@import url(http://www.rethnea.gr/CuteSoft_Client/CuteEditor/Load.ashx?type=style&file=SyntaxHighlighter.css);
Ιδιαίτερα θετικοί σε σχέση με την επιχειρηματικότητα εμφανίζονται οι έλληνες φοιτητές, ενώ ένας στους τρεις έχει την πρόθεση να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση στο άμεσο μέλλον, η οποία θα είναι εστιασμένη στη χρήση της τεχνολογίας, στην καινοτομία και την εξωστρέφεια, αλλά και σε τομείς που αξιοποιούν πλεονεκτήματα της χώρας. Η παραδοσιακή κυριαρχία της εστίασης φαίνεται για πρώτη φορά να αμφισβητείται από την επερχόμενη γενιά επιχειρηματιών.
Οι διαπιστώσεις αυτές που περιλαμβάνονται στα ευρήματα έρευνας που παρουσιάσθηκε στα πλαίσια του 26ου ετήσιου συνεδρίου «Η Ώρα της Ελληνικής Οικονομίας» που διοργανώσει το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο. Η έρευνα, με την ονομασία «Η επιχειρηματικότητα μέσα από τα μάτια των νέων: κάτι αλλάζει», πραγματοποιήθηκε μεταξύ 2.222 φοιτητών που φοιτούν σε περισσότερα από 30 ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, με τη συνεργασία της ΕΥ, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, της Endeavor Greece και του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου.
Σε ένα περιβάλλον υψηλής ανεργίας, οικονομικής στασιμότητας και αβεβαιότητας, έρευνα έδειξε ότι το 81% των ερωτηθέντων εμφανίζονται αισιόδοξοι σε μια τέτοια προοπτική, ταυτόχρονα όμως δηλώνουν σκεπτικοί απέναντι στην επικρατούσα τάξη των επιχειρηματιών. Περισσότερο από το 30% των φοιτητών εμφανίζονται πρόθυμοι να ξεκινήσουν μια επιχειρηματικής δραστηριότητα
Επίσης, σύμφωνα πάντα με την έρευνα οι νέοι σε ποσοστό 66% προβάλλουν τη δημιουργικότητα και σε ποσοστό 46% τη διάθεση για ανεξαρτησία -και όχι την έλλειψη εναλλακτικών- ως τα κύρια κίνητρα επιχειρηματικής δραστηριοποίησης. Ενώ παραμένει ισχυρός ο φόβος αποτυχίας, θεωρείται πλέον ευκαιρία για μάθηση.
Παρότι το 77% συμμετέχει σε κάποιο βαθμό σε τουλάχιστον μια δράση επιχειρηματικότητας, όπως ενημερωτικές εκδηλώσεις και μαθήματα επιχειρηματικότητας, οι φοιτητές σε ποσοστό 78% θεωρούν ότι το πανεπιστήμιο δεν τους προετοιμάζει επαρκώς για ένα επιχειρηματικό ξεκίνημα. Ζητούν στενότερη επαφή με την αγορά εργασίας, οργανωμένη πρακτική άσκηση σε εταιρείες ώριμες αλλά και startup, προγράμματα προσομοίωσης επιχειρηματικής δραστηριότητας, συχνότερες συναντήσεις με πραγματικά επιτυχημένους επιχειρηματίες. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία, τα αιτήματα των φοιτητών δε συνεπάγονται οικονομική επιβάρυνση του κράτους, αλλά «άνοιγμα» προς τον κόσμο των υγιών επιχειρηματικών προτύπων. Οι νέοι ζητούν πρακτική γνώση και πραγματική εικόνα της αγοράς, και όχι προγράμματα βασισμένα στη θεωρία.
Σε ό,τι αφορά στο σημερινό περιβάλλον, οι Έλληνες σπουδαστές (78%) θεωρούν το κράτος λίγο έως καθόλου φιλικό προς την επιχειρηματικότητα. Ωστόσο, ζητούν από το κράτος έμφαση στις μεταρρυθμίσεις και την εμπέδωση κλίματος σταθερότητας και λιγότερο άμεσες οικονομικές ενισχύσεις. Ενώ το χρηματοδοτικό αναδεικνύεται ως το σημαντικότερο εμπόδιο για την έναρξη μιας επιχείρησης, οι φοιτητές δεν προσβλέπουν σε άμεση χρηματοδότηση από το κράτος.
Η έρευνα καταλήγει σε μια δέσμη αναλυτικών προτάσεων, οι οποίες στη μεγάλη τους πλειοψηφία δεν συνεπάγονται οικονομική επιβάρυνση για την πολιτεία και έχουν ομαδοποιηθεί σε δέκα βασικούς άξονες που έχουν να κάνουν με την ενίσχυση της επιχειρηματικής αντίληψης στα πανεπιστήμια, την ενθάρρυνση επιχειρηματικών πρωτοβουλιών των φοιτητών, την ενεργή στήριξη νέων επιχειρηματικών σχημάτων από τα πανεπιστήμια, τη σύνδεση των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με την επιχειρηματική κοινότητα, την τόνωση της εξωστρέφειας και της διεθνούς δικτύωσης την αξιοποίηση της ακαδημαϊκής έρευνας, την καθιέρωση ευέλικτων εταιρικών δομών και διαδικασιών, τη βελτίωση του χρηματοδοτικού πλαισίου την προώθηση εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης και τη θέσπιση ευέλικτου φορολογικού πλαισίου.