Η καινοτομία και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί στη χώρα μας, σε συνδυασμό με την απουσία της κρατικής στήριξης τόσο σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση, όσο κυρίως τις δομές και τα εργαλεία που είναι απαραίτητο να έχουν στη διάθεσή τους οι παιδαγωγοί για να παράξουν και να μεταδώσουν τη γνώση στο σύνολο του μαθητικού πληθυσμού, είναι απαραίτητα περισσότερο από ποτέ.
Οι μαθησιακές δυσκολίες στις διάφορες μορφές τους, δείχνουν να έχουν αυξητική τάση την ίδια στιγμή όμως που δεν υπάρχει πρόβλεψη για την αντιμετώπισή τους και κυρίως για την ενσωμάτωση των παιδιών αυτών στην τάξη, στο πλαίσιο του καθημερινού μαθήματος στο δημόσιο σχολείο.
Οι εκπαιδευτικοί έχουν την τεράστια ευθύνη όμως μέσα σε ένα δύσκολο περιβάλλον και χωρίς βοήθεια και κατάρτιση σε πολλές περιπτώσεις να βρουν τον τρόπο για να στηρίξουν και να υποστηρίξουν τα παιδιά αυτά να εξελίξουν το ταλέντο τους και να μπορέσουν κατά κύριο λόγο να αξιοποιήσουν την όποια αδυναμία- δυσκολία αντιμετωπίζουν και να την μετατρέψουν σε ευκαιρία για τους ίδιους, αλλά και για τους εκπαιδευτικούς τους.
Η καθηγήτρια Αγγλικών Αγγελική Παπά, υποψήφια για το Νόμπελ Παιδείας, έχει αφιερώσει τη ζωή της στο να βοηθήσει τα παιδιά με δυσλεξία να μάθουν. Στα σαράντα της χρόνια έχει καταφέρει να δημιουργήσει το μοναδικό κέντρο παγκοσμίως που ασχολείται αποκλειστικά με τη μάθηση ξένης γλώσσας σε παιδιά με δυσλεξία με τρόπο «ολιστικό» και σήμερα είναι ανάμεσα στους 50 καλύτερους εκπαιδευτικούς του κόσμου, συναγωνιζόμενη 8.000 υποψηφίους από τις 147 χώρες.
«Κάντο μόνος σου», αυτό είναι το σύνθημα για την ίδια, το οποίο επιθυμεί να μεταφέρει σε όλους τους συναδέλφους της, παιδαγωγούς καλώντας τους μέσα από τη μεταξύ τους συνεργασία να δημιουργήσουν τις συνθήκες εκείνες ενός σχολικού περιβάλλοντος, που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες του 21ου αιώνα.
Η ίδια βρέθηκε το απόγευμα της Κυριακής στο Ρέθυμνο προσκεκλημένη των σχολικών συμβούλων Αγγλικής Γλώσσας της κυρίας Δέσποινας Πετσαγγουρακη και Ελένης Πουλλά εκπαιδευτικούς, με τις οποίες συνεργάζονται επί σειρά ετών, παραδίδοντας ένα σεμινάριο στους εκπαιδευτικούς των Αγγλικών για το πως μπορούν να διαχειριστούν στην τάξη τα παιδιά με δυσλεξία. «Κάνε το μόνος σου», αυτό πρέπει να γίνει το μότο μας. Δεν περιμένουμε από κανέναν καμιά βοήθεια. Έχουμε ο ένας τον άλλο και είμαστε αρκετοί, γιατί όταν αγαπάς αυτό που κάνεις βρίσκεις ένα δρόμο. Και όταν δεν υπάρχουν οι συνθήκες για να δουλέψεις τις φτιάχνεις μόνος σου. Μπορείς να τις φτιάξεις, γιατί εμείς είμαστε μια ομάδα ανθρώπων που λατρεύουμε αυτό που κάνουμε. Μπορούμε να αισθανόμαστε ότι έχουμε μέσα από αυτή την αγάπη και το πάθος τη δυνατότητα να κάνουμε σπουδαία πράγματα όσο υπάρχουν ομάδες -είναι σπουδαίο να υπάρχουν ομάδες-γιατί μόνο εκεί μπορεί να πάει βαθιά το καλό και να μη μείνει ρηχά σε μένα σε προσωπικό και ατομικό επίπεδο.
