Η τεχνική εκπαίδευση και οι προοπτικές που προσφέρει στους μαθητές, έχουν στρέψει τα τελευταία χρόνια της κρίσης, ολοένα και περισσότερα παιδιά σε Επαγγελματικά Λύκεια εκτιμώντας ότι οι σπουδές σε ένα τέτοιο αντικείμενο ισοδυναμούν με άμεση επαγγελματική αποκατάσταση.
Άλλωστε σε εποχές κρίσης, όπως είναι η σημερινή τα τεχνικά επαγγέλματα έχουν μεγαλύτερη απορρόφηση στην αγορά εργασίας από κάποια άλλα, τα οποία παλιότερα πρωτοστατούσαν στην κοινωνική πυραμίδα, όχι μόνο εξαιτίας του κύρους, αλλά και λόγω των εργασιακών ευκαιριών που προσέφεραν σε όσους απασχολούνταν σε αυτά, κάτι που σήμερα έχει κατά κάποιο τρόπο να αναστραφεί.
Την ίδια στιγμή εκπαιδευτικοί και μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων, μέσα σε δύσκολες συνθήκες ελλείψει πόρων και υποδομών, καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες, ώστε να παραχθεί σημαντικό έργο στα σχολεία, και να δώσουν στους μαθητές τους όλα τα απαραίτητα εφόδια για τις σπουδές τους.
Οι σημαντικές δυνατότητες που προσφέρει η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση στους μαθητές, αναφορικά και με τις διεξόδους των συγκεκριμένων επαγγελμάτων στην αγορά εργασίας και οι τομείς οι οποίοι διδάσκονται στα Επαγγελματικά Λύκεια, ήταν οι βασικοί άξονες που παρουσιάστηκαν στην Ημερίδα Προσανατολισμού στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, που πραγματοποιήθηκε χθες στο Σπίτι του Πολιτισμού, στο Ρέθυμνο. Την Ημερίδα διοργάνωσαν η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, οι σχολικοί σύμβουλοι: Δ. Αγγελιδάκη, Α. Καψάσκη, Ι. Τζωρτζάκης, το ΚΕ.ΣΥ.Π. Ρεθύμνου και το Εργαστηριακό Κέντρο Ρεθύμνου- 1ο ΕΠΑΛ, 2ο ΕΠΑΛ, ΕΠΑΛ Γαράζου και Εσπερινό ΕΠΑΛ.
Το πρόγραμμα της εκδήλωσης υλοποιήθηκε σε δύο επαναλαμβανόμενους κύκλους, με 170 μαθητές της Γ’ Γυμνασίου από δύο σχολεία του Ρεθύμνου να συμμετέχουν στον πρώτο κύκλο και 122 μαθητές από τέσσερα σχολεία του Ρεθύμνου να παίρνουν μέρος στο δεύτερο κύκλο ενημέρωσης. Η συγκεκριμένη ημερίδα στόχευε στην πληροφόρηση των μαθητών της Γ’ Γυμνασίου σχετικά με τους τομείς και το πρόγραμμα σπουδών της επαγγελματικής εκπαίδευσης, καθώς κατά το τρέχον σχολικό έτος καλούνται να επιλέξουν αν θα συνεχίσουν τη σχολική τους κατάρτιση σε κάποιο Γενικό ή Επαγγελματικό Λύκειο.
«Σκοπός μας είναι να γίνει αντιληπτό από τους μαθητές ότι υπάρχει και η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση για να ακολουθήσουν, την οποία συχνά ξεχνούν», αναφέρει χαρακτηριστικά ο σχολικός σύμβουλος, κ. Ιωάννης Τζωρτζάκης, ενώ προσθέτει: «Οι τομείς που προσφέρει η επαγγελματική εκπαίδευση είναι σημαντικοί και πολλές φορές μοναδικοί. Αυτή τη στιγμή υπάρχει έλλειψη στην αγορά εργασίας από αυτές τις ειδικότητες, ενώ και τα επαγγέλματα αυτά, τα τεχνικά, είναι εξίσου σημαντικά με τα υπόλοιπα».
Σε ερώτηση που του έγινε σχετικά με τα κριτήρια της επιλογής γενικής ή τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης από την πλευρά των μαθητών, ο κ. Τζωρτζάκης απάντησε: «Η επιλογή, πιστεύω, της εκπαίδευσης και των επαγγελμάτων από τους μαθητές πρέπει να υπαγορεύεται και από την επιθυμία τους αλλά και από τις ανάγκες που έχει η αγορά. Γενικά, υπάρχουν άνθρωποι που έχουν κάποια κλίση προς κάτι, αλλά ταυτόχρονα και η αγορά έχει ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν. Επομένως, πρέπει να σταθμίζονται όλοι οι παράγοντες».
