Μπροστά στο ενδεχόμενο να παύσουν τη λειτουργία όλων των παιδικών χαρών βρίσκονται οι Δημοτικές Αρχές της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου μαζί με πολλές άλλες σε ολόκληρη τη χώρα.
Δυστυχώς, εμφανίζονται απροετοίμαστες να ανταποκριθούν στους αυστηρούς όρους που θέτει το υπουργείο Εσωτερικών για τη λειτουργία των συγκεκριμένων χώρων.
Έχοντας μάλιστα διορία έως τις 30 Ιουνίου να προβούν σε κάθε νόμιμη ενέργεια ελέγχου και πιστοποίησης της καταλληλότητάς τους, οι περισσότερες δημοτικές Αρχές προσανατολίζονται να απομακρύνουν τα παιχνίδια και να σταματήσουν τη λειτουργία των παιδικών χαρών, προκειμένου να αποφύγουν την εισαγγελική παρέμβαση, με την οποία απειλούνται.
Μέχρι χθες το υπουργείο Εσωτερικών εμφανιζόταν να μην επιθυμεί να δώσει την παραμικρή παράταση χρόνου στους κατά τόπο δήμους, ενώ ζήτησε άμεσα να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ελέγχου και πιστοποίησης της καταλληλότητας των συγκεκριμένων υποδομών ψυχαγωγίας των παιδιών.
Το θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό, διότι διαφαίνεται, ότι όλες οι παιδικές χαρές που λειτουργούν σήμερα στην πόλη και στα χωριά δεν πληρούν τις απαιτούμενες προδιαγραφές.
Παράλληλα τίθεται ζήτημα και για τον τρόπο με τον οποίο λειτούργησαν τα τελευταία χρόνια ο κρατικός μηχανισμός και οι δήμοι ακόμα και σε αυτό το θέμα, καθώς αποδεικνύεται ολιγωρία και αδικαιολόγητη αδιαφορία.
Συγκεκριμένα, με βάση τις εγκυκλίους που έχουν φτάσει τις τελευταίες ημέρες στους δήμους, αποδεικνύεται, ότι ενώ το υπουργείο Εσωτερικών είχε θέσει θέμα ελέγχου και πιστοποίησης των παιδικών χαρών στους δήμους από το 2009, τελικά και οι δύο πλευρές επέδειξαν αδικαιολόγητη απραξία.
Ειδικότερα, το θέμα αυτό ήρθε στην επικαιρότητα μετά το τραγικό δυστύχημα της 27ης Απριλίου, όταν ένας 13χρονος έχασε τη ζωή του και η 9χρονη αδελφή του τραυματίστηκε σοβαρά παίζοντας σε λούνα παρκ εγκατεστημένο παράνομα στο Δήμο Ελληνικού – Αργυρούπολης.
Όμως το περιστατικό στάθηκε αφορμή να θυμηθούν οι αρμόδιοι του υπουργείου Εσωτερικών το νομοθετικό πλαίσιο που είχε ορισθεί από το 2009, όταν βγήκε Υπουργική Απόφαση που όριζε νέες προδιαγραφές για τις παιδικές χαρές.
Εκείνη την περίοδο δόθηκαν οι όροι λειτουργίας αυτών των χώρων με εντολή στις δημοτικές Αρχές να συμμορφωθούν έως το τέλος του 2012.
Το 2012 οι δήμοι δεν ήταν έτοιμοι αλλά και το Υπουργείο «ξέχασε» τις εντολές και τις οδηγίες του.
Το ζήτημα προέκυψε πάλι τον Απρίλιο, οπότε, μετά το τραγικό περιστατικό στον Δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης το υπουργείο Εσωτερικών άρχισε να στέλνει εγκυκλίους με τη μορφή του κατεπείγοντος βάζοντας το όριο της 30ης Ιουνίου και μάλιστα με «περισσή αυστηρότητα», απέναντι στην οποία οι δημοτικές Αρχές «σηκώνουν τα χέρια ψηλά».
