Σημαντική τονωτική ένεση για τους παραγωγούς και τους εμπόρους της λαϊκής αγοράς αποτελούν οι ξένοι επισκέπτες, που κάνουν διακοπές στο Ρέθυμνο. Μπορεί να μην ψωνίζουν σε ποσότητες όμως λίγο η περιέργειά τους, λίγο η ποικιλία των προϊόντων και οι χαμηλές τιμές τους κινούν το ενδιαφέρον και σχεδόν πάντα περνούν μια βόλτα από την υπαίθρια αγορά και σχεδόν πάντα κάτι αγοράζουν.
Η παρουσία τους το τελευταίο διάστημα είναι εμφανής και στην λαϊκή αγορά, ενώ όπως υποστηρίζουν μιλώντας στα «Ρ.Ν.» οι επαγγελματίες του κλάδου συμβάλλουν ουσιαστικά στην αύξηση της κίνησης.
Η λαϊκή αγορά άλλωστε αποτελούσε ανέκαθεν πόλο έλξης για όσους επιθυμούσαν φρέσκα προϊόντα σε ανταγωνίστηκες τιμές. Παρότι οι οικονομικές συνθήκες είναι δυσχερείς και η αγοραστική δύναμη της τοπικής κοινωνίας έχει περιοριστεί, οι παραγωγοί δεν ρίχνουν την ποιότητα και κάνουν κάλεσμα στον κόσμο να την επισκεφθούν.
Η κίνηση στην λαϊκή αγορά της Πέμπτης, είναι αυξημένη σε σχέση με την αρχή του καλοκαιριού. Οι εποχές βέβαια που οι καταναλωτές ψώνιζαν αφειδώς, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Οι περικοπές μισθών και συντάξεων, καθώς και τα υψηλά ποσοστά ανεργίας έχουν σκεπάσει την λαϊκή με ένα πέπλο που γίνεται όλο και πιο μαύρο.
Η εικόνα της λαϊκής δεν είναι πολύ γνώριμη, καθώς τα υπερφορτωμένα καροτσάκια, έχουν αντικατασταθεί από μια τσάντα που περιέχει τα απαραίτητα. Ο κόσμος περνάει μπροστά από του πάγκους των παραγωγών συγκρίνει τιμές και ποιότητα προϊόντων και κάνει την διαλογή του. Τι φράση βέβαια «βάλε δύο κιλά» αντικατέστησαν τα 2-3 τεμάχια από κάθε προϊόν. Οι καταναλωτές βλέπουν αρκετά, αλλά ψωνίζουν λίγα. Οι παραγωγοί ωστόσο έχουν συναίσθηση των συνθηκών και δεν παραπονιούνται, αντιθέτως δείχνουν κατανόηση. Άλλωστε και οι ίδιοι στην ίδια κοινωνία ζουν και τα ίδια προβλήματα αντιμετωπίζουν.
Ο κόσμος ο οποίος σπεύδει στην λαϊκή, όπως λένε, αποτελεί μια τονωτική ένεση, όχι όμως και το γιατρικό.
Τα «Ρ.Ν.» βρέθηκαν στην λαϊκή αγορά των Τεσσάρων Μαρτύρων και κατέγραψαν τις απόψεις των παραγωγών:
Ο κ. Νίκος Σταυρακάκης, πρόεδρος των παραγωγών της λαϊκής αγοράς ανέφερε ότι ο Αύγουστος σημείωσε αυξητική πορεία, χάρη και στην αύξηση της τουριστικής κίνησης, αλλά η κατανάλωση παραμένει χαμηλή. Χαρακτηριστικά αναφέρει: «Όπως είναι φυσιολογικό, τον Αύγουστο, λόγω ότι υπάρχει και ντόπιος τουρισμός, υπάρχει αύξηση και στην κατανάλωση. Ο Αύγουστος σε σχέση με Ιούνιο και Ιούλιο είναι καλύτερος μήνας. Όμως σε μια γενική εικόνα αναλογικά με τα προηγούμενα χρόνια, είμαστε 50% κάτω. Οι τουρίστες συνήθως ψωνίζουν φρούτα και κάποια λίγα οπωροκηπευτικά. Ο ντόπιος καταναλωτής ψωνίζει τα βασικά, τίποτα παραπάνω. Πέρασε η εποχή που γέμιζε τις τσάντες, τώρα διαλέγει 3-4 τεμάχια. Ο κόσμος βλέπει και την ποιότητα. Αυτοί που δεν έχουν κριτήριο συνήθως έρχονται μετά τις δύο. Το βασικό που λείπει από την λαϊκή είναι το παρκινγκ. Δεν υπάρχει χώρος για να σταθμεύσουν τα αυτοκίνητά τους. Αν είχαμε χώρο πάρκινγκ η δουλειά μας θα ήταν διπλάσια. Η λαϊκή της Πέμπτης που πλέον έχει γίνει συνήθεια, φέρνει κόσμο και από τα χωριά. Μεγάλο πλήγμα ακόμα είναι και τα εισαγόμενα προϊόντα από γειτονικές βαλκανικές χώρες, τα οποία βαπτίζονται κοινοτικά και διατίθενται στην αγορά. Επίσης με τις ταμιακές μηχανές που βάλαμε, πρέπει να πληρώνουμε κάθε μήνα λογιστές. Ακόμα, το Φ.Π.Α το απορροφούμε εμείς. Δεν θα πούμε στον καταναλωτή δώσε μας 5 λεπτά παραπάνω. Οι τιμές έχουν πέσει κάτω από 100% σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Εμείς λέμε στον κόσμο να ρωτάει, να μαθαίνει και να έρχεται στην λαϊκή, διότι εμείς οι Ρεθεμνιώτες, στο 90% ερχόμαστε μόνο στο Ρέθυμνο, δεν πάμε αλλού. Κόβουμε την μια μέρα, πουλάμε την άλλη. Είναι και φρέσκα και φτηνά».
