Με βασικό σύνθημα «Ξεκλειδώστε την πόρτα της ζωής που επιθυμείτε» γυναίκες επιχειρηματίες ανέπτυξαν την εμπειρία τους για το πώς μια γυναίκα σε περίοδο κρίσης μπορεί να κυνηγήσει το όνειρό της, να πετύχει το στόχο της και να εξελιχτεί επιχειρηματικά στην περιφέρεια.
Στόχος της εκδήλωσης με θέμα την γυναικεία επιχειρηματικότητα, που διοργάνωσε ο βουλευτής Ρεθύμνου της Ν.Δ. Γιάννης Κεφαλογιάννης και η StartUpper Χριστίνα Τριποδιαννάκη, ήταν να εμπνεύσουν τις γυναίκες, ώστε αξιοποιώντας την παράδοση και συνδυάζοντάς την με τα σύγχρονα μέσα τεχνολογίας να εκπαιδευτούν και να μπορέσουν με θέληση, δύναμη και προσηλωμένες στο στόχο τους να εξελιχτούν επιχειρηματικά και να αναπτύξουν νέες πρωτοβουλίες στο Ρέθυμνο.
Στη διάρκεια της εκδήλωσης αναπτύχτηκαν ζητήματα που έχουν να κάνουν με την θέση και το ρόλο της γυναίκας στην σύγχρονη κοινωνία και την επιχειρηματικότητα.
Ομιλήτριες στην εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα του Σαββάτου στο κατάμεστο από κόσμο ωδείο της πόλης, ήταν η Μαρέβα Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη, συνιδρύτρια της εταιρείας Zeus + Dione, η επίσης συνιδρύτρια της εταιρείας Δήμητρα Κολοτούρα, η Χριστίνα Τριποδιανάκη – (StartUpper) ιδιοκτήτρια της εταιρείας CT’ STYLEPROJECT.com, η Χρύσα Τζωρτζάκη Στρατουδάκη, συγγραφέας και η Σοφία Σταγκουράκη, ιατρός ακτινολόγος.
Ο βουλευτής της Ν.Δ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, σε δήλωσή του τόνισε πως στόχος της εκδήλωσης είναι να αναδειχτούν οι δυνατότητες αλλά και να δοθούν κίνητρα ενθάρρυνσης και εμψύχωσης στις γυναίκες να προχωρήσουν σε επιρρηματικές πρωτοβουλίες και μεταξύ άλλων ανέφερε: «θεωρούμε ότι η γυναικεία επιχειρηματικότητα, το γεγονός δηλαδή ότι ο ρόλος της γυναίκας δεν είναι μόνο στα οικιακά αλλά πρέπει να είναι στα κοινά, πρέπει να είναι στην επιχειρηματικότητα, πρέπει να αναδειχθεί και θεωρούμε ότι όσοι ασχολούμαστε με τα κοινά δεν πρέπει να ασχολούμαστε μόνο με θέματα γενικότερης πολιτικής, αλλά πρέπει να τα εξειδικεύομε και πραγματικά να αναδεικνύουμε το ρόλο και της γυναίκας και του παιδιού και του άντρα. Μέσα από αυτές τις πρωτοβουλίες η κοινωνία μπορεί να εκλάβει κάτι θετικό και βεβαίως αποτελεί και μια αρχή και άλλων τέτοιων ενεργειών που θα δείτε το επόμενο διάστημα».
«Εκπαίδευση, βιωσιμότητα και εξωστρέφεια τα βήματα για την επιχειρηματική εξέλιξη των γυναικών»
Η Μαρέβα Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη συνιδρύτρια της εταιρείας Zeus + Dione μίλησε για τις δυνατότητες που έχουν οι γυναίκες στην περιφέρεια να εμπνευστούν από την τέχνη και την παράδοση και να τολμήσουν έχοντας ως εφόδιο την εκπαίδευση, τις νέες τεχνολογίες, το πείσμα και την θέληση, αλλά να αξιοποιήσουν τα νέα μέσα τεχνολογίας και να παρουσιάσουν τα έργα τους, την τέχνη τους στον υπόλοιπο κόσμο.