Η εξέλιξη του ζητήματος αυτού φαίνεται ότι θα απασχολήσει έντονα τους αρμόδιους αλλά και τα μέσα ενημέρωσης τις επόμενες ημέρες με τα ερωτήματα να τίθενται επιτακτικά, κυρίως όμως, να απαιτείται η επίλυση του προβλήματος με την κατασκευή σύγχρονων παιδικών χαρών, που θα λειτουργούν με νόμιμους όρους και προδιαγραφές ασφαλείας.
Αναλυτικά:
ΛΗΓΕΙ Η ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥΣ
Σε αδιέξοδο οι δήμοι για τη λειτουργία των παιδικών χαρών
Αναστάτωση επικρατεί στις δημοτικές αρχές του Ρεθύμνου, καθώς εμφανίζονται απροετοίμαστες να ανταποκριθούν στους αυστηρούς όρους που θέτει το υπουργείο Εσωτερικών για τη λειτουργία των παιδικών χαρών.
Έχοντας μάλιστα δεχθεί σειρά από υπουργικές εγκυκλίους και υποδείξεις για να οργανώσουν έτσι τους συγκεκριμένους χώρους, ώστε να ελεγχθούν και να πάρουν πιστοποίηση λειτουργίας έως τις 30 Ιουνίου, οι περισσότερες δημοτικές Αρχές προσανατολίζονται να τις «ξηλώσουν», προκειμένου να αποφύγουν την εισαγγελική παρέμβαση, η οποία θα έρθει ως «φυσικό» ακόλουθο.
Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του αντιδημάρχου Ρεθύμνου κ. Νίκου Κονταξάκη, ο οποίος ερωτηθείς για το θέμα, δήλωσε στην εφημερίδα μας, ότι «Είναι αδύνατον να είμαστε έτοιμοι έως τις 30 Ιουνίου, ενώ οι όροι που τίθενται δημιουργούν τεράστιο κόστος για να λειτουργήσει κανονικά μια παιδική χαρά». Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι «Δεν έχουμε καταλήξει στο πως θα κινηθούμε στον Δήμο Ρεθύμνου, αλλά πιστεύω ότι μάλλον θα πρέπει να τις σφραγίσουμε όλες, όπου και αν λειτουργούν και εφόσον εξευρεθούν πόροι να καταφέρουμε να κατασκευάσουμε μία ή δύο στην πόλη για τις ανάγκες των παιδιών».
Σήμερα στον Δήμο Ρεθύμνου λειτουργούν περισσότερες από 70 παιδικές χαρές σε πάρκα και σε σχολεία.
Όμως, για να λειτουργήσουν σύμφωνα με τις απαιτούμενες υποδομές, χρειάζονται πολλά χρήματα και ο κ. Κονταξάκης είπε χαρακτηριστικά ότι «Πιστεύω μόνο από ευρωπαϊκά κονδύλια θα μπορούμε στο εξής να διαμορφώνουμε χώρους για να παίζουν τα παιδιά».
Αντίστοιχος «πονοκέφαλος» έχει δημιουργηθεί σε όλους τους εκπροσώπους των δήμων, κυρίως μετά την προχθεσινή ημερίδα για τις δημοτικές παιδικές χαρές, που έγινε στην Αθήνα και κατά τη διάρκειά της το υπουργείο Εσωτερικών εμφανίστηκε να μην προτίθεται να δώσει παράταση στην προθεσμία της 30ης Ιουνίου 2014 για να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες και πιστοποιήσεις.
Στην ίδια ημερίδα οι εκπρόσωποι των δήμων από ολόκληρη τη χώρα δήλωσαν αδυναμία να ολοκληρώσουν εγκαίρως τις απαραίτητες εργασίες.
Υπήρξε ολιγωρία από το κράτος αλλά και από τους δήμους
Η ανάγκη ελέγχου και πιστοποίησης των παιδικών χαρών, αλλά και γενικότερα των χώρων, στους οποίους φιλοξενούνται παιδιά, ήρθε στην επικαιρότητα μετά το τραγικό δυστύχημα της 27ης Απριλίου, όταν ένας 13χρονος έχασε τη ζωή του και η 9χρονη αδελφή του τραυματίστηκε σοβαρά παίζοντας σε λούνα παρκ εγκατεστημένο παράνομα στο Δήμο Ελληνικού – Αργυρούπολης.
Το περιστατικό στάθηκε αφορμή να θυμηθούν οι αρμόδιοι του υπουργείου Εσωτερικών το νομοθετικό πλαίσιο που είχε ορισθεί από το 2009, όταν βγήκε Υπουργική Απόφαση, που όριζε νέες προδιαγραφές για τη λειτουργία των παιδικών χαρών.
Εκείνη την περίοδο δόθηκαν οι όροι λειτουργίας αυτών των χώρων με εντολή στις δημοτικές Αρχές να συμμορφωθούν έως το τέλος του 2012.
Το 2012 οι δήμοι δεν ήταν έτοιμοι αλλά και το υπουργείο «ξέχασε» τις εντολές και τις οδηγίες του.
Το ζήτημα προέκυψε πάλι τον Απρίλιο, οπότε μετά το τραγικό περιστατικό στον Δήμο Ελληνικού – Αργυρούπολης το υπουργείο Εσωτερικών άρχισε να στέλνει εγκυκλίους με την μορφή του κατεπείγοντος βάζοντας το όριο της 30ης Ιουνίου και μάλιστα με «περισσή αυστηρότητα», απέναντι στην οποία οι δημοτικές Αρχές «σηκώνουν τα χέρια ψηλά».
Τι προβλέπεται για τις παιδικές χαρές
Παιδική χαρά θεωρείται ο οριοθετημένος δημοτικός υπαίθριος χώρος, που προορίζεται για ψυχαγωγία νηπίων και παιδιών μέχρι δεκατεσσάρων ετών, χωρίς την επίβλεψη προσωπικού.
Πρέπει να λειτουργεί σε δημοτικά ακίνητα που έχουν χαρακτηριστεί στο οικείο ρυμοτομικό σχέδιο είτε ως χώροι παιδικής χαράς είτε ως κοινόχρηστοι χώροι, καθώς και σε ακίνητα της ιδιωτικής περιουσίας του Δήμου σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Η παιδική χαρά αποτελείται από εξοπλισμό (όργανα – κατασκευές), ο οποίος είναι ειδικά σχεδιασμένος για ατομικό ή ομαδικό παιχνίδι. Πρέπει επίσης να είναι χωροθετημένη και σχεδιασμένη με τρόπο ώστε να μην τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια και η υγεία όλων των παιδιών.
Ο χώρος, στον οποίο λειτουργεί μία παιδική χαρά πρέπει να συγκεντρώνει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, ώστε να μην τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια και η υγεία των παιδιών.
Συγκεκριμένα να μην γειτνιάζει με χρήσεις που προκαλούν ατμοσφαιρική και ηχητική ρύπανση και με δραστηριότητες που χρησιμοποιούν επικίνδυνα για την υγεία υλικά.
Επίσης, να μην γειτνιάζει με δρόμο ταχείας κυκλοφορίας ή κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων, να μην βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη των 300 μέτρων από εγκαταστάσεις ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας ή πυλώνες υψηλής τάσης, να μη βρίσκεται δίπλα σε περιοχές που εγκυμονούν φυσικούς κινδύνους, να μην είναι οπτικά απομονωμένη, να μην έχει οπτική επαφή με εγκαταστάσεις που μπορούν να βλάψουν την ψυχική υγεία των παιδιών, όπως νεκροταφεία ή φυλακές και να υπάρχει άνετη και ασφαλής πρόσβαση.
