Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ταξιδεύει για δεύτερη χρονιά σε δέκα πόλεις ανά την Ελλάδα με το εργαστήριο «η μουσική αγαπάει τον αυτισμό» σε παλιούς και νέους προορισμούς, φέτος με την υποστήριξη της ΟΠΑΠ. Α.Ε.
Έκτος σταθμός είναι το Ρέθυμνο. Σε συνεργασία με το 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου, η Στέγη διοργανώνει ένα μουσικό εργαστήριο, με μουσικές δραστηριότητες ειδικά μελετημένες, προκειμένου να προσαρμόζονται στις ιδιαίτερες επιθυμίες και ικανότητες των παιδιών.
Το εργαστήριο απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 5-7 και 8-11 ετών, που βρίσκονται στο αυτιστικό φάσμα, και τους γονείς τους και θα πραγματοποιηθεί στις 26, 27 και 28 Φεβρουαρίου.
Στο εργαστήριο αυτό, η μουσική γίνεται η «γλώσσα» επικοινωνίας, ακόμα και όταν λείπει ο λόγος. Μέσα από τους ήχους, το παιχνίδι και τις εναλλαγές ρόλων, τα παιδιά καλούνται να αισθανθούν την ύπαρξή τους, να εκφράσουν τι νιώθουν και να γνωρίσουν πολλά και διαφορετικά είδη μουσικής.
Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί από μια ομάδα εξειδικευμένων συνεργατών, με υπεύθυνη τη μουσικολόγο και μουσικοθεραπεύτρια Χριστίνα Παναγιωτάκου.
«Οι ευκαιρίες αισθητικής αγωγής και ανάδειξης του αισθητικού κριτηρίου των παιδιών του φάσματος, εξακολουθούν να είναι ελάχιστες. Οι ανάγκες για αισθητική εκπαίδευση των παιδιών με διαταραχή αυτιστικού φάσματος είναι μάλλον παραγνωρισμένες. Το εργαστήριο αποσκοπεί πρωτίστως στην κάλυψη αυτής της ανάγκης, που θα πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της εκπαιδευτικής εμπειρίας κάθε παιδιού.
Στο ευρύ φάσμα του αυτισμού, η μουσική αποτελεί κίνητρο για το παιδί, προκειμένου να αλληλεπιδράσει με το περιβάλλον, να αναπτύξει επικοινωνιακές δεξιότητες και να αποκτήσει θετικές εμπειρίες μέσω της μουσικής, σε ατομικό και οικογενειακό επίπεδο. Η μουσική αποτελεί ένα από τα πλέον βασικά εργαλεία μάθησης και αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον και λειτουργεί ως μέσο για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και τη συναισθηματική ωρίμανση των ατόμων με αυτισμό. Το εργαστήριο προσκαλεί τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τη μουσική και τον ρυθμό, μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι και τις μουσικοκινητικές δραστηριότητες. Αρχικά, τα παιδιά γνωρίζουν τον χώρο και τους μουσικούς και, μέσα σε ένα ασφαλές περιβάλλον, πειραματίζονται με τα μουσικά όργανα και παράγουν ήχους. Καθ’ όλη τη διάρκεια του εργαστηρίου, οι μικροί μουσικοί, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτές, συμμετέχουν σε διάφορα παιχνίδια αυτοσχεδιαστικού χαρακτήρα με βάση τη μουσική», επισημαίνουν οι διοργανωτές.
Πρόγραμμα Μουσικού Εργαστηρίου
Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου: Η πρώτη συνάντηση είναι μόνο για τους γονείς
Γονείς παιδιών 5-7 ετών: 17.00-19.00
Γονείς παιδιών 8-11 ετών: 19.00-21.00
Σάββατο 27 και Κυριακή 28 Φεβρουαρίου: Κάθε παιδί συνοδεύεται από έναν γονέα
Παιδιά 5-7 ετών που ανήκουν στο ευρύ φάσμα του αυτισμού και ο γονέας τους, ώρες: 10:00-12:00
Παιδιά 8-11 ετών που ανήκουν στο ευρύ φάσμα του αυτισμού και ο γονέας τους, ώρες: 12:00-14:00
Επιπλέον δράσεις: Το Σάββατο 27 Φεβρουαρίου στις 19.00, θα πραγματοποιηθεί βιωματικό εργαστήριο ενηλίκων για περιορισμένο αριθμό ατόμων.