«Τα προβλήματα και οι αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση»
Σημαντικά είναι, ωστόσο, και τα προβλήματα που ταλανίζουν τον κλάδο της τεχνικής εκπαίδευσης, με κυρίαρχα την απουσία κρατικών κονδυλίων και την υποστελέχωση.
«Οι επιχορηγήσεις που δίνει το κράτος στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση δεν επαρκούν, ώστε να υπάρχει πληρότητα σε υλικά. Ο Δήμος, βέβαια, βοηθάει όσο μπορεί, αλλά η κεντρική διοίκηση έχει περιορίσει σημαντικά τα κονδύλια. Επίσης, τα κτίρια στα οποία πραγματοποιούνται τα εργαστηριακά μαθήματα είναι μικρά και ασφυκτικά για τους μαθητές. Τον τελευταίο καιρό υπάρχει και το ζήτημα της υποστελέχωσης σε προσωπικό. Έτσι, δημιουργούνται προβλήματα και στο πρόγραμμα, όμως κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε το αποτέλεσμα να είναι καλό», δηλώνει ο διευθυντής του Εργαστηριακού Κέντρου Ρεθύμνου, κ. Νίκος Βασιλόπουλος.
Επιπλέον, μια σειρά από αλλαγές έχει βρει φέτος την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, αφού στο πρόγραμμα σπουδών των Επαγγελματικών Λυκείων έχουν προστεθεί δύο καινοτόμες αποφάσεις από το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Η πρώτη αλλαγή αφορά στην «τάξη μαθητείας», μία προαιρετική τάξη μετά το τέλος της Τρίτης Λυκείου, κατά τη διάρκεια της οποίας οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να εργαστούν σε υπηρεσίες και επιχειρήσεις που σχετίζονται με τις ειδικότητές τους, με χρηματική αμοιβή και ασφάλιση. Πέραν της πρακτικής άσκησης των μαθητών για τέσσερις ημέρες της εβδομάδας, θα υπάρχει και μία επιπλέον επιμορφωτική ημέρα στα σχολεία, όπου φοιτούσαν οι μαθητές, ώστε να εξειδικευτούν πάνω στην ειδικότητά τους. Η δεύτερη απόφαση του υπουργείου σχετίζεται με την εισαγωγή ορισμένου αριθμού μαθητών που δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις σε ΑΕΙ, εκτός από ΤΕΙ, στα οποία εισάγονταν μέχρι φέτος. Σύμβουλοι και καθηγητές κάνουν λόγο για σημαντικά βήματα προόδου και στον κλάδο της τεχνικής εκπαίδευσης.
«Η τάξη μαθητείας καλύπτει ακόμα περισσότερο την επαγγελματική εκπαίδευση, γιατί η αλήθεια είναι ότι η κοινωνία χρειάζεται επαγγελματίες- γνώστες των αντικειμένων τους», αναφέρει η υπεύθυνη ΣΕΠ του ΚΕ.ΣΥ.Π. Ρεθύμνου, κα Στέλλα Γιαννέλλα, ενώ από την πλευρά του ο κ. Τζωρτζάκης τονίζει χαρακτηριστικά: «Η εισαγωγή ενός πολύ μικρού ποσοστού μαθητών και σε ΑΕΙ είναι μία σημαντική απόφαση, αφού επιβεβαιώνει τη σκέψη πως οι μαθητές που επιλέγουν τα Επαγγελματικά Λύκεια δεν είναι πιο αδύναμοι ή κατώτεροι ακόμα από αυτούς των Γενικών Λυκείων».
Μάλιστα, σύμφωνα με ειδικούς στα θέματα εκπαίδευσης, τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί μια στροφή των μαθητών προς την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, λόγω της μεγαλύτερης απορρόφησης που προσφέρει στην αγορά εργασίας.
«Είναι γεγονός η εισαγωγή μεγάλου αριθμού μαθητών σε Επαγγελματικά Λύκεια. Το θέμα όμως δεν είναι μόνο το ποσοτικό, αλλά και το ποιοτικό, δηλαδή πόσοι ενδιαφέρονται πραγματικά για τις διεξόδους που προσφέρει στην αγορά ή πόσοι βλέπουν την επαγγελματική εκπαίδευση ως ένα εύκολο πτυχίο», επισημαίνει ο κ. Νίκος Βασιλόπουλος.
«Δυστυχώς, σε μεγάλο βαθμό δεν έχει ξεπεραστεί η νοοτροπία που υπάρχει στην ελληνική κοινωνία ότι η Τεχνική Εκπαίδευση δεν είναι ισότιμη με τη Γενική. Εμείς θέλουμε καλούς μαθητές, όχι μόνο πολλούς. Εκεί στοχεύουν οι ενημερωτικές εκδηλώσεις που διοργανώνονται συχνά, αλλά και τα προγράμματα που θέτει σε εφαρμογή το υπουργείο Παιδείας», ξεκαθαρίζει ο ίδιος.