Η κ. Γκραμπόφσκι – Μητσοτάκη μίλησε για το εγχείρημα της εταιρίας της δικής της, που ξεκίνησε, όπως είπε, στην καρδιά της οικονομικής κρίσης θέλοντας να δώσει κίνητρα στις γυναίκες να αξιοποιήσουν δημιουργικά την κρίση και να τολμήσουν. Η κ. Μητσοτάκη δήλωσε βαθύτατα συγκινημένη που βρίσκεται στην Κρήτη και έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον τόπο και στους ανθρώπους της, στον οποίο, όπως είπε, είναι πάντα καλοδεχούμενη και είναι για εκείνην η ιδιαίτερη πατρίδα της. Μιλώντας για τις προϋποθέσεις ενίσχυσης της γυναικείας επιχειρηματικότητας έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην αξιοποίηση της παράδοσης μέσα από την εκπαίδευση και την χρήση των νέων τεχνολογιών.
Χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων στην ομιλία της ανέφερε: «Είναι πολύ σημαντικό για μένα να βρίσκομαι στην Κρήτη, στον τόπο που θεωρώ ιδιαίτερή μου πατρίδα και μάλιστα για να μιλήσω για την γυναικεία επιχειρηματικότητα. Νιώθω την Κρήτη ιδιαίτερη πατρίδα γιατί από την πρώτη μέρα που πάτησα το πόδι μου εδώ με καλοδέχτηκαν. Σαν να ανήκα εδώ. Δεν αισθάνθηκα ποτέ ότι δεν είμαι μέρος του τόπου αυτού. Είμαι ευγνώμων για αυτό, την αγάπησα πάρα πολύ την Κρήτη και την αγαπώ σαν να είναι σπίτι μου. Η Κρήτη είναι ιδιαίτερη περίπτωση για την γυναικεία επιχειρηματικότητα. Με την ενασχόλησή μου στη Zeus+ Dione αλλά και μέσα από τα κανάλια της Ν.Δ., γνωρίζω ότι η γυναικεία επιχειρηματικότητα απασχολεί την τοπική όσο και την δημόσια συζήτηση. Όλοι οι αριθμοί δηλώνουν όσα ξέρουμε σήμερα για την γυναίκα και την εργασία. Στον κόσμο εργάζονται με αμοιβή μονό το 55% γυναικών αντί για 80% των ανδρών. Στην Ευρώπη από 80 εκ. πολιτών εκτός παραγωγής, τα δυο τρίτα είναι γυναίκες. Παντού σε επίπεδο στελεχών το φύλο μας υποαντιπροσωπεύεται. Στην ελληνική περιφέρεια που τίποτα δεν είναι εύκολο και αυτονόητο, όλα κερδίζονται από την αρχή καταβάλλοντας μεγάλη προσπάθεια και μόχθο. Είναι πάρα πολλοί οι τεχνίτες, πολλοί οι δημιουργοί, οι παραγωγοί και ανάμεσά τους πολλές γυναίκες. Είναι όλοι αξιόλογοι, όμως, βρέθηκαν στο περιθώριο επειδή θεωρήθηκαν ξεπερασμένοι. Αυτό οι άνθρωποι δεν αξιοποιήθηκαν και είχαν χάσει το κουράγιο τους. Το γεγονός ότι μέσα από την εταιρία Zeus + Dione καταφέραμε να ενεργοποιήσουμε ένα μικρό κομμάτι το πληθυσμού είναι σημαντικό και συνεχίζουμε αυτή την προσπάθεια ανακαλύπτοντας ακόμα περισσότερο ανεξερεύνητο ταλέντο σε όλη την Ελλάδα. Ξεκινήσαμε από το Σουφλί. Πιο επιθετικά δεν γίνεται. Το παράθυρο του γραφείου του στενού μας συνεργάτη μέσα στο εργοστάσιο έχει θέα στην ελληνοτούρκικη μεθόριο. Δίπλα στα φυλάκια του στρατού στέκεται ως φύλακας και μια τοπική κοινωνία γυναικών που παράγει προϊόντα, που στέκονται επάξια στις διεθνείς αγορές, στον πλέον ανταγωνιστικό χώρο, αυτόν της μόδας. Προϊόντα που