Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης ανακοινώνει την έναρξη και το πρόγραμμα των παραστάσεων της φετινής καλοκαιρινής του παραγωγής.
Οι «Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, κάνουν πρεμιέρα σήμερα, Παρασκευή 13 Ιουλίου, στο Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης. Στη συνέχεια θα παρουσιαστούν στο Θέατρο Δάσους στη Θεσσαλονίκη, στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων στην Καβάλα, στο Αρχαίο Θέατρο Δίου στην Πιερία και στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (27 και 28 Ιουλίου). Αμέσως μετά τις παραστάσεις στην Επίδαυρο οι «Θεσμοφοριάζουσες» θα ανέβουν στην Κρήτη και συγκεκριμένα στα Χανιά στο Θέατρο Ανατολικής Τάφρου (1, 2 και 3 Αυγούστου), στο Ηράκλειο στο Κηποθέατρο «Νίκος Καζαντζάκης» (4 και 5 Αυγούστου) και στο Ρέθυμνο στο Φρούριο Φορτέτζα στις 6 Αυγούστου, ώρα 21:30.
Η παράσταση αποτελεί μία συμπαραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης με το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου και την Α.Μ Τέχνη Χώρος.
Το έργο
Ο Ευριπίδης είναι ταραγμένος, γιατί οι γυναίκες, που σήμερα τελούν την μεγάλη τους γιορτή, τα Θεσμοφόρια, είναι αποφασισμένες να τον τιμωρήσουν, επειδή τις δυσφημίζει στα έργα του. Μοναδικός τρόπος για να αποτρέψει τον κίνδυνο, είναι να στείλει στα Θεσμοφόρια έναν δικό του άνθρωπο, ντυμένο γυναικεία, για να τον υπερασπίσει. Τη δύσκολη αποστολή αναλαμβάνει ο Μνησίλοχος. Πράγματι οι Θεσμοφοριάζουσες -που αποτελούν τον Χορό της κωμωδίας-, κατηγορούν τον Ευριπίδη. Όταν πάρει τον λόγο, ο μεταμφιεσμένος Μνησίλοχος θα επιτεθεί και αυτός προσχηματικά στον Ευριπίδη, αλλά έπειτα θα προσπαθήσει να τον υποστηρίξει, λέγοντας ότι οι γυναίκες είναι υπεύθυνες για πολλά περισσότερα από αυτά που τους προσάπτει ο τραγικός ποιητής. Και ενώ ο Χορός αγανακτεί με αυτά που ακούει, εμφανίζεται ο Κλεισθένης, γνωστός Αθηναίος της εποχής με θηλυπρεπή εμφάνιση, και τους λέει ότι κυκλοφορεί μια φήμη πως κάποιος άνδρας ντυμένος γυναικεία βρίσκεται ανάμεσά τους. Ο Μνησίλοχος πολύ γρήγορα αποκαλύπτεται και κατηγορείται για παραβίαση των ιερών τελετουργικών κανόνων, ενώ προσπαθεί να ειδοποιήσει τον Ευριπίδη, που παραφυλάει, ότι το σχέδιό τους έχει αποκαλυφθεί. Ο Ευριπίδης, στην προσπάθειά του να σώσει τον υπερασπιστή του, εμφανίζεται στην γιορτή των Θεσμοφορίων πολλές φορές με διαφορετική κάθε φορά εμφάνιση, και κάνει στις γυναίκες μια πρόταση: θα σταματήσει να τις κακολογεί στα έργα του, αν τον αφήσουν να απελευθερώσει τον Μνησίλοχο. Οι γυναίκες δέχονται και οι δύο άντρες φεύγουν. Η κωμωδία τελειώνει με τους πανηγυρισμούς του Χορού.