Από την πλευρά του ο Νίκος, παραγωγός βιολογικών προϊόντων αναφέρει ότι οι καταναλωτές επικεντρώνονται στην αναζήτηση φτηνών προϊόντων: «Οι ντόπιοι έχουν κριτήριο μόνο την τιμή. Κόκκινη να ‘ναι και να μοιάζει με ντομάτα, αρκεί να είναι πιο φθηνή. Σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά είμαστε 50% κάτω. Οι τουρίστες δεν ψωνίζουν, θα πάρουν καμιά φέτα καρπούζι, κάνα ντοματάκι που τους φαίνεται περίεργο, μέχρι εκεί. Καμία σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Τα πράγματα δεν θα ισιώσουν. Πλέον είναι θέμα επιβίωσης. Παλιά ο κόσμος έκανε και σπατάλες. Έπαιρνε παραπάνω ντομάτες και πολλές φορές χαλούσαν, ενώ τώρα θα μείνει και δυο μέρες χωρίς ντομάτες. Είναι χαρακτηριστικό πλέον ότι έχουμε δουλειά τέλος και αρχή του μήνα και ο υπόλοιπος μήνας είναι νεκρός. Προχθές, άλλαξε ο μήνας και αναρωτιόμασταν γιατί δεν είχαμε δουλειά. Οι καταναλωτές πήγαν να πληρώσουν την εφορία. Σήμερα βλέπεις είναι 1 η ώρα και δεν έχουμε πουλήσει ακόμα. Και φανταστείτε ότι φυτεύουμε λιγότερα και φέρνουμε ακόμα πιο λίγα προϊόντα. Οι τιμές έχουν πέσει στην λαϊκή. Η βιολογική ντομάτα το 2008 είχε 2,40 ευρώ, τώρα εγώ την πουλάω 1 ευρώ. Από την άλλη όμως το λίπασμα δεν έχει πέσει, το νερό έχει ακριβύνει, έχουμε εργατικά κόστη, επιβαρυνόμαστε και με το Φ.Π.Α. που δεν μπορούμε να το μετακυλήσουμε στον πελάτη. Δεν μπορεί δηλαδή από 1 ευρώ να πάμε τις ντομάτες 1,13 ευρώ θα μας κοροϊδεύουν».
Η κυρία Σταυρούλα συμμερίζεται τη δυσκολία των συνθηκών, αλλά προτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι: «Οι ντόπιοι είναι φιλότιμοι, έρχονται και ψωνίζουν, όχι όμως όπως παλιά. Οι τουρίστες ψωνίζουν τεμάχια. Και μισή ντομάτα μπορούν να ζητήσουν! Ντρέπομαι να τους ζητήσω χρήματα. Τα προηγούμενα χρόνια ήταν πολύ καλύτερα. Είναι δύσκολα, αλλά ας είμαστε αισιόδοξοι».
Η τουριστική κίνηση τονώνει τον τζίρο των εμπόρων της λαϊκής
«Καταφύγιο» για ντόπιους αλλά και ξένους επισκέπτες αποτελεί η λαϊκή αγορά της Πέμπτης, καθώς η ποικιλία προϊόντων ένδυσης και υπόδησης αποτελούν ισχυρό δέλεαρ για τους καταναλωτές, οι οποίοι δεδομένης και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας επιλέγουν τη λαϊκή για τις αγορές τους.
Ρούχα, παπούτσια, ζώνες, τσάντες, οικιακά είδη και λουλούδια σε μεγάλη ποικιλία και κυρίως σε χαμηλή τιμή μπορεί κανείς να βρει στη λαϊκή αγορά. Οι έμποροι υποστηρίζουν ότι και σε αυτή την περίπτωση η κίνηση των ντόπιων είναι πεσμένη. Όπως υποστηρίζουν όμως οι τουρίστες και επισκέπτονται και ψωνίζουν στην λαϊκή, καθώς απολαμβάνουν ταυτόχρονα την βόλτα τους στο κέντρο της πόλης.