παράγουν με μόνη οδηγό την παράδοση των γιαγιάδων τους από γενιά σε γενιά, από στόμα σε στόμα. Η εμπειρία αυτή ήταν πολύ διδακτική και μας έδειξε τον δρόμο που έπρεπε να χαράξουμε, εφόσον θέλαμε στην εταιρία να είναι κάτι περισσότερο από διαφήμιση για τη χώρα. Υπήρχε μια γενικά αρνητική αντίληψη που επικρατούσε στο εξωτερικό και στο κομμάτι της μόδας και γενικά καχυποψία. Σαν να μην μας εμπιστευόταν. Ζωντανεύοντας την κοινωνία του μεταξιού στο Σουφλί καταλάβαμε ότι το ζήτημα ξεπερνούσε την αντίληψη για την εικόνα της Ελλάδας. Αυτή θέλαμε να αλλάξουμε δημιουργώντας την εταιρία και μπορούσε αυτό να λειτουργήσει ως παράδειγμα αλλαγής για την ελληνική κοινωνία. Όταν η γυναίκεια επιχειρηματικότητα στην περιφέρεια έχει ως αντικείμενο την χειροτεχνία, τα τοπικά προϊόντα, την εστίαση και τον τουρισμό που μοιραία συναντώνται είναι βέβαιο ότι η παράδοση όχι μόνο θα επιβιώσει αλλά θα συνεχιστεί. Όποιος καταφέρει να ξεπεράσει και να αφήσει πίσω του την έννοια της παράδοσης ως φολκλόρ ή πεθαμένο σύμβολο, ανακαλύπτει έκπληκτος ότι είναι το συγκολλητικό υλικό μεταξύ των γενεών. Είναι το σημείο αναφοράς, η αλυσίδα που ενώνει τους πληθυσμούς. Σε μια εποχή που βιώνουμε όχι μόνο τα θετικά αλλά και τα αρνητικά της παγκοσμιοποίησης, η έννοια της βιωσιμότητας στο τοπικό επίπεδο παίρνει άλλες διαστάσεις και για μένα λειτουργεί ως απάντηση στην ερώτηση «πού πάμε αύριο», «πώς προχωράμε στο μέλλον», «ποιοι είμαστε», «πού πορευόμαστε». Προχωράμε λοιπόν κάνοντας χρήση της τεχνολογίας και των πλέον σύγχρονων μεθόδων, χωρίς να χάσουμε την ταυτότητά μας. Η δημιουργία βιώσιμων δομών παραγωγής σε τοπικό επίπεδο δίνει απαντήσεις. Το δεύτερο που μάθαμε με την συνεργάτιδά μου, Δήμητρα, γυρνώντας σε όλη την Ελλάδα για να ανακαλύψουμε κοινότητες γυναικών που θα ήθελαν να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά δίπλα μας, ήταν ο σημαντικός ρόλος της εκπαίδευσης. Επιμένω πολύ στο θέμα της εκπαίδευσης. Δεν γίνεται τίποτα στη ζωή χωρίς εκπαίδευση και σκληρή δουλειά, συμμετοχή και μεταμόρφωση της περιφέρειας από τόπο εξορίας σε μικρά παραγωγικά κέντρα. Ειδικά για τις γυναίκες, η εκπαίδευση πάνω στις σύγχρονες τεχνικές αποκτώντας επιπλέον δεξιότητες με στόχο το καλύτερο επιχειρείν έχει άμεσο αντίκτυπο στις οικογένειές τους και οι γυναίκες έχουν το επιχειρείν, έχουν τον σύζυγο, έχουν παιδιά τα οποία πρέπει να εμπνεύσουν. Πρέπει να είναι πηγή έμπνευσης. Το τρίτο χαρακτηριστικό της γυναικείας επιχειρηματικότητας στην περιφέρεια είναι η δικτύωση. Η εταιρία μας λειτούργησε ως αφορμή αρχικά και τελικά ως πλατφόρμα πάνω στην οποία ομάδες τεχνιτών μπορούσαν να δουν γρήγορα τα αποτελέσματα της δουλειάς τους. Η ανάπτυξη της ταυτότητάς μας έγινε πάνω στην ανάπτυξη της γυναικείας τεχνογνωσίας, της τοπικής κοινωνίας. Είμαστε διαφορετικοί, μας