Τις οδυνηρές συνέπειες που έχει επιφέρει η οικονομική κρίση, βιώνει το λιανικό εμπόριο στο Ρέθυμνο. Πολλές τοπικές επιχειρήσεις βρίσκονται στα όρια της επιβίωσης και δίνουν καθημερινό αγώνα για να διατηρηθούν στην αγορά, γεγονός που προκαλεί έντονη ανησυχία και προβληματισμό στους εμπόρους, οι οποίοι εμφανίζονται απογοητευμένοι και απαισιόδοξοι για το μέλλον.
Ως κύριες αιτίες της ύφεσης που πλήττει το λιανικό εμπόριο, τοπικοί επιχειρηματίες επισημαίνουν την φορολογική επιβάρυνση που έχει επιβληθεί στους ίδιους αλλά και στους πολίτες, τις περικοπές στα εισοδήματα των μισθωτών, όπως και τη συντήρηση κλίματος ανασφάλειας που οδηγεί σε συμπεράσματα περί επιδείνωσης των οικονομικών συνθηκών τους επόμενους μήνες. Οι παραπάνω παράγοντες, σε συνδυασμό με την απουσία τραπεζικής χρηματοδότησης, την αδυναμία αρκετών εμπορικών καταστημάτων να προχωρήσουν σε νέες αγορές εμπορευμάτων, όπως και την αδυναμία τους να εξυπηρετήσουν βασικές οικονομικές υποχρεώσεις τους, όπως είναι ΔΕΗ, το ενοίκιο και οι ασφαλιστικές εισφορές, συνθέτουν ένα σκηνικό αδιεξόδου στο λιανεμπόριο.
Κι όλα αυτά την ώρα που στο κενό έπεσαν οι προσδοκίες των εμπόρων σε σχέση με τις θερινές εκπτώσεις, αφού παρά τις δελεαστικές προσφορές και τις μεγάλες μειώσεις τιμών στα προς πώληση προϊόντα και είδη, σημαντικά μειωμένη είναι η αγοραστική κίνηση στα καταστήματα του Ρεθύμνου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου αλλά και τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποίησε η ΕΣΕΕ (Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου), το ποσοστό της μείωσης στην τοπική αγορά ανέρχεται στο 30%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η «βουτιά» στον τζίρο είναι ακόμα μεγαλύτερη, καθώς σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο το ενδιαφέρον αλλά και οι αγορές των καταναλωτών παρουσιάζουν αξιοσημείωτη κάμψη.
Επιπλέον, στην τοπική αγορά παρατηρείται ότι εκτός από τις εισπράξεις, σημαντικά μειωμένη είναι και η επισκεψιμότητα των πελατών στα εμπορικά καταστήματα, καθώς όπως υποστηρίζουν επιχειρηματίες, υπάρχουν μέρες και ώρες κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, που σε κεντρικούς δρόμους της αγοράς, συναντά κανείς μονάχα τουρίστες, οι οποίοι κοιτάζουν τις βιτρίνες και απολαμβάνουν την βόλτα τους στο ιστορικό κέντρο του Ρεθύμνου.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται στο περιεχόμενο της έρευνας της ΕΣΕΕ, ακόμα και σε τουριστικές περιοχές, όπως είναι η Κρήτη, η Ρόδος και η Κέρκυρα, ενώ αναμενόταν αυξημένη επισκεψιμότητα λόγω της τουριστικής περιόδου, η οποία θα μπορούσε να μεταφραστεί σε αύξηση της εμπορικής κίνησης, αυτή δεν καταγράφηκε.
Αναλυτικά:
ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Χαμηλή εμπορική κίνηση στα καταστήματα παρά τις θερινές εκπτώσεις
• Μείωση στις πωλήσεις κατά 30% – Τοπικές εμπορικές επιχειρήσεις στα όρια της επιβίωσης
Παρά τις δελεαστικές προσφορές και τις μεγάλες μειώσεις τιμών στα προς πώληση προϊόντα και είδη, σημαντικά μειωμένη είναι η αγοραστική κίνηση στα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου τις πρώτες εβδομάδες των θερινών εκπτώσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου αλλά και τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποίησε η ΕΣΕΕ (Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου), το ποσοστό της μείωσης στην τοπική αγορά ανέρχεται στο 30%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η «βουτιά» στον τζίρο είναι ακόμα μεγαλύτερη, καθώς σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο το ενδιαφέρον αλλά και οι αγορές των καταναλωτών παρουσιάζουν αξιοσημείωτη κάμψη.
