Η χαρά, η ευγνωμοσύνη, η ψυχαγωγία και η εκπαίδευση μέσω της τέχνης του θεάτρου τέθηκαν και φέτος στο προσκήνιο του Εργαστηρίου Εδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Ρεθύμνου, το οποίο παρουσίασε την παράσταση «Μακαρονιάδα» το απόγευμα της Τετάρτης στο Σπίτι του Πολιτισμού. Μικροί και μεγάλοι έγιναν για λίγη ώρα ηθοποιοί και καλωσόρισαν όσους βρίσκονταν εκεί για να τους παρακολουθήσουν και να τους χειροκροτήσουν, στις κοιλάδες των λαχταριστών Μακαρονομαγειρεμάτων.
Το θεατρικό έργο που παρουσίασε το Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ρεθύμνου βασίστηκε στην κωμωδία του Βασίλη Αναστασιάδη «Μακαρονιάδα», το οποίο ωστόσο διασκευάστηκε και προσαρμόστηκε στις δυνατότητες των παιδιών.
Τα παιδιά ένοιωσαν την χαρά της δημιουργίας, την χαρά της τέχνης του θεάτρου, πήραν μηνύματα από την παράσταση αλλά και έστειλαν τα δικά τους μηνύματα πάνω από την σκηνή: ότι είναι ισότιμα μέλη της κοινωνίας, ότι και θέλουν και μπορούν να δημιουργήσουν, ότι έχουν ικανότητες και ταλέντο αρκεί να βρίσκονται κοντά τους οδηγοί που θα τους βοηθήσουν να αναπτύξουν και να αναδείξουν τις δεξιότητές τους.
Ο στόχος της παράστασης ήταν οι μαθητές να κατανοήσουν και να αφομοιώσουν τα οφέλη του μαγειρέματος με αγνά υλικά, αλλά και να αντιληφθούν ότι υπάρχουν και υλικά τα οποία μπορούν να αποδειχτούν βλαβερά για την υγεία τους.
Τη θεατρική παράσταση παρακολούθησε πλήθος κόσμου, καθώς και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης.
«Η εκδήλωση αποτελεί το επισφράγισμα της φετινής εκπαιδευτικής χρονιάς. Συνηθίζουμε κάθε χρόνο να παρουσιάζουμε μια θεατρική παράσταση, γιατί κρίνουμε ότι η συμμετοχή των παιδιών σε τέτοιες βιωματικές εκδηλώσεις τα βοηθάει να χαρούν με τη συμμετοχή τους και να λάβουν με ευχάριστο τρόπο τα μηνύματα που εμείς θέλουμε να τους περάσουμε. Μας ενδιαφέρει η συμμετοχή παιδιών -ακόμα και αυτών που έχουν λιγότερες δεξιότητες- η οποία συνήθως γίνεται με μεγάλη χαρά. Κάθε χρόνο το θέμα αλλάζει. Για παράδειγμα πέρυσι αφορούσε στα δικαιώματα των ΑμεΑ, ενώ φέτος αποφασίσαμε να δουλέψουμε πάνω σε κάτι πιο «ελαφρύ» και έτσι παρουσιάσαμε αυτήν την κωμωδία. Όμως, κατά τη διάρκεια της παντομίμας του μαγειρέματος, τα παιδιά δεν είχαν λόγο και είδαμε όλοι πόσο σημαντικά ανέπτυξαν τις διαδικασίες του κοψίματος και του μαγειρέματος. Ουσιαστικά, μπήκαν στη διαδικασία του μαγειρέματος αμέσως, γνωρίζοντας τι πρέπει να κάνουν. Προσπαθήσαμε να περάσουμε τα μηνύματα με απλές προτάσεις και μεταμφιέσεις των υλικών και δώσαμε το μήνυμα στα παιδιά ότι τα απλά και υγιεινά υλικά κάνουν καλό, ενώ παράλληλα υπάρχουν και τα υλικά που θέλουν να μας βλάψουν», ανέφερε σε δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο διατροφολόγος και εκπαιδευτικός του Ε.Ε.Ε.Κ. Ρεθύμνου, κ. Χάρης Χαρωνίτης.
