Το αγοραστικό ενδιαφέρον για αγορά καινούριου αυτοκινήτου είναι ανύπαρκτο, καθώς όπως φαίνεται οι προτεραιότητες των πολιτών εξαιτίας της οικονομικής κρίσης έχουν αλλάξει, μία εξέλιξη που έχει σαν αποτέλεσμα την καθίζηση του κλάδου της εμπορίας αυτοκινήτων. Η οικονομική δυσπραγία έχει επηρεάσει σημαντικά την αγορά αυτοκινήτου, η οποία το τελευταίο διάστημα έχει σημειώσει ιστορικά χαμηλά ποσοστά πωλήσεων.
Ο κλάδος της εμπορίας αυτοκινήτων έχει πληρώσει πολύ ακριβά το τίμημα της οικονομικής κρίσης, καθώς έχει περιέλθει σε βαθιά ύφεση, με τις πωλήσεις να καταγράφουν πτωτική πορεία από την έναρξης της κρίσης μέχρι και σήμερα. Οι προσφορές των εμπόρων αυτοκινήτων σε συνδυασμό με το μέτρο της απόσυρσης δεν έχουν βοηθήσει στην ανάκαμψη της αγοράς και δεν έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Από τη στιγμή που οι τράπεζες έχουν κλείσει εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα τις στρόφιγγες για χορήγηση δανείου, όσοι καταναλωτές επιθυμούν να αγοράσουν κάποιο αυτοκίνητο αρκούνται σε οχήματα μικρού κυβισμού, με ελάχιστο κόστος και στην πλειονότητά τους μεταχειρισμένα.
Αξιοσημείωτο το γεγονός ότι κατά τον μήνα Ιούλιο, στο Νομό Ρεθύμνου δεν πουλήθηκε κανένα καινούριο αγροτικό όχημα. Η αγορά αγροτικών έχει επηρεαστεί από το γενικότερο κλίμα ύφεσης που κυριαρχεί στον κλάδο, τη στιγμή μάλιστα που τα ποσοστά πώλησης του συγκεκριμένου τύπου οχήματος τα προηγούμενα χρόνια και ειδικά στο Ρέθυμνο, ήταν ιδιαίτερα υψηλά. Σύμφωνα με τους εμπόρους αυτοκινήτων, οι αγρότες εξαιτίας του γεγονότος ότι οι τράπεζες δύσκολα εγκρίνουν δάνεια για αγορά αυτοκινήτου, αδυνατούν να καλύψουν το κόστος ενός καινούριου αγροτικού.
Ενδιαφέρον μόνο για μεταχειρισμένα οχήματα
Κίνηση παρατηρείται μόνο στον κλάδο των μεταχειρισμένων οχημάτων. Η πλειονότητα των καταναλωτών που επιθυμούν να αγοράσουν αυτοκίνητο, δείχνουν την προτίμησή τους σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με κόστος που δεν ξεπερνά τις 3.000-4.000 ευρώ. Τα υψηλά τέλη κυκλοφορίας, η συντήρηση ενός οχήματος και η κατανάλωση βενζίνης, παίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιλογή ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. Τα πολυτελή αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού δεν αποτελεί στις μέρες μας επιλογή για τους Ρεθεμνιώτες. Μπορεί και ο κλάδος των μεταχειρισμένων να μην καταγράφει ανοδική πορεία σε σχέση με προηγούμενα χρόνια, ωστόσο σε σύγκριση με την αγορά νέων αυτοκινήτων, οι συνθήκες είναι καλύτερες.
Μειώθηκε ο τζίρος ακόμα και στα συνεργεία αυτοκινήτων
Εμφανώς μειωμένος είναι και ο τζίρος των συνεργείων service που βρίσκονται εντός των καταστημάτων εμπορίας αυτοκινήτων. Η επίσκεψη στο συνεργείο δεν είναι η πρώτη προτεραιότητα για τον Ρεθεμνιώτη οδηγό και όταν αυτή πραγματοποιείται είναι γιατί «δεν πάει άλλο». Το service αποτελεί κατά κάποιο τρόπο είδος πολυτελείας. Η οικονομική ανομβρία έχει προκαλέσει μείωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, χωρίς ωστόσο αυτό να συγκινεί τους οδηγούς.
Έμποροι αυτοκινήτων στα «Ρ.Ν.»