Η παιδική χαρά πρέπει να περιβάλλεται από ικανή περίφραξη, φυσική ή τεχνητή, ώστε να είναι λειτουργική και να παρέχεται ασφάλεια στα παιδιά αποτρέποντας κινδύνους και τραυματισμούς, καθώς και παγίδευση μερών του σώματός τους. Η περίφραξη δεν πρέπει να απομονώνει οπτικά την παιδική χαρά από τον περιβάλλοντα χώρο.
Παράλληλα τίθενται σειρά από τεχνικούς όρους και προδιαγραφές για τις εισόδους και τις εξόδους, τα παιχνίδια, τα καθίσματα, τα καλάθια απορριμμάτων και ζώνες πρασίνου.
Στις παιδικές χαρές όχι μόνο απαγορεύεται να μπαίνουν ζώα συντροφιάς αλλά και να υπάρχουν συστήματα αποτροπής εισόδου τους με εξαίρεση σκύλους – συνοδούς ατόμων με αναπηρία.
Επίσης θα πρέπει να υπάρχει απαγορευτική πινακίδα και να αποτρέπεται η είσοδος ενηλίκων, που δεν συνοδεύουν παιδιά αλλά και πινακίδες με τους όρους και τις ώρες λειτουργίας τους, διαγράμματα του χώρου, κατευθύνσεις προς τις εισόδους και εξόδους και γενικότερα τήρηση όλων των μέτρων ασφαλείας για τις περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης.
Προβλέπονται όροι και προδιαγραφές για το έδαφος στις παιδικές χαρές και τις συνθήκες που πρέπει να υπάρχουν για την κατά το δυνατό πιο ασφαλή πτώση των παιδιών από τα παιχνίδια.
Η σχεδίαση του χώρου θα πρέπει να αποσκοπεί στη βέλτιστη σωματική και πνευματική ανάπτυξη και κοινωνικοποίηση των παιδιών, να επιτυγχάνεται ο διαχωρισμός των περιοχών δραστηριοποίησης των διαφορετικών ηλικιακών ομάδων χρηστών, να προβλέπεται σε κάθε παιδική χαρά μία θέση τουλάχιστον χρήστη ΑμεΑ ανά 10 τουλάχιστον θέσεις χρηστών, με τις κατάλληλες προσβάσεις και διατάξεις ασφαλούς χρήσης κάθε οργάνου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις ευρωπαϊκές και διεθνείς προδιαγραφές.
Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει οπωσδήποτε να προβλέπονται θέσεις ΑμεΑ στο σύνολο των θέσεων χρηστών όλων των παιδικών χαρών.
Ιδιαίτερα αυστηρές και συγκεκριμένες είναι οι προδιαγραφές για τα διάφορα ατομικά ή ομαδικά παιχνίδια, ενώ πρέπει να λαμβάνονται πρόσφορα μέτρα, ώστε να αποφεύγεται η όχληση των περιοίκων.
Η τήρηση των απαιτήσεων των προτύπων ή προδιαγραφών ασφαλείας πιστοποιείται από νομικά αναγνωρισμένους φορείς, μέσω διενέργειας περιοδικών, ανά διετία, ελέγχων και την έκδοση αντίστοιχων πιστοποιητικών, γεγονός, που σημαίνει συχνές συντηρήσεις και μάλιστα κάτω από όρους και προϋποθέσεις.
Για τη λειτουργία μιας παιδικής χαράς απαιτείται ορισμός υπευθύνου, που οφείλει να επιβλέπει τους χώρους και να τηρεί σειρά από βιβλία που θα αποδεικνύουν τη νόμιμη και σωστή χρήση τους, καθώς και πιστοποίηση καταλληλότητας από ειδική επιτροπή που ορίζεται από τους κατά τόπους γενικούς γραμματείς των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.