Ιδιαίτερα «θερμός» θα είναι ο Σεπτέμβριος για τον χώρο της παιδείας, καθώς ακαδημαϊκοί, δάσκαλοι και καθηγητές ανοίγουν τον χορό των κινητοποιήσεων αντιδρώντας στην εφαρμογή του μέτρου της διαθεσιμότητας, αλλά και στις τεράστιες ελλείψεις προσωπικού, που καθιστούν, όπως υποστηρίζουν, ιδιαίτερα δύσκολη την εκπαιδευτική διαδικασία.
![](/uploads/news/04-09-2013/249584.jpg)
βρίσκεται στον αέρα, καθώς οι εξετάσεις οι οποίες ξεκίνησαν προχθές
Δευτέρα, διακόπτονται τουλάχιστον μέχρι την επόμενη Τετάρτη, χωρίς
κανείς να μπορεί να πει με σιγουριά πότε θα συνεχιστούν, μία εξέλιξη που
εντείνει τον προβληματισμό της φοιτητικής κοινότητας.
συνέλευση στην οποία μετείχαν τα μέλη της κεντρικής διοίκησης, οι
διευθυντές των σχολών, οι προϊστάμενοι των τμημάτων, όπως επίσης
εκπρόσωποι διοικητικών και τεχνικών υπαλλήλων και εκπαιδευτικών,
διατυπώθηκαν και κατατέθηκαν δύο βασικές προτάσεις. Η πρώτη πρόταση είχε
ως επίκεντρο την άμεση έναρξη των κινητοποιήσεων και η δεύτερη οι
κινητοποιήσεις να πραγματοποιηθούν μετά το πέρας των εξετάσεων. Η
πλειοψηφία ωστόσο αποφάσισε την αναστολή λειτουργίας του ιδρύματος άμεσα
και μάλιστα μέσα στην εξεταστική περίοδο, προκειμένου να σταλθεί ένα
ηχηρό μήνυμα στην κυβέρνηση.
εφημερίδας μας οι εγγραφές των 1.980 πρωτοετών φοιτητών, οι οποίοι
εισήχθησαν στο ΤΕΙ Κρήτης, θα ξεκινήσουν κανονικά την επόμενη Τετάρτη 11
Σεπτεμβρίου και θα ολοκληρωθούν στις 27 του ίδιου μήνα. Για την ομαλή
τέλεση της διαδικασίας θα εξυπηρετούν κανονικά τους νέους φοιτητές οι
γραμματείες των σχολών του ιδρύματος.
παραμένει θολό, καθώς από τη μία η ειλημμένη όπως όλα δείχνουν απόφαση
του υπουργείου Παιδείας να μειωθεί το διοικητικό προσωπικό του ιδρύματος
και από την άλλη ο συρρικνωμένος προϋπολογισμός, έχουν προκαλέσει την
έντονη αντίδραση τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των υπαλλήλων του ΤΕΙ,
οι οποίοι εμφανίζονται έτοιμοι να προβούν σε δυναμικότερες
κινητοποιήσεις.
κοινού την προηγούμενη εβδομάδα οι σύλλογοι εκπαιδευτικών και
διοικητικού και τεχνικού προσωπικού του ΤΕΙ Κρήτης προανήγγειλαν την
έναρξη συνομιλιών με συνδικαλιστικούς φορείς του Πανεπιστημίου και του
Πολυτεχνείου Κρήτης, αλλά και με φορείς της Πρωτοβάθμιας και
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προκειμένου με στόχο τον καλύτερο δυνατό
συντονισμό ενεργειών, το αμέσως επόμενο διάστημα.
ο πρόεδρος του ΤΕΙ Κρήτης Βαγγέλης Καπετανάκης, αναφέρθηκε στην απόφαση
που έλαβε χθες η γενική συνέλευση του ιδρύματος και στις δύσκολες
συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στο ίδρυμα, εκφράζοντας την πλήρη
αντίθεσή του στα σχέδια του αρμόδιου υπουργείου Παιδείας για το ΤΕΙ
Κρήτης.
διοικητικού προσωπικού από το ΤΕΙ Κρήτης για δεύτερη συνεχή φορά.
Είμαστε από τα λίγα ιδρύματα στην Ελλάδα που έχουμε χάσει διοικητικό
προσωπικό στα πλαίσια της κινητικότητας. Η αλήθεια είναι πως έχουμε
υποστελέχωση των διοικητικών υπηρεσιών μας και χρειαζόμαστε περίπου 65
άτομα για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις υποχρεώσεις μας.
