Καθοριστική είναι η συμβολή του τουρισμού στην οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική ευημερία. Στις περιφέρειες της Κρήτης, του νοτίου Αιγαίου και των Ιονίων Νήσων, ο τουρισμός συνεισφέρει άμεσα στη δημιουργία άνω του 47,4% του ΑΕΠ αυτών των περιοχών. Οι τρεις αυτές περιφέρειες έχουν από τα υψηλότερα κατά κεφαλήν ΑΕΠ στη χώρα, γεγονός που δείχνει ότι ο τουρισμός οδηγεί σε βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των περιοχών στις οποίες παρουσιάζει ανάπτυξη.
Τα συμπεράσματα αυτά προέκυψαν στην ετήσια γενική συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Τ.Ε.), όπου επισημάνθηκε ότι τα χρόνια της οικονομικής κρίσης ο ελληνικός τουρισμός κατάφερε να αναπτυχθεί, σε συνθήκες που δεν ευνοούσαν την όποια επιχειρηματική δραστηριότητα.
Παράλληλα ο τουρισμός αποτελεί τον βασικό μοχλό για την αντιμετώπιση της ανεργίας καθώς, όπως μεταξύ άλλων ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ στην ομιλία του, ο κλάδος συμβάλλει στην αιχμή της τουριστικής σεζόν στο 16,9% της απασχόλησης και συνολικά (άμεσα και έμμεσα) μεταξύ 37,2% και 44,8% της απασχόλησης.
Επιπλέον, ο τουρισμός συνέβαλε άμεσα στη δημιουργία του 10,3% του ΑΕΠ της χώρας, ενώ η άμεση και έμμεση συμβολή του εκτιμάται από 22,6% έως 27,3%.
Ωστόσο, προκειμένου να συνεχιστεί η ανοδική πορεία του κλάδου τα επόμενα χρόνια, απαιτείται να γίνουν προσπάθειες για τη χάραξη του νέου αναπτυξιακού σχεδίου της χώρας, αλλά και να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο αρχών που θα διέπει μια σύγχρονη εθνική τουριστική πολιτική.
Όπως αναφέρθηκε στη γενική συνέλευση του Σ.Ε.Τ.Ε. ένα τέτοιο αναπτυξιακό πρόγραμμα για τον τουρισμό θα πρέπει να περιλαμβάνει 12 συγκεκριμένα βήματα:
– Πολιτική και οικονομική σταθερότητα,
– Κεντρικό επιτελικό συντονισμό συνεργειών και συνεργασιών μεταξύ όλων των εμπλεκομένων φορέων
– Μείωση φορολογικών συντελεστών και σταθερό φορολογικό πλαίσιο
– Λειτουργία ευέλικτου χρηματοπιστωτικού συστήματος
– Μέτρα για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας με σκοπό την προσέλκυση ξένων επιχειρήσεων
– Δημιουργία εθνικού χωροταξικού πλαισίου και σαφές πλαίσιο χρήσεων γης
– Πολιτικές υποστήριξης επενδύσεων και προσέλκυσης κεφαλαίων
– Στήριξη της τουριστικής επιχειρηματικότητας με συγκεκριμένα μέτρα και κίνητρα, ιδίως της νέας επιχειρηματικότητας
– Διασφάλιση της αρχής της ασφάλειας δικαίου
– Προστασία περιβάλλοντος και αειφόρα τουριστική ανάπτυξη
– Καλλιέργεια μιας νέας ισχυρής τουριστικής συνείδησης
– Αναβάθμιση του brand name Ελλάδα και προώθηση ελληνικών προορισμών με ανάδειξη των συγκριτικών τους πλεονεκτημάτων.