Τη σημασία της ίδρυσης ενός τρίτου πανεπιστημίου στην Κρήτη, όπως προκύπτει από την πανεπιστημιοποίηση του ΤΕΙ, επεσήμανε χθες στη διάρκεια σχετικής συνέντευξης τύπου ο πρύτανης του τεχνολογικού εκπαιδευτικού ιδρύματος του νησιού Νίκος Κατσαράκης, υποστηρίζοντας πως με τον τρόπο αυτό αναβαθμίζεται συνολικά η τριτοβάθμια εκπαίδευση στο νησί.
Ο κ. Κατσαράκης επανειλημμένως έκανε αναφορά στους στόχους ενός πανεπιστημίου, επισημαίνοντας πως αυτό είναι η εκπαίδευση, η μόρφωση των φοιτητών και η παραγωγή έρευνας για να τονίσει πως το πόρισμα της επιτροπής βασίζεται σε ακαδημαϊκά κριτήρια, που στόχο έχουν τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του νέου πανεπιστημίου Κρήτης.
Υπογράμμισε με έμφαση απαντώντας ουσιαστικά στις αντιδράσεις που έχουν δημιουργηθεί, πως ο στόχος του νέου πανεπιστημίου δεν είναι να δημιουργήσει πανσπερμία τμημάτων σε διάφορες περιοχές της Κρήτης, για να εξυπηρετήσει τοπικιστικά συμφέροντα, επισημαίνοντας πως αυτό εκ των πραγμάτων είναι ανέφικτο με δεδομένο τον αριθμό προσωπικού που απαιτείται για τη λειτουργία κάθε τμήματος. Ο κ. Κατσαράκης επεσήμανε σε όλους τους τόνους πως το νέο πανεπιστήμιο έχει τμήματα σε όλη την Κρήτη, διατηρώντας όλα τα υφιστάμενα τα οποία, όπως είπε, αναβαθμίζονται. «Η ίδρυση του νέου πανεπιστημίου στην Κρήτη, με την αναβάθμιση του ΤΕΙ Κρήτης, είναι ένα σπουδαίο, χαρμόσυνο, εμβληματικό γεγονός», τόνισε.
Πρόκειται όπως είπε, για το νέο πανεπιστήμιο όλης της Κρήτης, όλων των πολιτών. «Δημιουργείται για τους φοιτητές του, για την Κρήτη, για το μέλλον» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κατσαράκης, ο οποίος παρουσίασε όλες τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με την πανεπιστημιοποίηση του ΤΕΙ.
Στη διάρκεια συνέντευξης τύπου ο κ. Κατσαράκης αναφερόμενος στο πόρισμα της επιτροπής αναφέρθηκε στην επίπονη προσπάθεια που καταβλήθηκε λέγοντας μεταξύ άλλων: «Η προσπάθεια της επιτροπής ήταν πολύ επίπονη και δύσκολη και η προσπάθεια που έχουν καταβάλλει ο πρύτανης και οι αντιπρυτάνεις του ΤΕΙ είναι γιγαντιαία. Το ΤΕΙ Κρήτης στηρίζεται στο ακαδημαϊκό του προσωπικό, γύρω στα 155 μέλη ΔΕΠ. Περιμένουμε καθώς είναι σε εξέλιξη η εκλογή νέων 15 μελών ΔΕΠ βάσει των νέων θέσεων που έχουν δοθεί από το υπουργείο τα τελευταία δυο χρόνια. Αναμένουμε μέχρι τέλη Μάρτη να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες. Παρόλα αυτό τόσο ακαδημαϊκό προσωπικό, όσο τεχνικό και διοικητικό είναι αρκετά περιορισμένο. Το προσωπικό μας λόγω της κρίσης, συνταξιοδοτήσεων, των καταστάσεων που βιώνει η ελληνική κοινωνία έχει συρρικνωθεί. Η επιτροπή προσπάθησε να ισορροπήσει ανάμεσα στη βιωσιμότητα και ανάπτυξη νέου πανεπιστημίου. Το πόρισμα είναι αποτέλεσμα πολλών συζητήσεων και συμβιβασμών μέσα στην επιτροπή. Θέλω να τονίσω, ότι οι παρεμβάσεις που γίνονται τις τελευταίες εβδομάδες και αφορούν ίδρυση νέων τμημάτων -πέρα από τμήματα που προβλέπει το πόρισμα της, ακούμε διάφορα για πανσπερμία τμημάτων σε διάφορες περιοχές της Κρήτης, ανατολικά δυτικά, είναι ξεκάθαρο ότι αυτό δεν μπορεί να το υπηρετήσει το νέο πανεπιστήμιο. Το νέο πανεπιστήμιο, όπως κάθε πανεπιστήμιο, βρίσκεται εδώ για να υπηρετήσει την εκπαίδευση, τη μόρφωση των φοιτητών και την έρευνα».
