Ο εορτασμός για τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από το ιστορικό γεγονός της έπαρσης της ελληνικής σημαίας στον Φιρκά των Χανίων (1-12-1913), που σφράγισε τον μακραίωνο αγώνα των Κρητικών για την απελευθέρωσή τους και το όραμα για ενσωμάτωση στον ελληνικό κορμό, αποδίδει φόρο τιμής σ’ εκείνους που αγωνίστηκαν με θυσίες και αυταπάρνηση ενάντια σε κάθε δυνάστη. Ταυτόχρονα, μεταβιβάζει τα μηνύματα και τους συμβολισμούς του αγώνα και ενδυναμώνει την εθνική αυτογνωσία.
Γι’ αυτό και η συμμετοχή των μαθητών στις εκδηλώσεις του εορτασμού συνεισφέρει στην ανάπτυξη του ιστορικού (εγ)γραμματισμού τους. Η εμπλοκή των μαθητών με διάφορες δραστηριότητες αναπτύσσει την ιστορική τους σκέψη, συμβάλλει στην κατανόηση των ιστορικών όρων, εννοιών και ιστορικών καταστάσεων που επηρέασαν τη συμπεριφορά των ιστορικών υποκειμένων και στην αξιολόγηση των αιτίων και αποτελεσμάτων. Έτσι, προσδιορίζουν τον εαυτό τους μέσα στο σύγχρονο κόσμο αναγνωρίζοντας τη συνέχεια του ιστορικού και κοινωνικού γίγνεσθαι‚ και καλλιεργούν δεξιότητες που τους επιτρέπουν να οικοδομούν αξίες, στάσεις και συμπεριφορές.
Για τον εορτασμό της επετείου των 100 χρόνων της Ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα διοργανώθηκε διαδικτυακός διαγωνισμός με την μορφή «Κυνηγιού του Θησαυρού» με τίτλο «Η Κρήτη στον αγώνα για την Ένωση με την Ελλάδα». Αξιοποιώντας την επιτυχημένη παράδοση που έχει το Ρέθυμνο στα Κυνήγια Θησαυρού και στα χνάρια της πρώτης απόπειρας, που είχε γίνει με πρωτοβουλία της Σχολικής Συμβούλου Φιλολόγων Ρεθύμνου, κ. Καψάσκη, στο πλαίσιο των 100 χρόνων από την γέννηση του Παντελή Πρεβελάκη, ο διαγωνισμός αυτός είναι ο δεύτερος διαδικτυακός διαγωνισμός αυτής της μορφής, που απευθύνεται σε μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Ρεθύμνου. Μάλιστα πρόκειται να διοργανωθεί φέτος αντίστοιχος διαγωνισμός και για τους μαθητές του Δημοτικού.
Οι διαγωνισμοί με την μορφή του «Κυνηγιού του χαμένου Θησαυρού» αξιοποιούν τις σύγχρονες γνωστικές και διδακτικές προσεγγίσεις για τη μάθηση, σύμφωνα με τις οποίες ο μαθητής οικοδομεί καλύτερα τη γνώση συμμετέχοντας με ενεργητικό και παιγνιώδη τρόπο. Δίνεται έμφαση στην επίλυση προβλημάτων και στη διερεύνηση καταστάσεων με την ανάπτυξη καινοτόμων στρατηγικών, που ενθαρρύνουν τη συνεργασία των μαθητών μέσα σε ομάδες, απαιτούν την ενεργητική του συμμετοχή, εστιάζουν στη βιωματική-ανακαλυπτική μάθηση και τη διαθεματική προσέγγιση, αξιοποιώντας πολυτροπικά κείμενα και τη συνδρομή των ΤΠΕ.
Στο διαγωνισμό συμμετέχουν μαθητές, που φοιτούν σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και την Α’ και Β’ Λυκείου των σχολείων του Νομού μας. Οι ομάδες διαγωνίζονται στις γνώσεις τους, για την Κρήτη και τους αγώνες της για την Ένωση το χρονικό διάστημα από την ίδρυση του Ελληνικού κράτους μέχρι το 1913. Ο διαγωνισμός διεξάγεται στους χώρους του σχολείου της κάθε ομάδας σήμερα, 14 Μαΐου 2013, μία ημέρα πριν την λήξη του διδακτικού έτους από 9:00-14:00.
Προϋπόθεση για τη συμμετοχή ήταν η κατάλληλη προετοιμασία των μαθητών, η οποία έγινε με την εκπόνηση σχετικών πολιτιστικών και περιβαλλοντικών προγραμμάτων, ερευνητικών εργασιών στην σχετική θεματική και σχεδίων εργασίας τοπικής ιστορίας κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Οι μαθητές ενεπλάκησαν σε διερευνητικές και συνεργατικές δραστηριότητες με την εμψύχωση και καθοδήγηση των υπεύθυνων εκπαιδευτικών. Συνέλεξαν και ταξινόμησαν πληροφορίες, μελέτησαν ιστορικές πηγές, εξοικειώθηκαν με τη χρήση του υπολογιστή (πλοήγηση στο δια δίκτυο και αναζήτηση και επεξεργασία των πληροφοριών) και τα χαρακτηριστικά του ψηφιακού κειμένου (υπερκείμενο).
