Της ΑΘΗΝΑΣ ΤΣΙΚΙΝΤΙΚΟΥ*
Η έναρξη της πανδημίας το Μάρτιο το 2020, συνέπεσε με την χρονική περίοδο που η χώρα μας είχε αρχίσει να ανατρέπει την εικόνα μιας χώρας που για μία δεκαετία αδυνατούσε να διαχειριστεί την βαθιά κρίση δημοσίου χρέους που αντιμετώπιζε.
Στη νέα αυτή πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση που συνοδεύτηκε από ένα ντόμινο συνεπειών παγκοσμίως, το μέχρι χθες μαύρο πρόβατο της ΕΕ (η Ελλάδα), έγινε μέσα από ένα συνδυασμό έγκαιρων συγκροτημένων χειρισμών, ένα παράδειγμα αγώνα για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Σήμερα ένα χρόνο μετά, σε μια κατάσταση διεθνούς αποσταθεροποίησης, ετοιμάζεται να βάλει ξανά μπρος της οικονομία της.
Είναι λοιπόν αναγκαίο ένα στρατηγικό σχέδιο ανοίγματος της αγοράς. Ένα σχεδιάγραμμα υγειονομικής πρόληψης, ασφάλειας και κάλυψης, αλλά και αξιοποίησης των συγχρόνων διαθέσιμων εργαλείων διαρκούς επιτήρησης της επιδημιολογικής εξέλιξης σε όλους τους εγχώριους τουριστικούς και εμπορικούς προορισμούς.
Μέσα στις συμφωνίες που θα υπογράψει η χώρα μας, θα πρέπει να συμπεριληφθούν οι κατάλληλοι κανόνες ως προς τις προϋποθέσεις διακίνησης επισκεπτών. Αυτοί θα πρέπει να είναι ρητά αποδεκτοί σε ότι αφορά τα εμβόλια και κυρίως να αποκλείσουν την καραντίνα ως προϋπόθεση εισόδου και εξόδου από την χώρα. (Γ. Ρέτσος πρόεδρος στο ΣΕΤΕ).
Η αποσωλήνωση μιας διασωληνωμένης οικονομίας απαιτεί μεταβατικό στάδιο το οποίο θα κρίνει την επιτυχία της θεραπείας. Στην επόμενη μέρα του ανοίγματος του Τουρισμού, της εστίασης, του λιανεμπορίου η μάχη θα δίδεται και θα διεκδικείται η νίκη μέρα με την μέρα.
Έχουμε καταλάβει ήδη την σπουδαιότητα της προστασίας του κλίματος και του περιβάλλοντος και την ανάγκη επιτάχυνσης και συνειδητοποίησης, γιατί η γη χρειάζεται την βοήθεια μας για να συνεχίσει να αποδίδει και να εξασφαλίζει την επιβίωσή μας.
Το lock down βοήθησε στην καθυστέρηση της εξάπλωσης της πανδημίας.
Όμως, το σίγουρο είναι ότι ο covid είναι πραγματικότητα. Τα κρούσματα είναι ορατά και πιο κοντά μας. Η ατομική ευθύνη θα πρέπει να ενισχυθεί με τα εμβόλια διαφυλάσσοντας την σωματική αλλά και κατά επέκταση την ψυχική μας υγεία.
Για την επανεκκίνηση της αγοράς, καλούμαστε να έχουμε τμηματοποίηση, στόχευση και τοποθέτηση (segmentation, targeting, positing). Είναι η ώρα τoυ επαναπροσδιορισμού των απαιτήσεων. Είναι η στιγμή της αναγέννησης και εκσυγχρονισμού του πελατολογίου και η στόχευση σε σχέση με την ηλικία που απευθυνόμαστε και βέβαια η τοποθέτηση του προϊόντος στη ανάλογη βιτρίνα (το σωστό marketing)
Λένε κάποιοι ότι όλα δεν είναι για όλους, όμως εδώ θα έλεγα ότι δεν ισχύει. Το λιανεμπόριο, η εστίαση και ο τουρισμός ανάλογα με το σχεδιασμό τους απευθύνονται σε όλη τη γκάμα των πελατών που ανάλογα με την ηλικία και τις ανάγκες τους ορίζουν τη μεγάλη κλίμακα προσφοράς και ζήτησης.