«Δεν μπορούμε, δεν υποστηρίζουμε προτάσεις που έχουν να κάνουν με ίδρυση τμημάτων σε κάθε πόλη»
Αναφερόμενος στις αντιδράσεις και τα αιτήματα που υπάρχουν για δημιουργία τμημάτων και σε άλλες περιοχές μεταξύ των οποίων και το Ρέθυμνο, οι φορείς του οποίου έχουν εκφράσει έντονα τη δυσαρέσκεια τους για τη μη ίδρυση δεύτερου τμήματος στον νομό, ο κ. Κατσαράκης απάντησε πως το πόρισμα συντάχθηκε με ακαδημαϊκά κριτήρια με στόχο τη βιωσιμότητα του νέου πανεπιστημίου και όχι με βάση τοπικιστικά συμφέροντα. Ειδικότερα ανέφερε:
«Η πρόταση της επιτροπής βασίζεται στη βιωσιμότητα του νέου πανεπιστημίου και σε καμιά περίπτωση δεν μπορούμε να έχουμε ένα πολύ μεγάλο αριθμό τμημάτων που θα δυναμιτίσει το εγχείρημα αυτό στα θεμέλια του. Κατά συνέπεια είναι ξεκάθαρο ότι δεν μπορούμε, δεν υποστηρίζουμε προτάσεις που έχουν να κάνουν με ίδρυση τμημάτων σε κάθε πόλη, σε κάθε περιοχή για τον απλούστατο λόγο ότι αυτή η σπουδαία προσπάθεια θα έχει εξ αρχής πολλά και σημαντικά προβλήματα να επιλύσει. Αυτός είναι ο λόγος που και που με φειδώ προτείναμε τα τρία τμήματα, γιατί αυτά τα τμήματα θέλουμε να τα ιδρύσουμε. Υπήρχαν πολλά ΦΕΚ στο παρελθόν για τμήματα που ποτέ δεν ιδρύθηκαν. Δεν τα στήριξε ποτέ η πολιτεία. Εδώ δεν είμαστε για να προτείνουμε τμήματα που δεν θα ιδρυθούν ποτέ. Θέλουμε τμήματα που θα μπορέσουμε να τα ιδρύσουμε, θα μπορέσουμε να τα στηρίξουμε. Για να λειτουργήσει οποιοδήποτε πανεπιστημιακό τμήμα και τμήμα ΤΕΙ χρειάζονται τουλάχιστον 20 μέλη ΔΕΠ σε κάθε τμήμα. Αυτό σημαίνει με 15 τμήματα που προτείνουμε στο πόρισμα ότι χρειαζόμαστε 300 μέλη ΔΕΠ. Και για τμήματα που θα λειτουργήσουν τον Οκτώβρη 220. Αυτή τη στιγμή το ΤΕΙ Κρήτης με τις νέες θέσεις που προωθεί και βρίσκονται σε εξέλιξη -15- θα φτάσει στα 170 μέλη ΔΕΠ. Ζητάμε 40 μέλη ΔΕΠ που θα στηρίξουν το εγχείρημα εν τη γενέσει του. Είναι εύκολο να ζητά κανείς νέα τμήματα για λόγους τοπικιστικούς, για λόγους που σίγουρα δεν είναι ακαδημαϊκοί, όμως το πανεπιστήμιο είναι εδώ για να παρέχει μόρφωση, εκπαίδευση για να μπορεί να υλοποιεί εκπαίδευση και έρευνα. Πρέπει λοιπόν από τη στιγμή που το ΤΕΙ Κρήτης βρίσκεται από Σητεία ως Χανιά και είναι το μόνο ακαδημαϊκό ίδρυμα που έχει υποστεί αυτό το φορτίο -το ΤΕΙ δεν αποχωρεί από καμιά έδρα από καμιά πόλη, τα τμήματα που υπάρχουν παραμένουν, δεν μπορούμε όμως σε καμιά περίπτωση να προτείναμε αλόγιστα τη δημιουργία νέων τμημάτων που θα δυναμιτίσουν αυτή την προσπάθεια από την αρχή της. Τα κριτήρια που συνάχθηκε το πόρισμα είναι ακαδημαϊκά, είναι κριτήρια τα οποία στοχεύουν στην αναβάθμισην γιατί και τα τμήματα που βρίσκονται σε αυτές τις