Ο κ. Κώστας, πωλητής υποδημάτων στην λαϊκή, επισημαίνει ότι ναι μεν ο τζίρος είναι χαμηλότερος σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, αλλά τουρίστες και ντόπιοι κρατούν όρθιο το εμπορικό κομμάτι της λαϊκής, διότι προσφέρει φτηνές επιλογές, χαρακτηριστικά μας είπε: «Έχει μειωθεί η κίνηση σε σχέση με πέρσι. Ο τουρισμός στο δικό μας τουλάχιστον κομμάτι της λαϊκής βοηθάει. Ουσιαστικά όμως, ο όγκος της δουλειάς αφορά ντόπιους. Η κίνηση πέφτει όταν αρχίζουν οι εκπτώσεις στα μαγαζιά, διότι ο κόσμος θα βρει περισσότερες επιλογές σε χαμηλότερες τιμές, την περίοδο όμως που δεν έχουν εκπτώσεις απευθύνονται κυρίως εδώ. Η πλειοψηφία του κόσμου ενδιαφέρεται να πάρει κάτι οικονομικό».
Η κυρία Αντριάννα, πωλήτρια ρούχων, δηλώνει ότι οι τουρίστες έχουν τονώσει την αγορά ρούχων, ενώ τονίζει την χαμηλή αγοραστική δύναμη των ντόπιων καταναλωτών: «Ο κόσμος μας λέει να ρίξουμε κι άλλο τις τιμές. Κάνουμε προσφορές, αλλά και πάλι δεν αγοράζουν και ζητούν να τις ρίξουμε κι άλλο. Παζαρεύουν και το ευρώ. Να ‘ναι καλά οι τουρίστες, διότι βοηθάνε πολύ. Οι ντόπιοι είναι οι πιο δύσκολοι, διότι πάντα θέλουν να ρίξουν πιο κάτω τις τιμές. Μια βερμούδα στα 5 ευρώ παραείναι φθηνή, δεν πάει πιο κάτω. Τους ενδιαφέρει μόνο η τιμή».
Την ίδια εικόνα οικονομικής στενότητας ασπάζεται και ο Νίκος, έμπορος ρούχων, ο οποίος αναφέρει: «Μέτρια προς κακά. Οι εισπράξεις είναι τουλάχιστον 50% κάτω από πέρσι. Σε σχέση τώρα με τα προηγούμενα χρόνια, πολύ πιο κάτω. Έχει αρκετούς τουρίστες, αλλά με το ζόρι μπορείς να πάρεις από κάποιον τουρίστα 5 ευρώ. Έρχονται έχοντας συγκεκριμένα χρήματα για να δαπανήσουν. Η αγοραστική δυνατότητα των Ελλήνων έχει πέσει κατά πολύ, κόσμο που βλέπαμε χρόνια, που τους είχαμε πελάτες, τώρα δεν έρχονται καθόλου. Οι Έλληνες πλέον μετράνε όχι τα ευρώ, αλλά τα λεπτά. Προσπαθούν να πάρουν κάτι οικονομικό και κοντά σε αυτό κάτι ποιοτικό κάνοντας παζάρια. Οι τιμές είναι σταθερές, αλλά οι τζίροι πέφτουν. Δεν βλέπουμε πλέον και Ρώσους, που κάποιοι απ’ αυτούς ήταν αρκετά καλοί πελάτες».
Τέλος, ο κύριος Μανώλης Κοκολάκης, έμπορος ρούχων και πρόεδρος των εμπόρων της λαϊκής, τονίζει ότι υπάρχουν πολύ χαμηλές τιμές, γι’ αυτό και ο κόσμος προτιμάει να ψωνίζει στην λαϊκή: «Θα μπορούσε να ήταν καλύτερα τα πράγματα. Την Πέμπτη έχουμε περισσότερο κίνηση. Ο Αύγουστος έδωσε κάτι παραπάνω από τον Ιούλιο, που δεν ήταν καλός μήνας. Οι τουρίστες βοηθάνε αρκετά, αλλά και αυτοί δεν ξοδεύουν και κάνουν και αρκετά παζάρια. Όλοι στρέφονται σε κάτι οικονομικό, αλλά κοιτούν και την ποιότητα. Εμείς έχουμε αρκετά χαμηλές τιμές και κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε. Οι ντόπιοι στις εκπτώσεις πάνε στα μαγαζιά, οπότε πέφτει η κίνηση εδώ, αλλά γενικά μας προτιμάνε, διότι οπωσδήποτε έχουμε πολύ καλύτερες τιμές από την αγορά. Σε σχέση με τις άλλες χρονιές είμαστε στα ίδια επίπεδα περίπου, αλλά απ’ ότι φαίνεται τα πράγματα χειροτερεύουν, γιατί ο κόσμος δεν έχει».