Ασπίδα για τα παιδιά ήδη από την προσχολική ηλικία, αποτελεί η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, η γνωριμία δηλαδή με το σώμα τους και κυρίως η γνώση των δικαιωμάτων τους σε σχέση με αυτό, ώστε να μπορούν αφενός εγκαίρως να αντιλαμβάνονται ανάρμοστες συμπεριφορές και αφετέρου να ενημερώνουν άμεσα τους γονείς ή τους εκπαιδευτικούς τους.
Στο πλαίσιο αυτό, τη χρονιά που πέρασε ο Δήμος Ρεθύμνης και η Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης συνεχίζοντας την εκστρατεία, που αφορά τον τερματισμό της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης και την προσπάθεια να ευαισθητοποιήσει γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς, να ενημερώσει για τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου ξεκίνησε σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ρεθύμνης – Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων επιμορφωτικό πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής σε εκπαιδευτικούς προσχολικής και δημοτικής εκπαίδευσης. Στο πρόγραμμα επιμόρφωσης, ο απολογισμός του οποίου πραγματοποιήθηκε χθες σε εκδήλωση στο Σπίτι του Πολιτισμού συμμετείχαν εθελοντικά 23 εκπαιδευτικοί νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων της πόλης.
Οι επιμορφωτές και υπεύθυνοι διαμόρφωσης που συμμετείχαν εθελοντικά στις παραπάνω δράσεις, είναι η κ. Μαργαρίτα Γερούκη, Σχολική Σύμβουλος Α/θμιας Εκπ/σης, η κ. Ελένη Βιταλάκη, εκπαιδευτικός – Δρ Αναπτυξιακής Ψυχολογίας Επιστ. Συν. Παν/μίου Κρήτης και η κ. Αθηνά Τριαματάκη, εκπαιδευτικός – Εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού. Συντονιστές και υπεύθυνοι διαμόρφωσης του προγράμματος ήταν ο κ. Γιώργος Γεωργαλής, αντιδήμαρχος και η κ. Δέσποινα Μαυράκη, δασκάλα – μέλος του Δ.Σ. της Σχ. Επιτροπής Α/θμιας Εκπ/σης.
Στόχος του προγράμματος ήταν, η προαγωγή της υγείας (σωματικής, συναισθηματικής, πνευματικής) και της ισορροπημένης ανάπτυξης των παιδιών. Επίσης η καλλιέργεια δεξιοτήτων επικοινωνίας ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς, τα παιδιά και τις οικογένειές τους.
Ο τίτλος του επιμορφωτικού προγράμματος ήταν «Παίζω με το Φρίξο και μαθαίνω για το σώμα μου και τις σχέσεις», όπου τα παιδιά μέσα από το παιγνίδι βιωματικά γνώρισαν το σώμα τους, εξοικειώθηκαν με αυτό, και κυρίως αντιλήφθηκαν πως είναι κάτι «ιδιωτικό», κάτι δικό τους που πρέπει να το προστατεύουν. Ταυτόχρονα είναι σημαντικό ότι το πρόγραμμα αυτό, όπως εξήγησε η κ Μαργαρίτα Γερούκη, σχολική σύμβουλος πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, έδωσε την δυνατότητα να ανοίξουν δίαυλοι επικοινωνίας μεταξύ των παιδιών και των γονιών τους.
Ειδικότερα, σε σχετικές δηλώσεις της η ίδια ανέφερε: «Είναι ένα πρόγραμμα με παιγνίδι, μέσα από το οποίο θέλαμε τα παιδιά να καταλάβουν ορισμένα πράγματα σε σχέση με το σώμα τους, και πως πρέπει να το προστατεύουν. Ταυτόχρονα, μάθαμε στα παιδιά μέσα από το πρόγραμμα, πως διαχειριζόμαστε τις σχέσεις και τα συναισθήματα μας και φυσικά η κατάληξη όλων αυτών και ο απόλυτος στόχος μας, ήταν να βοηθήσουμε τα παιδιά και να τα προστατέψουμε από φαινόμενα σεξουαλικής κακοποίησης. Η σεξουαλική κακοποίηση είναι ένα ενοχικό πράγμα. Το θύμα νιώθει ένοχο. Τα παιδιά που είναι θύματα σεξουαλικής κακοποίησης, πολλές φορές νιώθουν ότι φταίνε αυτά .Είναι το σύστημα του παιδόφιλου τέτοιο. Οι οικογένειες, όταν συνειδητοποιήσουν τι έχει συμβεί, νιώθουν και αυτές ένοχες, ότι δεν κατάφεραν να τα προστατέψουν, ότι δεν πήραν τα σωστά μέτρα. Ίσως ο μόνος που δεν νιώθει ένοχος είναι ο ίδιος ο θύτης και το συμπέρασμα αυτό είναι και ερευνητικά τεκμηριωμένο, ότι δηλαδή, οι θύτες είναι αυτοί που δεν έχουν καμία ενοχή για αυτό που έχουν προκαλέσει. Ο στόχος μας ήταν μέσα από αυτό το πρόγραμμα, να καταφέρουμε να ενδυναμώσουμε τα παιδιά, ούτως ώστε να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους. Να γνωρίζουν ότι κανένας δεν μπορεί να τα ακουμπήσει στα ιδιωτικά τους μέρη ,να γνωρίζουν τα γενετικά τους όργανα με το όνομα τους το σωστό. Γιατί αν δεν γνωρίζεις κάτι, δεν έχεις σημείο αναφοράς και θεωρείς ότι δεν υπάρχει, ότι δεν είναι σημαντικό. Άρα είναι πολύ δύσκολο για ένα παιδάκι, που δέχεται ίσως κάποιες θωπείες, κάποια αγγίγματα που δεν είναι επιτρεπτά, αν δεν έχει ένα όρο για αυτό που συμβαίνει, πιθανότητα να μην είναι εύκολο να μιλήσει σε κάποιον. Επίσης προσπαθήσαμε να δώσουμε και πληροφορίες στα παιδιά, σε ποιους θα μπορούσαν να μιλήσουν όταν νιώθουν άβολα, άσχημα, περίεργα με κάτι που συμβαίνει και αφορά το σώμα τους».