Σημείωμα του σκηνοθέτη:
Στις «Θεσμοφοριάζουσες», ένα από τα τρία «γυναικεία» έργα του Αριστοφάνη, γραμμένο την εποχή της κατάλυσης της Αθηναϊκής Δημοκρατίας -το 411 π.Χ., που θεωρείται χρόνος γραφής του, επιβλήθηκε ολιγαρχία-, μια ομάδα στο περιθώριο της Πολιτείας, οι γυναίκες, κρούουν τον κώδωνα για την ανάγκη πολιτικής σταθερότητας. Μπορεί σήμερα οι γυναίκες να μην είναι σε τέτοια δεινή θέση, ώστε να οραματίζονται τους θεσμούς αντί να συμμετέχουν σε αυτούς, όμως υπάρχουν πάντα ομάδες πολιτών που δεν δικαιούνται ίσο μερίδιο στην λειτουργία της Πολιτείας. Ένα έργο για τη θέση -και τις θέσεις- των γυναικών, για τη διεκδίκηση της προσωπικής ταυτότητας, για το δικαίωμα στην πολιτειακή ισότητα, ένα έργο για την κρίση των αξιών, τη φύση και τον νόμο. Και πάνω απ’ όλα, ένα έργο που, με όπλο το θέατρο και το χιούμορ, δίνει άπειρες δυνατότητες στον ηθοποιό να πρωταγωνιστήσει ως πολιτικό ον στη σκηνή της κωμωδίας.
H παράσταση βασίζεται στην καινούρια μετάφραση, πιστή στο κείμενο και ταυτόχρονα ποιητική, του Παντελή Μπουκάλα. Όπως και στην προηγούμενη συνεργασία μας στους «Αχαρνείς», θέλησα να δοκιμάσω πόσο αντέχει σήμερα το αριστοφανικό κείμενο, χωρίς καμιά διασκευή.
Έχουν επιλεγεί καταξιωμένοι ηθοποιοί κυρίως της νεότερης γενιάς, με τους οι περισσότερους από τους οποίους έχουμε ξανασυνεργαστεί, κάτι που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για σκηνική επικοινωνία και κοινό ερμηνευτικό κώδικα.
Ο συνθέτης Νίκος Κυπουργός, γνωστός για τις μελωδίες και τα τραγούδια που έχει δώσει στη δισκογραφία αλλά και τις παραστατικές τέχνες, δημιουργεί ένα ηχητικό περιβάλλον ενταγμένο στη δράση, αφού όχι μόνο τα τραγούδια μα και η οργανική μουσική της παράστασης ερμηνεύονται επί σκηνής από όλο το θίασο, που ταυτόχρονα γίνεται ζωντανή ορχήστρα.
Η όψη της παράστασης, με τα κοστούμια του Άγγελου Μέντη και τα σκηνικά της Μαγδαληνής Αυγερινού, παραπέμπουν στο πρόσφατο παρελθόν της Ελλάδας, διατηρώντας τη φρεσκάδα της σύγχρονης εποχής.
Συντελεστές
Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος
Μουσική: Νίκος Κυπουργός
Ενδυματολόγος: Άγγελος Μέντης
Σκηνογράφος: Μαγδαληνή Αυγερινού
Χορογραφίες: Σεσίλ Μικρούτσικου
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Παντελής Δεντάκης
Ζωγραφική κοστουμιών: Μαρία Ηλία
Βοηθός σκηνογράφου: Τζίνα Ηλιοπούλου
Βοηθός ενδυματολόγου: Σεμίνα Λανταβού, Κωνστανίνα Μαρδίκη
Μουσική διδασκαλία: Αναστάσης Σαρακατσάνος
Παίζουν:
Μάκης Παπαδημητρίου (Μνησίλοχος)
Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος (Ευριπίδης)
Γιώργος Χρυσοστόμου (Αγάθωνας, τοξότης)
Νάντια Κοντογεώργη (Μίκα)
Ελένη Ουζουνίδου (Κηρύκαινα)
Άνδρη Θεοδότου (Κρίτυλλα)
Μαρία Κατσανδρή (Φιλίστη)
Γιώργος Παπαγεωργίου (Υπηρέτης του Αγάθωνα, Κλεισθένης)
Χορός: Βαλέρια Δημητριάδου, Ειρήνη Μακρή, Κατερίνα Μαούτσου, Ίριδα Μάρα, Φραγκίσκη Μουστάκη, Ελένη Μπούκλη, Ηλέκτρα Σαρρή, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αντιγόνη Φρυδά
Μουσικοί επί σκηνής: Σοφία Κακουλίδου, Αναστάσης Σαρακατσάνος, Γιώτα Παναγή
Εισιτήρια:
Η ηλεκτρονική προπώληση των εισιτηρίων έχει αρχίσει μέσω του viva.gr και για τις παραστάσεις της Κρήτης υπάρχει προσφορά με γενική είσοδο 12€ μέχρι τις 23/7/2018.
