Μια πολυδράση που θα έχει ως θεματικό κέντρο την ειρήνη και θα περιλαμβάνει εικαστικά έργα διδασκόντων και μαθητών, τραγούδια, θεατρικούς διαλόγους και ποιήματα από μαθητές μας, καθώς και εικαστικές δράσεις, επέλεξαν η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου και οι εκπαιδευτικοί Κοινωνικών Επιστημών και Αισθητικής Αγωγής του νομού Ρεθύμνου, προκειμένου να δηλώσουν την αντίθεση τους, αλλά και να ενημερώσουν τους πολίτες για την περικοπή ή και παντελή κατάργηση των μαθημάτων Κοινωνιολογίας, εικαστικών, θεατρικής αγωγής και μουσικής, από το ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου.
Η πολυδράση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 19 Μαρτίου στις 16:00 στην πλατεία του Άγνωστου Στρατιώτη και καλούνται οι πολίτες να συμμετέχουν. Σε σχετική ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου αναφέρονται τα παρακάτω:
«Πριν δύο χρόνια η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, με μια παγκοσμίως πρωτοφανή ενέργεια, σχεδόν εξαφάνισε από το ωρολόγιο πρόγραμμα του ελληνικού σχολείου τις Κοινωνικές Επιστήμες (Κοινωνιολογία, Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών, Σύγχρονος Κόσμος – Πολίτης και Δημοκρατία) και την Αισθητική Αγωγή (Θεατρολογία, Εικαστικά, Μουσική). Η απόφαση αυτή, εκτός από το ότι έστειλε στην ανεργία εκατοντάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, στέρησε και στερεί από τους μαθητές, και κατ’ επέκταση από την κοινωνία, δύο σημαντικούς τομείς παιδείας και μόρφωσης. Τέτοιος αποκλεισμός γνωστικών αντικειμένων μόνο σε ολοκληρωτικά καθεστώτα μπορεί να εντοπιστεί, καθιστώντας τη χώρα μας έκθετη σε διεθνείς οργανισμούς και ενώσεις εκπαιδευτικών. Και, αναμφίβολα, οι συνέπειες αυτής της πολιτικής επιλογής έχουν ήδη αρχίσει να διαφαίνονται και στην κοινωνία, που ένα μεγάλο τμήμα της είναι ήδη επιρρεπές σε ακραίες θεωρίες και αντικοινωνικές – αντιαισθητικές συμπεριφορές.
Η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου και οι εκπαιδευτικοί των μαθημάτων που καταργήθηκαν ή περιορίστηκαν δραστικά (εικαστικοί, μουσικοί, θεατρολόγοι, κοινωνιολόγοι, νομικοί, οικονομολόγοι, πολιτικοί επιστήμονες) αποφασίσαμε να μην αφήσουμε το ζήτημα να ξεχαστεί. Γι’ αυτό καλούμε τους πολίτες του Ρεθύμνου σε μια πρώτη «πολυδράση» το Σάββατο 19 Μαρτίου, από τις 16.00, στην Πλ. Αγνώστου Στρατιώτη.
Η δράση θα έχει ως θεματικό κέντρο την ειρήνη και θα περιλαμβάνει εικαστικά έργα διδασκόντων και μαθητών, τραγούδια, θεατρικούς διαλόγους και ποιήματα από μαθητές μας, εικαστικές δράσεις από όλους τους συμμετέχοντες, ενώ θα υπάρξει ενημέρωση στους πολίτες και θα αναδειχθεί με ποικίλους τρόπους η σημασία των μαθημάτων που καταργήθηκαν.
Σας καλούμε να έρθετε το Σάββατο στην πλατεία να συζητήσουμε, να προβληματιστούμε και να γεμίσουμε εικόνες και ακούσματα».
Η επαφή με την τέχνη και τις κοινωνικές επιστήμες είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε μαθητή
Οι εκπαιδευτικοί Κοινωνικών/Οικονομικών Επιστημών και Αισθητικής Αγωγής του νομού Ρεθύμνου:
– Τι μελετάει η επιστήμη της Κοινωνιολογίας;
Αντικείμενο μελέτης του μαθήματος της Κοινωνιολογίας και γενικότερα των κοινωνικών επιστημών είναι η Κοινωνία (παρελθόν – παρόν). Αναλυτικότερα μελετούν:
– Την κοινωνική ζωή (επικοινωνία, συνεργασία ,συγκρούσεις αλληλεπίδραση μεταξύ των ατόμων).
– Τους θεμελιακούς κοινωνικούς θεσμούς (οικογένεια, σχολείο, θρησκεία, κράτος, οικονομία).
– Την κοινωνική οργάνωση (γραφειοκρατία, κρατική εξουσία, οικονομικές συναλλαγές).
– Τα κοινωνικά φαινόμενα-προβλήματα (εγκληματικότητα, ανεργία, οικολογικά θέματα, στερεότυπα, προκαταλήψεις αλκοολισμό, ναρκωτικά, άνιση κατανομή πλούτου κ.ά.).
– Τις κοινωνικές ανισότητες (ταξικές, φυλετικές, έμφυλες, ρατσιστικές, εθνικές, αναπτυξιακές κ.ά.).
– Την κοινωνική αλλαγή (δημογραφικό πρόβλημα, κοινωνικά κινήματα, αστικοποίηση, πόλεμο, ειρήνη, φιλελευθερισμό, καπιταλισμό, κράτος πρόνοιας, σοσιαλισμό, κομουνισμό, φασισμό, ναζισμό, θρησκευτικό φονταμενταλισμό κ.ά.).
– Την κοινωνικοποίηση, τον κοινωνικό έλεγχο, τα ατομικά, κοινωνικά, πολιτικά δικαιώματα, τα πολιτεύματα.
