Καθοριστικός είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της ναζιστικής ιδεολογίας στα σχολεία αλλά και στην κοινωνία γενικότερα. Οι επεξηγήσεις στη διάρκεια των μαθημάτων του σχολικού προγράμματος, είτε πρόκειται για ιστορία, βιολογία, γεωγραφία είναι απαραίτητες για να διασαφηνιστεί η έννοια του εθνικισμού της Χρυσής Αυγής που βασίζεται στο εθνοφυλετισμό με αυτή του πατριωτισμού των Ελλήνων, να αναφερθούν στις βασικές αρχές ενός ναζιστικού κόμματος και κατ’ επέκταση να αντιμετωπιστεί ο ρατσισμός σαν κοσμοθεωρία και όχι σαν συμπεριφορές.
Τα παραπάνω επισημάνθηκαν στο επιμορφωτικό σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε χθες με πρωτοβουλία του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και της ΕΛΜΕΡ, με ομιλητή τον Γιώργο Τσιάκαλο ομότιμο καθηγητή Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης.
Ο κ. Τσιάκαλος ξεκινώντας από τον Χίτλερ και έχοντας ως οδηγό τη Δίκη της Νυρεμβέργης, αναφέρθηκε στο πώς ξεκίνησε ο ρατσισμός, ο ναζισμός, σημειώνοντας με έμφαση την έννοια του εθνοφυλετισμού που, όπως είπε, αποτελεί τη βάση του ναζισμού και αυτό θα πρέπει να γίνει κατανοητό σε εκπαιδευτικούς και κατ’ επέκταση και στους μαθητές. Χαρακτηριστικά, τόνισε: «Είναι ενδιαφέρον ότι η βάση του ναζισμού είναι ο λεγόμενος εθνοφυλετισμός, ο ρατσισμός στα ελληνικά ως εθνοφυλετισμός. Και θα πρέπει να τονίσω ότι πρώτος μεγάλος θεσμός στην ιστορία της ανθρωπότητας, ο οποίος πολύ έγκυρα αποφάσισε ότι πρόκειται για μία πράγματι θανατηφόρα ιδεολογία, ήταν ένας θεσμός για τον οποίο θα μπορούσαμε να είμαστε υπερήφανοι. Ήταν το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, το οποίο το 1872 έκανε ειδική σύνοδο με θέμα τον εθνοφυλετισμό και η σύνοδος αποφάσισε ότι ο εθνοφυλετισμός αποτελεί τη μεγαλύτερη αίρεση που υπάρχει και γι’ αυτόν τον λόγο δεν μπορεί να είναι κανείς χριστιανός και ταυτόχρονα να είναι οπαδός του εθνοφυλετισμού, δηλαδή να είναι ρατσιστής ή να είναι ναζιστής. Εθνοφυλετισμός σημαίνει ότι δεν θεωρείς κάποιον άλλον άνθρωπο ότι είναι κατώτερος από σένα» και κατέληξε λέγοντας ότι η δημοκρατία θεωρείται έγκλημα από τους ναζί: «Για τους ναζί το κύριο έγκλημα είναι η δημοκρατία, γι’ αυτό άλλωστε και σε κείμενα της Χρυσής Αυγής διαπιστώνουμε ότι λένε το χειρότερο πράγμα που έγινε στην αρχαία Ελλάδα και για την αρχαία Ελλάδα μπορούμε να είμαστε για πολλά πράγματα περήφανοι με μία εξαίρεση: το ότι είναι εκείνοι που επινόησαν τη Δημοκρατία. Γιατί η Δημοκρατία, σύμφωνα με τη δική τους άποψη, βρίσκεται σε αντίθεση με τη φύση και με την ανθρώπινη φύση, η οποία κανονικά θα πρέπει να είναι μία κοινωνία ιεραρχημένη με έναν ηγέτη επάνω και με όργανα τα οποία πράττουν πράξεις σύμφωνα με αυτά που λέει ο ηγέτης».
Ο κ. Τσιάκαλος στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου χθες ανέφερε πως η ύπαρξη ναζιστικών οργανώσεων στα σχολεία έχει ενταθεί μετά την είσοδο της Χρυσής Αυγής στο ελληνικό κοινοβούλιο, ωστόσο όπως είπε, η παρουσία τους δεν είναι ανησυχητική. Μεταξύ άλλων σημείωσε: «Υπήρχε μία φήμη ότι δήθεν η Χρυσή Αυγή έχει εισχωρήσει μέσα στα σχολεία και κάνει λίγο-πολύ ό,τι θέλει. Αυτό ήταν μία φήμη μέσα στη λογική της Χρυσής Αυγής, που θέλει να αυτοπαρουσιάζεται πάντοτε ότι είναι μία ανερχόμενη δύναμη κι ότι εκείνη θα κυριαρχήσει όπου να ‘ναι, που είναι μία στρατηγική που χρησιμοποίησε κι ο Χίτλερ στη δική του εποχή, «είμαστε η ανερχόμενη δύναμη, ό,τι και να κάνετε είμαστε εδώ πέρα».
