Την άποψη του ότι η προσπάθεια για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Ρεθύμνου με τον Πειραιά πρέπει να συνεχιστεί καταγράφει ο Κώστας Πολοπετράκης, μέλος της Ομάδας Διαχείρισης Ακτοπλοϊκής Σύνδεσης Ρεθύμνου και δημοτικός σύμβουλος Κώστας Πολοπετράκης που συμμετείχε στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο υπουργείο Ναυτιλίας. Ο ίδιος σε ανακοίνωση του επισημαίνει:
«Την Πέμπτη 25 Ιανουαρίου 2018 και ώρα 3 μ.μ. συναντηθήκαμε στο ΥΕΝ με τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Π. Κουρουμπλή και το επιτελείο του, επίσης παρόντες ήταν ο γ. γραμματέας του υπουργείου κ. Καλαματιανός καθώς και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και αντιπρόεδρος της Attica Group κ. Μιχάλης Σακέλης.
Από το Ρέθυμνο παρευρέθηκαν ο δήμαρχος κ. Γ. Μαρινάκης, η αντιπεριφερειάρχης κα Μ. Λιονή, η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνης κα Ε. Κουτσαλεδάκη και από την Ομάδα Διαχείρισης της Ακτοπλοϊκής Σύνδεσης ο Κ. Πολοπετράκης.
Η συζήτηση προέκυψε μετά από την κατάθεση αιτήματος στον υπουργό Ναυτιλίας από την ΟΔΙΑΣ στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Ρέθυμνο την 17 Ιανουαρίου 2018, κατά την επίσκεψη του υπουργού και κατόπιν υπόσχεσης του, διά μέσου του δήμου και του δημάρχου κ. Γ. Μαρινάκη, μας κάλεσε στο υπουργείο μία εβδομάδα αργότερα για να συζητηθεί το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του Ρεθύμνου με τον Πειραιά επί ημερησίας βάσεως, 12 μήνες τον χρόνο.
Από την πρώτη στιγμή δόθηκε η εντύπωση ότι ο κ. υπουργός ενδιαφέρεται πράγματι για την επίλυση του προβλήματος της ακτοπλοϊκής σύνδεσής μας με τον Πειραιά, που απασχολεί 82.000 Ρεθεμνιώτες και που είναι ο αποκλεισμός και η απομόνωση του λιμανιού στο Ρέθυμνο. Μάλιστα εκδήλωσε το ενδιαφέρον του για τη συμμετοχή στη σύσκεψη του υπουργού Υγείας κ. Α. Ξανθού, όμως ο κ. Α. Ξανθός και το υπουργείο Υγείας είχε αποκλεισθεί και δεν μπορούσε να παρευρεθεί.
Κατ’ αρχάς (εκτός θέματος και ανεξάρτητα με το ζητούμενο για εμάς δρομολόγιο Ρέθυμνο-Πειραιάς- Ρέθυμνο) ετέθη, από εμάς, η πρόταση της Golden Star Ferries που ισχυρίζεται ότι αν εγκριθεί το αίτημά της που επεβλήθη στο συμβούλιο ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, σύμφωνα με τα ωράρια αφίξεων-αναχωρήσεων στο Ηράκλειο, του Ε/Τ.- Ο/Τ. σούπερ φέρι, για το τουριστικό δρομολόγιο Ηρακλείου, Θήρας, Ίου, Πάρου, Μυκόνου, Τήνου, Άνδρου, Ραφήνας, τότε θα ζητηθεί τροποποίηση για προσέγγιση μίας η δύο ημερών την εβδομάδα Ρέθυμνο (3 προσεγγίσεις στο Ηράκλειο και 2 στο Ρέθυμνο) κάτι το οποίο θεωρούμε ότι είναι πολύ θετικό για το Ρέθυμνο γι αυτό και το αναφέραμε. Οι μικρές κρουαζιέρες για το καλοκαίρι θα προσφέρουν στον τόπο μας.
Η απάντηση του υπουργείου είναι να υποβληθεί το αίτημα των αλλαγών γραπτά, από τους ενδιαφερομένους, προς τακτοποίηση και ενημερώθηκαν σχετικά.
Ο κ. υπουργός Ναυτιλίας ενημερώθηκε για τα πραγματικά αίτια που αποκλείουν το Ρέθυμνο από προορισμό και όχι οι ανακρίβειες και οι ανευθυνότητες και τα μεγάλα λόγια, χωρίς ενέργειες χωρίς στοιχεία και αποτέλεσμα, που ακούγονται 10 χρόνια τώρα για ακατάλληλο λιμάνι, για τη μη βιώσιμη γραμμή και τα τόσα άλλα τα οποία καθημερινά αναπαράγονται στο Ρέθυμνο.
