Ικανοποιημένοι από τη διαμονή τους στο Ρέθυμνο οι επισκέπτες
- Επισημαίνουν τη δυσαρέσκειά τους ως προς τις υποδομές του οδικού δικτύου και την ελλιπή σήμανση
Τουρίστες από 16 έως 54 ετών από τη Νορβηγία, τη Σουηδία, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Γερμανία και την Ιταλία, στην πλειοψηφία τους ευκατάστατοι, που διαμένουν στο Ρέθυμνο για μια περίπου εβδομάδα τους καλοκαιρινούς μήνες είναι το προφίλ του επισκέπτη, όπως αυτό καταγράφηκε την περίοδο Ιουνίου-Σεπτεμβρίου, από έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης του ΜΑΙΧ, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης και την Ένωση Ξενοδόχων Χανίων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της συγκεκριμένης έρευνας που παρουσιάστηκε χθες στην γενική συνέλευση του Συλλόγου Ξενοδόχων παρουσία και της αντιδημάρχου Πολιτισμού-Τουρισμού οι επισκέπτες που επιλέγουν την πόλη για τις καλοκαιρινές τους διακοπές σε ποσοστό 54,6% διαμένουν στην πόλη για μια εβδομάδα, από 1-2 εβδομάδες ποσοστό 39,1% και το 6,3% παραμένει περισσότερο από δυο εβδομάδες. Οι επισκέπτες είναι κατά κύριο λόγο νέοι και συγκεκριμένα το 38,5% εξ αυτών είναι από 16-34 ετών, ενώ ποσοστό 36,9% είναι από 35 έως 54 ετών και μόλις το 24,6% είναι άνω των 55 ετών.
Στην πλειοψηφία τους οι επισκέπτες του νομού είναι ιδιωτικοί υπάλληλοι σε ποσοστό 34,5%, δημόσιοι υπάλληλοι σε ποσοστό 26%, φοιτητές σε ποσοστό 13%, ελεύθεροι επαγγελματίες σε ποσοστό 12,2% και συνταξιούχοι το 7,6%. Η πλειοψηφία των επισκεπτών είναι ευκατάστατοι, καθώς ποσοστό 19,2% έχει ετήσιο εισόδημα πάνω από 80.000ευρώ, το 18% έχει εισόδημα από 45.000-80.000 ευρώ και το 16,3% έχει εισόδημα από 34.0000-450.000 ευρώ. Οι επισκέπτες έρχονται στο Ρέθυμνο με την οικογένειά τους σε ποσοστό 43,7% με τους συζύγους τους σε ποσοστό 23,2%, το 20% έρχεται με φίλους, το 7,3% με παρέα και ένα ποσοστό 5,8% έρχεται μόνο του.
Σε ό,τι αφορά τις τιμές, αυτές τους φαίνονται κανονικές σε ποσοστό 60%, ενώ το 61,3% κρίνει κανονική τη σύγκριση ποιότητας υπηρεσιών και τιμής, το 34,6% την βρίσκει πολύ καλή και το 3% κακή. Για να επιλέξουν τις διακοπές τους οι περισσότεροι επισκέπτες συμβουλεύονται το διαδίκτυο, τους φίλους και ακλουθούν οι τουριστικοί πράκτορες. Παράλληλα το 58,1% των επισκεπτών επιλέγουν για τη διαμονή τους ξενοδοχεία, και το 28,4% ενοικιαζόμενα δωμάτια. Πιο συγκεκριμένα το 42,6% των επισκεπτών επιλέγει ξενοδοχεία 4 αστέρων, το 39,6% επιλέγει ξενοδοχεία 3 αστέρων και το 10,4% επιλέγει πεντάστερα ξενοδοχεία. Οι τουρίστες κάνουν κρατήσεις των ξενοδοχείων από ταξιδιωτικά πρακτορεία σε ποσοστό 39,3%, από το διαδίκτυο το 32,2%, το 10,7% από τουριστικούς πράκτορες, το 7.3% τηλεφωνικώς και το 4,3 % απευθείας από την ιστοσελίδα του ξενοδοχείου. Σε ό,τι αφορά την ικανοποίηση των επισκεπτών από υπηρεσίες καταλυμάτων, από την έρευνα προκύπτει ότι περίπου το 80% είναι ικανοποιημένο από τις τιμές και την ασφάλεια, ενώ αδιαφορία ως προς τις εξωτερικές δραστηριότητες δήλωσε ποσοστό μεγαλύτερο του 40% των επισκεπτών.
