Θετικές φαίνεται να είναι οι εξελίξεις για το μεγάλο αναπτυξιακό έργο του Ρεθύμνου που αφορά στην κατασκευή του περιφερειακού δρόμου μιας και ο φάκελος της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων αναμένεται να κατατεθεί στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης για την απαραίτητη διαβούλευση, μέχρι το τέλος του μήνα, όπως ανέφερε στα «Ρ.Ν.» ο διευθυντής συγκοινωνιακών έργων του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Γιώργος Αγαπάκης. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό βήμα με δεδομένο ότι η μελέτη του συγκεκριμένου έργου είχε ξεκινήσει πριν από μια δεκαετία και λόγω διαφόρων προβλημάτων έμεινε «κολλημένη» επί σειρά ετών, τη στιγμή που η σημασία της υλοποίησης του έργου είναι καθοριστική για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της πόλης. Η έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης αποτελεί το βασικότερο βήμα για να προχωρήσουν οι διαδικασίες της οριστικής μελέτης.
Αμέσως μόλις ο φάκελος φτάσει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης θα ξεκινήσει η διαδικασία της διαβούλευσης και ακολούθως η επιτροπή περιβάλλοντος της περιφέρειας θα πρέπει να γνωμοδοτήσει σχετικά.
Ειδικότερα, όπως ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο Γιώργος Αγαπάκης «η μελέτη βρίσκεται στη διεύθυνση Οδικών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών, στο τμήμα μελετών, που είναι η προϊσταμένη αρχή της υπηρεσίας του ΟΑΚ. Έχουν δυο μελέτες, η μια είναι η προμελέτη του έργου, η άλλη είναι η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που είναι το ζητούμενο, γιατί αν δεν έχουμε την έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων με τη δημοσίευση της ΑΕΠΟ δεν έχουμε τίποτα. Είμαστε στο κρίσιμο στάδιο της έγκρισης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία είναι «κολλημένη» και αναμένεται να αποσταλεί στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης για να ξεκινήσει η διαβούλευση. Με βάση τον νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα η προετοιμασία για διαβούλευση είναι περίπου 10 μέρες και ο χρόνος της διαβούλευσης είναι 30 μέρες. Μιλάμε για πολύ συμπιεσμένους χρόνους. Ο δήμος, οι τοπικοί φορείς και στη συνέχεια η επιτροπή περιβάλλοντος περιφέρειας θα πρέπει να γνωμοδοτήσουν. Αυτή η γνωμοδότηση θα πάει στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, η οποία θα πρέπει βάσει νόμου μέσα σε 20 μέρες να βγάλει απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Αν δεν το κάνει τότε ο συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης είναι υποχρεωμένος να πάει το θέμα στο περιφερειακό συμβούλιο περιφερειακής αδειοδότησης. Βέβαια θα πρέπει πρώτα να συγκροτηθεί αυτό το συμβούλιο καθώς εξ όσων γνωρίζω δεν έχει ακόμα συγκροτηθεί».
Όπως εξήγησε ο κ. Αγαπάκης μόλις εγκριθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ανοίγει ο δρόμος για την έγκριση της προμελέτης από το υπουργείο Υποδομών και συγκεκριμένα από τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών, ώστε να δοθεί εντολή στον μελετητή να συντάξει την οριστική μελέτη.