Προϋποθέσεις: Η συμμετοχή είναι δωρεάν και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Η παρουσία του γονέα είναι απαραίτητη και στις τρεις συναντήσεις του εργαστηρίου.
Δηλώσεις συμμετοχής έως την Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2016, τηλέφωνο 28310 26710, (9.00 – 14.00, εργάσιμες μέρες για το μουσικό εργαστήριο και το βιωματικό εργαστήριο ενηλίκων).
Τόπος διεξαγωγής: 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου, Πλάκουρα, Ρέθυμνο – Μισίρια, 74100.
Στέγη και εκπαίδευση
Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα ανταποκρίνεται σε ένα από τα βασικά στοιχεία της Αποστολής της Στέγης: «… η εκπαίδευση για τα παιδιά και η διά βίου μάθηση για ανθρώπους κάθε ηλικίας, σε ένα χώρο ανοιχτό και προσιτό σε όλους».
Στον πυρήνα της εκπαιδευτικής πολιτικής της Στέγης είναι να διευκολύνει την πρόσβαση στη σύγχρονη τέχνη γενικά, αλλά και στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της Στέγης ειδικότερα, μέσα από κύκλους εργαστηρίων πολλαπλών συναντήσεων, επιτρέποντας κατά αυτόν τον τρόπο την εμβάθυνση σε συγκεκριμένα θεματικά πεδία. Επιθυμία μας είναι να λειτουργήσουμε συμπληρωματικά με το σχολικό και πανεπιστημιακό εκπαιδευτικό σύστημα, παρέχοντας στοιχεία επαγγελματικής εκπαίδευσης. Μία από τις προτεραιότητες της Στέγης είναι να σχεδιάσει και να προσφέρει σημαντικές κοινωνικές υπηρεσίες σε ειδικές ομάδες κοινού και να προσεγγίσει ευρύτατες δημογραφικές ομάδες. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, στόχος μας είναι να εμπνεύσουμε τους πολίτες του «αύριο», αποτελώντας ουσιαστική γέφυρα μεταξύ της Στέγης και του συνολικού κοινωφελούς έργου του Ιδρύματος Ωνάση.
Η Στέγη, ανοικτή προς όλους, προσφέρει εργαστήρια εντός και εκτός των τειχών της, σε Αττική και Περιφέρεια, σε σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης επιδιώκοντας μια ουσιαστική συνεργασία με τη σχολική κοινότητα, που έχει σαν στόχο το συσχετισμό με τη διδακτέα ύλη και τη σταδιακή διαμόρφωση ενός περισσότερο ενημερωμένου αλλά και δεκτικού σε νέες τάσεις κοινού.
Στα ανεξάρτητα προγράμματα για μεμονωμένους επισκέπτες, οικογένειες, παιδιά και εφήβους, δίνεται έμφαση στην ελληνική παράδοση και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσω προγραμμάτων γραφιστικής, κινηματογράφου, φωτογραφίας, δημοσιογραφίας, αλλά και σε νέες θεματικές όπως η υγεία και η διατροφή. Στα προγράμματα ενηλίκων και στις ειδικές ομάδες κοινού, η Στέγη προτείνει προγράμματα για παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού, για άτομα με και χωρίς αναπηρία, για κρατούμενους φυλακών, για ασθενείς σε νοσοκομεία αλλά και για άτομα άνω των 65 ετών. Διοργανώνονται πολυάριθμα εργαστήρια και σεμινάρια που σχετίζονται με το καλλιτεχνικό πρόγραμμα (Εικαστικά, Μουσική, Θέατρο, Χορός), με στόχο τη διαρκή επιμόρφωση, την επαφή και την εξοικείωση μικρών και μεγάλων με έννοιες της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας και την ενημέρωση γύρω από ευρύτερα ζητήματα της εποχής μας.