Συνέργεια του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης με άλλους πολιτιστικούς φορείς
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του ΔΗΠΕΘΕΚ: Η συνέργεια του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης με άλλους σημαντικούς πολιτιστικούς φορείς και η παρουσία της παράστασης στα σημαντικότερα φεστιβάλ και αρχαία θέατρα της χώρας αποτελούν τα βασικά στοιχεία της φετινής καλοκαιρινής παραγωγής, σε εφαρμογή των σχετικών αποφάσεων του ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕΚ για την πορεία και φυσιογνωμία του Θεάτρου της Κρήτης.
Στο πλαίσιο των ίδιων αποφάσεων εντάσσονται όλες οι δράσεις που υλοποίησε, ως τώρα, το ΔΗΠΕΘΕΚ, με μεγάλη επιτυχία, κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς, οι οποίες είναι οι εξής:
α) Ανέβασμα του έργου «Φύλλο – φύλλο την κουκιά» του Γιάννη Καλατζόπουλου, σε διασκευή-σκηνοθεσία του ίδιου, για 70 παραστάσεις.
β) Ανέβασμα του έργου «Ζωή…Χαρισάμενη» του Κώστα Τσιάνου, σε σκηνοθεσία του ίδιου, για 24 παραστάσεις.
γ) Εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου (27 Μαρτίου) με ταυτόχρονες παραστάσεις τόσο στα Χανιά όσο και στο Ηράκλειο, για πρώτη φορά.
δ) Λειτουργία, επίσης για πρώτη φορά, Πειραματικής Ερασιτεχνικής Σκηνής (Π.Ε.Σ.) στους Δήμους Κισσάμου και Πλατανιά και λειτουργία, στα Χανιά, δύο τμημάτων της Π.Ε.Σ. και επτά τμημάτων του Παιδικού Θεατρικού Εργαστηρίου (Π.Θ.Ε.). Η Π.Ε.Σ. παρουσίασε δύο θεατρικά έργα σε συνολικά 9 παραστάσεις ενώ το Π.Θ.Ε. τέσσερα έργα σε συνολικά 8 παραστάσεις.
ε) Συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, με την Περιφέρεια Κρήτης, τον Δήμο Χανίων, τον Δήμο Πλατανιά και τον Δήμο Αποκορώνου, σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τον σύγχρονο χορό με τον τίτλο «Dancing to Connect», που διεξήχθη στην πόλη των Χανίων (13/2/2018 – 25/2/2018).
στ) Συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων, την Περιφέρεια Κρήτης, την ΚΕΠΠΕΔΗΧ-ΚΑΜ, για την θεατρική παράσταση στο Αρχαίο Θέατρο Απτέρας με την Ραψωδία μ της Οδύσσειας στις 29 Ιουνίου.
Ταυτόχρονα σε εξέλιξη είναι η γραφειοκρατική διαδικασία για την ολοκλήρωση των προγραμματικών συμβάσεων που υπογράφει το ΔΗΠΕΘΕΚ με τους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης της Κρήτης και το υπουργείο Πολιτισμού, για πρώτη φορά η διάρκεια των εν λόγω συμβάσεων θα είναι τριετής, όπως και η ολοκλήρωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών για την προκήρυξη της θέσης του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Θεάτρου, επίσης για την επόμενη τριετία, προκειμένου το ΔΗΠΕΘΕΚ να μπορεί να εκπληρώσει τους σκοπούς του και να διαγράψει την καλλιτεχνική του πορεία μέσα από τις καλύτερες δυνατές συνθήκες.