περιοχές είναι τμήματα που θα γίνουν πανεπιστημιακά, ντε φάκτο λοιπόν αναβαθμίζονται, ντε φάκτο αναβαθμίζεται η ανώτατη εκπαίδευση και στις πόλεις αυτές και κατά συνέπεια νομίζω ότι αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα. Καλά θα κάνουν λοιπόν και εκπρόσωποι των τοπικών φορέων των δήμων να αναλογιστούν πόσο σημαντική για την Κρήτη είναι η προσπάθεια της ίδρυσης του νέου πανεπιστημίου και να αναλογιστούν για ποιο λόγο ιδρύεται, θα πρέπει να το στηρίξουν και να μην δημιουργούν προβλήματα από την αρχή της λειτουργίας τους».
Και συμπλήρωσε ότι «Πρέπει όλοι να αναλογιστούμε ποιος είναι ο σκοπός ενός πανεπιστημίου να δούμε τι στοχεύσουν μέσα από ίδρυση ενός πανεπιστημίου. Εγώ τονίζω και νομίζω όλη η ακαδημαϊκή κοινότητα συμφωνεί με αυτή την άποψη, ότι το πανεπιστήμιο ιδρύεται για να παρέχει υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης και να στηρίζει την έρευνα. Καλό είναι να είναι συγκεντρωμένα τμήματα σε κάποιες περιοχές, να υπάρχει ακαδημαϊκό κλίμα να υπάρχει κοινότητα που να αλληλεπιδρά και να προάγει εκπαίδευση και έρευνα. Εμείς απέχουμε αρκετά από αυτό. Παρά το γεγονός αυτό, η επιτροπή έκρινε λειτουργώντας συντηρητικά. Τα τμήματα τα υφιστάμενα αναβαθμίζονται θα γίνουν πανεπιστημιακά, θα μείνουν στις έδρες τους. Δεν μπορούμε όμως να δημιουργήσουμε πανσπερμία τμημάτων κάτι που θα δυναμιτίσει κλίμα».
Σύμφωνα με τον πρύτανη του ΤΕΙ Κρήτης νομικοί του υπουργείου Παιδείας είναι ήδη στη διαδικασία συγγραφής το νομοσχέδιο το οποίο, όπως εκτίμησε, κατά 90% θα βασιστεί στο πόρισμα της επιτροπής, χωρίς να αποκλείονται και κάποιες αλλαγές. Στόχος σύμφωνα με τον ίδιο είναι οι νέες σολέες του τρίτου πανεπιστημίου να βρίσκονται στο μηχανογραφικό του 2019.
«Ευχόμαστε το νομοσχέδιο να κατατεθεί στη βουλή μέχρι τα τέλη Φλεβάρη, γιατί για εμάς είναι εξαιρετικά σημαντικό να προλάβουμε το μηχανογραφικό του 2019, για να μην είμαστε από τα ελάχιστα ΤΕΙ που θα βρίσκεται στο μηχανογραφικό το 2019. Το υπουργείο μέσα από διαβουλεύσεις που θα συνεχιστούν μέχρι την ψήφιση μπορεί να επιφέρει αλλαγές στο πόρισμα της επιτροπής, όμως θεωρώ ότι το πόρισμα θα αποτελέσει τον κορμό κατά 90% του νομοσχεδίου που θα κατατεθεί στη βουλή».
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση για τις δηλώσεις του πρύτανη του πανεπιστημίου Κρήτης και του πρώην πρύτανη του πολυτεχνείου Κρήτης ο κ. Κατσαράκης επανέλαβε πως τα δυο ιδρύματα πολυτεχνείου και πανεπιστήμιο Κρήτης εξ αρχής αρνήθηκαν τη συνένωση τους με το ΤΕΙ Κρήτης επισημαίνοντας πως θα ήταν καταστροφικό το γεγονός να παραμείνει το ΤΕΙ Κρήτης ένα από τα ελάχιστα ΤΕΙ της χώρας.