Σύμφωνα με την κοινωνιολόγο και εκπαιδευτικό του Ε.Ε.Ε.Κ. Ρεθύμνου, κα Μαρία Χατζάκη, τα παιδιά μέσω του θεάτρου μαθαίνουν να συνεργάζονται και να αντιλαμβάνονται μηνύματα σχετικά με ζητήματα που άπτονται της καθημερινότητάς τους, πλαισιωμένα με έναν δημιουργικό και ευχάριστο τρόπο.
«Θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό αυτό που συμβαίνει, ειδικά για τα παιδιά, γιατί μαθαίνουν να συνεργάζονται, να πιστεύουν στις δυνάμεις τους και κυρίως να χαίρονται αυτό που μπορούν να καταφέρουν. Τα παιδιά συμμετείχαν με μεγάλη χαρά, ήμουν και πέρυσι στο θεατρικό που ανεβάσαμε. Θεωρώ πως από τη στιγμή που θα μπουν σε μια τέτοια διαδικασία, είναι δύσκολο να βγουν από αυτήν μετά. Βοηθούνται στο να αντιληφθούν το μήνυμα με πάρα πολλούς τρόπους, όπως συζητήσεις και βόλτες. Είναι ένα διαθεματικό σχέδιο όλο αυτό, ενώ εμπλέχτηκαν και πολλές ειδικότητες προκειμένου να γίνει η εκδήλωση. Μετά είχαν απορίες, εξέφρασαν απόψεις, ετοίμασαν συνταγές. Προσπαθήσαμε όλο αυτό να το πλαισιώσουμε με έναν πιο βιωματικό τρόπο. Πιστεύω το χάρηκαν πάρα πολύ», επεσήμανε η ίδια.
«Τα ΑμεΑ πρέπει να έχουν ισότιμη μεταχείριση με όλα τα υπόλοιπα παιδιά»
Τα όμορφα συναισθήματα, όπως είναι η χαρά, η ευχαρίστηση και η αγάπη είναι δικαίωμα όλων. Ο κοινωνικός περίγυρος και κυρίως η οικογένεια που είναι και ο πρώτος μοχλός κοινωνικοποίησης μπορούν να συμβάλλουν στην πορεία του παιδιού μέσα και έξω από το σχολείο. Αυτό υποστηρίζει και η πρόεδρος Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ρεθύμνου, κα Κέλλυ Καρασούλη, η οποία εξέφρασε τη συγκίνησή της για τη συγκεκριμένη εκδήλωση.
«Ένιωσα μεγάλη συγκίνηση. Το να βλέπουμε τα παιδιά μας μετά από πολλή προσπάθεια και πολλές πρόβες να συμμετέχουν σε ένα τέτοιο γεγονός, μας γεμίζει πραγματικά με πολύ όμορφα συναισθήματα. Βλέπουμε ότι τα παιδιά μας μπορούν να δουλέψουν, να μάθουν και να διεκδικήσουν με την προσπάθειά τους μια ισότιμη θέση στην κοινωνία σαν όλους τους άλλους πολίτες. Το θέμα της κοινωνικοποίησης του παιδιού ξεκινά φυσικά από την οικογένεια. Αν το συγγενές περιβάλλον δεν ενδιαφέρεται σχετικά με το τι θα πει ο κοινωνικός περίγυρος και νιώθει υπερήφανο για το παιδί του, μπορεί να του προσφέρει την ασφάλεια για μια ισότιμη ζωή, την οποία και δικαιούται, αφού σύμφωνα με όλες τις συμβάσεις που έχουν διακηρυχθεί, τα ΑμεΑ πρέπει να έχουν ισότιμη μεταχείριση με όλα τα υπόλοιπα παιδιά. Από προσωπική εμπειρία σας δηλώνω ότι αν ένα παιδί καταλάβει το θέμα, αντιληφθεί τη στήριξη που υπάρχει από τον περίγυρο και τους καθηγητές, πραγματικά μπορεί να ανταπεξέλθει και να βγει ένα καλό αποτέλεσμα», τονίζει.