Υπήρχαν στην πραγματικότητα, σε κάποια σχολεία περιπτώσεις νεαρών παιδιών που είχαν γίνει μέλη της Χρυσής Αυγής και προφανώς από εκεί και πέρα προσπαθούσαν να διευρύνουν τον κύκλο της επιρροής τους. Εκεί λοιπόν, οι εκπαιδευτικοί, έχουν κατά τη γνώμη μου, την υποχρέωση να εξηγήσουν στα παιδιά, πέρα από το τι είναι κακό κ.λπ., να εξηγήσουν ποιες είναι οι βασικές αρχές ενός ναζιστικού κόμματος. Δηλαδή πρέπει οπωσδήποτε να αντιμετωπίσουν πολύ συγκεκριμένες απόψεις, οι οποίες εκφράζονται και επίσημα από τη Χρυσή Αυγή. Για να δείξουν στα παιδιά, όχι για να το αποδείξουν ή να επιβάλουν αυτό το πράγμα, για να δείξουν τον ανορθολογισμό που υπάρχει στο πλαίσιο της Χρυσής Αυγής και πρόσθεσε: «η εικόνα δεν είναι καθόλου ανησυχητική. Ανησυχητικό είναι το φαινόμενο που παρατηρούσαμε παλιότερα περισσότερο, μετά σταμάτησε και τώρα εμφανίζεται πάλι, να εμφανίζονται πολύ συστηματικά ένας-δυο γονείς σε κάποια σχολεία και να παραπονιούνται για το μάθημα το οποίο κάνουν οι εκπαιδευτικοί. Να λένε ότι: έχουμε την εντύπωση ότι εσείς με το μάθημα που κάνετε είστε εναντίον ενός νόμιμου πολιτικού κόμματος που βρίσκεται στην ελληνική Βουλή και μετά ορισμένοι διευθυντές να ξεκινούν ακόμη και ένορκες διοικητικές εξετάσεις εις βάρος των εκπαιδευτικών, που και να μην οδηγούν σε κάποιο αρνητικό αποτέλεσμα, παρόλα αυτά δημιουργούν μια ανησυχία μέσα στα σχολεία. Αυτό είναι το μοναδικό ανησυχητικό φαινόμενο. Και πρέπει να πω ότι οι εκπαιδευτικοί μας το αντιμετωπίζουν καλά και το αντιμετωπίζουν πάρα πολύ καλά και εν γνώσει των γονέων.
Εγώ έχω χαρακτηρίσει τη Χρυσή Αυγή ως ένα παροδικό φαινόμενο στην πολιτική ζωή της χώρας μας και επιμένω σ’ αυτό, εφόσον χρησιμοποιήσουμε όλη τη γνώση κι όλη την τεχνογνωσία που υπάρχει σήμερα στα χέρια μας για να την αντιμετωπίσουμε».
Μιλώντας για την Χρυσή Αυγή ο κ. Τσιάκαλος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη Δίκη της Νυρεμβέργης τονίζοντας πως κάποιοι την έχουν ξεχάσει και δεν θα έπρεπε, αφού αποτελεί νομικό δίκαιο για όλη την Ευρώπη για να καταλήξει πως: «Οι ηγέτες της Χρυσής Αυγής βρέθηκαν στη φυλακή ως ηγέτες μιας πιθανόν, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, εγκληματικής οργάνωσης. Το γεγονός ότι κάποιοι απλώς πιθανολογούν ότι η Χρυσή Αυγή είναι εγκληματική οργάνωση, είναι αποτέλεσμα του γεγονότος ότι έχει ξεχαστεί μία σειρά από δικαστικές αποφάσεις που αποτελούν πια νομικό δίκαιο για ολόκληρη την Ευρώπη. Αναφέρομαι στη δίκη της Νυρεμβέργης, στην οποία καταδικάστηκαν οι πρωτεργάτες του ναζιστικού κόμματος και των εγκλημάτων που έγιναν κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αυτό που δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι είναι ότι η πρώτη απόφαση που ελήφθη το 1946 στο Δικαστήριο της Νυρεμβέργης δεν αφορούσε ανθρώπους, αλλά αφορούσε οργανώσεις. Δηλαδή, καταρχήν το Δικαστήριο μελέτησε το κόμμα του Χίτλερ, το ναζιστικό κόμμα, το ΕΣ ΕΣ και διάφορες άλλες οργανώσεις που είχαν ως ιδεολογία τους το ρατσισμό και τον εθνικο-σοσιαλισμό, αν αποτελούν από μόνες τους εγκληματικές οργανώσεις.
Η πρώτη απόφαση ήταν ότι: ναι, αποτελούν. Η αλήθεια είναι ότι οι ηγέτες της Χρυσής Αυγής δεν διώκονται για τις ιδέες τους, διώκονται από τη στιγμή εκείνη στην οποία αποφάσισαν ότι οι ιδέες τους που είναι εγκληματικές ιδέες, θα πρέπει να πραγματοποιηθούν με τη βοήθεια σύστασης οργάνωσης. Από τη στιγμή λοιπόν που έχουν φτιάξει μία οργάνωση με στόχο να πραγματοποιήσουν αυτές τις ιδέες κι αυτό το πρόγραμμα, από εκεί και πέρα είναι εγκληματική οργάνωση και γι’ αυτόν το λόγο διώκονται και όχι για τις ιδέες τους».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γ. Τρούλης, εκ μέρους των σωματείων τόνισε: «Το φαινόμενο έχει αρχίσει να ανθεί στην Ελληνική κοινωνία. Σαν εκπαιδευτική κοινότητα έχοντας χρέος να προασπίσουμε τη δημοκρατία και τις αρχές της, θεωρήσαμε χρήσιμο αυτό το σεμινάριο για να δώσουμε τα κατάλληλα ‘εργαλεία’ στους εκπαιδευτικούς για να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο. Δεν μας τιμούν αυτά τα φαινόμενα σε μια δημοκρατική κοινωνία».
Η Δέσποινα Νικολάου, εκ μέρους της ΕΛΜΕΡ είπε: «Ο στόχος μας ήταν να βοηθήσουμε τους συναδέλφους να αντιμετωπίζουν το φαινόμενο αυτό. Όσο βαθαίνει η κρίση, παρόλο που οι μετανάστες λιγοστεύουν, το φαινόμενο του ρατσισμού πιστεύω ότι θα εντείνεται. Πιστεύω ότι αν δεν το προλάβουμε θα διογκωθεί».