Χαρακτηριστικά ανέφερε είπε: «Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες του ΤΕΙ θεσμικά οι πρυτανικές και πολυτεχνικές αρχές δεν συμμετείχαν στην επιτροπή. Κλήθηκαν επανειλημμένα. Επέλεξαν για δικούς τους λόγους να μην συμμετέχουν. Η επιτροπή κατέληξε ομόφωνα ότι ΤΕΙ Κρήτης βάσει ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών πρέπει να πανεπιστημιοποιηθεί. Τα ΤΕΙ σε όλη τη χώρα είτε συγχωνεύονται, είτε εξελίσσονται, είτε συνενώνονται. Ο κίνδυνος να παραμείνει το ΤΕΙ Κρήτης το μοναδικό ΤΕΙ της χώρας με δυσμενείς συνέπειες όσον αφορά την επιλεξιμότητα από φοιτητές με άμεση συνέπεια την υποβάθμιση του, είναι ορατός και οι κίνδυνος αυτός με τη δημιουργία ισχυρών πανεπιστημίων στην ηπειρωτική Ελλάδα, δεν αφορά μόνο το ΤΕΙ αλλά και το πολυτεχνείο και το πανεπιστήμιο Κρήτης. Είναι σοβαρός κίνδυνος υποβάθμισης για όλα τα ιδρύματα του νησιού. Γι’ αυτό το ΤΕΙ Κρήτης έκανε τις πρώτες κρούσεις για να υπάρξει συζήτηση για πιθανή συνένωση τους. Δεν βρήκαμε θετικές αντιδράσεις, η συζήτηση δεν πραγματοποιήθηκε και εν τέλει με βάση ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά και με την αξία του το ΤΕΙ Κρήτης πανεπιστημιοποιείται».
Και πρόσθεσε ότι «Είναι πάρα πολύ σημαντικό το γεγονός αυτό για όλη την περιφέρεια Κρήτης. Η Κρήτη έχει σοβαρό ακαδημαϊκό οικοσύστημα και η αναβάθμιση ΤΕΙ Κρήτης θα ενισχύσει αυτές τις συνέργειες. Η δημιουργία ενός τρίτου πανεπιστημίου είναι πολύ σημαντική εξέλιξη για το νησί και δεν αντιλαμβάνομαι σε καμία περίπτωση τις αντιδράσεις.
Σε προσωπικές επαφές με τον κ. Ζωρα ποτέ δεν μου έχει εκφράσει ανάλογες απόψεις, αντίθετες με την εξέλιξη και αναβάθμιση ΤΕΙ Κρήτης. Πραγματικά δεν αντιλαμβάνομαι αυτές απόψεις και δεν αντιλαμβάνομαι το πνεύμα δηλώσεων Διγαλάκη. Εξελίσσεται προσπάθεια ενοποίησης της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με ισότιμα πτυχία. Είναι αντίθετοι σε αυτή την προοπτική για ένα ίδρυμα που είναι καταξιωμένο. Πραγματικά δεν αντιλαμβάνομαι δημοσίευμα που έχουν άλλες στοχεύσεις και σκοπιμότητες».
Οι διαδικασίες για τους φοιτητές
Από τη στιγμή που ιδρυθεί το νέο πανεπιστήμιο, οι εισακτέοι θα ακολουθήσουν το πρόγραμμα σπουδών τους.
Αυτοί που φοιτούν (φοιτητές ν+2 έτη) τώρα, προβλέπεται ότι θα μπορούν να επιλέξουν αν θα θέλουν να επιλέξουν τις σπουδές τους στο πρόγραμμα σπουδών που μπήκαν ή με έξτρα μαθήματα για την αναβάθμιση του πτυχίου τους. Θα δοθεί συγκροτημένα από την πολιτεία λύση για όλους τους αποφοίτους των ΤΕΙ της χώρας.
Επίσης, υπάρχουν προτάσεις για το όνομα του νέου πανεπιστημίου, πολύ σύντομα θα το ανακοινώσει το αρμόδιο υπουργείο.