Με τη συνεργασία το καλό μπορεί να πάει σε βάθος και αυτό είναι η προσπάθεια που κάνουμε όλοι μαζί. Τους ευχαριστώ ειλικρινά που μου δίνουν αυτή τη δυνατότητα και πρέπει να νιώθετε ασφάλεια σαν κρητικοί για τα παιδιά σας που έχουν τη δυνατότητα να εκπαιδευτούν σε αυτό το επίπεδο».
Η ίδια αναφέρθηκε στην ευθύνη των εκπαιδευτικών στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σήμερα με την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η ελληνική εκπαίδευση, εμφανίζεται όμως αισιόδοξη και βέβαιη ότι οι ίδιοι οι παιδαγωγοί μπορούν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους και να κάνουν θαύματα, όπως είπε χαρακτηριστικά, έχοντας ως όπλο το πείσμα, τη θέληση και τη διαρκή επιμόρφωση και κατάρτιση.
«Είμαι πολύ ευτυχισμένη που έρχομαι στην Κρήτη, γιατί υπάρχουν σπουδαίοι ηγέτες παιδαγωγικής. Συνεργαζόμαστε χρόνια, μας ενώνει η αγάπη μας για το λειτούργημα που ασκούμε ο καθένας από τη δική του θέση και είναι πάρα πολύ σπουδαίο οι σχολικοί σύμβουλοι με τους δασκάλους να συνεργάζονται και μαζί πραγματικά μπορούν να κάνουν θαύματα.
Το σεμινάριο που κάναμε αφορά τη διαχείριση και πως μπορούν εντάξουν ψυχοκοινωνικά και ψυχοεκπαιδευτικά ένα διαφορετικό παιδί μέσα σε ένα διδακτικό πεδίο, όπως αυτό της ξένης γλώσσας, που είναι αρκετά σύνθετο για το δικό του οργανωμένο εγκέφαλο και την ψυχούλα του και πως μπορεί ένας εκπαιδευτικός που δεν έχει επιμορφωθεί και δεν γνωρίζει, σιγά σιγά να κάνει βήματα που θα ανακουφίζει και τον ίδιο και τη ζωή του ίδιου του εκπαιδευτικού, ο οποίος έχει μεγάλο στρες και αγωνιά στην καθημερινότητά του. Άρα θέλουμε να βοηθήσουμε και τους εκπαιδευτικούς να νιώσουν ήρεμα στον ρόλο τους και πιο δυνατοί και ασφάλεια αλλά και ταυτόχρονα και τα παιδιά να νιώσουν ότι έχουν απέναντί τους ανθρώπους που μπορούν με κάποιο τρόπο βήμα- βήμα να τα βοηθήσουν. Οι εκπαιδευτικοί που έχουν ήδη εκπαιδευτεί, έχουν μόνοι τους βγάλει καταπληκτικά αποτελέσματα», ανέφερε και πρόσθεσε την αναγκαιότητα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών: «Οι εκπαιδευτικοί έχουν ανάγκη από επιμόρφωση και οι συνθήκες της ζωής απαιτούν πλέον ένα διαφορετικό σχολείο με ένα διαφορετικό δάσκαλο, για να προετοιμάσει το παιδί να αντιμετωπίσει το χάος. Αν το παιδί και δάσκαλος δεν δουλέψουν σε άλλο επίπεδο πια, στον 21ο αιώνα πώς θα έχουμε μια βιώσιμη κοινωνία και ένα βιώσιμο μέλλον στην παγκόσμια κοινωνική και πολιτισμική βάση; Η αλήθεια είναι ότι πρέπει να ξεκινήσει από μια καινούρια βάση, προσαρμοσμένη στη νέα πραγματικότητα, όπως αυτή δημιουργείται και στοιχειοθετείται με την παγκόσμια κρίση που βιώνουμε. Τα παιδιά σήμερα εκπαιδεύονται σε ένα σχολείο για ένα κόσμο που δεν ξέρει κανείς πως θα εξελιχτεί τα επόμενα 10-20 χρόνια. Άρα δεν μπορεί το σχολείο να μην προετοιμάσει το παιδί να αντιμετωπίσει το χάος και άρα είναι επιτακτική ανάγκη η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε ένα άλλο επίπεδο για την σταθερότητα της βιωσιμότητας στο πώς μπορεί ο κόσμος να πορευτεί χωρίς να καταρρεύσει. Και όλο αυτό ξεκινά από τον δάσκαλο».