αντιλαμβάνονται ως κάτι ξεχωριστό, επειδή συνεργαζόμαστε με κοινότητες γυναικών, που φτιάχνουμε ξεχωριστά πράγματα, με νέους τρόπους, πάνω σε παραδοσιακά σχέδια. Η επαφή, η δικτύωση, με ευρύτερα δίκτυα είναι καθοριστική για την γρήγορη και επιτυχημένη ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηματικότητα στην περιφέρεια. Άρα τα στοιχεία που θεωρώ καθοριστικά για ανάπτυξη γυναικείας επιχειρηματικότητας σε τοπικό επίπεδο είναι πρώτον η βιωσιμότητα -βιώσιμη είναι η ανάπτυξη που επιτρέπει να ικανοποιούμε ανάγκες του παρόντος δίχως όμως να υποτιμούμε τις συνθήκες του μέλλοντος, η εκπαίδευση, η διάδοση της γενικής τεχνογνωσίας μέσα από αναβίωση της παράδοσης της τέχνης και των παραδοσιακών τεχνικών σε συνδυασμό με σύγχρονους τρόπους παράγωγης και σύγχρονων μεθόδων για αύξηση παραγωγικότητας. Η δικτύωση, η αναγνώριση και η διάσωση είναι καθοριστική για την δημιουργία role models που θα αναδείξουν τη σπουδαιότητα και τη συνεισφορά της γυναίκειας επιχειρηματικότητας στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας. Υπάρχει όμως κάτι ακόμα που θεωρώ σημαντικό στοιχείο και αυτό είναι το στοιχείο της εξωστρέφειας. Η μοναδική αυτή χώρα που ζούμε με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, έναν καταπληκτικό πολιτισμό, που δεν υπάρχει άλλος. Τόσο αρχαίο όσο και νεώτερο, μια ιδανική γεωπολιτική θέση αποτελεί το όνειρο που θέλουν να ζήσουν πολίτες όλου του κόσμου. Το βλέπουμε το ακούμε, το συναντάμε όπου πάμε. Αυτή η εικόνα μπορεί να ταξίδεψε από άκρη σε άκρη με συγχρόνους τρόπους διάχυσης της πληροφόρησης, τα social media σε ελάχιστα λεπτά. Η κυρία που κεντά, ο αργαλειός που υφαίνει, η εξαιρετική ποιότητα και το μοντέλο να παρουσιαστεί από άκρη σε άκρη και να κάνει άλλες κυρίες από όλο το κόσμο να ονειρευτούν ένα ελληνικό προϊόν. Ως γυναίκα επιχειρηματίας λοιπόν, που δημιουργήσαμε μαζί με τη Δήμητρα το τέλος του 2012 ελπίζω και εύχομαι ότι θα μπορέσω μεταφέροντας την εμπειρία μου να εμπνεύσω κάποιες γυναίκες να κυνηγήσουν το όνειρό τους. Το πιο σημαντικό είναι να πιστεύουμε στο όνειρο που έχουμε».
Από την πλευρά της η StartUpper Χριστίνα Τριποδιανάκη τόνισε: «με μότο «ξεκλειδώστε την πόρτα της ζωής που εσείς επιθυμείτε», ξεκλειδώνουμε και εμείς και θα ξεκλειδώνουμε ανά περιόδους μια ξεχωριστή ενότητα με απαρχή την επιχειρηματικότητα. Θέλουμε να δώσουμε κίνητρα στου νέους να ενεργοποιηθούν, να πάρουν το ρίσκο τους και να πραγματοποιούν το όνειρό τους… Το θέμα είναι να παίρνουμε το ρίσκο, να έχουμε πείσει τον εαυτό μας, να έχουμε μια θετική στάση απέναντι στα πράγματα και να πραγματώνουμε τους στόχους και τις προσδοκίες μας, να αντιστρέψουμε το κίνητρο και να το δούμε δημιουργικά και να αντιμετωπίσουμε την κρίση ως μια δημιουργική ευκαιρία, τότε σίγουρα υπάρχει χώρος και χρόνος για όλα τα όνειρα».
