H εμπέδωση του αισθήματος ασφαλείας σε όλα τα επίπεδα και η διαφύλαξη της εικόνας του τουριστικού Ρεθύμνου, τόσο σε ότι αφορά την παραβατικότητα όσο και τις ποιοτικές παρεχόμενες υπηρεσίες σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και ξενοδοχειακών καταλυμάτων, αλλά και η παροχή πληροφόρησης σε ντόπιους και επισκέπτες, βρίσκονται στις προτεραιότητες της τουριστικής αστυνομίας Ρεθύμνου, που ήδη ενόψει και της νέας τουριστικής περιόδου έχει ξεκινήσει τους ελέγχους, τόσο στο ιστορικό κέντρο της πόλης όσο στο βόρειο τμήμα του νομού όπου έχει αρμοδιότητα.
Οκτώ άτομα στελεχώνουν την υπηρεσία της τουριστικής αστυνομίας Ρεθύμνου μεταξύ αυτών και τέσσερις ποδηλάτες -εντάσσονται στην τουριστική αστυνομία- που σε δυο βάρδιες περιπολούν την παλιά πόλη του Ρεθύμνου πραγματοποιώντας ελέγχους, σε ότι αφορά την παράνομη στάθμευση, τις παραβάσεις στον δακτύλιο, τα τραπεζοκαθίσματα παρέχοντας παράλληλα πληροφόρηση στους επισκέπτες άλλων χωρών που κάνουν τις διακοπές τους στο Ρέθυμνο.
Ο θεσμός της δίκυκλης αστυνόμευσης ξεκίνησε από πέρυσι τον Μάιο στην πόλη και αγκαλιάστηκε τόσο από την τοπική κοινωνία όσο και από τους τουρίστες, καθώς από την πρώτη σεζόν λειτουργίας της τα σχόλια ήταν ιδιαίτερα θετικά τόσο σε ότι αφορά την εμπέδωση του αισθήματος ασφαλείας όσο και την ευρύτερη εξυπηρέτηση τους κατά την παραμονή τους στην πόλη.
Στόχος του προγράμματος που ξεκίνησε για πρώτη φορά πέρυσι είναι η στήριξη του τουρισμού, που αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας μας, με την αναβαθμισμένη και ταχύτερη εξυπηρέτηση, τόσο των πολιτών, όσο και των επισκεπτών της χώρας μας, από τη μία πλευρά και από την άλλη, με την εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας όλων, μέσω της εμφανούς αστυνομικής παρουσίας και δράσης.
Η αστυνόμευση με ποδήλατα ξεκίνησε από την 1 Απριλίου και θα διαρκέσει έως 31 Οκτωβρίου.
Υπενθυμίζεται ότι στις αρμοδιότητες των αστυνομικών με ποδήλατα είναι η εξυπηρέτηση επισκεπτών και τουριστών με παροχή πληροφοριών τουριστικού και ευρύτερου ενδιαφέροντος, η συνεργασία με φορείς και υπηρεσίες για την αντιμετώπιση προβλημάτων τουριστικού ενδιαφέροντος και η αποτελεσματική ανταπόκριση στη διαχείριση ήπιων περιστατικών αστυνομικής φύσης.
Μιλώντας στα «Ρ.Ν.», η διοικήτρια της τουριστικής αστυνομίας Ρεθύμνου Σταυρούλα Κανακάκη, αναφερόμενη στον θεσμό της δίκυκλης αστυνόμευες με ποδήλατα είπε: «Μετά την έναρξη του θεσμού της αστυνόμευσης με ποδήλατα στην πόλη ο ρόλος της τουριστικής αστυνομίας έχει ενισχυθεί. Η υπηρεσία μας στελεχώνεται από οκτώ άτομα. Τέσσερις αστυνομικοί πραγματοποιούν αστυνόμευση με ποδήλατα και ο αριθμός στους θωρείται μεγάλος, αν σκεφτεί κανείς ότι το Ηράκλειο που είναι μια πόλη πολύ μεγαλύτερη διαθέτει έξι αστυνομικούς ποδηλάτες. Τα σχόλια μέχρι στιγμής είναι πάρα πολύ θετικά καθώς οι επισκέπτες με το να βλέπουν τους ποδηλάτες στην πόλη νιώθουν ασφαλείς. Επίσης, οι αστυνομικοί ποδηλάτες μιλούν ξένες γλώσσες, είναι ευγενικοί και συμβάλλουν αποτελεσματικά στην εξυπηρέτηση του επισκέπτη. Μιλούν ξένες γλώσσες και έχουν μαζί τους χάρτες για να μπορούν να παρέχουν την απαραίτητη πληροφόρηση. Ο ρόλος της αστυνόμευσης με ποδήλατα είναι κατά κύριο λόγο προληπτικός και όχι κατασταλτικός. Ωστόσο σε ότι αφορά τις παραβάσεις του δακτυλίου οι ποδηλάτες αστυνομικοί μπορούν να επιβάλλουν πρόστιμα στους παραβάτες. Όταν οι επισκέπτες βλέπουν αστυνομία και πόσο μάλλον τους ποδηλάτες που αποτελεί μια ήπια μορφή αστυνόμευσης νιώθουν ασφάλεια. Τους ενδιαφέρει πολύ αυτό γιατί νιώθουν ότι ο νόμος θα τους προστατέψει και επίσης νιώθουν ότι μπορούν να εξυπηρετηθούν. Οι ποδηλάτες είναι ένα πιο φιλικό πρόσωπο της ΕΛ.ΑΣ στον επισκέπτη. Και ο ίδιος αστυνομικός διευθυντής Ρεθύμνου ο κ. Ρουτζάκης έχει δείξει ιδιαίτερη προσοχή και ευαισθησία στον θεσμό της δίκυκλης αστυνόμευσης και σε ότι αφορά τον εξοπλισμό και την υλικοτεχνική υποδομή».
