Με αφορμή τα έργα του Θεόδωρου Στάμου, της σειράς των Ατέρμονων Πεδίων, Σειρά Ιερουσαλήμ. Η Άκρη της Φλεγόμενης Βάτου (1986-7), Σειρά Τορίνο ΙΙ (1986) και Σειρά Ιερουσαλήμ (1986-7), που εκτίθενται στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης, στην περιοδική έκθεση Θεότητα, (α) συνέχεια. Συλλογή Σύγχρονης Τέχνης Ζαχαρία Γ. Πορταλάκη, η Εταιρεία Κρητικών Ιστορικών Μελετών οργανώνει διάλεξη με θέμα: «Θεόδωρος Στάμος. Η ζωγραφική: ίχνος του χρόνου αναστοχασμός», που θα γίνει σήμερα Τετάρτη και ώρα 19.30 στο αμφιθέατρο Γιάννη Περτσελάκη του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης.
Ποιο είναι το πνεύμα που καθοδηγεί και εκφράζει τον φυσικό κόσμο;
Ποιο είναι το μυστικό της σιωπής; Ποιο είναι το κίνητρο του ρυθμού;
Τι βρίσκεται πέρα από την πρόκληση των άδειων πινάκων μου;»
Θεόδωρος Στάμος
Η προσκεκλημένη ομιλήτρια, Ζίνα Καλούδη, ιστορικός της τέχνης και επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης, θα αναλύσει το έργο του ζωγράφου, ο οποίος υπήρξε κορυφαίος εκπρόσωπος του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού και ένας από τους νεότερους της ομάδας που μεσουράνησε στην καλλιτεχνική σκηνή της Αμερικής στις δεκαετίες 1940 και 1950.
Όπως σημειώνει η ομιλήτρια: «Το έργο του Στάμου εντατικό, νηφάλιο, εναργές, διεισδυτικό και εσωστρεφές, διαμορφώθηκε από τη συστηματική και γεμάτη θάμβος παρατήρηση της φύσης, από το ελληνικό ήθος που μεταφέρεται με τη γλώσσα, από τον συνεχή διάλογο με τη ζωγραφική αμερικανική παράδοση του εικοστού αιώνα αλλά και από την μακρόχρονη μελέτη της ασιατικής σκέψης και τέχνης. Οι μαθητές του στη Λευκάδα τη δεκαετία του ’80, θυμούνται ότι ο Στάμος αναφερόταν συχνά στα ερωτήματα των ζωγράφων του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, ενώ ταυτόχρονα ερμήνευε τον φυσικό κόσμο ως τον χώρο όπου γεννώνται και βρίσκουν απάντηση τα ερωτήματα του ανθρώπου. Ερωτήματα για τον χρόνο, την έννοια του μύθου, τον ρυθμό της ίδιας της ζωής που κρύβεται κάτω από την ορατή εκδοχή των πραγμάτων.
Από τα πρώτα βιομορφικά έργα του μέχρι τα ύστερα «κόκκινα», ο Στάμος αναμετρήθηκε με τις αισθητικές αξίες που απασχόλησαν τους αφηρημένους εξπρεσιονιστές. Στοχάστηκε την έννοια του άπειρου, του φωτός ως αντανάκλαση του Υψηλού ερμηνεύοντας τα ίχνη του φυσικού κόσμου ως ήχους μέσα στην εικόνα, χαράξεις του κοσμικού ρυθμού, πέτρες του χρόνου. Η ζωγραφική πράξη μεταμορφώνεται σε επίκληση και υπαινιγμό του θεϊκού».
Η Ζίνα Καλούδη είναι ιστορικός τέχνης, επιμελήτρια στην Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου. Οι κύριοι άξονες των ερευνητικών της ενδιαφερόντων είναι οι σχέσεις και οι αλληλεπιδράσεις της δυτικοευρωπαϊκής τέχνης με την σινο-ιαπωνική σκέψη και τέχνη, ο διάλογος ποίησης και εικόνας, η μεταμόρφωση του φυσικού κόσμου στην κινεζική και την ιαπωνική ζωγραφική.
Να σημειωθεί ότι τα έργα του Θεόδωρου Στάμου θα εκτίθενται στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης ως τον Ιανουάριο του 2017.
Είσοδος ελεύθερη