Η εκπαίδευση στη Στέγη με αριθμούς
– 25.000 μαθητές και εκπαιδευτικοί
– 700 σχολεία από Αττική και Περιφέρεια
– 20 διαφορετικά προγράμματα για σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
– 50+ εργαστήρια σχετικά με το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της Στέγης
– 20 σεμινάρια για επαγγελματίες από τον χώρο των τεχνών
– 30 συζητήσεις μετά τις παραστάσεις για το ευρύ κοινό
– 45 εργαστήρια πολλαπλών συναντήσεων για παιδιά, εφήβους, οικογένειες, άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών και άτομα με και χωρίς αναπηρία.
Κοινωφελές Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης»
Το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης» συστάθηκε τον Δεκέμβριο του 1975 σύμφωνα με την επιθυμία του Αριστοτέλη Ωνάση, στο όνομα του γιου του Αλέξανδρου Ωνάση. Βασικές προτεραιότητες του Ιδρύματος αποτελούν ο πολιτισμός, η παιδεία και η κοινωνική αλληλεγγύη. Μεταξύ των δράσεών του στον τομέα της παιδείας, ξεχωριστή θέση κατέχει η χορήγηση υποτροφιών σε Έλληνες για διδακτορικές και μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα και το εξωτερικό και σε αλλοδαπούς για μεταπτυχιακές σπουδές και έρευνα στην Ελλάδα (εφ’ όσον το αντικείμενο μελέτης άπτεται του Ελληνικού πολιτισμού). Μέχρι σήμερα, είχαν δοθεί συνολικά περίπου 6.300 υποτροφίες.
Σε σχέση με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, το Ίδρυμα Ωνάση ενισχύει:
– Σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίες βρίσκονται είτε σε υποβαθμισμένες περιοχές αστικών κέντρων, είτε σε ακριτικές και παραμεθόριες περιοχές με παιδαγωγικό υλικό και τεχνολογικό εξοπλισμό (περισσότερες από 600 χορηγίες).
– Το σημαντικό έργο των ειδικών σχολείων και ειδικών τάξεων ένταξης της χώρας μας, με τη δωρεά βιβλίων, εξοπλισμού και εποπτικών μέσων προκειμένου να διευκολύνει την εκπαιδευτική προσπάθεια των παιδαγωγών.
– Ελληνικά Πανεπιστήμια για εκπόνηση ερευνητικών προγραμμάτων, ενίσχυση βιβλιοθηκών και πανεπιστημιακών εκδόσεων, προμήθεια τεχνολογικού εξοπλισμού και υποστηρικτικού υλικού.
Επιπλέον, το Ίδρυμα, αρωγός στην προσπάθεια των Ελλήνων μαθητών να αριστεύσουν στο εξωτερικό, το 2015 ανέλαβε τις δαπάνες συμμετοχής των ελληνικών ομάδων σε επιστημονικές Διεθνείς ή Βαλκανικές Ολυμπιάδες.
Το Ίδρυμα επίσης στηρίζει οικονομικά πανεπιστημιακές έδρες, τμήματα ή προγράμματα στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Νότια Αμερική, την Αφρική, την Αυστραλία και την Ασία, όπου διδάσκονται οι ελληνικές σπουδές. Εκτιμώντας την προσφορά τους και γνωρίζοντας τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, στηρίζει θεσμοθετημένα πανεπιστημιακά προγράμματα ελληνικών σπουδών που παρουσιάζουν αξιόλογο και σταθερό έργο. Συνδράμει, επίσης, κλασικά σχολεία δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, όπου διδάσκεται η αρχαία ελληνική γλώσσα και ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός.