Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Μόνιμους διορισμούς καθηγητών για να μπορέσουν να στελεχωθούν αποτελεσματικά τα σχολεία αλλά κυρίως να δοθούν κίνητρα με αυξημένη μοριοδότηση στα σχολεία των ορεινών δήμων ζήτησαν χθες από τον περιφερειακό διευθυντή εκπαίδευσης Κρήτης Γιώργο Τερζάκη οι καθηγητές και οι γονείς στη διάρκεια της πανρεθεμνιώτικης συνάντησης που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι στα Ανώγεια με πρωτοβουλία της ΕΛΜΕΡ.
Στη συνάντηση όπου παραβρέθηκαν εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης των υπόλοιπων δήμων του νομού, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές τονίστηκαν τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία και ιδίως εκείνα της περιφέρειας, τα οποία είθισται να στελεχώνονται αποτελεσματικά μετά τον Φεβρουάριο, αφού στην πλειοψηφία τους οι εκπαιδευτικοί λόγω της απόστασης σε συνδυασμό με τον χαμηλό μισθό δεν επιλέγουν να υπηρετήσουν σε αυτά. Αυτός ήταν ο λόγος άλλωστε που επέμειναν στη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης οι εκπαιδευτικοί για αύξηση της μοριοδότησης ως ένα επιπλέον κίνητρο. Από την άλλη επισημάνθηκε για πολλοστή φορά ότι ήδη έχουν χαθεί εκατοντάδες ώρες διδασκαλίας λόγω έλλειψης προσωπικού ενώ ακόμα και σε βασικά μαθήματα της γ’ λυκείου στα οποία θα κληθούν να εξεταστούν οι μαθητές δεν υπάρχουν καθηγητές.
Ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Γ. Τερζάκης δήλωσε γνώστης του μεγάλου προβλήματος που υπάρχει φέτος στο Ρέθυμνο για το οποίο, όπως είπε έκανε ειδική αναφορά στη συνάντηση που είχαν στο υπουργείο Παιδείας την περασμένη Παρασκευή. Ο ίδιος διαβεβαίωσε ότι αναμένονται νέες προσλήψεις σήμερα και την Παρασκευή για την ειδική αγωγή και τις ειδικότητες και τη Δευτέρα για δασκάλους και καθηγητές ενώ ανέφερε πως νέο έγγραφο με τις ελλείψεις στα σχολεία θα σταλεί εκ νέου σήμερα στο υπουργείο.
Ειδικότερα, ο Γιώργος Τερζάκης, ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Κρήτης είπε: «Κατανοούμε πλήρως την αγωνία και την ανασφάλεια και των γονέων και των συναδέλφων εκπαιδευτικών, αλλά κυρίως των μαθητών, οι οποίοι πραγματικά αν και έχει περάσει περισσότερο από ενάμιση μήνας από την έναρξη της χρονιάς ακόμα δεν έχουν καλυφθεί οι ανάγκες τους σε διδακτικό προσωπικό. Πρέπει επίσης να πούμε ότι ο νομός Ρεθύμνου, αναλογικά με τα κενά που είχε, δεν έχει πάρει το προσωπικό που έπρεπε και ιδιαίτερα στις ορεινές περιοχές είναι ακόμα πιο δύσκολη η κατάσταση. Κατανοούμε πλήρως το αίτημα τους για αύξηση της μοριοδότησης στα δυσπρόσιτα σχολεία. Θέλουμε να τους πούμε ότι θα το προσπαθήσουμε όσο μπορούμε και ότι θα τα καταφέρουμε γιατί με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει ένα επιπλέον κίνητρο στους εκπαιδευτικούς ώστε τα σχολεία της περιφέρειας να στελεχώνονται εγκαίρως. Και τέλος να πούμε ότι οι συζητήσεις που έχουμε με το υπουργείο είναι ότι αυτή την εβδομάδα (Τρίτη (σήμερα) και την Πέμπτη θα διοριστούν συνάδελφοι ειδικής αγωγής, την Παρασκευή ειδικότητες και τη Δευτέρα θα έχουμε προσλήψεις σε καθηγητές και δασκάλους και με διαβεβαιώνουν ότι θα καλυφθούν πλήρως τα κενά και στον νομό Ρεθύμνου. Την Παρασκευή έγινε σύσκεψη στο αρμόδιο υπουργείο, παρουσία των περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης. Έθεσα σε πρώτη προτεραιότητα τα εκπαιδευτικά κενά της Κρήτης και ιδιαίτερα του Ρεθύμνου. Θα συντάξουμε ένα επείγον έγγραφο προς το υπουργείο και θα ζητούμε ειδικά για τις περιοχές αυτές να καλυφθούν πλήρως τα κενά. Στο Ρέθυμνο χρειαζόμαστε 50 συναδέλφους όλων των ειδικοτήτων στη δευτεροβάθμια και περίπου 45 στην πρωτοβάθμια. Ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός, όπως είπε και ο υπουργός, είναι να τελειώνουμε με τις υπηρεσιακές μεταβολές τον Ιούνιο, ώστε στις 11 του Σεπτεμβρίου να ξεκινά η χρονιά χωρίς ελλείψεις στα σχολεία. Ελπίζουμε με τις παρεμβάσεις που θα γίνουν να είναι καλύτερα τα πράγματα του χρόνου».
Η πρόεδρος της ΕΛΜΕΡ Δέσποινα Νικολάου αναφέρθηκε στις τεράστιες ανάγκες των σχολείων της ενδοχώρας λέγοντας μεταξύ άλλων: «Η κυρίαρχη εικόνα στα σχολεία, στα λύκεια Περάματος, Ανωγείων και Φουρφουρά καθώς και στα τρία ΕΠΑΛ είναι απογοητευτική. Δεν έχουν καθηγητές και οι ανάγκες είναι τεράστιες. Το ίδιο άσχημη είναι η κατάσταση στην ειδική αγωγή, το ειδικό σχολείο στην πόλη του Ρεθύμνου ήταν κλειστό μέχρι την περασμένη εβδομάδα καθώς το ελάχιστο προσωπικό δεν μπορούσε να ανταπεξέλθει στις ανάγκες των μαθητών. Τα κενά των συνταξιοδοτήσεων από το 2009 δεν αναπληρώθηκαν ποτέ. Πρέπει επιτέλους να δοθεί μια λύση. Ζητούμε μόνιμους διορισμούς αλλά και επιπλέον κίνητρα για τους εκπαιδευτικούς στα δυσπρόσιτα σχολεία με αύξηση της μοριοδότησης».
Από την πλευρά του ο δήμαρχος των Ανωγείων Μανόλης Καλλέργης υποστήριξε: «Ζητάμε διορισμούς. Η κατάσταση δυστυχώς στην επαρχία του Ρεθύμνου είναι πολύ δύσκολη. Είναι πάρα πολλά τα κενά. Στο γυμνάσιο Ανωγείων έχουμε πέντε κενά και στο λύκειο τρία. Δεν μπορούμε να κάνουμε μάθημα στο γυμνάσιο όταν έχουμε τέσσερις καθηγητές και λείπουν πέντε, δεν γίνεται να κάνουμε μάθημα με συγχωνευμένα τμήματα. Καλώς η ΕΛΜΕ κάνει αυτή τη δράση και μάλιστα στην επαρχία και θα προσπαθήσουμε να λύσουμε το πρόβλημα».
Στη χθεσινή συνάντηση βρέθηκαν εκπρόσωποι καθηγητών και από άλλους δήμους του νομού, εκπρόσωποι του Συλλόγου Γονέων Ρεθύμνου αλλά και της αυτοδιοίκησης.
Ο κ. Χάρης Αλεβυζάκης, αντιδήμαρχος Αμαρίου, μίλησε για τα σοβαρά εκπαιδευτικά κενά που υπάρχουν στην περιοχή του Aμαρίου διεκδικώντας άμεσες λύσεις με μόνιμους διορισμούς.
«Οι τακτικές του υπουργείου αυξάνουν τη μαθητική διαρροή»
Την οργή του αλλά και την αγανάκτηση του για την άσχημη κατάσταση που επικρατεί στο σχολείο των Ανωγείων εξέφρασε ο κ. Λευτέρης Χαρωνίτης, πατέρας δύο παιδιών του λυκείου Ανωγείων. Ο ίδιος αναφέρθηκε στην ανάγκη να δοθούν κίνητρα στους εκπαιδευτικούς ενώ τόνισε πως οι τακτικές του υπουργείου έχουν ως αποτέλεσμα να αυξάνεται η μαθητική διαρροή.
Ειδικότερα ο κ. Χαρωνίτης ανέφερε: «Εδώ και αρκετά χρόνια το γυμνάσιο-λύκειο Ανωγείων, ένα ιστορικό σχολείο, το οποίο ιδρύθηκε με δωρεά Ανωγειανών έχει υποβαθμιστεί. Όταν λέμε ότι έχει υποβαθμιστεί εννοώ δεν υπάρχει παιδεία. Οι καθηγητές λείπουν κάθε χρόνο. Μέχρι τον Φεβρουάριο δεν υπάρχουν καθηγητές βασικών ειδικοτήτων, δεν διδάσκονται ξένες γλώσσες, δεν υπάρχουν μαθήματα καλλιτεχνικών, υπάρχουν τεράστιες διαρροές μαθητών. Διαρροές που δεν τις αποφασίζουν τα ίδια τα παιδιά αλλά τις επιβάλλει το σχολείο. Εγκαταλείπουν το σχολείο και το πρόβλημα θα είχε οξυνθεί αν οι ελάχιστοι καθηγητές που υπάρχουν δεν έκαναν τεράστιες προσπάθειες για να συγκρατήσουν τους μαθητές. Αυτό είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα. Η υποβάθμιση αυτή πρέπει κάποτε να σταματήσει και να γίνει υπόθεση της ίδιας της κοινωνίας. Δεν μπορεί τα παιδιά της γ’ λυκείου να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις με άνισους όρους με παιδιά άλλων σχολείων. Αυτά είναι πολύ σημαντικά προβλήματα παιδείας. Πρέπει να καλυφθούν τα κενά με μόνιμους καθηγητές και όχι με αναπληρωτές ή ωρομίσθιους που κάνουν κάποιες ώρες. Η παιδεία είναι μια σχέση σοβαρή ανάμεσα στα παιδιά και τους καθηγητές, η οποία θέλει χρόνο για να καλλιεργηθεί. Αυτό δεν υπάρχει στα Ανώγεια και είναι ντροπή, γιατί μέσα από αυτό το σχολείο έχουν βγει εκατοντάδες επιστήμονες που έχουν διαπρέψει σε όλη τη χώρα. Σε έναν ορεινό δήμο δεν είναι μόνο το θέμα των διαρροών, όπου τα παιδιά εγκαταλείπουν τα σχολεία. Οι εισαγγελείς πηγαίνουν στους γονείς και τους ζητάνε να πληρώνουν τα πρόστιμα την ίδια στιγμή όμως το κράτος δεν έχει υποχρέωση να στέλνει εκπαιδευτικούς στο σχολείο. Τα ορεινά σχολεία θ πρέπει να είναι τα πρότυπα σχολεία της Ελλάδας».
Ανάλογη ήταν και η δήλωση της διευθύντριας του λυκείου Ανωγείων Δέσποινας Πρίμπου, η οποία μεταξύ άλλων τόνισε: «Η κατάσταση είναι χειρότερη από κάθε άλλη χρονιά. Αυτό συμβαίνει γιατί έχουν «παγώσει» οι διορισμοί και αυξάνονται οι συνταξιοδοτήσεις. Θεωρούμε ότι με 20.000 αναπληρωτές που ψάχνουμε κάθε χρόνο να λειτουργήσουμε τα σχολεία αυτό δεν είναι εφικτό. Πρέπει να γίνουν διορισμοί. Το σχολείο μας είναι πολύ καλό σχολείο με πολλές επιτυχίες και τώρα τα πράγματα είναι χάλια. Γίνονται συνέχεια «μερεμέτια και μπαλώματα». Έχουμε ιδιαιτερότητες σαν περιοχή και χρειαζόμαστε βοήθεια από την πολιτεία. Πρέπει να γίνει κάτι με τη μοριοδότηση να δοθούν κίνητρα στους εκπαιδευτικούς».
Ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ για τα κενά στα σχολεία
Με παρέμβαση τους προ τον υπουργό Παιδείας οι βουλευτές του ΚΚΕ Μανόλης Συντυχάκης και Σταύρος Τάσσος αναφέρονται στα προβλήματα των σχολείων των Ανωγείων και ζητούν άμεσες λύσεις για τη στελέχωση τους.
Μεταξύ άλλων στην κοινοβουλευτική τους παρέμβαση αναφέρουν:
«Γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε κινητοποιήσεις απαιτώντας την άμεση επίλυση των προβλημάτων, την άμεση κάλυψη των κενών σε καθηγητές, δασκάλους, αλλά και βιβλίων που δεν έχουν προμηθευτεί.
Η όξυνση των προβλημάτων στα σχολεία των Ανωγείων καθώς και των υπολοίπων σχολείων του νομού Ρεθύμνου πλήττουν άμεσα το δικαίωμα στη μόρφωση παιδιών λαϊκών οικογενειών και υποχρεώνουν τους γονείς να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για τη δήθεν δωρεάν δημόσια παιδεία. Είναι συνέπεια της «στάσης πληρωμών» στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα που επιβάλλει η βάρβαρη αντιεκπαιδευτική πολιτική κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ΕΕ, κεφαλαίου που κωδικοποιείται και στο 3ο μνημόνιο και τους αντίστοιχους εφαρμοστικούς νόμους.
Καταλήγοντας ρωτούν τον υπουργό «Τι ενέργειες προτίθεστε να κάνετε για:
– Να στελεχωθούν άμεσα τα σχολεία των Ανωγείων και συνολικά του νομού Ρεθύμνου με το απαραίτητο μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό όλων των ειδικοτήτων.
– Να υπάρξει άμεση προμήθεια όλων των βιβλίων που ακόμα δεν έχουν πάει στα σχολεία και η απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή που απαιτούν γονείς, καθηγητές και μαθητές για την ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων».