Σχολείο μαθημάτων του προγράμματος «Κωστής Παλαμάς»
ΣΤΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟΥ ΤΥΠΟΥ
• Διοργάνωση του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών διοργανώνει Σχολείο σεμιναριακών μαθημάτων του προγράμματος «Κωστής Παλαμάς» με θέμα την προβολή, διάδοση και αξιοποίηση του ελληνικού πολιτισμού και τουρισμού, διαμέσου των εργαλείων που μας προσφέρουν οι σπουδές επικοινωνίας με την ευρύτερή τους έννοια. Το συνολικό εγχείρημα αποσκοπεί να προσφέρει γνώσεις και δεξιότητες σχετικά με την επικοινωνία και τον ελληνικό πολιτισμό και επιπλέον μια κριτική αντίληψη γύρω από τις πολιτισμικές αναζητήσεις και εκδηλώσεις με τις συνιστώσες των σπουδών επικοινωνίας. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε ενήλικες των κλάδων του τουρισμού, του πολιτισμού και της δημοσιογραφίας, καθώς και όσων ενδιαφέρονται για τα εν λόγω πεδία, με απώτερο στόχο την προβολή και προώθηση του εθνικού πολιτιστικού προϊόντος.
Το «Σχολείο» του προγράμματος «Κωστής Παλαμάς», θα πραγματοποιηθεί στα Χανιά στο Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου 14 έως και 18 Φεβρουαρίου 2015, με θέμα: «Πολιτισμός, Τουρισμός και Περιφερειακά ΜΜΕ».
Η δωρεάν συμμετοχή στα σεμιναριακά μαθήματα απαιτεί τη συνεπή παρουσία των εκπαιδευόμενων και την ενεργή συμμετοχή τους στις συζητήσεις που θα διεξαχθούν.
Πρόγραμμα:
I. Ανοιχτές εισηγήσεις από πανεπιστημιακούς και επαγγελματίες από το χώρο του Πολιτισμού, του Τουρισμού και των Μέσων Ενημέρωσης.
II. Θεματικές ενότητες 30 ώρες διδασκαλίας-Διδάσκοντες: Πανεπιστημιακοί – Επαγγελματίες από το χώρο του Πολιτισμού, του Τουρισμού και των Μέσων Ενημέρωσης.
Εισαγωγή στις νέες τεχνολογίες
Εστιάζει στις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, με έμφαση σε εκείνες που χρησιμοποιούνται από τα ΜΜΕ. Ειδικότερα, εξετάζονται η τεχνολογική εξέλιξη, η ψηφιακή σύγκλιση, θέματα διαδικτύου καθώς και των υπηρεσιών του. Αναλύονται οι όροι διαδραστικότητα, διασυνδεσιμότητα και διαλειτουργικότητα. Παρουσιάζονται οι ψηφιακές τεχνολογίες του ήχου και της εικόνας, οι οποίες σε συνδυασμό με τις τεχνολογίες των κοινωνικών δικτύων και τις εφαρμογές του Web 2.0, που επίσης εξετάζονται, διαμορφώνουν το σύγχρονο περιβάλλον επικοινωνίας και γνώσης σε όλα τα επίπεδα. Μέσα από την κατανόηση της διαδικασίας σύγκλισης των ψηφιακών τεχνολογιών, της πληροφορικής, των τηλεπικοινωνιακών δικτύων και των ΜΜΕ που αποτελεί την κύρια αιτία ανάπτυξης των Νέων Μέσων, αναλύεται ο όρος σε τρία επίπεδα μελέτης -επινοήσεων, χρήσεων και δομών- και διαφοροποιείται από τα παραδοσιακά μέσα, έντυπα και ηλεκτρονικά.
Τέλος, παρουσιάζονται οι νέες υπηρεσίες κινητών τηλεφώνων και τα tablets-pads. Τα θέματα αυτά αναπτύσσονται από τεχνολογική σκοπιά, αλλά και από την πλευρά αξιοποίησής τους από το σύνολο του κοινού, εξειδικευμένου και μη.
