Θετικός είναι ο απολογισμός της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου Ρεθύμνου για την χρονιά που έφυγε με δεδομένο ότι εισέρρευσε «ζεστό» χρήμα στα ταμεία του Δήμου ως αποτέλεσμα της ρύθμισης των ληξιπροθέσμων οφειλών προς τους ΟΤΑ, καθώς δόθηκε από το ΥΠΕΣ η δυνατότητα σε χιλιάδες πολίτες και επιχειρηματίες να γλιτώσουν τόκους και προσαυξήσεις από τα χρέη τους.
Χιλιάδες ήταν οι δημότες και οι επιχειρηματίες που επωφελήθηκαν της ευνοϊκής ρύθμισης του νομοσχεδίου των ΟΤΑ και έσπευσαν μέχρι και την τελευταία ημέρα του Νοέμβρη να ρυθμίσουν τις οφειλές τους προς τον μητροπολιτικό Δήμο του Ρεθύμνου. Η ανταπόκριση των δημοτών ξεπέρασε τις προσδοκίες, καθώς αν και αρχικά οι εκτιμήσεις του αντιδημάρχου Οικονομικών ανέφεραν ότι τα χρέη που θα ρυθμιζόταν θα έφταναν τα 3-3.5 εκ. ευρώ, τελικά ρυθμίστηκαν 6.7 εκ. ευρώ.
Ο νόμος ψηφίστηκε 31 Ιουλίου και μπορούσαν να μπουν σε ρύθμιση οφειλές μέχρι 30 Νοεμβρίου με την προϋπόθεση να είχαν βεβαιωθεί πριν τις 30 Σεπτεμβρίου. Στον Δήμο Ρεθύμνου η ρύθμιση ξεκίνησε στις 8 Αύγουστου.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Οικονομικής Υπηρεσίας, έγιναν συνολικά 1.353 αιτήσεις προκειμένου να ρυθμιστούν χρέη ύψους 6,7 εκ. ευρώ. Από αυτά διαγράφηκαν τόκοι και προσαυξήσεις ύψους 2 εκ. ευρώ, άρα έμεινε προς είσπραξης καθαρό το ποσό των 4.7 εκ. ευρώ.
Εφάπαξ εισπράχθηκε το ποσό του 1.9 εκ. ευρώ, ενώ στις 70.000 ευρώ ανέρχεται το ποσό της είσπραξης της πρώτης δόσης της ρύθμισης των οφειλετών. Αυτό σημαίνει ότι μένει να εισπραχθούν ακόμα 2,7 εκ. ευρώ.
Οι ρυθμίσεις αφορούν οφειλές από παρεπιδημούντα, ακαθάριστα, κλήσεις του ΚΟΚ, ΤΑΠ, αδήλωτα τετραγωνικά κ.λπ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη διάρκεια του διαστήματος αυτού της ρύθμισης των οφειλών σε σχέση με τα αδήλωτα τετραγωνικά και τα τέλη ανταποδοτικότητας προστέθηκαν στο σύστημα (δηλώθηκαν) επιπλέον 69.000 τ.μ. επιφανειών για τα δημοτικά τέλη, 87.000 τ.μ. για τον δημοτικό φόρο (ηλεκτροφωτισμό) και 390.000 τ.μ. σε ό,τι αφορά το ΤΑΠ (Τέλος Ακίνητης Περιουσίας). Τα δεδομένα αυτά είναι ξεχωριστά από τους ελέγχους που είναι ήδη σε εξέλιξη από την υπηρεσία για τον εντοπισμό των αδήλωτων τετραγωνικών μέτρων και σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Οικονομικών δίδουν τη δυνατότητα στον Δήμο Ρεθύμνου να προχωρήσει σε νέα μείωση των δημοτικών τελών την επόμενη χρονιά.