Όπως είναι φυσικό, το γεγονός αυτό προκαλεί έντονη ανησυχία και προβληματισμό στους εμπόρους του Ρεθύμνου, οι οποίοι εμφανίζονται απογοητευμένοι και απαισιόδοξοι για το μέλλον, σημειώνοντας ότι η έλλειψη ρευστότητας και η χαμηλή καταναλωτική ζήτηση απειλούν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους. Ως κύριες αιτίες της ύφεσης που πλήττει το λιανικό εμπόριο, τοπικοί επιχειρηματίες επισημαίνουν την φορολογική επιβάρυνση που έχει επιβληθεί στους πολίτες, τις περικοπές στα εισοδήματα των μισθωτών, όπως και τη συντήρηση κλίματος ανασφάλειας που οδηγεί σε συμπεράσματα περί επιδείνωσης των οικονομικών συνθηκών τους επόμενους μήνες.
Στην άποψη της ΕΣΕΕ ότι κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση της καταναλωτικής κίνησης έπαιξε η αποστολή των εκκαθαριστικών σημειωμάτων από την εφορία, πριν και κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, γεγονός που «πάγωσε» την αγορά, συγκλίνει και ο γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Μανώλης Σταματογιαννάκης, ο οποίος σε δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» επεσήμανε ότι όσο αυξάνονται οι φόροι, θα μειώνεται η ρευστότητα στην αγορά. «Οι οικονομικές υποχρεώσεις που προκύπτουν από την αποστολή των εκκαθαριστικών, ο φόρος ακίνητης περιουσίας και άλλες φορολογικές υποχρεώσεις αποτελούν σίγουρα βασική αιτία της σημερινής κατάστασης στην αγορά. Το κλίμα ανησυχίας είναι διάχυτο, η οικονομική στενότητα δεδομένη, επομένως δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για τους εμπόρους» ανέφερε ο ίδιος.
Μειωμένη επισκεψιμότητα παρά την τουριστική κίνηση
Επιπλέον, στην τοπική αγορά παρατηρείται ότι εκτός από τις εισπράξεις, σημαντικά μειωμένη είναι και η επισκεψιμότητα των πελατών στα εμπορικά καταστήματα, καθώς όπως υποστηρίζουν επιχειρηματίες, υπάρχουν μέρες και ώρες κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, που σε κεντρικούς δρόμους της αγοράς, συναντά κανείς μονάχα τουρίστες οι οποίοι κοιτάζουν τις βιτρίνες και απολαμβάνουν την βόλτα τους στο ιστορικό κέντρο του Ρεθύμνου.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται στο περιεχόμενο της έρευνας της ΕΣΕΕ, ακόμα και σε τουριστικές περιοχές, όπως είναι η Κρήτη, η Ρόδος και η Κέρκυρα, ενώ αναμενόταν αυξημένη επισκεψιμότητα λόγω της τουριστικής περιόδου, η οποία θα μπορούσε να μεταφραστεί σε αύξηση της εμπορικής κίνησης, αυτή δεν καταγράφηκε.
Συγκεκριμένα, συγκριτικά με τα στοιχεία της προηγούμενης χρονιάς, στο Ηράκλειο και στο Ρέθυμνο τα τουριστικά είδη σημειώνουν τις πρώτες δύο εβδομάδες πτώση κατά 30%, στα Χανιά κατά 20%, ενώ στη Ρόδο όπως και στην Κέρκυρα, η αγορά κυμάνθηκε ελαφρώς υποτονικά αλλά κοντά στα περσινά επίπεδα.
Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ τα τουριστικά μεγέθη είναι εντυπωσιακά για τη φετινή χρονιά, ακόμα δεν έχουν μεταφραστεί σε αύξηση της αγοραστικής κίνησης και κατ’ επέκταση του τζίρου των καταστημάτων, ιδίως σε παραδοσιακούς τουριστικούς προορισμούς. «Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι η εμπορική και η τουριστική κίνηση δεν έχουν ακόμη συντονιστεί» επισημαίνει η ΕΣΕΕ.
Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι αρκετά καταστήματα αδυνατούν να καλύψουν ακόμα και τα λειτουργικά τους έξοδα και με δεδομένο ότι η εκπτωτική απ’ ότι φαίνεται είναι μια κακή περίοδος, η πλειονότητα των εμπόρων αναφέρει ότι πρόκειται να πραγματοποιήσει προσφορές και εκπτωτικές ενέργειες και το επόμενο διάστημα, σε μια προσπάθεια να ρευστοποιήσουν το εμπόρευμα και να αυξήσουν τις εισπράξεις τους.