Διάλογος καινοτομίας με αφετηρία την Κρήτη
Η συνεργασία με τις συναδέλφους της στην Κρήτη θα επισφραγιστεί, όπως ανέφερε η κυρία Παππά μιλώντας στα «Ρ.Ν.», με ένα διάλογο καινοτομίας που είναι αποφασισμένη να ξεκινήσει στο νησί τον επόμενο μήνα, αφού επιστρέψει από το Ντουμπάι όπου θα ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός: «τον Μάρτιο μετά το Ντουμπάι θα ‘ρθω στην Κρήτη να ανοίξουμε ένα διάλογο καινοτομίας στην Παιδεία, γιατί νιώθω ασφάλεια με τους ανθρώπους που συνεργάζομαι επί σειρά ετών, να δώσουν αυτά τα εργαλεία και σε άλλους σχολικούς συμβούλους και ειδικούς παιδαγωγούς και άλλων ειδικοτήτων, για να μπορέσουμε να συνδράμουμε όλοι στην καινοτομία της Παιδείας, αναδεικνύοντας και βοηθώντας τον τόπο. Γιατί η Παιδεία είναι το νούμερο ένα για να βοηθήσουμε και τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά και εύχομαι να είναι παράδειγμα προς μίμηση αυτή η προσπάθεια που παλεύουμε όλοι εδώ, για άλλους πυρήνες στη χώρα και σιγά- σιγά να κάνουμε αυτό το θαύμα μόνοι μας. Δεν έχουμε ανάγκη κανένα, παρά μόνο τους εαυτούς μας», ανέφερε γεμάτη ενθουσιασμό και συμπλήρωσε πως: «Εμένα με ενδιαφέρει να βοηθήσω και ερευνητικά και πρακτικά στον τομέα της Ειδικής Αγωγής. Δηλαδή όχι μόνο να βοηθήσω το παιδί να διαχειριστεί την ανάγκη του, αλλά και πως θα το βοηθήσω να αξιοποιήσει τις ιδιαίτερες δυνατότητες έναντι κάποιου άλλου παιδιού που δεν έχει δυσλεξία. Αισθάνομαι ότι ενώνω την ιδιωτική πρωτοβουλία με τη δημόσια εκπαίδευση γι’ αυτό θεωρώ ότι είναι σπουδαίο. Δεν πρέπει να χωρίζουμε τα σχολεία ανάλογα με το δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα. Η Παιδεία πρέπει να ενώνει. Το εκπαιδευτικό σύστημα δεν έχει ακόμα αντιληφτεί ότι αυτά τα παιδιά είναι ιδιαίτερα μυαλά που έχουν ικανότητες και δυνατότητες που δεν κρύβονται σε έναν τυπικό εγκέφαλο και δυστυχώς αντί να εστιάζουμε στην ευκαιρία που πιθανόν να υπάρχει -δεν είναι απαραίτητο όμως μπορεί να υπάρχει- εστιάζουμε στη διαφορετικότητα και τη φοβόμαστε. Υπάρχει μια λαγνεία κανονικότητας, η οποία κανονικότητα δεν υπάρχει. Είμαστε όλοι διαφορετικοί. Ο εκπαιδευτικός οργανισμός «Ι Love Dyslexia (ILD)-Αγαπώ τη δυσλεξία» είχε στόχο να απενοχοποιήσει το αρνητικό στίγμα της δυσλεξίας και να προβληματιστούν γόνιμα τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι άνθρωποι γενικότερα».
Η δασκάλα που αφιερώνει τη ζωή της στα παιδιά με δυσλεξία
Η Αγγελική Παππά, γεμάτη όρεξη και πάθος, είναι αποφασισμένη να αφιερώσει τη ζωή της στα παιδιά με δυσλεξία. Η διάκρισή της σε παγκόσμιο επίπεδο, όχι μόνο δεν την εφησυχάζει, αντιθέτως όπως λέει στα «Ρ.Ν.», της δημιουργεί νέες προκλήσεις και τεράστια ευθύνη να μπορέσει να μεταφέρει στη χώρα της και να μεταλαμπαδεύσει τις γνώσεις και τις καινοτόμες πρακτικές, που στο εξής θα μοιράζεται με συναδέλφους της ανά τον κόσμο.
