Δεκάδες μαθητές γυμνασίων και λυκείων από ολόκληρη την Κρήτη συμμετείχαν φέτος στους δεύτερους παγκρήτιους ρητορικούς αγώνες, που πραγματοποιήθηκαν στο 3ο Γενικό Λύκειο Ρεθύμνου, αλλά και στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου.
Πρόκειται για μια εκδήλωση που διοργανώθηκε για δεύτερη χρονιά από το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, το Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης, την Περιφερειακή Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης, τους Σχολικούς Σύμβουλους Φιλολόγων Κρήτης, το Σύνδεσμο Φιλολόγων Ρεθύμνου, της Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση και το Δίκτυο συνεργαζόμενων φορέων και σχολείων «Η Ρητορική στο Σχολείο» με βασικό στόχο την καλλιέργεια των επικοινωνιακών και εκφραστικών δεξιοτήτων και την άσκηση της κριτικής και δημιουργικής σκέψης των μαθητών μέσω της συμμετοχής σε ρητορικά αγωνίσματα.
Η προκριματική φάση των ατομικών αγωνισμάτων Γυμνασίου και Λυκείου πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Πέμπτης, στο 3ο Λύκειο Ρεθύμνου. Την Παρασκευή οι ρητορικοί αγώνες διεξήχθησαν στα Διδακτήρια της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης στου Γάλλου, ενώ στον ίδιο χώρο συνεχίστηκαν οι ημιτελικοί γύροι των ατομικών αγωνισμάτων Λυκείου και Γυμνασίου και ο 1ος προκριματικός γύρος Διττών Λόγων Γυμνασίων Λυκείων.
Το Σάββατο 28 το πρωί έγινε ο Β’ προκριματικός και ημιτελικός γύρος Διττών Λόγων Λυκείου και Γυμνασίου και το απόγευμα οι τελικοί γύροι όλων των αγωνισμάτων και οι βραβεύσεις των νικητών από τις αρχές.
Όπως ανέφεραν οι διοργανωτές, παιδαγωγικά η ρητορική προάγει το «καλώς λέγειν» και το ουσιαστικό «διαλέγεσθαι», που προϋποθέτει ενεργητική ακρόαση, ελεύθερη έκφραση και συμμετοχή και συστηματική αγωγή του προφορικού λόγου, ενώ παράλληλα διαμορφώνει στάσεις και συμπεριφορές των μαθητών – αυριανών πολιτών απέναντι στα σύγχρονα προβλήματα.
Οι μαθητές διαγωνίστηκαν στα Ρητορικά αγωνίσματα: Εκφραστική-νοηματική Ανάγνωση, Αυθόρμητος Λόγος, Προτρεπτικός λόγος: και Διττοί Λόγοι.
Η Αγγελική Καψάσκη, σχολική σύμβουλος Φιλολόγων Ρεθύμνου εξέφρασε την ικανοποίησή της για την αυξημένη συμμετοχή των μαθητών στην διοργάνωση άλλα και στην συλλογική προσπάθεια των καθηγητών και των σχολικών συμβούλων που είχε ως αποτέλεσμα μια άρτια διοργάνωση:
«Συμμετείχαμε όλοι οι σχολικοί σύμβουλοι Φιλολόγων της Κρήτης. Πραγματοποιήσαμε σεμινάρια προετοιμασίας τόσο των καθηγητών όσο και των εκπαιδευτικών. Με την συμβολή των Πανεπιστημιακών που συμμετέχουν στη διοργάνωση και επίσης με τη συμβολή των θεατρολόγων καταφέραμε να φέρουμε εις πέρας την εκδήλωσε αυτή» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η Λιάνα Καλοκύρη, σχολική σύμβουλους Φιλολόγων Νομού Ηρακλείου, τόνισε πως η ρητορική αποτελεί ένα ξεχωριστό τρόπο έκφρασης μέσα από τον οποίο οι μαθητές μπορούν να αναπτύξουν σημαντικές δεξιότητες και χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων ανέφερε:
«Προσπαθούμε να αναπτύξουμε το γλωσσικό γραμματισμό και την αγάπη για τη δημοκρατία, το διάλογο, την ανοχή στη διαφορετική γνώμη, καθώς και την μη ύπαρξη δογματικών αντιλήψεων αλλά αντίθετα οι μαθητές να ακούν και να λαμβάνουν υπόψη τους και τη γνώμη του άλλου».
Ο Γιώργος Κορναράκης, σχολικός σύμβουλος φιλολόγων, υπογράμμισε τη σημασία της αρμονικής συνύπαρξης και σύμπραξης των μαθητών, μέσα από τη συνεργασία και την συνδιαλλαγή, όπως μαθαίνεται στην πράξη και μεταξύ άλλων τόνισε:
«Αποτελεί μια ευκαιρία για να επιχειρηματολογήσουν οι μαθητές, να εκφραστούν, να συνεργαστούν και να έρθουν σε άλλους τόπους και σε άλλους χώρους για να δουν άλλα πράγματα. Επιπλέον, είναι μια καλή ευκαιρία να συνεργαστούν ή να διαγωνιστούν με άλλους μαθητές από όλη την Κρήτη. Αυτό είναι το κέρδος από τους αγώνες αυτούς».