Σημειώνεται ότι η σύμβαση με τον μελετητή έγινε πριν 11 χρόνια και η χρηματοδότηση της μελέτης με προϋπολογισμό 400.000 ευρώ είχε ενταθεί στο ΤΕΟ (Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας). Μετά την κατάργηση του πριν 4 χρόνια η μελέτη εντάχθηκε στο ΣΑΜ (Συλλογική Απόφαση Μελετών) και περιορίστηκε ο προϋπολογισμός της στα 320.000 ευρώ (με έκπτωση που δόθηκε). Στα χρήματα αυτά συμπεριλαμβάνεται και η οριστική μελέτη. «Όλη η μελέτη είναι 3 χλμ. Όμως επειδή προκηρύχθηκε χωρίς να είναι γνωστά τα ακριβή τεχνικά χαρακτηριστικά, στη συνέχεια προέκυψε ότι πρέπει να γίνουν 4 κοιλαδογέφυρες αντί μια που ήταν αρχικά (Συνατσάκη 1, Συνατσάκη 2, Καλαϊτζάκη και Κόρακα). Οι αμοιβές αυτών των γεφυρών απαιτούν τη διενέργεια μιας συμπληρωματικής σύμβασης. Όμως το κομμάτι που μελετάται σήμερα είναι λειτουργικό -από τον κόμβο Θεοτοκοπούλου μέχρι και τα Περιβόλια- και η μελέτη μπορεί να ολοκληρωθεί σε επίπεδο οριστικής συγκοινωνιακής μελέτης και προμελέτης γεφυρών. Αλλά έχει μια γέφυρα, τη γέφυρα του Κόρακα. Απαιτεί όμως μια νέα μελέτη για να καλυφθούν και τα υπόλοιπα γιατί η σύμβαση αυτή δεν φτάνει για να γίνουν και τα υπόλοιπα», υποστήριξε ο κ. Αγαπάκης.
Υπενθυμίζεται ότι οι μελέτες που είχαν ξεκινήσει το 2008 για τη νότια παράκαμψη του Ρεθύμνου, η οποία οριοθετείται από το ύψος των Περιβολίων (παλιό πανεπιστήμιο) μέχρι και τον αγιοβασιλειώτικο κόμβο. Αξίζει να σημειωθεί πως πάγιο αίτημα είναι η μελέτη του περιφερειακού δρόμου να επεκταθεί ανατολικότερα, δηλαδή μέχρι και τον κόμβο Αμαρίου.
Συγκεκριμένα στις 20 Μαΐου του 2008 ξεκίνησε η προκαταρκτική μελέτη, της οποίας ο συνολικός χρόνος περαίωσης ήταν οι 12 μήνες. Η πρώτη φάση περιελάμβανε: προκαταρκτική μελέτη οδοποιίας και αναγνωριστική γεωλογική μελέτη, οι οποίες και έγιναν. Κατά την εκπόνηση της μελέτης διαπιστώθηκε ότι τα βάθρα των γεφυρών δεν ανταποκρίνονταν αφενός στις ανάγκες και αφετέρου είχαν υψηλό κόστος και προτάθηκε η τροποποίηση της μελέτης των γεφυρών.
Μέχρι στιγμής για τη νότια παράκαμψη του Ρεθύμνου που οριοθετείται από την οδό Δασκαλάκη στα Περβόλια μέχρι και τον αγιοβασιλιώτικο κόμβο στο ύψος της οδού Κουρμούλη έχουν ολοκληρωθεί: η προκαταρκτική μελέτη οδοποιίας, η αναγνωριστική-γεωλογική μελέτη και η έγκρισή τους, η τοπογραφική αποτύπωση, η κτηματογράφηση, η προμελέτη οδοποιίας, η οριστική γεωλογική μελέτη, η προκαταρκτική επεξεργασία τεχνικών έργων και το πρόγραμμα ερευνών, καθώς και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
«Οι μελετητές έχουν μια εκκρεμότητα 42.000 ευρώ και αναμένουμε από το υπουργείο Ανάπτυξης αυτή την εκταμίευση. Υπήρξε καθυστέρηση ετών γιατί δεν υπήρχε χρηματοδότηση για τις μελέτες. Όταν καταργήθηκε το Ταμείο Εθνικών Πόρων δεν υπήρχε προοπτική η μελέτη να συνεχιστεί. Έγιναν διαδικασίες και η μελέτη επανεντάχτηκε στη ΣΑΜ (Συλλογική Απόφαση Μελετών) του ΠΔΕ. Σήμερα στο σημείο που βρισκόμαστε δεν είναι το κόλλημα η χρηματοδότηση. Εκτιμώ ότι οι οφειλές θα τακτοποιηθούν. Το κρίσιμο θέμα που υπάρχει είναι η διαβούλευση και η έγκριση περιβαλλοντικών όρων, η έκδοση ΑΕΠΟ. Αυτό μόλις γίνει σημαίνει ότι η μελέτη έχει αποκτήσει μια ωριμότητα καλή και αυτό είναι το «διαβατήριο» για να πάμε στο επόμενο στάδιο που είναι η οριστική μελέτη για την οποία υπάρχουν τα χρήματα», κατέληξε ο κ. Αγαπάκης.
.