Ψηφιακή αφήγηση
Η αφήγηση, γνωστή και διαδεδομένη σε όλες τις ανθρώπινες κοινωνίες και εποχές, επιτελεί μια λειτουργία μεταβίβασης γνώσεων, στάσεων και αξιών από γενιά σε γενιά. Επιπλέον, αποτελεί μέσο που κεντρίζει τη φαντασία και αναπτύσσει την κοινωνικότητα. Εκτός από κοινωνική πρακτική, η αφήγηση ιστοριών χρησιμοποιείται για τη διαπαιδαγώγηση εντός των παραδοσιακών εκπαιδευτικών συστημάτων. Επίσης η αφήγηση ως παραμυθία δρα «θεραπευτικά» τόσο για τους ακροατές όσο και για τον εκάστοτε αφηγητή.
Με την εισαγωγή των πολυμεσικών στοιχείων (εικόνα, βίντεο, υπότιτλοι, ήχοι, μουσική σε ψηφιακή μορφή) δημιουργήθηκε μια νέα μορφή αφήγησης, η ψηφιακή αφήγηση (Digital Storytelling), η οποία αξιοποιεί τις ιδιότητες και τα επιτεύγματα των Τεχνολογιών, της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας, προσέγγιση ιδιαίτερα προσιτή στους αυτόχθονες (digital natives) του ψηφιακού κόσμου.
Με τον όρο ψηφιακή αφήγηση στο πλαίσιο του σεμιναριακού μαθήματος, εννοούμε ένα είδος σύντομης αφήγησης, που συνδυάζει την παραδοσιακή προφορική αφήγηση, συνήθως σε πρώτο πρόσωπο υπό τη μορφή προσωπικής ιστορίας, με ψηφιακά μέσα. Στο σεμιναριακό αυτό μάθημα οι φοιτητές θα μυηθούν στη δημιουργία ψηφιακών ιστοριών, καθώς και στη χρήση των κατάλληλων για αυτήν εργαλείων.
Ταξιδιωτική Δημοσιογραφία και social media
Εξετάζονται τα είδη και γένη έντυπης και ηλεκτρονικής ταξιδιωτικής Δημοσιογραφίας μέσω μιας διεπιστημονικής προσέγγισης και χρησιμοποιώντας «εργαλεία» της επικοινωνίας, γλωσσολογίας και κοινωνιολογίας. Εστιάζουμε στην επικοινωνιακή πλαισίωση ταξιδιωτικών προορισμών μέσω των ταξιδιωτικών εμπειριών και του οπτικοακουστικού υλικού που διακινείται στα κοινωνικά μέσα.
Οι στόχοι είναι: η κατανόηση στρατηγικών επικοινωνίας και δημοσιογραφικών πρακτικών που σχετίζονται με το «Ταξίδι» και γενικότερα με τον Τουρισμό, η εξοικείωση των συμμετεχόντων με τα είδη ταξιδιωτικών άρθρων, τη δομή τους, τα γλωσσικά και υφολογικά τους στοιχεία και η αποτελεσματική και ορθή χρήση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνίας, καθώς και των Κοινωνικών Μέσων για την προβολή ενός ταξιδιωτικού προορισμού.
Περιφερειακά ΜΜΕ στην Ελλάδα
Το σεμιναριακό μάθημα εξετάζει την ιστορική εξέλιξη του επαρχιακού τύπου, του τοπικού ραδιοφώνου και της τοπικής και περιφερειακής τηλεόρασης. Έμφαση δίνεται στην παρούσα κατάσταση των περιφερειακών ΜΜΕ και στη σχέση τους με τα πανελλαδικής εμβέλειας και κυκλοφορίας ΜΜΕ. Στοιχεία κυκλοφορίας και αναγνωσιμότητας θα παρουσιαστούν, επίσης. Η νομοθεσία για τον επαρχιακό τύπο, οι άμεσες και έμμεσες επιχορηγήσεις και κρατικές ενισχύσεις, θα εξεταστούν σε σύγκριση με αυτά που ισχύουν στον υπόλοιπο ευρωπαϊκό χώρο. Τα θέματα της διαφήμισης ιδιωτικής και κρατικής θα εξεταστούν επίσης. Τέλος θα διερευνηθούν τα στοιχεία της χρήσης των νέων τεχνολογιών από τα τοπικά και περιφερειακά ΜΜΕ.
Μετά το πέρας των ταχύρρυθμων μαθημάτων οι εκπαιδευόμενοι θα λαμβάνουν βεβαιώσεις παρακολούθησης από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Για την αίτηση συμμετοχής απευθυνθείτε στο: http://kostispalamas.uoa.gr/ ή στο τηλέφωνο 6944 182075 ώρες 10:00-18:00 κυρία Άσπα Γκαζή.