Ταυτόχρονα έντονη είναι η φημολογία ότι θα απομακρυνθεί επιπλέον ειδικό
τεχνικό προσωπικό από το ίδρυμα, τη στιγμή που εξαιτίας «βροχής»
συνταξιοδοτήσεων έχουν παραμείνει μόνο 33 υπάλληλοι με ότι και αν αυτό
συνεπάγεται για την εύρυθμη λειτουργία του ΤΕΙ Κρήτης. Η ανώτατη
εκπαίδευση πρέπει να έχει έστω την αναγκαία σύνθεση σε προσωπικό και τα
απαραίτητα κονδύλια, διαφορετικά δεν θα μπορέσουμε στο μέλλον να
παρέχουμε το επίπεδο εκπαίδευσης που επιθυμούμε» επεσήμανε ο πρόεδρος
του ΤΕΙ Κρήτης.
εκπαιδευτικών στο Ρέθυμνο
τύπου, υπάρχουν 62 κενά σε δασκάλους, 35 σε νηπιαγωγούς, ενώ σοβαρές
είναι οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, όπως είναι οι
γυμναστές, οι καθηγητές αγγλικών, θεατρικών σπουδών, ενώ αποδομημένα
εμφανίζονται τα τμήματα ένταξης. Η εικόνα αυτή όπως τόνισαν μπορεί να
είναι ακόμα χειρότερη, καθώς μέχρι στιγμής δεν έχουν γίνει οι
αποσπάσεις, ενώ τεράστια καθυστέρηση παρατηρήθηκε και με την πρόσληψη
αναπληρωτών, οι πίνακες των οποίων αναρτήθηκαν μόλις χθες.
![](/uploads/news/04-09-2013/249593.jpg)
ο κ. Γιώργος Τρούλης, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Ρεθύμνου
ανέφερε: «Τα τελευταία χρόνια βιώνουμε τα αποτελέσματα της
νεοφιλελεύθερης πολιτικής της κυβέρνησης -των τελευταίων κυβερνήσεων που
ουσιαστικά οδηγούν στην συρρίκνωση της δημόσιας εκπαίδευσης. Τα
προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είναι τεράστια. Το μεγαλύτερο πρόβλημα
που θα αντιμετωπίσει φέτος ο εκπαιδευτικός κόσμος και γενικότερα η
κοινωνία είναι το ζήτημα της υποχρηματοδότησης, και των ελλείψεων
προσωπικού. Στο Ρέθυμνο έχουμε 62 κενά δασκάλων, έχουμε 35 κενά
νηπιαγωγών, τεράστια κενά σε ειδικότητες, 15 γυμναστές, 15 δασκάλους
αγγλικών, κάμποσα κενά στο μάθημα των καλλιτεχνικών, των θεατρικών
σπουδών. Επίσης, θα έχουμε τεράστια προβλήματα στα τμήματα ένταξης
-έχουμε 15 κενά σε δασκάλους και νηπιαγωγούς- 75 περιπτώσεις
εγκεκριμένων διαγνώσεων για παράλληλη στήριξη σε δασκάλους και 20 σε
νηπιαγωγούς. Σε ότι αφορά τις μετατάξεις βρισκόμαστε πολύ πίσω, καθώς
δεν έχουν ολοκληρωθεί οι αποσπάσεις από ΠΥΣΠΕ σε ΠΥΣΠΕ. Αυτό σημαίνει
πρακτικά ότι θα καθυστερήσει η χρονιά να ξεκινήσει εύρυθμα και επιπλέον
δεν είναι τα πραγματικά κενά αυτά, καθώς ενδεχομένως να προκύψουν
περισσότερα».
παράλληλα και στις δυσκολίες που υπάρχουν με το θέμα της μεταφοράς των
μαθητών αλλά και στην έλλειψη καθαριστριών για τα σχολεία, που όπως
τόνισε είναι ζητήματα που χρήζουν σοβαρής αντιμετώπισης από το αρμόδιο
Υπουργείο: «Φοβόμαστε ότι αυτή η συρρίκνωση θα οδηγήσει σε μεγάλα
προβλήματα. Το κόστος των δαπανών που χρειάζονται οι σχολικές μονάδες
αναγκαστικά θα μετακυλήσει από την πολιτεία στους γονείς και αυτό είναι
ένα τεράστιο ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε στο σύνολό του. Επίσης
υπάρχει θέμα με τις καθαρίστριες. Απαιτείται τετραπλάσιος αριθμός και
το ζήτημα της υγειονομικής κατάστασης των σχολείων είναι ένα σοβαρό
θέμα, το οποίο δεν το αντιμετωπίζει αναλόγως το Υπουργείο» τόνισε μεταξύ
άλλων ο κ. Τρούλης.