Την ίδια στιγμή όμως πέραν της παραπάνω ρύθμισης το 2017 έκλεισε θετικά στο σύνολο των εισπράξεων της Οικονομικής Υπηρεσίας, αφού αυξημένα ήταν τα έσοδα και από την εκμίσθωση τμημάτων αιγιαλού και από το δημοτικό πάρκινγκ των Τεσσάρων Μαρτύρων αλλά και από τα εισιτήρια του φρουρίου Φορτέτζα, κάτι που σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Οικονομικών Στέλιο Σπανουδάκη οφείλεται στην πολύ καλή τουριστική περίοδο με τις αυξημένες αφίξεις επισκεπτών αλλά και την μικρή επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. «Απολογιστικά το 2017 λόγω και της ρύθμισης πήγαμε πολύ καλά σε σχέση με τις εισπράξεις στα δημοτικά ταμεία από ότι είχαμε υπολογίσει. Εισπράξαμε περίπου 2.5 εκ. ευρώ επιπλέον από εκείνα που είχαμε υπολογίσει ότι θα εισπράξουμε και από αυτά περίπου το 1.5 εκ. ευρώ αφορά στα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού. Όλο αυτό δίδει μια ρευστότητα στον Δήμο που πλέον έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του αλλά ταυτόχρονα να δημιουργήσει «μαξιλαράκια» για να μπορεί να κάνει επενδύσεις στο κομμάτι της καθαριότητας που είναι ανταποδοτικού χαρακτήρα. Σε όλο το κομμάτι των εσόδων είμαστε ικανοποιημένοι, καθώς οι εισπράξεις ήταν περισσότερες από όσο είχαμε υπολογίσει και από το πάρκινγκ και από τον αιγιαλό και από τη Φορτέτζα, γιατί όλες αυτές οι δράσεις έχουν να κάνουν με τον τουρισμό. Η γενική εικόνα είναι ότι ήταν μια πολύ καλή χρονιά από το κομμάτι των εσόδων» επεσήμανε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο Στέλιος Σπανουδάκης.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον ίδιο το τελευταίο δεκαπενθήμερο του έτους ο Δήμος Ρεθύμνου εξόφλησε οφειλές σε εργολάβους και προμηθευτές ύψους 1,6 εκ. ευρώ, χρήματα τα οποία διατέθηκαν στην αγορά του Ρεθύμνου, ενώ οι οφειλές του Δήμου προς τρίτους από το 2017 που μεταφέρονται στο 2018, σύμφωνα με τον ίδιο ανέρχονται στις 700.000 ευρώ. «Εμείς το τελευταίο δεκαπενθήμερο πληρώσαμε σε προμηθευτές περίπου 1,6 εκ. ευρώ. Και σε αυτό το ποσό δεν περιλαμβάνεται η μισθοδοσία του προσωπικού. Μέχρι και την Παρασκευή που ήταν η τελευταία εργάσιμη, 8:00 το βράδυ που έκλεισαν τα ταμεία είχαμε πληρώσει 1.6 εκ. ευρώ σε εντάλματα κτλ. Έχουν μείνει οφειλές που αφορούν είτε εντάλματα που πήγαν στον επίτροπο και δεν επέστρεψαν εγκαίρως, είτε δεν είχαν φορολογικές ενημερότητες, οι οποίες εκτιμούμε ότι ανέρχονται σε 700.000 ευρώ που αφορούν σε οφειλές του 2017. Από αυτά οι 200.000 ευρώ περίπου αφορούν οφειλές παλαιότερων ετών δηλαδή υπάρχουν οφειλές χρημάτων για τα οποία οι δικαιούχοι δεν προσκόμισαν ποτέ παραστατικά για να τα πάρουν και τα ποσά αυτά σέρνονται από έτος σε έτος και δεν διαγράφονται» ανέφερε ο κ. Σπανουδάκης.
Ο αντιδήμαρχος Οικονομικών εμφανίστηκε ιδιαίτερα αισιόδοξος και για το νέο έτος υποστηρίζοντας ότι τα χρήματα που εισπράττονται θα αξιοποιηθούν στο μεγαλύτερο μέρος τους για το τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου, η μεγάλη αναμόρφωση του οποίου (του τεχνικού προγράμματος) θα γίνει το πρώτο δίμηνο του έτους όπως άλλωστε προβλέπει και νόμος, ενώ τα χρήματα που προέρχονται από τις εισπράξεις τελών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού στο σύνολό τους, θα αξιοποιηθούν για επενδύσεις σε αυτό τον τομέα, είτε αυτές αφορούν σε αγορά νέων απορριμματοφόρων ή άλλων μηχανημάτων ή ακόμα και στην υπογειοποίηση των κάδων.
Χαρακτηριστικά, ο κ. Σπανουδάκης ανέφερε: «Η στόχευση για το 2018 είναι όλα αυτά τα χρήματα να αξιοποιηθούν στο τεχνικό πρόγραμμα και να επιστρέψουν πίσω στην κοινωνία και φυσικά τα χρήματα τα οποία αφορούν στην καθαριότητα να αξιοποιηθούν για αντίστοιχες δαπάνες και επενδύσεις είτε αυτό είναι μηχανολογικός εξοπλισμός, υπογειοποίηση κάδων, εγκαταστάσεις κτιριακές δίπλα στο Σταθμό Μεταφόρτωσης (διότι τα χρήματα για το ΣΜΑ δεν περιλαμβάνουν κτιριακές εγκαταστάσεις)».