«Η αλήθεια είναι ότι κάθε μέρα ξυπνάω το πρωί, ανοίγω τον υπολογιστή για να διαπιστώσω ότι αυτό είναι αληθινό, γιατί όντως είναι τεράστιο. Νιώθω τεράστια χαρά, αλλά και πολύ μεγάλη ευθύνη γιατί νομίζω ότι όταν σου δίνεται μια τέτοια δυνατότητα στη ζωή σου να βρεθείς σε αυτή τη θέση, γρήγορα ξεπερνάς το στάδιο της χαράς και της γιορτής για να προχωρήσεις στην ευθύνη που έχεις να βοηθήσεις και να μοιραστείς όλη αυτή την προίκα που μου δίνει αυτή η ευκαιρία να ‘μαι για πάντα πρέσβειρα του Varkey Foundation για την Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι θα συμμετέχω στα παγκόσμια φόρουμ Παιδείας, θα ανταλλάσω τις καλύτερες πρακτικές με τους καλύτερους στον κόσμο και αυτό πρέπει να βρω ένα τρόπο να το διοχετεύσω στη χώρα μου, καθώς το Teachersmatters έχω την ηθική υποχρέωση να υπηρετήσω για όλη μου τη ζωή. Έχουμε δουλειά».
Απευθυνόμενη στους συναδέλφους, τους κάλεσε να μην το βάζουν κάτω. Να σταθούν στα πόδια τους και μέσα από τη μεταξύ τους συνεργασία να δημιουργήσουν τις συνθήκες και τις προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της παιδείας. «Το μήνυμα που θέλω να περάσω στους συναδέλφους μου, είναι να πιστέψουν ότι όπως εγώ μια απλή δασκάλα, κατάφερα μέσα από πολλά χρόνια δουλειάς και καλής συνεργασίας, με ανθρώπους να φτάσω τη σημαία της Ελλάδας εκεί που έφτασε, έτσι και εκείνοι χωρίς να ανησυχούν εάν έχουν ή όχι κρατική στήριξη με τους συναδέλφους τους, μεταξύ τους αν θέσουν σιγά -σιγά στόχους μπορούν να ανεβάσουν τον εαυτό τους ψηλά και μετά τους μαθητές τους και μετά την Ελλάδα. Όλοι μπορούν να το πετύχουν μόνοι τους, όπως το πέτυχα και εγώ. Γι’ αυτό και αυτό το βραβείο Νόμπελ, είναι ένα καινούριο βραβείο που έχει θεσμοθετηθεί εδώ και δύο χρόνια, με σκοπό την ανάδειξη του λειτουργήματος του εκπαιδευτικού στον 21ο αιώνα, γιατί έτσι όπως άλλαξε η κατάσταση γύρω μας ο δάσκαλος έχει τεράστιες ευθύνες και μόνο όταν αναδείξεις την προσπάθειά του και δείξεις ποια είναι η αξία του, μπορεί και οι πολιτικοί όλων των χωρών να του δώσουν τη θέση που του αξίζει. Στην Ελλάδα τα πράγματα ακολουθούν την πορεία που έχουν ακολουθήσει σε όλους τους επιστήμονες που διαπρέπουν, δηλαδή δεν υπάρχει στήριξη», είπε χαρακτηριστικά.
Σημειώνεται ότι χθες στο Ηράκλειο, πραγματοποιήθηκε τιμητική-επιμορφωτική εκδήλωση για την κυρία Αγγελική Παππά, για την προσφορά της στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών Αγγλικής Γλώσσας, την οποία διοργάνωσαν οι σχολικοί σύμβουλοι Αγγλικής Ηρακλείου Ελένη Πουλλά, Δέσποινα Αγγελιδάκη Πετσαγουράκη και η Ένωση Πτυχιούχων Αγγλικής Φιλολογίας Ηρακλείου.