κινητοποιήσεις σε συνεργασία με την ΑΔΕΔΥ στις 15 ή στις 16 Σεπτεμβρίου,
ενώ τις επόμενες ημέρες θα έχουν συναντήσεις τόσο με τους βουλευτές όσο
και με όλους τους εμπλεκόμενους στην εκπαιδευτική διαδικασία όπως είναι
οι Ενώσεις Γονέων, προκειμένου από κοινού να αναζητήσουν λύσεις για τα
προβλήματά τους. «Θα πρέπει να είμαστε πολύ κοντά με τους γονείς και
όλους τους ανθρώπους που συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία,
είμαστε ήδη σε επαφή με την Ένωση Γονέων του Ρεθύμνου. Εμείς ως σύλλογος
αναγνωρίζοντας τα προβλήματα, που υπάρχουν έχουμε συγκαλέσει έκτακτη
Γ.Σ. την Τέταρτη στο 2ο Δημοτικό Σχολείο. Τις επόμενες μέρες θα κάνουμε
συναντήσεις με τους βουλευτές για να τους ενημερώσουμε διεξοδικά για τα
προβλήματά μας και να τα φέρουν στην Βουλή. Βρισκόμαστε δίπλα σε όλες
τις ομάδες, σε όλους τους φορείς, ώστε να διαμορφωθεί ένα
πανεκπαιδευτικό πανϋπαλληλικό μέτωπο απέναντι σε αυτές τις πολιτικές. Θα
πρέπει η πολιτεία να αναλάβει τις ευθύνες της να δώσει τα εχέγγυα
εκείνα που χρειάζονται, για να έχουμε μια ουσιαστική δημόσια δωρεάν
εκπαίδευση».
εκπαιδευτικοί παράλληλα καταγγέλλουν αδιαφανείς διαδικασίες στις
υπηρεσιακές τους μεταβολές. Χαρακτηριστικά, το μέλος του Δ.Σ. του
Συλλόγου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου Γιάννης Μαρινάτος σε γραπτή
δήλωσή του τονίζει μεταξύ άλλων: «Χιλιάδες εκπαιδευτικών με τις
οικογένειές τους παρακολουθούν ανήσυχοι τις μεθοδεύσεις του Υπουργείου
και βλέπουν τον οικογενειακό τους προγραμματισμό να ανατρέπεται μη
γνωρίζοντας λίγες ημέρες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς σε ποια
πόλη θα επιτελέσουν το εκπαιδευτικό τους έργο. Για παράδειγμα σήμερα
03/09/13 συνεδρίαζε το Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο (ΚΥΣΠΕ), το αρμόδιο
θεσμοθετημένο όργανο για την υλοποίηση των αποσπάσεων των εκπαιδευτικών
από περιοχή σε περιοχή, προκειμένου να εξετάσει τις αποσπάσεις με βάση
τα λειτουργικά κενά. Ενώ η διαδικασία ήταν σε εξέλιξη, με εντολή της
πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, απεστάλησαν στις Διευθύνσεις Π.Ε. τα
ονόματα κάποιων αποσπασμένων εκπαιδευτικών ειδικών κατηγοριών χωρίς να
έχει γνωμοδοτήσει το ΚΥΣΠΕ και χωρίς να έχουν υπογραφεί οι σχετικές
καταστάσεις. Η ενέργεια αυτή είναι πέρα για πέρα παράνομη, αφού το Π.Δ.
1/2003 προβλέπει γνωμοδότηση του ΚΥΣΠΕ για τις αποσπάσεις από ΠΥΣΠΕ σε
ΠΥΣΠΕ. Επίσης πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκαν 3.495 μετατάξεις
εκπαιδευτικών από τη Δ/θμια στην Α/θμια εκπαίδευση με αδιαφανή τρόπο.