Στην έναρξη της εκδήλωσης χόρεψαν παραδοσιακούς χορούς τα Πυρρίχια Δρώμενα καλωσορίζοντας με μαντινάδες την σύζυγο του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης και τις ομιλήτριες, ενώ τους πρόσφεραν και παραδοσιακά προϊόντα.
Παρόντες στην εκδήλωση ήταν ο γραμματέας της ΠΕ της Ν.Δ., Λευτέρης Αυγενάκης, ο βουλευτής Ρεθύμνου, Γιάννης Κεφαλογιάννης, η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, Μαίρη Λιονή, ο δήμαρχος Ρεθύμνου, Γιώργης Μαρινάκης, ο δήμαρχος Κουλούκωνα Δημήτρης Κόκκινος, ο αντιδήμαρχος Αμαρίου, Μανώλης Ψαρουδάκης, ο επικεφαλής της δημοτικής μειοψηφίας, Θοδωρής Νίνος, ο περιφερειακός σύμβουλος, Κώστας Δανδουλάκης, ο υποψήφιος περιφερειάρχης Κρήτης, Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης και πλήθος κόσμου.
Η Δήμητρα Κολοτούρα αναφέρθηκε στα βασικά χαρακτηριστικά που καθιστούν πετυχημένη μια νέα επιχειρηματική κίνηση τονίζοντας πως «ο επιχειρηματικός, ο στρατηγικός, ο επικοινωνιακός σχεδιασμός είναι απαραίτητος και η πρόβλεψη βάσει δεδομένων σωτήρια. Επίσης, η συνέπεια είναι σημαντική. Μια καλή αρχή πρέπει να συνεχίσει με τις ίδιες παραμέτρους την πορεία της. Η συνέπεια και η επιμονή είναι κλειδιά στην επιτυχία. Εδώ θα ήθελα να επιμείνω στην έννοια της αυθεντικότητας. Με ό,τι καταπιαστεί ο καθένας από εμάς ας είναι κάτι που θα εμπεριέχει ειλικρίνεια και μια καινούργια προσέγγιση, μια καινούργια ιστορία. Οι πιθανότητες επιτυχίας είναι μεγαλύτερες από το να αντιγράψουμε μια άλλη επιτυχημένη συνταγή».
Από την πλευρά της η Σοφία Σταγκουράκη αναφέρθηκε στις δυσκολίες που συναντά ένας ιδιώτης γιατρός ξεκινώντας σε ένα ασφυκτικό περιβάλλον, σημειώνοντας πως η πειθαρχία, η αντοχή, η διαίσθηση, η περιέργεια, το θάρρος και η διπλωματία είναι από τα βασικότερα ηγετικά χαρακτηριστικά που διαθέτουν οι γυναίκες. Όλα αυτά, μαζί με την υψηλή αίσθηση των συνεργιών και της συνεργασίας, σε συνδυασμό με την έλλειψη του ενστίκτου της στείρας ανταγωνιστικότητας, μπορούν να φέρουν καλύτερα αποτελέσματα.
Τέλος, η Χρύσα Τζωρτζάκη-Στρατουδάκη μίλησε για το άγχος και τη γυναικεία αυτοπεποίθηση, δίνοντας μια άλλη οπτική στο πώς μπορούμε να βλέπουμε την καθημερινότητά μας και μας έδωσε τρόπους, τεχνικές και εργαλεία που μπορούμε να εφαρμόσουμε χρησιμοποιώντας τη δύναμη του νου, ενώ παρακίνησε τις γυναίκες να πάρουν την ευθύνη της ευτυχίας τους στα χέρια τους και σε όποιο στόχο βάλουν για τον εαυτό τους.