Ήδη, πολλά καταστήματα στην πόλη του Ρεθύμνου έχουν ξεκινήσει τις προσφορές, με τις μειώσεις τιμών να φτάνουν σε ποσοστά ακόμα και το 40-50%.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι τοπικοί επιχειρηματίες επισημαίνουν ότι οι εκπτωτικές περίοδοι έχουν χάσει πια το πραγματικό νόημά τους, καθώς τα περισσότερα καταστήματα πωλούν τα είδη τους σε χαμηλότερες τιμές, σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
Σοβαρές οι συνέπειες της κρίσης στην τοπική αγορά
Μια καθοριστική παράμετρος που αναδεικνύει το μέγεθος του προβλήματος στην αγορά και καταδεικνύει τη δυσκολία όχι μόνο των καταναλωτών αλλά και των εμπόρων, αφορά την επάρκεια των εμπορευμάτων στα τοπικά καταστήματα. Οι οικονομικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στη χώρα, επηρεάζουν άμεσα και την ικανότητα προμήθειας νέων ειδών και προϊόντων από τους εμπόρους, καθώς η «βουτιά» στον τζίρο και οι περιορισμένες εισπράξεις, σε συνδυασμό με την έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης, την σπάνια πια δυνατότητα πληρωμής με επιταγές, την καταβολή του ποσού μετρητοίς στις εταιρείες, την απουσία τραπεζικών χρηματοδοτικών προγραμμάτων για πωλήσεις με μηνιαίες δόσεις κ.α., αφαιρούν τη δυνατότητα από τις επιχειρήσεις να πραγματοποιήσουν νέες αγορές από τους προμηθευτές τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, αρκετές τοπικές επιχειρήσεις, όλων των ειδών, να περιορίζουν τη γκάμα τους στα απαραίτητα εμπορεύματα που απαιτούνται για τη λειτουργία ενός καταστήματος, ενώ η έλλειψη εμπορευμάτων και ο περιορισμός του κέρδους λειτουργεί αποτρεπτικά ως προς τις προθέσεις των εμπόρων για προσφορές και μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων.
Για τη δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει μεγάλο ποσοστό των εμπορικών επιχειρήσεων του Ρεθύμνου, ο γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Μ. Σταματογιαννάκης επισημαίνει: «Το πρόβλημα είναι υπαρκτό και οι δυσκολίες απολύτως πραγματικές. Πολλές επιχειρήσεις δεν αντέχουν κι εδώ και μήνες βρίσκονται στα όρια της βιωσιμότητας. Δεν έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν νέα εμπορεύματα, πληρώνουν με χρήματα έναντι ανελαστικές υποχρεώσεις, όπως η ΔΕΗ, τα χρέη των επιχειρηματιών προς τον ασφαλιστικό φορέα τους, τον ΟΑΕΕ, αυξάνονται, επομένως όλα αυτά κάτι δείχνουν. Προβλέπω ότι ο επόμενος χειμώνας θα είναι δύσκολος και καθοριστικός συνάμα για το λιανικό εμπόριο».
Σε χαμηλότερα επίπεδα οι πωλήσεις
Αναφορικά με την κίνηση στην αγορά τις πρώτες εβδομάδες των θερινών εκπτώσεων, σε όλη τη χώρα, η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου στην έρευνά της επισημαίνει ότι, αντίθετα με την πρώτη εβδομάδα, τη δεύτερη εβδομάδα των εκπτώσεων φαίνεται ότι οι πωλήσεις για το μεγαλύτερο ποσοστό των καταστημάτων κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα, καθώς το 29% θεωρεί καθόλου ικανοποιητικό το επίπεδο των πωλήσεων, ενώ η πλειονότητα (63%) των εμπόρων αναφέρει ότι οι πωλήσεις κινήθηκαν σε «όχι και τόσο ικανοποιητικά» επίπεδα. Μόνο το 8% των ερωτηθέντων εκφράζει μεγάλη ικανοποίηση από τις πωλήσεις που πραγματοποίησε την συγκεκριμένη εκπτωτική βδομάδα.
Συνολικά, η καλοκαιρινή εκπτωτική περίοδος από την άποψη των πωλήσεων των εμπορικών καταστημάτων κινήθηκε στα ίδια ή ακόμα και λίγο χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περσινή. Το 51% των εμπόρων πραγματοποίησε αντίστοιχες πωλήσεις με τις περσινές, ενώ το 44% δηλώνει ότι φέτος οι πωλήσεις ήταν μειωμένες και μόνο το 5% είχε αυξημένες πωλήσεις κυρίως σε καταστήματα ένδυσης και υπόδησης.
Καταλήγοντας, η ΕΣΕΕ υπενθυμίζει ότι οι εκπτώσεις συνεχίζονται για έναν ακόμα ολόκληρο μήνα και παραμένει αισιόδοξη, ότι όπως η τουριστική αντίστοιχα και η αγοραστική κίνηση μέχρι τέλος Αυγούστου θα βελτιωθεί, ώστε η συνολική εικόνα των φετινών εκπτώσεων να ικανοποιήσει τελικά εμπόρους και καταναλωτές.