Έλεγχοι για την αντιμετώπιση του φαινομένου της άγρας πελατών
Ωστόσο, σύμφωνα και με τα όσα ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η διοικήτρια της τουριστικής αστυνομίας Ρεθύμνου, η άγρα πελατών εξακολουθεί να αποτελεί «ανοιχτή πληγή» για το Ρέθυμνο προκαλώντας την έντονη δυσαρέσκεια και τα παράπονα των τουριστών του, πλήττοντας παράλληλα την τουριστική εικόνα του νομού. Ένα φαινόμενο που παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει για την εξάλειψή του, αλλά και τους συστηματικούς ελέγχους που γίνονται από υπηρεσία της τουριστικής αστυνομίας Ρεθύμνου συνεχίζει να ταλαιπωρεί επισκέπτες που έχουν επανειλημμένως εκφράσει την έντονη δυσαρέσκειά τους απέναντι στα γνωστά «καμάκια».
Ο νόμος απαγορεύει ρητά σε επαγγελματίες εστίασης και αναψυχής να «ψαρεύουν» πελάτες προειδοποιώντας τους με την αυτόφωρη διαδικασία, αλλά και διοικητικά πρόστιμα. «Νομίζω ότι αυτό το φαινόμενο πρέπει να εξαλειφθεί. Οι τουρίστες πλέον έχουν μια τάση να κοιτάνε τις τιμές, να κοιτάνε τους τιμοκαταλόγους και είναι πολύ πιεστικό να είναι κάποιος από πάνω τους και να προσπαθεί να τους πείσει να εισέλθουν στο κατάστημα. Ακόμα και ένα κέρασμα προκειμένου να τους πείσεις να μπουν στο κατάστημα θεωρείται άγρα πελατών. Το μόνο που δεν θεωρείται άγρα πελατών είναι ένας χαιρετισμός χωρίς τίποτα άλλο. Η άγρα πελατών είναι πλημμέλημα. Όμως είναι ένα φαινόμενο που προβληματίζει», ανέφερε η κ. Κανακάκη.
Παράλληλα στην αρμοδιότητα της τουριστικής αστυνομίας συμπεριλαμβάνονται και έλεγχοι σε ξενοδοχεία, τουριστικά καταλύματα, τουριστικά γραφεία, καταστήματα ενοικιάσεως αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, ομπρελοκαθίσματα, τουριστικά λεωφορεία και τρενάκια, καταστήματα εστίασης και αναψυχής, καντίνες κ.ά., εντός της πόλης όσο και σε διάφορες τουριστικές περιοχές.
Η διοικήτρια της τουριστικής αστυνομίας τόνισε σχετικά: «Παράλληλα από την υπηρεσία μας πραγματοποιούνται έλεγχοι για τις καταλήψεις κοινόχρηστου χώρου από τραπεζοκαθίσματα αλλά και έλεγχοι σε ξενοδοχειακές μονάδες, προκειμένου να διαπιστωθεί αν πληρούν τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές που ορίζει η νομοθεσία. Έχουν ήδη γίνει διαβουλεύσεις με τον Σύλλογο Ξενοδόχων με την κ. Μπιρλιράκη ως πρόεδρο της τουριστικής επιτροπής του δήμου και έχουμε ενημερώσει για τα δικαιολογητικά που χρειάζεται να έχουν στις επιχειρήσεις τους σε σχέση με τις προϋποθέσεις λειτουργίας των καταστημάτων τους. Για παράδειγμα πέρυσι είχαμε αρκετά παράπονα από τουρίστες για δόλια παροχή υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα είχαμε διαμαρτυρίες ότι άλλες εικόνες έβλεπαν στο διαδίκτυο όταν έκαναν τις κρατήσεις τους και όταν έφτασα εδώ είχαν κάτι διαφορετικό. Η αστυνομία δεν ασχολείται με αστικού τύπου ζητήματα, ωστόσο σε κάθε καταγγελία εμείς πηγαίναμε και κάναμε ενδελεχή έρευνα στην επιχείρηση ή το ξενοδοχείο και όποια παράβαση βεβαιωνόταν ακολουθούνταν η προβλεπόμενη διαδικασία και ενημερώναμε τυχόν άλλες αρμόδιες υπηρεσίες. Εμείς αυτό που θέλουμε είναι να έχουμε ένα πιο αξιόπιστο τουριστικό προϊόν, να είναι ευχαριστημένοι οι επισκέπτες που έρχονται και να είναι ικανοποιημένοι σε σχέση με το αίσθημα ασφαλείας».