Γιατί είναι αναγκαία η Κοινωνιολογία και γενικότερα όλες οι Κοινωνικές Επιστήμες;
– Γιατί συμβάλλουν στη σφαιρική κατανόηση της κοινωνικής πραγματικότητας από τα παιδιά.
– Γιατί αναπτύσσουν την κριτική σκέψη τους.
– Γιατί δημιουργούν σκεπτόμενους εφήβους και αυριανούς ενεργούς πολίτες.
– Γιατί καλλιεργούν την κοινωνική ενσυναίσθηση και την Κοινωνιολογική Φαντασία.
– Γιατί τα παιδιά, μέσω των μαθημάτων μας, εκπαιδεύονται στο να παρατηρούν, συνδέουν, αισθάνονται, αμφισβητούν, αντικρούουν, απορρίπτουν, οργανώνουν, συζητούν, συμμετέχουν, συνεργάζονται, υποστηρίζουν, υπερασπίζονται όλα εκείνα που αφορούν στη ζωή τους.
Τι θέλουμε να πετύχουμε μέσω αυτής της δράσης. Θέλουμε να γνωστοποιήσουμε ότι:
– Το 2020 καταργήθηκαν δύο μαθήματα από την Β’ Λυκείου (Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία και Βασικές αρχές Κοινωνικών Επιστημών). Το 2022 καταργήθηκε από την Γ’ Λυκείου το μάθημα της Κοινωνιολογίας (κατεύθυνση των ανθρωπιστικών σπουδών) και μειώθηκε κατά μία ώρα (από τρεις σε δύο ώρες) το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας στην Α’ Λυκείου.
– Το πρόβλημα της έξωσης των Κοινωνικών Επιστημών είναι πρόβλημα κοινωνικό και όχι μόνο εκπαιδευτικό. Η δημοκρατία ωφελείται από την κοινωνιολογική παιδεία. Ο αγώνας για την επαναφορά των μαθημάτων αποτελεί για μας υποχρέωση απέναντι στα παιδιά μας/σας.
Τι είναι η Αισθητική Αγωγή;
Τα προγράμματα Αισθητικής Αγωγής βοηθούν τους μαθητές να αναπτύξουν κοινωνικές και γνωστικές δεξιότητες και να διαμορφώσουν αισθητικές αξίες που είναι απαραίτητες για την ολοκλήρωση της προσωπικότητάς τους.
Αποτελούνται από τα μαθήματα των εικαστικών, της θεατρικής αγωγής και της μουσικής.
Γιατί είναι αναγκαία η αισθητική αγωγή στην εκπαίδευση;
– Γιατί συμβάλλει στο να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την ψυχοκινητική ανάπτυξη και έκφραση.
– Για να ενθαρρυνθεί η αυτογνωσία και να διευκολυνθεί η έκφραση προσωπικών προτιμήσεων και ιδεών.
– Για να αναπτυχθεί η κοινωνικοποίηση και η φιλία ανάμεσα στα παιδιά.
– Γιατί προσφέρει ποικιλία ερεθισμάτων, μέσων, τεχνικών με σκοπό την εξοικείωση των μαθητών με απλές έννοιες (χρώμα, σχήμα, υφή κ.λπ.) και τη χρησιμότητά τους.
– Γιατί δημιουργεί τις απαραίτητες συνθήκες προκειμένου οι μαθητές να βιώνουν τη χαρά της δημιουργίας και της αισθητικής απόλαυσης. Η αξία της Τέχνης είναι απεριόριστη και προσφέρει μεγάλες δυνατότητες διαπαιδαγώγησης και μάθησης.
– Γιατί μέσα από τα Εικαστικά, το Θέατρο και τη Μουσική τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να καλλιεργήσουν την οπτική τους αντίληψη, την αδρά και λεπτή κινητικότητα, την καλαισθησία, τη δημιουργική έκφραση, αλλά και να αυτενεργήσουν και να αντλήσουν ικανοποίηση από την επαφή τους με τον κόσμο της τέχνης.
– Για να καταλάβει το παιδί και ο έφηβος ότι η Τέχνη δεν είναι για τους λίγους, αλλά μια μορφή έκφρασης για όλους, μια «παγκόσμια γλώσσα».
Τι θέλουμε να πετύχουμε μέσω αυτής της δράσης. Θέλουμε να αναδείξουμε ότι:
– Η Τέχνη πρέπει να είναι αναπόσπαστο στοιχείο της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, για όλα τα παιδιά και σε όλα τα σχολεία.
– Η έξωση των τεχνών από τα γυμνάσια και τα λύκεια οδηγεί σε ένα στεγνό σχολείο, επικεντρωμένο μόνο στα γνωστικά αντικείμενα, στην πληροφορία και την αποστήθιση.
– Η επαναφορά της θεατρικής αγωγής σε όλες τις τάξεις του δημοτικού, καθώς και η επιστροφή όλων των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο γυμνάσιο και το λύκειο θα συμβάλουν στην αντιμετώπιση φαινομένων βίας και στην επικράτηση της ομαδικότητας και της αλληλεγγύης μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας.
– Η ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών έχει ανάγκη από την έκφραση, τη δημιουργία και τη φαντασία.
Η συμπαράσταση – αντίδρασή σας στο πρόβλημα της έξωσης της Τέχνης και των Κοινωνικών Επιστημών, το οποίο αφορά όλους μας, θα συνδιαμορφώσει τις όποιες εξελίξεις στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Η κινητοποίηση όλων μας θα ορίσει προς ποια κατεύθυνση θέλουμε να κινηθεί η παιδεία μας!