Είναι πρωτοφανές να πραγματοποιούνται 3.495 υποχρεωτικές μετατάξεις
εκπαιδευτικών και να μην ανακοινώνονται τα μόριά τους, προκειμένου να
υπάρχει έλεγχος και διαφάνεια. Όπως, επίσης, είναι πρωτοφανές οι
υποψήφιοι να δηλώνουν οι ίδιοι τα μόριά τους με υπεύθυνη δήλωση και να
μην γίνεται κανένας έλεγχος, από την υπηρεσία, των στοιχείων που
δηλώθηκαν. Οι μετατάξεις έγιναν από το γραφείο του υπουργού Παιδείας και
όχι από την αρμόδια υπηρεσία, η οποία δεν γνώριζε τίποτε ούτε για τα
κριτήρια, ούτε για τον τρόπο με τον οποίο έγιναν. Καταργήθηκαν,
επομένως, και στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα θεσμοθετημένα Υπηρεσιακά
Συμβούλια (ΠΥΣΠΕ, ΠΥΣΔΕ) και τα κενά και τα πλεονάσματα προσδιορίστηκαν
από μονοπρόσωπα όργανα: Διευθυντές Εκπαίδευσης, Περιφερειακούς
Διευθυντές, Υπουργό Παιδείας. Ανακοινώθηκε ότι οι θέσεις αυτές είναι
οργανικές χωρίς, ωστόσο, αυτές να έχουν ακόμη συσταθεί και χωρίς να
έχουν δοθεί ως κενά για τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης του 2013. Το υπουργείο Παιδείας με τις τακτικές που
ακολουθεί διολισθαίνει σε εποχές θλιβερές και χρονικά πολύ μακρινές που
όλοι μας θέλουμε να ξεχάσουμε».
![](/uploads/news/04-09-2013/249592.jpg)
διαθεσιμότητας για τους διοικητικούς υπαλλήλους του ΑΕΙ αναφέρουν
χαρακτηριστικά:
Σχολών Ρεθύμνου, που συγκλήθηκε έκτακτα την Δευτέρα λόγω της
δρομολογημένης από το Υ.ΠΑΙ.Θ. διαθεσιμότητας 1.500 από τους 7.751
υπαλλήλους των ΑΕΙ, διατυπώθηκαν τα εξής:
συμμετέχοντες, διδάσκοντες και διοικητικούς υπαλλήλους, η έντονη
ανησυχία για
![](/uploads/news/04-09-2013/249595.jpg)
Πανεπιστημίου Κρήτης ως συνέπεια της κατάργησης θέσεων με βάση τη
διαθεσιμότητα διοικητικών υπαλλήλων.
διαδικασία που βρίσκεται σε διαρκή εξέλιξη σύμφωνα με τις υποδείξεις της
Τρόικα, προαναγγέλλει και μελλοντικές απολύσεις διδακτικού προσωπικού,
ως επακόλουθο τακτικών αποψίλωσης/συγχώνευσης Ακαδημαϊκών Τμημάτων.
Η αξιολόγηση δομών, υπηρεσιών και έργου (διοικητικού και ακαδημαϊκού)
είναι απαραίτητη για την απρόσκοπτη και αποδοτική λειτουργία του
Πανεπιστημίου. Όμως η διαδικασία αξιολόγησης που προβλέπεται από το
υπάρχον θεσμικό πλαίσιο είναι εντελώς διαφορετική από τις διαδικασίες
μοριοδότησης που «θεσμοθετούνται» ενόψει της διαθεσιμότητας, οι οποίες
είναι ούτως ή άλλως παράλογες ως προς τα κριτήριά τους, αλλά είναι
επιπλέον παράνομες και ανήθικες εφόσον εφαρμοστούν εκ των προτέρων στο
προσωπικό πριν αυτό βγει σε διαθεσιμότητα.
απαράδεκτες απαιτήσεις του υπουργείου για βιαστική αποστολή ποσοτικών
και αξιολογικών στοιχείων σχετικά με υπηρεσίες και δομές του
Πανεπιστημίου Κρήτης και για προσχηματική «αναδιάρθρωσή» τους με νέο
οργανόγραμμα μέχρι τις 15/9, η Διοίκηση του Ιδρύματος δεν πρέπει να
υιοθετήσει τη δημοσιοϋπαλληλική λογική της συμμόρφωσης, αλλά να τις
αγνοήσει υπερασπιζόμενη την αυτοτέλεια του Ιδρύματος, και να ενημερώσει
αναλυτικά την Ακαδημαϊκή Κοινότητα για τις σχετικές της ενέργειες προς
αυτήν την κατεύθυνση. Η αλληλεγγύη της Κοινότητας είναι σήμερα
περισσότερο αναγκαία παρά ποτέ. Μπροστά στη βέβαιη προσπάθεια του
Υπουργείου να επιβάλλει τη διαθεσιμότητα των διοικητικών υπαλλήλων, τα
Δ.Σ. των Ενιαίων Φορέων Διδασκόντων Σχολών Ρεθύμνου καλούν επιπλέον τις
Πρυτανικές αρχές του Πανεπιστημίου Κρήτης να προχωρήσουν σε ασφαλιστικά
μέτρα εναντίον της κατάργησης θέσεων και της διαθεσιμότητας προσωπικού.
