Σε ερώτηση των βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ της Κρήτης, Ανδρέα Ξανθού, Μαρίας Διακάκη, Μιχάλη Κριτσωτάκη και Κωστή Δερμιτζάκη, προς τον υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, με θέμα «Τραγική πρωτιά της Κρήτης στα θανατηφόρα τροχαία», ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, τους απάντησε τα παρακάτω:
«Το Υπουργείο προγραμματίζει άμεσα την εκπόνηση μελέτης Στρατηγικού Σχεδιασμού για τον ΒΟΑΚ. Η μελέτη αυτή θα χωροθετήσει όλο τον άξονα γεωγραφικά, θα ιεραρχήσει την σκοπιμότητα και αναγκαιότητα των επί μέρους τμημάτων, με βάση αντικειμενικές παραμέτρους, όπως ο τωρινός αλλά και αναμενόμενος μελλοντικά κυκλοφοριακός φόρτος, στατιστικά ατυχημάτων, επιδιωκόμενη χρονοαπόσταση μεταξύ βασικών προορισμών, όπως αεροδρόμια-λιμάνια, κλπ., ταχύτητες κυκλοφορίας, κ.α. και εν τέλει θα προσδιορίζει το απαιτούμενο κόστος τόσο για την κατασκευή του άξονα συνολικά, όσο και σε επί μέρους τμήματά του. Μέσα από αυτή τη μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού, θα προκύψουν οι βασικές προτεραιότητες, με τις αντίστοιχες δαπάνες τους, αλλά και η εξέταση διαφόρων δυνατοτήτων χρηματοδοτήσεων μέσα από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ή άλλες μεθόδους κατασκευής. Η μελέτη αυτή ήταν και είναι αίτημα πολλών φορέων και Υπηρεσιών της Κρήτης, όπως τεχνικά επιμελητήρια, κ.ά.
Με την καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης του ΒΟΑΚ, στόχος είναι να ολοκληρωθούν όλα τα έργα με νομικές δεσμεύσεις στο ΕΣΠΑ, μέχρι το τέλος του 2015 και να εκπονηθούν και εγκριθούν όλα τα στάδια ενός ολοκληρωμένου πακέτου μελετών. Σκοπός μας είναι η ένταξη και κατασκευή ενός ολοκληρωμένου προγράμματος έργων στα πλαίσια των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, αναζητώντας όμως και συγχρόνως και άλλους τρόπους χρηματοδότησης, για την περαιτέρω ανάπτυξη της Κρήτης, σε ένα διεθνές και συνεχώς μεταβαλλόμενο ανταγωνιστικό περιβάλλον, προκειμένου οι χρονικές οδικές αποστάσεις να μικρύνουν και να αυξηθεί η ασφάλεια των συγκοινωνιών.
Υπενθυμίζεται, ότι η συντήρηση του ΒΟΑΚ εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Κρήτης».
Να υπενθυμίσουμε ότι το κείμενο της ερώτησης που είχε κατατεθεί στους αρμόδιους υπουργούς στις 7 Φεβρουαρίου έχει ως εξής: «Η τελευταία χρονιά φέρνει στο φως στοιχεία που προκαλούν σοκ για την Κρήτη αφού σύμφωνα με το Σύλλογο Εθελοντών για την Πρόληψη Τροχαίων Ατυχημάτων στο νησί έχει σημειωθεί αύξηση της τάξης του 15% των δυστυχημάτων στην άσφαλτο. Από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο Σύλλογος προκύπτει ότι ανά 17 χιλιόμετρα Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης αντιστοιχεί και ένας θάνατος. Ενδεικτικό του προβλήματος είναι το γεγονός ότι ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα υπάρχει μείωση της τάξης του 40% τα τελευταία 6 χρόνια, αντίθετα στην Κρήτη παρουσιάζεται αύξηση 15% στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα. Το 2013 σκοτώθηκαν στην Κρήτη 66 άνθρωποι, ενώ το 2012 57 και το 2011 54. Ο αριθμός παρουσιάζει αυξητικές τάσεις την ίδια στιγμή που τα αυτοκίνητα στους δρόμους μειώνονται λόγω της ολοένα και αυξανόμενης ανέχειας, όπως άλλωστε και τα χιλιόμετρα που διανύονται.
Η Οδική Ασφάλεια υπήρξε πάντα πολύ χαμηλά στην ατζέντα των κυβερνήσεων του δικομματισμού και μάλιστα με λογικές αγοράς, διαπλοκής και πελατειακών σχέσεων. Η αδιαφορία όμως και η διαπλοκή έχουν πάντα εγκληματικό χαρακτήρα, όταν σαν αποτέλεσμά τους μετράμε χιλιάδες απώλειες ζωών.
Επειδή η αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων-εγκλημάτων θα έπρεπε να αποτελεί απόλυτη πολιτική και κοινωνική προτεραιότητα σε μια εποχή πλήρους απαξίωσης της ανθρώπινης ζωής.
Επειδή η δυνατότητα μετακίνησης (και δη ασφαλούς) αποτελεί κοινωνικό δικαίωμα του πολίτη.
Επειδή τα τροχαία συμβάντα δεν αποτελούν ένα ρίσκο που αναλαμβάνει ο κάθε ένας ατομικά.
Ερωτώνται οι κ.κ. υπουργοί:
Τι σχεδιασμός υπάρχει με ποιες μελέτες και με ποιο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, αλλά και του υπόλοιπου οδικού δικτύου της Κρήτης;
Είναι στον άμεσο σχεδιασμό του υπουργείου σας η εκπόνηση μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού- μελέτη σκοπιμότητας ;»