Εν τω μεταξύ σε ποσοστό που ξεπερνά το 90% για τους επισκέπτες του Ρεθύμνου, καθοριστικός παράγοντας για την επιλογή του τόπου διακοπών είναι το κλίμα και τα φυσικά τοπία και ακολούθουν το φαγητό, οι τιμές, οι αρχαιολογικοί χώροι και η διασκέδαση. Για ένα ποσοστό που φτάνει το 70% η διασκέδαση είναι αδιάφορη, ενώ περισσότεροι από το 50% απάντησαν ότι οι αρχαιολογικοί χώροι δεν έπαιξαν ρόλο στην επιλογή των διακοπών τους. Σχετικά με την ικανοποίηση των επισκεπτών από τις προσφερόμενες υπηρεσίες της περιοχής των διακοπών, ποσοστό μεγαλύτερο του 80% δήλωσε ικανοποιημένο από το κατάλυμα που επιλέγουν, ενώ το 30% είναι δυσαρεστημένο από το οδικό δίκτυο και τη σήμανση.
Σε ό,τι αφορά τις καταναλωτικές συνήθειες των επισκεπτών το 71% εξ αυτών απάντησε ότι οι καταναλωτικές του συνήθειες δεν επηρεάστηκαν από την οικονομική κρίση.
Στόχος της έρευνας ήταν η ουσιαστική και συστηματική καταγραφή, ανάλυση και σύγκριση των ποιοτικών χαρακτηριστικών των αλλοδαπών επισκεπτών στην Κρήτη, διερεύνηση των τουριστικών δυνατοτήτων και προοπτικών στην τουριστική αγορά της Κρήτη και διαπίστωση του επιπέδου ικανοποίησης των τουριστών από τις προσφερόμενες υπηρεσίες σε μία ολοκληρωμένη και πολύπλευρη ανάλυση του τουριστικού προϊόντος.
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε με χρήση ερωτηματολογίων και προσωπικών συνεντεύξεων των επικεφαλής της έρευνας.
Τόπος Διεξαγωγής: Αεροδρόμιο Χανίων
Μήνες Διεξαγωγής Ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων: Ιούνιος – Σεπτέμβριος
Ομάδα- Στόχος: Επιβάτες τακτικών charter flights και Ryan Air
4.000 ερωτηματολόγια και προσωπικές συνεντεύξεις
20 διαφορετικές χώρες προέλευσης επιβατών
Ερωτηματολόγιο μεταφρασμένο σε 9 γλώσσες.
Συμμετοχή 25 μεταπτυχιακών ερευνητών από χώρες Ε.Ε για τις ανάγκες της έρευνας
Η έρευνα και ανάλυση συντονίστηκε από το τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης του ΜΑΙΧ, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης και την Ένωση Ξενοδόχων Χανίων.