Για τη διευκόλυνση της μελέτης του θέματος οι μαθητές είχαν στη διάθεσή τους εκπαιδευτικό υλικό το οποίο έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα «100 χρόνια από την ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα» (http://100xroniakriti.gr), που δημιούργησε αφιλοκερδώς ο Μανώλης Μεταξάκης καθηγητής Πληροφορικής, που συμμετέχει στην οργανωτική επιτροπή του διαγωνισμού. Στην ιστοσελίδα έχει αναρτηθεί συνοπτικό χρονολόγιο των ιστορικών γεγονότων, video, σύνδεσμοι και άλλο υλικό στο οποίο μπορεί να ανατρέξουν οι μαθητές για να έχουν μια εικόνα των γεγονότων.
Επίσης σε κάθε ομάδα που συμμετέχει διατέθηκε δωρεάν 1) το βιβλίο του Γιώργη Μανουσάκη «Κρητικές Επαναστάσεις 1821-1905», 2) Cd με θέμα την πορεία προς την Ένωση 3) CD «H Kρητική Πολιτεία του Ελευθέριου Βενιζέλου».
Το υλικό αυτό προσφέρθηκε από το Εθνικό Ίδρυμα Βενιζέλου, το οποίο και ευχαριστούμε θερμά για την ευγενική χορηγία του.
Πριν τις διακοπές του Πάσχα, οι συμμετέχουσες ομάδες είχαν την ευκαιρία να προετοιμαστούν και να εξοικειωθούν με το είδος των γρίφων στους οποίους διαγωνίζονται στο κυρίως μέρος του διαγωνισμού με ενδεικτικά παραδείγματα.
Για τη διενέργεια του διαγωνισμού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης συγκροτήθηκε οργανωτική επιτροπή που αποτελείται από τους εξής:
1. Αγγελική Καψάσκη, σχολική σύμβουλο Φιλολόγων Ρεθύμνου.
2. Γεώργιο Γώγουλο, σχολικό σύμβουλο Πληροφορικής Δυτικής Κρήτης.
3. Αλέξανδρο Αλεξανδράκη, καθηγητή Τεχνολογίας, 4ου Γυμνασίου.
4. Κωνσταντίνα Αρετάκη φιλόλογο, υποδιευθύντρια Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Π.Κ.
5. Ειρήνη Βογιατζή, φιλόλογο Πειραματικού Λυκείου, πρόσεδρο Συνδέσμου Φιλολόγων Ρεθύμνου.
6. Ευστάθιο Γαγάνη, φυσικό 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου.
7. Εμμανουήλ Μεταξάκη, καθηγητή Πληροφορικής, 3ου Λυκείου Ρεθύμνου.
8. Πολυτίμη Παπαδοπούλου, φιλόλογο Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Π.Κ.
9. Κων. Πλατινάκη, τεχνολόγο, υποδιευθυντή 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου.
Στο Διαδικτυακό Κυνήγι Θησαυρού, για τον εορτασμό των 100 χρόνων από την Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα συμμετέχουν οι εξής ομάδες:
Όνομα Τάξη Αριθμός συμμετεχόντων Ονοματεπώνυμο
Ομάδας μαθητών εκπαιδευτικού που ανέλαβε την ομάδα
1 Καραβανάδες Β2 15 Μαρία Πατεράκη
2 Ξυπόλυτοι Β1 16 Ευαγγελία Νταουκάκη
3 Το Ρέθεμνος Β, Γ 15 Νίκος Καλαϊτζιδάκης
4 Οι Λαππαίοι Γ 30 Αικατερίνη Βακιρτζή
5 Ατρόμητοι Γ1 και Γ2 14 Ειρήνη Παπατριανταφύλλου
6 Αχτύπητοι Γ4 και Γ6 14 Δ. Χριστοδούλου
7 Τα 14 θαύματα του κόσμου Γ7 14 Δ. Χριστοδούλου
8 Κρητικόπουλα Γ3 και Γ5 17 Παπατριανταφύλλου
9 Το Βενιζελικόν Πρότυπον Γ 20 Αθηνά Δρανδάκη, Μαρία Σαμωνάκη
10 Ιχνηλάτες Γ 13 Ελένη Ψυλόγλου
11 Επαναστάτες Γ 15 Μαρία Ψαράκη
12 Σαϊτομάχοι Α και Γ 28 Ελένη Γρατζολάκη
13 Πυρπο-Λυτές Α 8 Χρήστος Μάντζιος
14 Καλλιρόη Παρρέν ΒΥ, Γ1 22 Ειρήνη Μανανεδάκη
15 Κήρυκες Β 10 Μαρία Μανιουδάκη
Εκ μέρους της Οργανωτικής Επιτροπής του διαγωνισμού και του Συνδέσμου Φιλολόγων Ρεθύμνου, ευχόμαστε από καρδιάς, «Καλή επιτυχία» σε όλες τις ομάδες, υπενθυμίζοντας ωστόσο ότι το ταξίδι, ο δρόμος, η εμπειρία της συμμετοχής είναι εκείνο που έχει σημασία στη ζωή και μας κάνει πλουσιότερους.