Στη διάρκεια της χθεσινής εκδήλωσης, μετέφεραν τις εμπειρίες του από το πρόγραμμα, τόσο εκπαιδευτικοί, όσο και γονείς που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, ενώ παρουσιάστηκαν και τα συμπεράσματα που προέκυψαν από 129 ερωτηματολόγια, που συμπλήρωσαν γονείς και δάσκαλοι σε σχέση με αυτό.
Όπως ανέφερε η κυρία Γερούκη, η συντριπτική πλειοψηφία των γονιών είδε με ιδιαίτερα θετικό μάτι το συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο σύμφωνα με τους ίδιους ωφέλησε πολύ τα παιδιά, αλλά και τις σχέσεις εμπιστοσύνης με τους γονείς τους. Παράλληλα, όπως ανέφερε, οι ίδιοι εξέφρασαν την επιθυμία ανάλογα προγράμματα να πραγματοποιηθούν και στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η κυρία Γερούκη, ανέφερε: «Από τα ερωτηματολόγια που μοιράσαμε στους γονείς, βλέπουμε ότι το 93% αυτών ανέφεραν ότι θα ήθελαν να συνεχίσει το πρόγραμμα και ένα 4% είπαν «δεν ξέρω». Επίσης, οι γονείς είπαν ότι η σεξουαλική αγωγή είναι κατά την γνώμη τους ένα πρόγραμμα, που θα έπρεπε να συνεχίζεται και σε μεγαλύτερες τάξεις. Δήλωσαν ευχαριστημένοι που και το σχολείο έκανε αυτή την προσπάθεια και δήλωσαν ότι τους βοήθησε πολύ στο να επικοινωνήσουν με τα παιδιά τους. Διότι όταν γίνεται ένα τέτοιο πρόγραμμα στο σχολείο, ένα από τα μεγάλα κέρδη -ίσως και το μεγαλύτερο- είναι ότι ανοίγει ο δίαυλος επικοινωνίας των παιδιών με τους γονείς τους. Ουσιαστικά, αυτό είναι πολύ σημαντικό ειδικά στις μικρές ηλικίες, όπου οι γονείς πρέπει να έχουν το πρώτο ρόλο. Πρέπει να είναι δίπλα στο παιδί τους και να το υποστηρίζουν. Οπότε θεωρώ ότι φάνηκε τουλάχιστον από τους γονείς, ότι αυτό το πετύχαμε. Τα ίδια τα παιδιά από την πλευρά τους, ήταν ενθουσιασμένα. Αγάπησαν και αγκάλισαν τον ήρωα του προγράμματος, τον Φρίξο, τον έκαναν κομμάτι της καθημερινότητας τους και αυτό ήταν ένα σημαντικό καινοτόμο στοιχειό του προγράμματος. Μάλιστα μια μαμά μας είπε, ότι το παιδί της πήγαινε στο σπίτι και μιλάει για το Φρίξο, ενώ δεν της έλεγε πολλά πράγματα γενικά για το σχολείο».
Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Παιδείας Γιώργος Γεωργαλής, τόνισε την σπουδαιότητα του προγράμματος για την εκπαιδευτική κοινότητα, τονίζοντας ότι το έντυπο που τυπώθηκε μέσω του προγράμματος, θα μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο, για όσους εκπαιδευτικούς επιθυμούν να συνεχίσουν και την φετινή χρονιά το επιμορφωτικό πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής. Ειδικότερα, σε δηλώσεις του ανέφερε: «Ο δήμος καλύπτει ένα κενό της πολιτείας, καθώς δυστυχώς λόγω της οικονομικής κρίσης, δεν αναπτύσσονται προγράμματα αγωγής υγείας στα σχολεία και δεν δίδοντα κίνητρα στους εκπαιδευτικούς. Έτσι, ο δήμος σε συνεργασία με εθελοντές, αποφάσισε να αναπτύξει προγράμματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για παιδιά. Δούλεψαν εθελοντές και τα αποτελέσματα ήταν εκπληκτικά. Έγιναν πολλές ημερίδες με καθηγητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Επίσης εκδόθηκε ένα έντυπο που θα βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να συνεχίσουν το πρόγραμμα αυτό στα σχολεία».