Ο κ. υπουργός λοιπόν άκουσε ότι δύο ναυτιλιακοί όμιλοι δραστηριοποιούνται δεξιά και αριστερά από το Ρέθυμνο, οι ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ και η κοινοπραξία ΑΝΕΚ με Blu Star που η Blu Star με τη Super Fast είναι θυγατρικές της Attica Crup και έχουν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μονοπωλιακού σχήματος στις γραμμές Ηρακλείου και Χανίων που ενισχύεται και με την εμπλοκή της Hellenic See Ways, εμφανίζεται δηλαδή εκείνο που λέμε κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης.
Είναι φανερό από τα παραπάνω ότι το Ρέθυμνο αποκλείεται τεχνικά, σαν προορισμός (επιλογή) ανεξάρτητου ναυσιπλόου. Η συνεργασία ΜΙΝΩΙΚΩΝ με ΑΝΕΚ θα ήταν επιλογή βιώσιμη και γι’ αυτό τον λόγο επιδιώξαμε με τον δήμαρχο Ρεθύμνης συνάντηση με τις διοικήσεις των παραπάνω εταιρειών χωρίς θετικό αποτέλεσμα.
Η επιτροπή ανταγωνισμού θα πρέπει να εμπλακεί στο συνολικό εξειδικευμένο αυτό θέμα. Στη συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ ΑΝΕΚ και ΡΕΘΥΜΝΙΑΚΗΣ (πριν τη συγχώνευση) και που υπέβαλαν οι παραπάνω εταιρείες στη γραμματεία της επιτροπής ανταγωνισμού την 26/5/1999.
Σε αυτήν συμφωνήθηκαν και έγιναν αμοιβαίως αποδεκτά μεταξύ των άλλων ότι τα πλοία της ΡΕΘΥΜΝΙΑΚΗΣ, μετά τη συγχώνευση, θα συνεχίσουν να εκτελούν τα δρομολόγια στις γραμμές Ρέθυμνο-Πειραιάς-Ρέθυμνο, τα συμφωνηθέντα δεν τηρήθηκαν από την ΑΝΕΚ.
Ο υπουργός Ναυτιλίας στην ερώτησή του αν έχει συνταχθεί μελέτη βιωσιμότητας της ακτοπλοϊκής γραμμής Ρέθυμνο-Πειραιά, η απάντησή μας ήταν ότι έχει συνταχθεί μελέτη τον Φεβρουάριο του 2009 σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Κρήτης, τη σχολή κοινωνικών επιστημών, το κέντρο ευρωπαϊκών σπουδών και έρευνας, το πανεπιστήμιο Πειραιά. Η μελέτη χρηματοδοτήθηκε από τη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Ρεθύμνου, την ΤΕΔΚ Ρεθύμνου και το ΕΒΕ Ρεθύμνου.
Η ερευνητική ομάδα που συνέταξε τη μελέτη αποτελείτο από τους κ.κ. Αθανάσιο Παπαδόπουλο, καθηγητή οικονομικών επιστημών ως επιστημονικός υπεύθυνος, Γεώργιο Σταθάκη καθηγητή οικονομικών επιστημών, μελετητή, Κωνσταντίνο Πηγουνάκη Δρ. ναυπηγός μηχανολόγο μηχανικό, μελετητής.
Η μελέτη συμπεραίνει ότι η γραμμή είναι κερδοφόρα και μάλιστα σε απόλυτα ικανοποιητικό βαθμό διασφαλίζοντας ικανοποιητικό κέρδος της τάξεως του 30% των εσόδων. Καταδεικνύεται στη μελέτη ότι το Ρέθυμνο έχει τη δυνατότητα να συντηρήσει οικονομικά μία μόνιμη ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά, όχι μόνο τους θερινούς μήνες αλλά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Στη συζήτηση που ακολούθησε έγιναν ορισμένες ερωτήσεις από τον υπουργό και λαμβάνοντας τον λόγο ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ κ. Μιχάλης Σακέλης υποστήριξε ότι η παραπάνω μελέτη δεν αποτυπώνει την πραγματικότητα και ότι η γραμμή δεν είναι βιώσιμη. Ο κ. υπουργός δήλωσε πως λυπάται που (σήμερα) δεν βρέθηκε λύση και πως θα οργανωθεί νέα συνάντηση στο υπουργείο, να έλθουν και οι εταιρείες και να επιλυθεί το θέμα, κάτι το οποίο και το επιθυμεί προσωπικά.
Συνεχίζοντας ο κ. υπουργός εκφράζει την άποψη να ενισχυθεί, αν είναι δυνατόν, ο ενδιαφερόμενος πλοιοκτήτης, αν βρεθεί, από το υπουργείο, με μέρος των δαπανών έναρξης των δρομολογίων στη γραμμή Ρέθυμνο-Πειραιάς, σαν κίνητρο και όχι όπως ακούγεται να χαρακτηρισθεί άγονη γραμμή και ως εκ τούτου επιδοτούμενη.
Η προσπάθεια πρέπει να συνεχισθεί δυναμικά, είμαστε σε καλό δρόμο».