Ειδικότερα, σε δηλώσεις του ο κ. Δημήτρης Νίκλης εξωτερικός συνεργάτης του ΜΑΙΧ και υποψήφιος διδάκτορας στο πολυτεχνείο Κρήτης ανέφερε: «Είχαμε επιλέξει φέτος τη RYANAIR γιατί ήταν μια εταιρεία που είχε δρομολόγια από τον αερολιμένα των Χανίων και ήταν βασικός παράγοντας στην αύξηση των επισκεπτών. Αυτό που βγάλαμε είναι ότι μεγάλο ποσοστό επισκεπτών προέρχεται από τις Σκανδιναβικές χώρες, για το Ρέθυμνο υπάρχει μεγάλο ποσοστό επισκεπτών από τη Μεγάλη Βρετανία, επίσης πολλοί Ολλανδοί καθώς επίσης και πολλοί Γερμανοί και Ιταλοί που μετακινήθηκαν κυρίως με τη RYANAIR.
Άλλο ένα συμπέρασμα το οποίο βγάλαμε είναι ότι το εισόδημα αυτών που ταξιδεύουν με χαμηλού κόστους αεροπορικές είναι σε σχεδόν ίδια επίπεδα με αυτό των άλλων επιβατών. Δεν σημαίνει δηλαδή ότι επειδή επιλέγουν χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία είναι και χαμηλού εισοδήματος. Υπήρχε μια υπόνοια στην αρχή ότι χαμηλού κόστους εταιρεία σημαίνει χαμηλού εισοδήματος επισκέπτες που όμως δεν επιβεβαιώθηκε. Ένα μεγάλο ποσοστό αυτόν των επισκεπτών έχουν μεσαία και μεγάλα εισοδήματα. Άλλο ένα συμπέρασμα που καταλήξαμε είναι ότι δοκιμάζουν τοπικά προϊόντα κυρίως τυροκομικά, πορτοκάλια, ελαιόλαδο. Σαν δραστηριότητες μια μεγάλη κατηγορία επιλέγει αγροτουριστικές δραστηριότητες και μια άλλη μεγάλη κατηγορία η οποία είναι νεότερης ηλικίας επιλέγει θαλάσσιες δραστηριότητες. Αυτό που είδαμε είναι ότι δεν υπήρχε μεγάλο ενδιαφέρον για αρχαιολογικούς χώρους και αυτό ίσως οφείλεται στο ότι δεν υπάρχουν ή δεν έχουν διαφημιστεί αρκετά στη Δυτική Κρήτη οι αρχαιολογικοί χώροι».
Παράλληλα, χθες παρουσιάστηκε και η έρευνα που πραγματοποίησε γραφείο τουρισμού του δήμου Ρεθύμνου σε συνεργασία με το Σύλλογο Ξενοδόχων και φοιτήτριας του Οικονομικού Τμήματος του πανεπιστημίου Κρήτης, την οποία δημοσίευσαν τις προηγούμενες μέρες τα «Ρ.Ν.».
Μια έρευνα στην οποία καταγράφεται το Ρέθυμνο ως ένας αγαπημένος προορισμός και σημαντικός παράγοντας για τους επισκέπτες που το επιλέγουν, εκτός από το κλίμα είναι και οι ίδιοι οι άνθρωποι, ενώ όπως τόνισε σε δηλώσεις της και η αρμόδια αντιδήμαρχος, ιδιαίτερη μέριμνα πρέπει να δοθεί στην βελτίωση των υποδομών του οδικού δικτύου. Χαρακτηριστικά, η κυρία Μπιρλιράκη τόνισε: «Τα αποτελέσματα της έρευνας σε συνδυασμό με άλλες έρευνες πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και ερευνητικών ιδρυμάτων, συμφωνούν όλα ότι το νησί μας είναι ένας προορισμός πολύ αγαπημένος. Οι προσπάθειες όλων στις αναπτυγμένες αγορές έχουν αρχίσει να φέρνουν καρπούς. Η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό έχει αντιστραφεί. Οι εντυπώσεις των επισκεπτών μας σε σχέση με τη διαχείριση τους εδώ ήταν άριστες, όσον αφορά τη φιλικότητα, τη φιλοξενία, την καθαριότητα και ό,τι αφορά τον ανθρώπινο παράγοντα. Εκεί που υπολειπόμαστε ακόμα και πρέπει να παλέψουμε πολύ για αυτό είναι το κυκλοφοριακό και το οδικό μας σύστημα. Τέτοιου είδους υποδομές σαν Ρέθυμνο και σαν Κρήτη πρέπει να τις αναπτύξουμε».