Ως θετική εξέλιξη χαρακτήρισε την έγκριση διενέργειας των διαγωνισμών και το πλαίσιο που θα διέπει την προκήρυξη για τα δυο τμήματα του ΒΟΑΚ, που δημοσιεύτηκαν στο Διαύγεια, ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως ξεκάθαρη θέση της περιφερειακής αρχής είναι «να ολοκληρωθεί το έργο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο» και επίσης «να προετοιμαστούν οι μελέτες για την Κίσσαμο και για τη Σητεία». Παράλληλα ο κ. Αρναουτάκης ανέφερε ότι θα περιμένει την επίσκεψη του υπουργού Υποδομών Χρήσου Σπριτζη στο Ηράκλειο για να ενημερωθεί λεπτομερέστερα για το έργο. Κατά πληροφορίες ο κ. Σπίρτζης ενδέχεται να έρθει στο Ηράκλειο αύριο Κυριακή.
Σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις που δημοσίευσε το υπουργείο Υποδομών προχθές, εγκρίθηκε η διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού για την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης του έργου «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο» καθώς και διεθνούς διαγωνισμού με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για την ανάθεση σύμβασης σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) του έργου «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη, με Σ.Δ.Ι.Τ.».
Σχολιάζοντας την εξέλιξη ο κ. Αρναουτάκης σημείωσε πως «είναι το πρώτο θετικό βήμα για το έργο», εξηγώντας όμως πως απομένουν να γίνουν πολλά βήματα ακόμα «μέχρι να γίνουν διαγωνισμοί, να προχωρήσει το πρώτο στάδιο, να δούμε τις ενστάσεις και πότε θα ξεκινήσει αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης».
Ο περιφερειάρχης Κρήτης διευκρίνισε πως η θέση της Περιφέρειας είναι ξεκάθαρη: «Το έργο του ΒΟΑΚ πρέπει να γίνει από την Κίσσαμο μέχρι την Σητεία. Αυτήν τη θέση έχουμε καταθέσει στον αρμόδιο Υπουργό, αυτήν θα διεκδικούμε πάντα», δήλωσε, σημειώνοντας πως απαντήσεις για όλα τα επιμέρους ερωτήματα αναμένεται να δοθούν το επόμενο διάστημα, όταν θα επισκεφτεί την Κρήτη ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης.
Αναφορικά με το μοντέλο της σύμβαση παραχώρησης, τόνισε πως η διαδικασία απαιτεί να βρεθούν τα κεφάλαια, λέγοντας πως στο υπουργείο Υποδομών επικρατεί μεγάλη αισιοδοξία. Αναφορικά με την καθυστέρηση που παρατηρείται στη δρομολόγηση των διαδικασιών προκήρυξης των διαγωνισμών για το έργο, ο κ. Αρναουτάκης ανέφερε ότι η καθυστέρηση από τον Ιανουάριο μέχρι σήμερα οφείλεται σε γραφειοκρατικούς λόγους, γιατί πρόκειται για έργο που γίνεται πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Για το ενδεχόμενο επιβολής διοδίων στον ΒΟΑΚ ο περιφερειάρχης επανέλαβε ότι: «Οι Κρητικοί δεν πρέπει να πληρώνουν διόδια διότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος για τις μετακινήσεις τους από την μια μεριά της Κρήτης στην άλλη». Υπενθύμισε πως αυτό αποτελεί πρόταση που έχει καταθέσει η περιφέρεια και είχε γίνει δεκτή. «Έχει υιοθετηθεί από το υπουργείο στην τελευταία συνάντηση που είχαμε. Περιμένουμε όμως τις τελικές ανακοινώσεις», είπε ο περιφερειάρχης.
Για την κατασκευή του τμήματος από τη Χερσόνησο προς τον Άγιο Νικόλαο ο περιφερειάρχης ανέφερε πως επικοινώνησε με τον αρμόδιο υφυπουργό Στέργιο Πιτσιόρλα, ο οποίος και τον ενημέρωσε ότι υπέγραψε για έργο ΣΔΙΤ από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη. «Το γεγονός ότι η διυπουργική (για τα ΣΔΙΤ) υπέγραψε για να προχωρήσει το έργο είναι θετικό, διότι είναι η πρόταση που εμείς είχαμε κάνει στον πρωθυπουργό πέρυσι τον Ιούνιο για να μπορεί να χρηματοδοτηθεί το έργο μέσω ΣΔΙΤ με ρήτρα διαθεσιμότητας. Αυτή η πρόταση υιοθετήθηκε με το σύστημα αποπληρωμής μέσα σε 30 χρόνια από πόρους του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων», δήλωσε ο κ. Αρναουτάκης, σημειώνοντας παράλληλα πως: «Περιμένουμε και το τρίτο κομμάτι του δρόμου (Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος) και τις ανακοινώσεις του υπουργού για το χρονοδιάγραμμα και όλη την εξέλιξη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης».
Γ. Κεφαλογιάννης: Κυβερνητική προχειρότητα και έλλειψη συντονισμού
Για προχειρότητα, ανακολουθία λόγων και έλλειψη συντονισμού, κατηγορεί την κυβέρνηση σε ότι αφορά τους χειρισμούς της στο μεγάλο θέμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, ο βουλευτής Ρεθύμνου της ΝΔ Γιάννης Κεφαλογιάννης με αφορμή την ανάρτηση των εγκρίσεων διενέργειας δυο διεθνών διαγωνισμών για το έργο.
Σε γραπτή δήλωση του ο βουλευτής αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η κυβέρνηση δείχνει για άλλη μια φορά την προχειρότητα και την πλήρη έλλειψη συντονισμού για ένα τόσο σοβαρό θέμα όπως ο Β.Ο.Α.Κ. Είδαμε ότι ο κ. Σπίρτζης προχώρησε σε ανάρτηση στη Διαύγεια αναφορικά με το πλαίσιο που θα διέπει το τεύχος της πρόσκλησης για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος του έργου με τρία διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης. Λίγους μήνες πριν μας ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε μια διαγωνιστική διαδικασία παραχώρησης με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου για ένα ολοκληρωμένο έργο για το τμήμα Χανιά – Άγιος Νικόλαος. Αμέσως μετά, επισκεπτόμενος το νησί, εξήγγειλε νέα χάραξη και άμεση ολοκλήρωση του έργου με βάση τον Ν.4413/16 περί παραχωρήσεων. Τελικά, κατέληξε στην υιοθέτηση του μοντέλου της σύμβασης παραχώρησης για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, τη διαδικασία με ΣΔΙΤ για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και την προκήρυξη δημόσιας σύμβασης έργου για το τμήμα Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος. Ουσιαστικά, ανακοινώθηκε το πλαίσιο που θα διέπει την προκήρυξη τμημάτων του έργου χωρίς μελέτες, χωρίς χρονοδιάγραμμα, χωρίς καμία δέσμευση για το χρηματοδοτικό πλαίσιο. Είναι δεδομένο ότι δεν θα επιτρέψουμε να συνεχιστεί ο εμπαιγμός των φορέων και των κατοίκων του νησιού».