«Νομίζω ότι τις δυσκολίες και τα όρια τις βάζουμε εμείς οι ίδιοι. Σίγουρα αυτό που δεσμεύει τα παιδιά και τα ειδικά σχολεία είναι η κοινωνία η ίδια μερικές φορές και όχι οι δυνατότητες των παιδιών. Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες ακόμα πιο πολλές δυνατότητες, περισσότερο ψυχισμό και πολύ μεγαλύτερο συναισθηματισμό και από εμάς τους ίδιους. Σίγουρα όποιες δυσκολίες υπάρχουν μπορούν να ξεπεραστούν ευκολότερα απ’ ότι μπορεί να πιστεύεται. Νομίζω ότι τα ίδια τα παιδιά αν υστερούν σε μία κίνηση ή σε επίπεδο λόγου, το κερδίζουν στον τρόπο που αντιλαμβάνονται τον κόσμο με το συναίσθημα. Δε μπορείς να κρυφτείς ποτέ από αυτά τα παιδιά, αντιλαμβάνονται πάρα πολύ τους ανθρώπους που θέλουν να τα στηρίξουν και να τα αγαπήσουν και κυρίως δεν τα λυπούνται», ανέφερε η κα Χατζάκη σχετικά με τις δυνατότητες των ΑμεΑ και τον τρόπο που αντιλαμβάνονται τον κόσμο και την καθημερινότητα.
Τα προβλήματα του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ρεθύμνου
Το Εργαστήρι Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης λειτουργεί από το 2004 με περίπου 40 μαθητές και απαρτίζεται από τη Διεύθυνση, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και το ειδικό βοηθητικό προσωπικό που περιλαμβάνει ειδικότητες όπως ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και φυσικοθεραπευτές. Ωστόσο, το Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ρεθύμνου αντιμετωπίζει ορισμένα σοβαρά ζητήματα, τα οποία επηρεάζουν σε ορισμένες περιπτώσεις τη λειτουργικότητα του σχολείου, δυσκολεύοντας την καθημερινότητα και των παιδιών. Η υποστελέχωση σε δυναμικό, η έλλειψη υλικοτεχνικών υποδομών και κτιριακών εγκαταστάσεων είναι ορισμένα από τα σοβαρότερα ζητήματα που υπάρχουν, σύμφωνα με τον διευθυντή του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ρεθύμνου, κ. Νίκο Μοσχονά.
«Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε στο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ρεθύμνου αφορούν κυρίως στην υποστελέχωση του προσωπικού, στην απουσία μόνιμου προσωπικού και τις ελλιπείς κτιριακές εγκαταστάσεις. Αυτή τη στιγμή, το συγκεκριμένο σχολείο έχει τρεις μόνιμους συναδέλφους, όλοι οι υπόλοιποι συνεργάτες που είναι περισσότεροι από 20 είναι αναπληρωτές και αλλάζουν κάθε χρόνο. Αυτό είναι πολύ δύσκολο για τα παιδιά, γιατί έτσι δεν ομογενοποιείται ο σύλλογος διδασκόντων και τα παιδιά δε μπορούν να προσαρμοστούν στις συνθήκες που αλλάζουν κάθε χρόνο. Η έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής και το κτιριακό πρόβλημα μαστίζουν επίσης το σχολείο μας. Έχουν γίνει κινητοποιήσεις ακόμα και για μεταφορά του σχολείου σε χώρους, στους οποίους μπορούν να παραχωρηθούν. Αυτό που ζητάμε από τους αρμόδιους είναι να βρεθεί ένας χώρος που να είναι φιλόξενος για τα παιδιά, αλλά και να ευαισθητοποιηθεί το Υπουργείο, ώστε να στελεχωθεί το σχολείο με μόνιμο προσωπικό, διότι αυτή η αναμονή για το ποιος θα έρθει και οι εναλλαγές δε βοηθούν στη στοχοθεσία μας», εξηγεί ο ίδιος.