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του συλλόγου ξενοδόχων Ρεθύμνου Μανολης Τσακαλάκης ανέφερε: «Οι έρευνες ταυτίζονται σε πολλά πράγματα. Ειδικά όσον αφορά τα αρνητικά στοιχεία όπως το οδικό δίκτυο, την σήμανση και την καθαριότητα. Αυτά τα τρία είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα της Κρήτης, από την μία άκρη μέχρι την άλλη. Ευτυχώς βρισκόμαστε σε καλύτερη θέση απ’ ό,τι ήμασταν πέρυσι την αντίστοιχη περίοδο. Και επίσης οι προοπτικές είναι καλύτερες για το 2014 εν αντιθέσει με πέρυσι που ήμασταν κάπως επιφυλακτικοί. Εύχομαι και ελπίζω να μην συμβεί κάτι ανησυχητικό που θα ανακόψει την καλή πορεία των κρατήσεων αυτή τη στιγμή».
Ενθαρρυντικά όμως είναι και τα μηνύματα για τη νέα τουριστική περίοδο, αφού για πρώτη φορά μετά από πάρα πολλά χρόνια ήδη από το Δεκεμβρίου, δηλαδή το μήνα που διανύουμε υπάρχει σημαντικός αριθμός κρατήσεων στα ξενοδοχεία του νομού. Ο πρόεδρος του συλλόγου ξενοδόχων εμφανίζεται αισιόδοξος για την νέα σεζόν και χαρακτηριστικά τόνισε: «Οι πρώην Σοβιετικές δημοκρατίες καταγράφουν αύξηση και περιμένουμε πάνω από διψήφιο νούμερο φέτος σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ άνοδος παρατηρείται και στις παραδοσιακές μας αγορές. Αρχίζουν και μας εμπιστεύονται οι επισκέπτες μας και ταυτόχρονα οι τιμές μας είναι πάρα πολύ χαμηλές. Η σεζόν συνήθως ανοίγει μια εβδομάδα πριν το Πάσχα, υπολογίζω ότι γύρω στις 10 Απριλίου θα ανοίγουν τα ξενοδοχεία. Οι ελπίδες μας έχουν προοπτική να αργήσει να τελειώσει και η επόμενη σεζόν. Υπάρχει μια ελπίδα – προϋπόσχεση από tour operator για 4 αεροπλάνα την εβδομάδα τον Νοέμβριο, ενώ φέτος είχαμε ένα. Ευχόμαστε τα καλύτερα».
Παράλληλα, στη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης ενημερώθηκαν τα μέλη του συλλόγου ξενοδόχων για την πρόταση που έγινε στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων για αύξηση στους μισθούς των ξενοδοχοϋπαλλήλων στην καινούρια συλλογική σύμβαση που θα υπογραφεί. «Αναφέρω ότι η ΠΟΞ θα είναι η μοναδική που θα υπογράψει συλλογική σύμβαση στην Ελλάδα κανένας άλλος κλάδος δεν έχει. Φυσικοί προστάτες των ξενοδοχοϋπαλλήλων είναι οι ξενοδόχοι και κανένας άλλος. Αν το καταλάβουμε όλοι μπορούμε να χτίσουμε πολλά πράγματα. Και μπορούμε να πάμε ακόμα πιο πέρα. Παρόντες ήταν και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο και ο ΣΕΤΕ. Μεταφέραμε και κάποια αιτήματα του κλάδου προς την κεντρική κυβέρνηση όπως η διατήρηση του ΦΠΑ στο 13%, ελπίζουμε ότι θα γίνει πραγματικότητα και κάποια άλλα που θα τα πούμε στη συνέχεια».