Σίγουρα πλέον το μοντέλο του σούπερ μάρκετ δεν μπορεί να έχει θέση στη νέα συνθήκη που ορίζεται. Η μαζικότητα μας αφήνει και έρχεται στο προσκήνιο το λιγότερο μαζικό. Η επαφή αποκτά το δικό της νόημα… η αναζήτηση της ιδιωτικότητας γίνεται πιο συγκεκριμένη. Η οθόνη έχει γίνει σύμμαχος, και η μνήμη των πολλών έχει ξεχαστεί στην συνάθροιση.
Άρα, ήρθε ο καιρός και η πόλη μας να αναδιαμορφώσει το πελατολόγιο της. Έχει ισχυρό εμπόριο με αξιόλογους επιχειρηματίες στο πλάι της. Η εστίαση της, με αναφορές στην Κρητική διατροφή, με συνδυασμούς απίστευτων γεύσεων και προτεραιότητα πάντα στην ποιότητα. Δε μπορώ να αφήσω έξω τα καφέ της πόλης που η αισθητική τους προσελκύει και τον πιο ιδιαίτερο πελάτη.
Το κλίμα μας υπέροχο και για το πρωί άλλα και για το βράδυ μας δίνει την δυνατότητα να εκμεταλλευτούμε την εξωστρέφεια αλλά και να τηρήσουμε τους όρους μη εξάπλωσης της πανδημίας. Οι επισκέπτες και οι κάτοικοι της πόλης μπορούν να την απολαμβάνουν με ασφάλεια.
Είναι λοιπόν αναγκαίο το ατομικό συμφέρον να ενταχθεί στο συνολικό συμφέρον της πόλης μας, για να κερδίσουμε όλοι.
Άποψή μου είναι, ότι καμπάνιες και ιδέες που προτείνονται θα πρέπει να υλοποιηθούν βάση του υλικού που έχει η αγορά μας. Χρειαζόμαστε πελάτες εγχωρίους και μη, να ξοδέψουν, να βγουν να διασκεδάσουν, να κάνουν εναλλακτικό τουρισμό, αθλητικό τουρισμό κλπ.
Η πόλη μας με το σχήμα της αγοράς που ήδη έχει χωροταξικά, μπορεί να δεχθεί πελάτες που θα έχουν ενέργεια να ανακαλύψουν τις ομορφιές της. Όπως πολύ σωστά ο Παντελής Πρεβελάκης περιγράφει στο βιβλίο του στο «χρονικό μιας πολιτείας»… ακούστηκε στον κόσμο για το εμπόριο της, πρόκοψε στη ναυτωσύνη, γέννησε κιόλας δύο …τρεις καλούς ποιητάδες και ζωγράφους, που ‘ναι πάντα χρειαστοί για να βαστίεται το όνομα ενός τόπου ακατάλυτο…
Έχουμε μια υπέροχη ενδοχώρα που μη τι άλλο το παρελθόν της έχει να εξιστορήσει πολλά στο επισκέπτη της.
Σκοπός είναι να έχουμε τη γνώση, τη θέληση, και τον ρεαλισμό για να τα καταφέρουμε και πάλι. Ο Ελληνικός Τουρισμός δείχνει ότι φιλοδοξεί και σε αυτή την κρίση να είναι ο μεγάλος πρωταγωνιστής της επομένης μέρας.
Ο συνδυασμός και η συνεργασία των θεσμικών φορέων με τους επιχειρηματίες της πόλης είναι ο μονόδρομος της επιτυχίας.
* Η Αθηνάς Κ. Τσικιντίκου είναι γ. γραμματέας Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου-μέλος επιτροπής Τουρισμού Ρεθύμνου