Έμποροι αυτοκινήτων μίλησαν στην εφημερίδα μας και αναφέρθηκαν στις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στον κλάδο τους από την αρχή της οικονομικής κρίσης μέχρι και σήμερα. Αναφέρονται στην σημαντική πτώση που καταγράφουν οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων, τονίζοντας πως ο κλάδος τους έχει πληγεί σε μεγάλο βαθμό. Όπως υποστηρίζουν, η δυσκολία με την οποία οι τράπεζες χρηματοδοτούν την αγορά αυτοκινήτου έχει επηρεάσει αρνητικά την ψυχολογία των καταναλωτών, οι οποίοι έχουν τροποποιήσει τη λίστα με τις προτεραιότητές τους.
«Οι πωλήσεις αυτοκινήτων είναι πολύ πεσμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Μεγάλη πτώση καταγράφεται ιδιαίτερα στις πωλήσεις αγροτικών. Αξιοσημείωτο το γεγονός ότι μετά από περίπου είκοσι χρόνια, τον προηγούμενο μήνα δεν πωλήθηκε κανένα ανοικτό φορτηγό στο Ρέθυμνο. Η κατάσταση είναι τραγική και παρά τις προσφορές η αγορά δεν κινείται. Το επαγγελματικό αυτοκίνητο, έχει υποστεί καθίζηση, ενώ παρά το γεγονός ότι στα επιβατικά τα πράγματα είναι κάπως καλύτερα, το πρόσημο στο σύνολο των πωλήσεων είναι αρνητικό.
Στις μέρες μας δεν υπάρχει το χρήσιμο εργαλείο χρηματοδότησης και αναφέρομαι στο δάνειο. Τα προηγούμενα χρόνια τα περισσότερα αυτοκίνητα αγοράζονταν με κάποιο δάνειο. Τους τελευταίους μήνες όσα αυτοκίνητα έχω πουλήσει, η συναλλαγή έγινε τοις μετρητοίς. Οι καταναλωτές είναι ιδιαίτερα σκεπτικοί στις συναλλαγές με τις τράπεζες και πλέον χρηματοδοτήσεις εγκρίνονται πολύ δύσκολα», επεσήμανε ο Λευτέρης Αλυγιζάκης, έμπορος αυτοκινήτων.
«Η κατάσταση στον κλάδο μας είναι τραγική, καθώς αυτή την περίοδο η κίνηση είναι υποτονική και δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον από τους καταναλωτές. Η κρίση έχει επηρεάσει αρνητικά τις πωλήσεις τόσο των αγροτικών, όσο και των επιβατικών αυτοκινήτων. Παρά τις συνεχείς προσφορές που κάνουμε δεν υπάρχει καθόλου ενδιαφέρον. Για τα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού υπάρχουν τεκμήρια και οι καταναλωτές είναι διστακτικοί. Κυρίως ζητούν μεταχειρισμένα με κόστος που δεν ξεπερνά τα 1.000 ευρώ.
Η γενικότερη κατάσταση οφείλεται στην δύσκολη οικονομική συγκυρία. Όταν η μεσαία τάξη απειλείται με αφανισμό, δεν είναι εύκολο για κάποιον να προχωρήσει στην αγορά αυτοκινήτου. Ακόμα και στα συνεργεία έχει μειωθεί ο τζίρος, καθώς οι οδηγοί αρκούνται στα απολύτως απαραίτητα, προκειμένου να γλιτώσουν περαιτέρω έξοδα», τόνισε στην εφημερίδα μας, η έμπορος αυτοκινήτων Ειρήνη Σκορδαλού.
«Από την έναρξη του νέου έτους οι πωλήσεις αυτοκινήτων καταγράφουν πτώση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι της τάξης του 3%. Οι τράπεζες δίνουν πολύ δύσκολα χρηματοδότηση με ό,τι και αν αυτό συνεπάγεται για τον κλάδο μας. Όσοι έχουν μετρητά χρήματα παίρνουν μικρό αυτοκίνητο. Ο καταναλωτής προτιμά το μεταχειρισμένο και ιδιαίτερα τα οχήματα με μικρό κόστος αγοράς. Κατά τη γνώμη μου μετά το 2014-2015 θα ξεκινήσει μία ανοδική τροχιά στον κλάδο μας, η οποία ωστόσο θα είναι πολύ αργή», δήλωσε ο έμπορος αυτοκινήτων Παντελής Λιοδάκης στα «Ρ.Ν.».