό αλλά και τα ειδικά τοπικά προγράμματα που έχουν ζητήσει οι Δήμοι για σειρά θεμάτων που παρουσιάζουν ενδιαφέρον και έχουν ζητήσει με προτάσεις τους οι κατά τόπους δημότες.