Και επειδή -όπως και οι ίδιες οι πρυτανικές αρχές παραδέχονται επίσημα
(5 Αυγούστου 2013)- η διαθεσιμότητα οδηγεί τα Πανεπιστήμια σε αδυναμία
λειτουργίας, το θεσμικό κλείσιμο του Πανεπιστημίου αποτελεί τη λογική
συνέπεια της παραπάνω παραδοχής, σε περίπτωση που το Υπουργείο κωφεύσει
απέναντι στις εκκλήσεις και προχωρήσει στον ακρωτηριασμό της διοικητικής
του λειτουργίας.
να οδηγήσει το κοινωνικό κράτος σε διάλυση, οι σημερινές εξελίξεις στο
μέτωπο της διαθεσιμότητας προδιαγράφουν το μέλλον του καθενός μας».
Φοιτητών Οικονομικών ΕπιστημώνΑντιδράσεις για το νέο οδηγό σπουδών
επιστολή-ανακοίνωση απευθύνουν οι φοιτητές του Συλλόγου Οικονομικών
Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης με αφορμή της αλλαγή του προγράμματος
σπουδών.
του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης,
ενημερωθήκαμε μέσα στον Αύγουστο με ανακοίνωση της Γραμματείας του
τμήματός μας για την αλλαγή του προγράμματος σπουδών μας, που όπως
πληροφορηθήκαμε οι αλλαγές που γίνονται επηρεάζουν όχι μόνο τους
νεοεισαχθέντες φοιτητές για τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά αλλά και όλους εμάς
τους φοιτητές των μεγαλύτερων ετών.
σπουδών έγινε με αφορμή την πρόβλεψη που υπάρχει στο νόμο
«Διαμαντοπούλου-Αρβανιτόπουλου» για την κατανομή 240 πιστωτικών μονάδων
(ECTS) για την απόκτηση πτυχίου ανταγωνιστικού στο εξωτερικό και,
συγκεκριμένα, την κατανομή αυτών σε 60 πιστωτικές μονάδες ανά έτος.
Οι φοιτητές μεγαλύτερων ετών αιφνιδιάστηκαν, διότι είχαν προγραμματίσει
τις σπουδές τους, βάσει του παλιού οδηγού σπουδών και έτσι είχαν
ρυθμίσει τις υποχρεώσεις τους.
Συνολική κατάργηση του νέου νόμου για την παιδεία, ο οποίος ανοίγει την
κερκόπορτα της ιδιωτικοποίησης και ενός άλλου μοντέλου εκπαίδευσης που
δεν ταιριάζει στην συνταγματικά κατοχυρωμένη δημόσια και δωρεάν παιδεία.
Η Σύγκλητος του Π.Κ. να πάρει απόφαση που να μην δεσμεύει τα τμήματα να
έχουν το όριο των 60 πιστωτικών μονάδων ανά έτος, εφόσον δεν επιτευχθεί
αυτό το αίτημα, ζητάμε από την Σύγκλητο να ισχύσει ο νέος νόμος από του
χρόνου και μόνο για τους πρωτοετείς φοιτητές που θα εισαχθούν το
ακαδημαϊκό έτος 2014-2015 και να διαμορφωθεί καλύτερα, ώστε να προκύψει
ένα ευέλικτο και λειτουργικό πρόγραμμα σπουδών και γι’ αυτούς.
Ζητάμε συνάντηση με τον Αντιπεριφερειάρχη για το θέμα που έχει προκύψει,
καθώς και για άλλα ακαδημαϊκά θέματα του πανεπιστημίου.
δύσκολους καιρούς που ζούμε οι συνθήκες διαβίωσής μας τόσο σε μια άλλη
πόλη όσο και οι συνθήκες διεξαγωγής των σπουδών μας γίνονται όλο και πιο
δύσκολες, όπου αναγκαζόμαστε κάποιοι από εμάς να εργαζόμαστε ακόμα και
ανασφάλιστοι για να επιβιώσουμε οικονομικά. Ο νέος οδηγός σπουδών όπως
διαμορφώθηκε μας φέρνει ένα βήμα πιο κοντά ώστε να εγκαταλείψουμε τις
σπουδές μας.